Erfarenheter av Kawasaki Z1000?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det vore kul att höra vad folk här på Sporthoj tycker om Kawasaki Z1000. Jag har varit hojlös i två år till våren och nu vore kul med hoj igen. Det vore trevligt om någon som kört Z1000 och någon modern sporthoj (typ R6, R1, GSX-R osv) kunde skriva ned en liten jämförelse.

Jag skulle vilja veta hur den är att hantera jämfört med dessa, exempelvis vid inspirerad körning på den kurviga favoritvägen. Hur fungerar landsvägskörning? Blir det blåsigt och jobbigt utan helkåpa? Hur upplevs motorn jämfört med exempelvis en R6:a? Hur är växellådan?

Kort sagt, hur upplever man bytet från exempelvis en R6:a till en Z1000? Skriv ner så mycket ni kan!

Edit: En annan sak, är Z1000 en svårsåld hoj den dagen man vill bli av med den?

På A säger jag ingen aning. På B säger jag ingen aning.

Men det är en superläcker (i min mening) hoj. Känns fräsch och lätt och köra. Snabb så det räcker.

Jag tror inte att det är den lättaste hojen att sälja. Men sätter man priset rätt så blir man nog av med den. Många är kanske lite överprissatta. Köpte min -03a, uttagen -04 i september för 60', 162 mil på mätaren.

Köp!

//Niclas

Har inte svaret på din fråga men jag körde Z750 på körskolan och jag kan säga att det va grymt lättkört, kräver inte så mycket av dig som förare.
Efter som det är en fabriksbyggd fighter så är väl motor karaktären inte den samma som för en kåphoj dvs att dom har nog lagt mer kraft i mellanregistret.
Sittställningen man har gör att man har bra översikt av övrig trafik.
Gissar alltså att detta gäller Z1000 med.
Sen hur lätt såld den är får du la försöka avgöra med hjälp av begagnat priser.

Superkul hoj att köra! :tungan Enda nackdelen är enligt min mening registret.Skulle vart lite mer botten och mellan, som d e nu ligger mesta effekten ganska högt.Inte optimalt på en figther, med d e ju bara vad jag tycker. :tummenupp

har ägtt/kört hayabusa -99, R1-00 mm. Har en Kawa z1000-04 nu o de e det roligaste jag kört. Köpte den förra våren med värsta avgassystemet o en massa annat lull lull för 65000 kr.

Bifogat

• Blocket 017.jpg
    Blocket 017.jpg
    29.4 KB · Visningar: 435
Veratio skrev:
Jag tror inte att det är den lättaste hojen att sälja. Men sätter man priset rätt så blir man nog av med den. Många är kanske lite överprissatta. Köpte min -03a, uttagen -04 i september för 60', 162 mil på mätaren.

Köp!
//Niclas

Vill ha en Z1000 men degar inte 70'-75' för en 03:a som en del på Blocket tycker är "lägsta pris". Och så ligger annonsen kvar ett par månader. Suck...

Tack för svaren!

rogka566 skrev:
Vill ha en Z1000 men degar inte 70'-75' för en 03:a som en del på Blocket tycker är "lägsta pris". Och så ligger annonsen kvar ett par månader. Suck...
Så dyra är de väl inte? Jag hittade ett par 03:or för runt 65000kr.

Jag har hört att många klagar på registret och det gjorde även Bike när de provkörde den. När man sedan tittade på bänkdiagrammen så var inte Z1000 sämre än någon av de andra hojarna. Skumt.

Registret tycker inte jag är något problem med hojarna. Däremot tyckte jag att insprutningen är ryckig och växellådan är inte den smidigaste. Båda sakerna är inte värre än att man kan förlåta dem. Kanske att jag skulle ledsna lite på insprutningen.

Jag körde upp på polarns z1000 den e skit lätt körd och det e ju inte ett minus att den e skit snygg heller..... :banana

Hur är det med försäkringen?? Vet att det skrevs en hel del om det här i sommras. Folk tyckte dom va dyra som bara den att äga

Men dom är riktigt nice dom

Upplevs den som jobbig på landsvägen om man är van vid en kåpförsedd hoj, typ R6?

Last edited:
:banana Helt klart läcker båge. Mitt omdöme helt klart subjektivt då jag äger en Z1000. För mig är det just nu svårt att tänka mig någon annan båge. Jag har en härlig åkkänsla- bra drag - ok bromsar/växellåda mm med min Z1000. Så köp dig du en. Varför så bråttom med att sälja??? :banana

Själv så e man skitnöjd med min z1000, hur skoj som helst o leka med.
Man måste bara byta ut bromsslangarna fram så e den tokskön o bromsa med :tummenupp

#78# skrev:
Hur är det med försäkringen?? Vet att det skrevs en hel del om det här i sommras. Folk tyckte dom va dyra som bara den att äga

Men dom är riktigt nice dom

Jag sneglade lite på Z750 innan jag slog till på yamahan. Hörde att Kawa inte hade nån förmånsförsäkring o då känndes det ganska kört utan att ens kolla vad den kosta !! :brinnerup

Har kört 2 olika Z1000, en har jag kört på bana och en har jag lekt med.

Den första nackdelen är att markfrigången är dålig. Det skrapar i lite överallt när man pressar den. Fjädringen är relativt svampig. Bromsarna är faktiskt ingen höjdare dom heller.

Den andra är motorn. Den är orkeslös på låga varv och har ingen själ.

Tidigare erfarenheter: allt möjligt. Har ägt GSXR1000-03, 750-97 samt KTM660. Har kört ganska mycket KTM Superduke 990.

10 gånger av 10 hade jag valt KTM superduke framför Z1000 (kanske den är för dyr för dig?), den är bättre på allt faktiskt.

//jaG

Jag gillar verkligen utseended på SuperDuke. Jag har inte provkört något men jag tror att jag skulle gilla den.

Enda problemet som jag ser är att den kostar rätt så mycket - än så länge. Men väntar man till -07 så kanske det blir en sån för mig.

Men jag är väldigt förtjust i Z1000. Jag är total nybörjare så jag har inte kört så många olika, men för mig känns den inte alls svampig.

Lycka till!

//Niclas

Veratio skrev:
Jag gillar verkligen utseended på SuperDuke. Jag har inte provkört något men jag tror att jag skulle gilla den.

Enda problemet som jag ser är att den kostar rätt så mycket - än så länge. Men väntar man till -07 så kanske det blir en sån för mig.

Men jag är väldigt förtjust i Z1000. Jag är total nybörjare så jag har inte kört så många olika, men för mig känns den inte alls svampig.

Lycka till!

//Niclas

Det är väl just det. När man är nybörjare och inte ställer så mycket krav på materialet så spelar det inte så stor roll vilken hoj man sitter på. När man blir snabbare/bättre/säkrare märker man bristerna mycket fortare. Att just skrapa i diverse attiraljer är inget positivt ex.

Att den är snygg däremot, det är sanning!

//jaG

Billigaste försäkring?

Och så till den tråkiga biten...
Var försäkrar man Z1000? Vilka bolag kör ni och vilken kostnad ligger ni på?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti