Erfarenheter av en olycka

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Valborg i år var jag med om min första olycka på hoj och jag tänkte skriva om mina erfarenheter ifall det kan hjälpa nån annan.

Jag kom till ett dåligt vägparti och eftersom underlaget inte lämpade sig för inspirerad körning slog jag av på tempot och (dum som en maddafakka :huvet ) släppte koncentrationen. Följden blev att jag kom för långt ut i en kurva där det låg sand så jag bromsade omkull mig. Det mest irriterande är att jag gjorde vartenda fel som jag läst och sett att man inte ska göra: panikbromsa, låsa blicken, stel i kroppen osv. Nåja, nästa gång har jag mer erfarenhet.

Hur som helst hade jag hunnit bromsa ner så pass att jag inte blev mer än lite blåslagen av kraschen så jag behövde ingen ambulans. Hur gör man då? Jag tänkte att bilsport & mc måste ju ha nått nummer på hemsidan man kan ringa till så eftersom jag har en dumb phone fick brorsan kolla upp numret åt mig. En vänlig gosse tog emot min skadeanmälan, sade att han skulle skicka ut blanketter och att jag nu kunde ta hojen till valfri firma på valfritt sätt.

Lösningen för mig blev assistanskåren eftersom ingen med släp var tillgänglig och nykter, tyvärr hade de en annan körning just då så jag satt på en stubbe i en timme och ringde runt till familjen. För övrigt visste jag inte vilka firmor i närheten som utförde försäkringsjobb på kawasaki men det kollade assistanskåren upp åt mig, service! :tummenupp Jag blev iaf hemkörd och hojen fick åka till Beviks i Linköping.

Första arbetsdagen efteråt ringde jag Beviks som tack och lov har en kille de inte bokar normala jobb på utan som bara tar akutjobb och försäkringsreparationer. Jag blev då informerad om att de skulle göra en besiktning som de skulle skicka till B&MC med bilder, antagligen inom tre dagar. Lite orolig var jag eftersom jag just skulle byta däck så de som satt på var inte direkt lagliga, det kom dock aldrig upp så jag kunde andas ut.

Jag och mina vänner tyckte att det skulle vara mycket intressant att se hur B&MC skulle hantera det hela eftersom de ändå är ett av lågprisalternativen. Tack och lov blev jag positivt överraskad när både reparation av hojen och ersättning för skadad hjälm blev godkänt redan veckan efter. Beviks hörde då också av sig eftersom de skulle beställa delar men kände inte igen min tail tidy och ville beställa rätt.

Tyvärr tog det nu nästan fyra veckor innan jag fick samtalet att alla delarna hade kommit och att de nu skulle börja montera ihop allt. Jag blev då informerad om att de behövde en kabel från min originalskylthållare för att få skyltbelysningen på nya att funka (hade ingen på gamla) och att jag fick beställa en ny skylt eftersom den gamla blivit böjd.

En vecka efter detta fick jag så äntligen samtalet att den var färdig att hämtas. Jag är mycket nöjd med bemötandet från alla involverade och speciellt B&MC, trodde aldrig det skulle gå så smärtfritt.
Tidslinjen blir då så här:

30/4 klotar
2/5 samtal till beviks
4/5 skickar in skriftliga skadeanmälan
5/5 skickar hjälmen till B&MC (man måste skicka in det man vill ha ersättning för, lite drygt men förståeligt)
10/5 Godkänt för reparation
11/5 Godkänd full ersättning för hjämen (ett år gammal men jag hade inget kvitto)
15/5 Får pengarna för hjälmen
5/6 Börjar montera delar
13/6 Klar att hämta

Kalaset kostade mig 3000 kr i självrisk men jag fick lite erfarenhet och några läxor:
Släpp ALDRIG koncentrationen även om det inte går så fort.
Programmera in bra-att-ha nummer i telefonen så man slipper börja söka när man står där.
Undersök dig på vårdcentralen även om du inte har så ont, då kan du få eventuella skador dokumenterade ifall de blir värre och du vill ha ersättning.

