Erfarenhet av titanventiler

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Min lilla räser fick titanventiler. 90 minuter sedan lossnade en tallrik.
Jag mätte inte ventil/kolv men jag hade inga missljud utan allt lät fint.
Finns inga indikationer på kolven som visar att det skulle ha krockat.
Men vad som är lite märkligt är att alla 4 ventiler ser ut som en nit.
De är utbankade, jag trodde titan var hårt. Alla justerskruvar ser fina ut.
Nu blir det rostfria istället.

skaft.JPEGras.JPEG
 
Ingen egen erfarenhet. Men det jag hört (framför allt för Honda crossar) är att när de väl börjar slitas så går det fort.
 
Var det nå’t finmärke eller var det Alibaba?
 
Det kanske finns kinesisk titan-ost?
Hårdheten varierar betydligt mellan olika legeringar - se vad som står i texten "Generally, titanium alloys are not as hard as some steel alloys..."
 
Angående några av kommentarerna här så är titanventiler belagda med ett hårt ytskikt. Därav slits dom inte nämnvärt förrän ytskiktet är bortnött men då går det istället jäkligt snabbt.

Nu har det här brottet inget att göra med den saken utan det handlar väl om utmattning, eventuellt pga övervarvning. Är det original tändbox eller någon slags trim med uppflyttat varvstopp?

Jag tror inte att titanventiler brister på det där viset oftare än stål och rostfritt men jag har dåligt underlag för den gissningen. 99% av haverier på 4t crossmotorer beror på skurna kamaxlar.

Byter du till rostfria ventiler så glöm för allt i världen inte att samtidigt byta till styvare fjädrar för dessa är tyngre och behöver mer fjäderkraft för att hinna stänga.

Jag personligen är inte rädd för titanventiler.
 
Är det bilden som luras eller är skaftet smalare nedanför pilen??
1744014931706.png
 
Byter du till rostfria ventiler så glöm för allt i världen inte att samtidigt byta till styvare fjädrar för dessa är tyngre och behöver mer fjäderkraft för att hinna stänga.
Är det så att problemet är bakvänt, det är för hårda ventilfjädrar för ventilerna?
 
Angående några av kommentarerna här så är titanventiler belagda med ett hårt ytskikt. Därav slits dom inte nämnvärt förrän ytskiktet är bortnött men då går det istället jäkligt snabbt.

Nu har det här brottet inget att göra med den saken utan det handlar väl om utmattning, eventuellt pga övervarvning. Är det original tändbox eller någon slags trim med uppflyttat varvstopp?

Jag tror inte att titanventiler brister på det där viset oftare än stål och rostfritt men jag har dåligt underlag för den gissningen. 99% av haverier på 4t crossmotorer beror på skurna kamaxlar.

Byter du till rostfria ventiler så glöm för allt i världen inte att samtidigt byta till styvare fjädrar för dessa är tyngre och behöver mer fjäderkraft för att hinna stänga.

Jag personligen är inte rädd för titanventiler.
Inget övervarv, jag vågar inte prova samma märke igen.
 
Vet inte om det inlägget är till någon hjälp för dig…

 
Är det bilden som luras eller är skaftet smalare nedanför pilen??
View attachment 512910

Det där ventilskaftet ser jävligt slitet ut? Det måste ju vara ordentligt glapp om det inte är en synvilla? Jag tror felet kan ligga där.

Ventilen kommer ju inte vara helt axielt utan pga glappet tryckas lite snett med följden att varje gång ventilen stänger så slår ena kanten av ventiltallriken i sätet först, och det sker några hundra tusen gånger i timmen och det bidrar nog till att snabba på utmattningen av en tydligen redan väldigt sliten ventil.

Dessutom har ju ventilen en konstig svampformning i änden?
 
Det där ventilskaftet ser jävligt slitet ut? Det måste ju vara ordentligt glapp om det inte är en synvilla? Jag tror felet kan ligga där.

Ventilen kommer ju inte vara helt axielt utan pga glappet tryckas lite snett med följden att varje gång ventilen stänger så slår ena kanten av ventiltallriken i sätet först, och det sker några hundra tusen gånger i timmen och det bidrar nog till att snabba på utmattningen av en tydligen redan väldigt sliten ventil.

Dessutom har ju ventilen en konstig svampformning i änden?
Ventilstyringarna har gått 20 timmar, titanventilen har gått 90 minuter. Svampformen har uppkommit efter 90 minuter. Den hade inte gått i om den sett ut sådär. Jag ska kolla om det är midja på ventilskaftet.
 
Ok, jag trodde du körde supermono med någon 450-motor.

Såna där motorer har jag ingen aning om vad man kan och ska förvänta sig av.
Man kan inte förväntas sig nått :-) Eller man ska förvänta sig att det rasar. Därav bytet av ventiler. Jag har bytt allt till eftermarknadsprylar för att få upp tillförlitligheten. Växellåda, vevparti, koppling, kolv, kam, lager.
 
Man kan inte förväntas sig nått :) Eller man ska förvänta sig att det rasar. Därav bytet av ventiler. Jag har bytt allt till eftermarknadsprylar för att få upp tillförlitligheten. Växellåda, vevparti, koppling, kolv, kam, lager.

Det jag sagt om ventiler tidigare i tråden är ju baserat på erfarenhet av crossmotorer och de ventiler som finns att köpa till dessa.

Jag skulle inte våga översätta det till att gälla för tillverkare av delar till kinesmotorer. Hittar du några kända fabrikat som även tillverkar delar till crossmotorer så gäller det nog även för den motorn men med okända fabrikat kan det ju slå hur som helst.

Då kanske det faktiskt är tryggare att gå på konservativt valda material.
 
Ser två potensiella orsaker till att ventilen gått av. Att ventilen glappat i ventilstyrningen väldigt mycket om ventilen wobblat- och belastats snett. Och att änden på ventilskaftet gjort att det blivit stort ventilspel. Ventilen landar väldigt hårt i ventilsätet.

Vad jag förstår hårdlöder man på hårdmetall på ventilskaftet för att förhindra att ventilen blir som en kantarell. Eller använder en lach cap.
Det är också noga med att man använder rätt ventilstyrning till titanventiler för att de inte ska skära. Så frågan är, vad är grundproblemet?
Fel styrningar? Fel ventiler?
Har toppen fått smörjning?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top