Erfarenhet av titanventiler

Ser två potensiella orsaker till att ventilen gått av. Att ventilen glappat i ventilstyrningen väldigt mycket om ventilen wobblat- och belastats snett. Och att änden på ventilskaftet gjort att det blivit stort ventilspel. Ventilen landar väldigt hårt i ventilsätet.

Vad jag förstår hårdlöder man på hårdmetall på ventilskaftet för att förhindra att ventilen blir som en kantarell. Eller använder en lach cap.
Det är också noga med att man använder rätt ventilstyrning till titanventiler för att de inte ska skära. Så frågan är, vad är grundproblemet?
Fel styrningar? Fel ventiler?
Har toppen fått smörjning?
Jag har gått från rullvippor till vanliga "släp"-vippor och de och kammen är felfria så smöjra har det fått. Men det är väl kinestoleranser på styrningarna det kan säkert ha glappat.

Last edited:
Är styrningarna i stål? Sist jag grejande med titanventiler (aldrig gjort) så hade jag styrningar i lagerbrons.

Att ventilskaftet ser för smalt ut för styrningen beror bara på att ventilskafterrt är upptryck för mycket på bilden , de är ju utan ventiltallrik därav för mycket upptryckt. Skaftet är tjockare där de jobbar i styrrningen.
Orsak till felet kan va för hårda fjädrar,,följdfråga va de titanventiler org? Om inte så lär de varit för hårda. And stålstyrningar mot titan så bör ede funka för de har ju andra crossmotorer.

Är styrningarna i stål? Sist jag grejande med titanventiler (aldrig gjort) så hade jag styrningar i lagerbrons.
Här var en intressant artikel om det ämnet där man hänvisar till en tillverkare av titanventiler som säger samma sak som du. Sen om det har haft en avgörande betydelse för TS är väl mer oklart.

Att ventilskaftet ser för smalt ut för styrningen beror bara på att ventilskafterrt är upptryck för mycket på bilden , de är ju utan ventiltallrik därav för mycket upptryckt. Skaftet är tjockare där de jobbar i styrrningen.
Orsak till felet kan va för hårda fjädrar,,följdfråga va de titanventiler org? Om inte så lär de varit för hårda. And stålstyrningar mot titan så bör ede funka för de har ju andra crossmotorer.
Det sitter stålventiler i original. Enda rekommendationen var "It is recommended to apply hard springs with lighter valves." Vilket känns riktigt baklänges. Med halva vikten borde original fjäder inte ha några problem.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back