Några av de mer erfarna kanske kan fylla i några fler läxor åt oss ungtuppar?
 
Tur att de gick så bra som det gjorde ialla fall. :)
Har själv vurpat i låg fart två gånger pga av dålig koncentration. Farten var väl runt 5-15 km/h båda gånger Kollade på annat runtom (tjejer kanske :tuttar ), fordon framför bromsar och jag panikbromsar och girar.:mad: o lägger hojen. Dyrt blev det ialla fall.
Tredje krashen var in i sidan på en lastbil, slutade på sjukhus i en vecka...
 
Körde av en kurva med en custom hoj i låg hastighet (inget hände, mer än att jag repade hojen underifrån)... Lärdomen: Kör aldrig en custom...
 
Blev påkörd av en hare i lagom hastighet och gick omkull, sen dess har jag extra studerat högerregeln för det gör dom tydligen inte!
 
Tur att de gick så bra som det gjorde ialla fall. :)
Har själv vurpat i låg fart två gånger pga av dålig koncentration. Farten var väl runt 5-15 km/h båda gånger Kollade på annat runtom (tjejer kanske :tuttar ), fordon framför bromsar och jag panikbromsar och girar.:mad: o lägger hojen. Dyrt blev det ialla fall.
Tredje krashen var in i sidan på en lastbil, slutade på sjukhus i en vecka...
Tack :tummenupp
Om det ändå vore så väl att jag hade brewdar att glo på, jag satt och funderade på festen jag skulle till på kvällen och glodde på en stenstuga som stod ute i skogen och såg gemytlig ut :3freak
Synd på tredje kraschen där, de första kan man ju se som läropenning men det är inte kul om man gör illa sig också.
 
Det går inte att läsa sig till bara vad man ska göra i en paniksituation utan man måste öva. Boka SMCs kurser så får du den träningen. Man behöver mängdträning för att motverka de naturliga instinkterna som en paniksituation utlöser på MC.
 
Jo jag hade tänkt gå på några av SMCs kurser ändå och det här visade bara extra tydligt vilket stort behov jag har av träning. Det är så lätt att man blir kaxig när man kan höja hastigheten men i mitt fall var det inte för att jag blev bättre utan för att jag vågade gå närmare gränsen, sen slutade det som det gjorde :crash
 
Det går inte att läsa sig till bara vad man ska göra i en paniksituation utan man måste öva. Boka SMCs kurser så får du den träningen. Man behöver mängdträning för att motverka de naturliga instinkterna som en paniksituation utlöser på MC.

I en sammanfattning om alla mc olyckor förra året så visade statistik på att det var flera som gick kurser som tex smc som råkade ut för olyckor. Experter menade på att det beror på att de får en övertro till deras körning efter de hade gått kurser och kör fortare på landsväg. Personlig vet inte jag om det stämmer, men jag anser att jag har blivit en bättre förare utav många anledningar sen jag började köra bana. Tex så får jag leka av mig, testa gränserna och kör lugnare på landsväg.

Jag har bara vurpat en gång. Var på anderstorp, koncentrerade mig inte och fick sladd i en kurva :huvet Jag klarade mig bra, kåporna fick ett par repor :(
 
Jag har skadat mig under årens lopp på mc med bla att åka kana på magen på grov asfalt efter en lufttur tvärs över styret med trasiga revben och en axel.Voltat vid sladd som gav ett krossat knä.Åkt rakt ut i skogen pga rent för hög fart i ett kurvparti.Men jag har haft tur och överlevt pga andra trafikanter som tillkallade hjälp via ambulans och lärt mig av mina misstag trots att det fortfarande går riktigt fort mellan varven därute på vägarna.Men jag har också lärt mig av mina misstag och hoppas att andra kanske ska slippa dom med följande ord i all vänlighet :

