ERF större än STCC?

sandstream skrev:
Jag har läst dina inlägg om A-förare i ERF, jag har läst dina inlägg om de flyttade ERF-tävlingarna, jag har läst dina inlägg i den här tråden.
Om inte det räcker för att ha en åsikt så kanske du och Strider ska starta ankdammen.se ihop.

Dryg är bara förnamnet :(
Du finns bara på internet, kom ut på en riktig tävling IRL istället så kommer du att få en inblick i vad detta handlar om.
 
Goodstuff skrev:
Det skulle underlätta att förstå hur ni tänker om ni berättar hela "sanningen" istället för en massa antydningar och halvkvävda visor. Vi som inte andas, skiter och tänker ERF 24/7 har inte alla turer och surheten mot Luff/Svemo/valfri syndabock klart för oss hela tiden.
Mumlan kommer att ge er en bild av detta spektakel, vänta och se.
 
Victor skrev:
Jag är tveksam över att ERF är en sån bra plantskola. För mig verkar det mest vara proffs som behöver lite extra träning och glada amatörer som gillar längre rejs. Men visst, det finns folk som börjar RR med ERF. Dock tror jag inte att det är framtidens EM-stjärnor men det spelar mindre roll. Sålänge alla deltagare har kul och fortsätter så rättfärdigar det väl seriens existensberättigande.
Grejen är som du själv skriver högst upp är folk som inte kvalar. I SO kan och ska det gå ganska fort, det är inte en korpserie i minimoto. Långsammare förare säger att de inte kvalar in (vanligtvis utan att ha försökt nångång) och vill köra ERF. Medelsnabba förare ser sin chans att placera sig riktigt bra och ställer upp där med. Det är som att döpa en CSserver till n00btraining.
Vi säger att jag inte kan kvala till ett ERF, är det någons skyldighet att ordna en serie för folk som mig då? Och hur hindrar man då att det kommer folk som är snabbare än mig och kvalar ut mig där också?



Hähä, när du håller med mig blir jag osäker på om jag har rätt.

Edit: En vacker dag ska jag lära mig skriva snabbare.
Den enda gången som det har varit utkvalning är på Åsen i regi av Luff-aren & det i samarbete med BIKE (mygel & co).

ERF är vanligtvis begränsad så att alla som betalar i tid får kvala samt tävla, jag vill inte sitta på läktaren igen.
 
Fler klasser man kan köra med mindre risk för utkvalning är 250R och 125R.
Vill man köra mycket på en helg finns även SupeMono.
Ett snabbt överslag gjorde gällande att man förra säsongen kunde ställa upp i åtta tävlingar om man tävlar i R600/R1000. Detta bara inom Sveriges gränser. vågar man åka lite utanför Sverige fanns det ytterligare minst fem tillfällen för tävling. Oaktat ERF.
Är det för lite?
Jag skulle gärna se fler b-race, med fler klasser istället för ERF, men frågan är om det finns underlag för så många fler tävlingar?
 
Last edited:
Strider skrev:
Har du varit ute o tävlat själv? Har du varit på ett ERF? Det är en bra plantskola tro mig. Behöver inte alla träning, såväl proffs som amatör? Ett av felen med RR är att vi har så få träningstillfällen, jämför med hur enkelt det är att träna fotboll. Mycket körning för pengarna ett starkt skäl till att ERF blivit populärt. Ett annat skäl och kanske viktigare är att man kan genomföra tävlingen på en dag. Det tar mycket mindre tid bort från familj, jobb och annan fritid. Varför tror du tex att an kille som Mikael Hägerström inte längre kör SM/SO? Han är mer än tillräckligt snabb för att slåss i toppen av SM/SO, alltså måste de va något annat skäl till att han inte kör där.

Precis, det är lite det jag menar. Jag vet inte vem Mikael Hägerström är men med en sån kille som sätter tempo borde det bara vara en tidsfråga innan folk blir utkvalade.
Jag håller med om att serien är populär och det är ett bra koncept, men den spelar andrafiol jämfört med SO.
Säger du att dom serierna ska ha samma status eller? För om det skulle vara så kommer det flera väldigt snabba killar dit och råkkar skjortan av alla långsamma/normalbegåvade b-förare.
Denhär flyttningen av ett rejs lät olycklig, men kan det inte vara så att det bara är otur att det inte fanns ett lämpligt datum att flytta den till?

Edit: Jag har aldrig kört eller ens sett ett ERF. Jag har bara kört ett rookielopp och ett B-rejs. Och på dom tiderna jag satte under SM på gelleråsen hade jag inte ens kvalat in på ERF gelleråsen.
 
Last edited:
Men blir det något ERF på anderstorp då? Rättigheterna till ERF ägs av samme man som gjorde bort sig nu i helgen. Är han välkommen tillbaka och vill han tillbaka? Ställer klubben upp som arrangör i samarbete med honom?

Har jag helt fel så rätta mig gärna!

/HW
 
HW skrev:
Men blir det något ERF på anderstorp då? Rättigheterna till ERF ägs av samme man som gjorde bort sig nu i helgen. Är han välkommen tillbaka och vill han tillbaka? Ställer klubben upp som arrangör i samarbete med honom?

Har jag helt fel så rätta mig gärna!

/HW
Klart att det blir race :tummenupp
 
Victor skrev:
Hähä, när du håller med mig blir jag osäker på om jag har rätt.
Du har rätt :tummenupp
Skillnaden är att det är enklare att hacka på mig trots att du och jag har samma uppfattning i den här tråden.

