ERF kvalförare..............

Nr:18 skrev:
Snack! Du kan köra fortare än du gör nu.
Jag låg på stadiga 1.12 nu senast, orkade 35-40 minuter i det tempot, om jag kör 1.10 orkar jag bara 20 minuter :död

Lösningen är att ha bättre kondis och färre hjärnceller :va

GSXR1100R skrev:
Jag låg på stadiga 1.12 nu senast, orkade 35-40 minuter i det tempot, om jag kör 1.10 orkar jag bara 20 minuter :död

Du orkar en hel timme i 1.10 om du bara är motiverad. Sätt en snygg artonåring med stringtrosor på en hoj som du jagar så ska du se att du kan överträffa dej själv :hihi

GSXR1100R skrev:

Du kvalar ju inte i 40min! Ger du järnet i 5 varv så borde du ju komma ner lite i tid eller?

Oj! Det var en faslig aktivitet på den här tråden, kul med så många kommentarer.
Jag har fått svar på mina frågor, det enda som jag blev lite fundersam över var kommentaren att det inte hjälper att ha en A-förare när alla ska kvala?
Det hjälper väl alltid att snitta ner tiden om han kör snabbare än övriga två "ordinarie" teamförare??
Blir det kanske så att man "köper" in 2 A-förare nästa år för att vara på den säkra sidan? Att man får vara med och leka.
Eller kör man bara 2 st, för man kan väl vara minst 2? och max 3?

Gixxer 1000 skrev:
Oj! Det var en faslig aktivitet på den här tråden, kul med så många kommentarer.
Jag har fått svar på mina frågor, det enda som jag blev lite fundersam över var kommentaren att det inte hjälper att ha en A-förare när alla ska kvala?
Det hjälper väl alltid att snitta ner tiden om han kör snabbare än övriga två "ordinarie" teamförare??
Blir det kanske så att man "köper" in 2 A-förare nästa år för att vara på den säkra sidan? Att man får vara med och leka.
Eller kör man bara 2 st, för man kan väl vara minst 2? och max 3?
Gör som Mumlan, köp 2 A-förare så är du safe, sen kan du häckla alla som bara kör på skoj.

Magnus skrev:
Det tror jag inte. Ta rygg på Strider så kan du ju inte va sämre än honom??? Nästa steg är att ta rygg på Humlan...
Strider kör ju med en dopad 04 R1, dessutom har han för tillfället slutat att vurpa, vi har en gammal 750 som har sett sina bästa dagar.

ERF för bara b-förare kanske inte är så dumt,
vad krävs om man vill genomföra en sådan tävling?
Man hyr en bana och tar bara in b-förare, vad säger Svemo då?

GSXR1100R skrev:

Jag blir inte klok på det här,
du skriver alltid att du är så långsam, kvalet var 1,14 på Gåsen men du orkar köra på 1,10 i 20 min, vad kvalar du på då?
Om jag inte minns fel så körde snabbaste rookie 1000 på 1,09 i sista tävlingen,
var inte det första 9:an i r-1000? Pratar vi om olika banor :va :va

Gixxer 1000 skrev:
du skriver alltid att du är så långsam, kvalet var 1,14 på Gåsen men du orkar köra på 1,10 i 20 min, vad kvalar du på då?
Nej det va på Knutstorp

Gixxer 1000 skrev:
ERF körs på fler banor än Gelleråsen.

Fan vad deppig man kan bli av de senaste två trådarna här i ERF- forumet. Jag som såg en framtid som "motions förare" inom ERF framför mig. :(
Om det handlar om utkvalning i ERF där det ju skall vara "for fun" var är detta då på väg? Tycker ett ERF skall var på 6 timmar, det bör då krävas tre förare. Eller? Om en av dessa är raket och sätter teamets kvaltid måste det ju vara fel? Endurance betyder ju uthållighet d.v.s lagets uthållighet och en enskild förares skicklighet skall ju inte avgöra hurvida hela laget ska få köra eller ej. Dessutom är det inte alltid det lag med snabbaste förare som vinner, ett lag som har en bra strategi, bra materiel och inte vurpar ska ju också kunna vinna tycker jag.