Håll blicken långt fram och gå igenom det synliga vägpartiet med trafik mentalt innan du är där.Förvänta dig aldrig att t ex en stillastående bil vid utfarter / stoplinje har sett dig.Gå in och ut ur kurvpartier i rätt spår.Fel spår och panik i dessa kurvor i hög fart brukar leda till egendomliga körningar /avåkningar.Korsande vilt är svårt att råda bot på.Erfarenhet, bromsa rätt med undanmanöver går att träna på.Hade räddat många liv på mc därute.Vrid på huvudet bakåt vid omkörningar och när du går in igen framför fordonet du precis kört om och förlita dig aldrig enbart på backspeglarna.Somliga som upplevt skrämmande ögonblick i livet när någon annan redan varit på väg om som dom aldrig såg när denna omkörning påbörjades.

Även om du färdas många mil vid olika tidpunkter på dygnet i mycket gles trafik eller helt ensam på vägen, släpp aldrig fokus på att någon annan trafikant ändå kan dyka upp i de mest egendomliga situationer.Blir du seg i bollen vid långkörningar och mister fokus på din körning vid kanske hög fart, stanna och vila en stund med bensträckning och vätskeintag om det är varmt.Du mår garanterat bättre när du sedan fortsätter din resa.

Alla mc åkare är sina egna proffs och vet bäst på vägen men mot fronten på en bil dör vi ändå eller blir svårt skadade.Någon kommer garanterat att sakna dig förr eller senare om du skiter i allt tidigare skrivet.Låt inte mc döden få det nöjet.Ha det gott därute på vägarna i sommar mc åkare.Så kan vi mossa på varandra istället bara för att det är så himla kul bortom all rimlig förklaring. :crash
 
Last edited:
I en sammanfattning om alla mc olyckor förra året så visade statistik på att det var flera som gick kurser som tex smc som råkade ut för olyckor. Experter menade på att det beror på att de får en övertro till deras körning efter de hade gått kurser och kör fortare på landsväg. Personlig vet inte jag om det stämmer, men jag anser att jag har blivit en bättre förare utav många anledningar sen jag började köra bana. Tex så får jag leka av mig, testa gränserna och kör lugnare på landsväg.

Jag har bara vurpat en gång. Var på anderstorp, koncentrerade mig inte och fick sladd i en kurva :huvet Jag klarade mig bra, kåporna fick ett par repor :(

...jag vet inte om jag missat något, men du har väl inte ens körkort? :va Kuggad i trafikdelen var det väl?
 
I en sammanfattning om alla mc olyckor förra året så visade statistik på att det var flera som gick kurser som tex smc som råkade ut för olyckor. Experter menade på att det beror på att de får en övertro till deras körning efter de hade gått kurser och kör fortare på landsväg.

Har inte sett statistiken iofs men det kan säkert stämma. Det tråkiga med olycksstatistiken är att man aldrig ser de som faktiskt lyckades undvika en olycka pg a att de gått en eller flera kurser.

De allra flesta kommer att bli bättre och säkrare förare genom att gå en kurs hos t ex SMC. De allra flesta kommer också att bli betydligt snabbare än de var innan.

Problemet som uppstår är när man använder sina nyvunna färdigheter och fart ute på gatan, och på så sätt kör fortare än vad man gjorde innan och därmed har lika små marginaler som tidigare, om än kanske något högre chans att agera "rätt" när det oväntade händer.

Går man däremot kurserna och lär sig hantera hojen på ett bra sätt men inte ökar hastigheten på gata så har man däremot ökat sina marginaler eftersom man kanske ligger på 50% mot vad man "egentligen" kan hantera.
 
+1

Man gör väl för tusan samma sak oavsett kort eller inte :7peta

Det är lugnt att köra i 100 blås på 50-väg på slangen men att köra trafikvänligt utan kort är ajjabajja :D

Jag anser inte heller att man är en bättre förare bara för att man har klarat av körkortet, dock så tycker försäkringsbolagen det.
Onödigt att köra utan gällande försäkring...

Skickat via Tapatalk 2
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top