Erfarenheter av Kawasaki Z1000?

rogka566 skrev:
Och så till den tråkiga biten...
Var försäkrar man Z1000? Vilka bolag kör ni och vilken kostnad ligger ni på?

Som sagt det beror på ålder och var du bor, storstad under 30 är ingen bra kombination om du vill ha mer än trafikförsäkring på en +100hk hoj.

Bilsport och MC har märkliga premier där Kåplösahojar inte betraktas som sporthojar därigenom hyfsade premiekostnader för mig var det så i varje fall.

Tex RSV Mille trafik 24K och RSV Tuono 8K hel/helår samma hoj utan kåpa.

2ono skrev:
Som sagt det beror på ålder och var du bor, storstad under 30 är ingen bra kombination om du vill ha mer än trafikförsäkring på en +100hk hoj.

Bilsport och MC har märkliga premier där Kåplösahojar inte betraktas som sporthojar därigenom hyfsade premiekostnader för mig var det så i varje fall.

Tex RSV Mille trafik 24K och RSV Tuono 8K hel/helår samma hoj utan kåpa.

Såg det.. På Bilsport & MC landade jag på runt 11500 hel/hel och ungefär häften för halv/hel.

Finns något bolag som kan matcha det? ("storstad", 30 år, körkort länge)

Z1000 - backspeglar

Japp.. Då står den nyinförskaffad i garaget och väntar på våren. Känns SÅÅ bra!
Men innan man vågar ta ut den måste ju speglarna bytas ut. Känns som Kawasaki skickat på de sista de hade i lager från -81.

Tips på nya speglar?

Lx3 skrev:
Superkul hoj att köra! :tungan Enda nackdelen är enligt min mening registret.Skulle vart lite mer botten och mellan, som d e nu ligger mesta effekten ganska högt.Inte optimalt på en figther, med d e ju bara vad jag tycker. :tummenupp

Om man skall tro Akrapovic så lösar man problemet med mellanregistret med ett helsystem. Hört att en Power Commander också gör stor skillnad. Får se till våren... :yoparty

Bifogat

• Akra2.jpg
    Akra2.jpg
    92.2 KB · Visningar: 181
Har beställt en power commander får se om det gör mycket skillnad på mellanregistret har även slipon och filter. som det är nu så är det nästan dött upp till 8500rpm :va

snakerider skrev:
Har beställt en power commander får se om det gör mycket skillnad på mellanregistret har även slipon och filter. som det är nu så är det nästan dött upp till 8500rpm :va

Se till att få den bänkad och inställd när du monterar den, det kan göra stor skillnad...

SWE 1 skrev:
Om man skall tro Akrapovic så lösar man problemet med mellanregistret med ett helsystem. Hört att en Power Commander också gör stor skillnad. Får se till våren... :yoparty
Det var någon tråd ganska nyligen här på SH om Z1000. Enligt vad någon skrev där så ger det tydligen ganska mycket med helsystem, PC och bänkning just på Z1000.

Edit: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1936157

Last edited:
Felinställda eller dåliga stötdämpare?

Första turerna med nya hojen avverkade. Första intrycket är att stötdämpningen suger. Sväljer inte alls ojämnheter bra och gungar sig ut ur kurvor vid gaspådrag.

Väger inte så mycket (62 kg). Killen som hade den före mig var större.

Vad skall jag prova först? Öka/minska förspänningen? Fram/bak? Går det ställa kompression/retur på Z1000?

Tips mottages tacksamt...

rogka566 skrev:
2117869 Första turerna med nya hojen avverkade. Första intrycket är att stötdämpningen suger. Sväljer inte alls ojämnheter bra och gungar sig ut ur kurvor vid gaspådrag.

Väger inte så mycket (62 kg). Killen som hade den före mig var större.

Vad skall jag prova först? Öka/minska förspänningen? Fram/bak? Går det ställa kompression/retur på Z1000?

Tips mottages tacksamt...

Läs igenom http://www.sportrider.com/tech/suspension/ och http://www.ohlins.se/mc_manuals.shtml så kan du ställa in din fjädring själv.

snakerider skrev:
1963152 Har beställt en power commander får se om det gör mycket skillnad på mellanregistret har även slipon och filter. som det är nu så är det nästan dött upp till 8500rpm :va

Fått den inställd än?

2ono skrev:
2117902 Läs igenom http://www.sportrider.com/tech/suspension/ och http://www.ohlins.se/mc_manuals.shtml så kan du ställa in din fjädring själv.

Någon som vet var man köper en nyckel för att justera fjäderförspänning bak? Brukar ju alltid följa med i cykelns verktygskit. Men icke!

Last edited:
rogka566 skrev:
2135592 Fått den inställd än?

Någon som vet var man köper en nyckel för att justera fjäderförspänning bak? Brukar ju alltid följa med i cykelns verktygskit. Men icke!

En sk universal haknyckel kan köpas hos välsorterade MC handlare.

rogka566 skrev:
2137350 Lusläst stötdämparteori och börjar äntligen få ordning på hojen. Successivt ökat "rebound"-dämpningen i gaffeln och inte förrän jag ställt den på mycket nära max börjar den gå som jag vill. Slitet? Efter 890 mil!! :va

returen borde inte vara max om du har std fjäder och normal oljevolym, normalt ska returen vara så justerad att den inte sjunker ihop (för mkt retur) eller studsar(För lite retur) efter passerat ojämnheter.

Ett grovt sätt är att man ska trycka ihop fram och bak samtidigt och retur rörelsen ska likvärdig fram och bak och ske inom en sekund.

Men allt är en kompromiss och fjädring är en svartmagi som få kan men man ska definitivt skruva och testa och se vad som händer.

Last edited:
Neutrallampan lyser på alla växlar efter tvätt

...men bara om jag håller kopplingen inne.

Kan se en försvagning av ljusstyrkan när man går från neutral till växel och sedan slocknar den när jag släpper ut kopplingen.

Någon kontakt som behöver sig en omgång "elektriskt fett"? Redan provat med kontakten som sitter vid växeln men det hjälpte inte.

Som sagt.. Hände efter jag tvättat hojen, så nån stans är det säkert fukt.

Idéer?

Z1000 - stötdämpare

Returdämpningen ställs med en skruv på gaffelbenet. Japp du läste rätt EN! skruv. Ovanpå höger gaffelben. Hur funkar det? Tittat på sprängskissen i verkstadsmanualen, men blir inte klokare.
Utgår från att det sitter stötdämpare även i vänster gaffelben? Eller? :3freak

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...