GSXR1100R skrev:
Du finns bara på internet, kom ut på en riktig tävling IRL istället så kommer du att få en inblick i vad detta handlar om.
Nu börjar du låta som en papegoja, "kom till en tävling", "kom till depån" :hihi
Dina tidigare inlägg om ERF, de jag kommenterar ovan, har inget med depålivet eller de fysiska tävlingarna att göra.
Du verkar vara lite bitter för att ERF inte är din privata lekstuga och att de stora pojkarna kommer och förstör.

Strider skrev:
Och i den klubben får du inte vara med. :arsele
Jag kommer att gråta mig till sömns i kväll :rolleyes:
 
Strider skrev:
Jag hoppas att du sover gott och drömmer söta drömmar om riktig racing som du inte tycks våga/vilja/kunna uppleva i verkligheten.
App app app, han var faktiskt på Anderstorps GP på åttiotalet. Dessutom har han en SH-tröja när han åker bana. Så jiddra inte, gubbe.
 
STCC= ~30 förare, ERF= ~90-100 förare. SM/SO= ~200 förare.

Att ett STCC krockar med ett ERF eller ett SM/SO spelar inte så stor roll, visst åker vissa av dem ERF eller SM/SO ibland, men ingen större intäktsförlust för någon av serierna.

Om däremot ERF krockar med SM/SO samma helg, innebär det en rätt stor konkurrens om samma förare, d.v.s den stora parten r600/r1000/NSBK/std600 och även förare från 250r/sp kör ju ERF.

Det vill säga det är en situation som både ERF och SM/SO riskerar att förlora på.

Är det så svårt att förstå?

Sen vill givetvis Mike att så många som möjligt kör i finland, och han inser väl självklart att det är svårt att få över förare till finland om det går ett ERF samtidigt här hemma.
 
oFFkeFF skrev:
STCC= ~30 förare, ERF= ~90-100 förare. SM/SO= ~200 förare.

Att ett STCC krockar med ett ERF eller ett SM/SO spelar inte så stor roll, visst åker vissa av dem ERF eller SM/SO ibland, men ingen större intäktsförlust för någon av serierna.

Om däremot ERF krockar med SM/SO samma helg, innebär det en rätt stor konkurrens om samma förare, d.v.s den stora parten r600/r1000/NSBK/std600 och även förare från 250r/sp kör ju ERF.

Det vill säga det är en situation som både ERF och SM/SO riskerar att förlora på.

Är det så svårt att förstå?

Sen vill givetvis Mike att så många som möjligt kör i finland, och han inser väl självklart att det är svårt att få över förare till finland om det går ett ERF samtidigt här hemma.


En klok har vaknat.

Tack.

Sen var det synd att tävlingarna blev flyttde till trista datum - men det e som det e.....

//A
 
oFFkeFF skrev:
STCC= ~30 förare, ERF= ~90-100 förare. SM/SO= ~200 förare.

Att ett STCC krockar med ett ERF eller ett SM/SO spelar inte så stor roll, visst åker vissa av dem ERF eller SM/SO ibland, men ingen större intäktsförlust för någon av serierna.

Om däremot ERF krockar med SM/SO samma helg, innebär det en rätt stor konkurrens om samma förare, d.v.s den stora parten r600/r1000/NSBK/std600 och även förare från 250r/sp kör ju ERF.

Det vill säga det är en situation som både ERF och SM/SO riskerar att förlora på.

Är det så svårt att förstå?

Sen vill givetvis Mike att så många som möjligt kör i finland, och han inser väl självklart att det är svårt att få över förare till finland om det går ett ERF samtidigt här hemma.
Ok det kan jag köpa men det är trist att våra race körs på våren/hösten.
 
GSXR1100R skrev:
Ok det kan jag köpa men det är trist att våra race körs på våren/hösten.

Jo, det är lite synd faktiskt.
Men även om en-dagars race är optimalt, är det inte det för exempelvis banuthyrarn som hellre ser att hela helger går på ett bräde.
Det är ju inte liksom bara för att det krockar som ERF får det svårare att få "bra" datum på banorna.

edit: Annan anledning till att det kanske blir billigare med ERF är ju att det är just "biligare" datum hos banuthyrarna.
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Jo, det är lite synd faktiskt.
Men även om en-dagars race är optimalt, är det inte det för exempelvis banuthyrarn som hellre ser att hela helger går på ett bräde.
Det är ju inte liksom bara för att det krockar som ERF får det svårare att få "bra" datum på banorna.

Erf är faktiskt tvådagars... MC på lördag och Bil på söndag.....
 
oFFkeFF skrev:
Ahh, just det, det tänkte jag inte på.

Men jag tror att det största problemet uppstod när man skulle flytta på några av årets ERF var att man gjorde det så sent att det inte fanns bantid annat än på keffiga tider - därför denna irritation hos våra ERF-team.

Gjort är gjort - man kan gå runt o sura o kasta paj... men det löser inget.

Bättre att köra årets rejs som dom är och satsa på att få till något bättre till nästa år !

//A
 
Webspy skrev:
Men jag tror att det största problemet uppstod när man skulle flytta på några av årets ERF var att man gjorde det så sent att det inte fanns bantid annat än på keffiga tider - därför denna irritation hos våra ERF-team.

Gjort är gjort - man kan gå runt o sura o kasta paj... men det löser inget.

Bättre att köra årets rejs som dom är och satsa på att få till något bättre till nästa år !

//A
Nej jag ska sura :mad:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top