Lösningen på det hela heter väl serie där det max får finnas ett antal efteranmälda s.k. tillfälliga lag till varje race. Gärna då med en veckas bäst före datum så att ingen åker till racet och inte får plats.

Det hölls ett ERF möte på A-torp sent i höstas då alla var inbjudna för att komma med konstruktiv kritik, lösningar ock nya uppslag.
Dock såg jag ingen där som nu sitter o "gnäller" utan mest folk
som lägger enorma mängder med tid och engagemang för att
vi ska få köra ERF race.
Risken finns ju alltid att dessa slitvargar lessnar o lägger ner.

En del av kritiken är säkert befogad men det hade ju varit ytterst
konstruktivt att lufta dessa åsikter o ide'er på mötet,eller?
Det jag vill ha sagt är bara att utan ERF så missar väldigt
många något väldigt underhållande både A som Ö förare,jag personligen har aldrig
varit med om en mer öppen och humorfylld tävlingsform/depå.
Varken inom bilsporten eller inom motocrossen.
Själv tyckte jag att regeländringarna inför -05 lät bra
ur allas synpunkt.
Brånalt/Lodnert o Co :tummenupp
//Håkan

Zmurfen skrev:
Det hölls ett ERF möte på A-torp sent i höstas då alla var inbjudna för att komma med konstruktiv kritik, lösningar ock nya uppslag.
Dock såg jag ingen där som nu sitter o "gnäller" utan mest folk
som lägger enorma mängder med tid och engagemang för att
vi ska få köra ERF race.

Brånalt/Lodnert o Co :tummenupp
//Håkan

Jag hoppas att du inte läser mina inlägg som negativ kritik, jag hade gärna åkt på ERF mötet men jag hade mina barn den dagen, Brånalt & co är eldsjälar, jag ville bara ventilera några funderingar nu när ERF växer.

:pannkyss

/Micke

Jag har bytt ut min 17-åriga syrra att hänga med utomlands som depåhokker mot att föraren i fråga kvalar för oss om det blir nåt ERF. Det funkar väl?

Zmurfen skrev:
...för att vi ska få köra ERF race...
Vaffan är det du säger? Är det rejsing inblandat? Hmmm, då är det säkert därför det är kval och grejjer. Tror ni inte det?

Bingo skrev:
Vaffan är det du säger? Är det rejsing inblandat? Hmmm, då är det säkert därför det är kval och grejjer. Tror ni inte det?
Det lilla jag har lärt mig om ERF är att det ses som en kul grej, tidsfördriv med polarna osv. bland de etablerade RR- förarna. Endurance Racing For Fun betyder väl förkortningen? Varför inte låta ERF få förbli detta så kan dom som tvunget vill bli snabbast rejsa i andra klasser, det finns ju en del att välja på.
Det finns ju korpserier i fotboll, handboll, innebandy, hockey bockey m.m. m.m. Varför ska inte roadracingen kunna ha något motsvarande?
I vår innebandyserie får man bara ha en licencierad spelare per lag och match. Kanske man skulle göra något motsvarande inom ERF, en A- licencieradförare / team och tävling?

Bara en åsikt.

Maverick_ou812 skrev:
Det lilla jag har lärt mig om ERF är att det ses som en kul grej, tidsfördriv med polarna osv. bland de etablerade RR- förarna. Endurance Racing For Fun betyder väl förkortningen? Varför inte låta ERF få förbli detta så kan dom som tvunget vill bli snabbast rejsa i andra klasser, det finns ju en del att välja på.
Det finns ju korpserier i fotboll, handboll, innebandy, hockey bockey m.m. m.m. Varför ska inte roadracingen kunna ha något motsvarande?
I vår innebandyserie får man bara ha en licencierad spelare per lag och match. Kanske man skulle göra något motsvarande inom ERF, en A- licencieradförare / team och tävling?

Bara en åsikt.
Mycket troligt att det kommer ses över regler ang licensklass osv.
Men racing e racing,det handlar om vem som e snabbast :va
Det ju just det faktumet att nån e snabbare som oftast motiverar en till att ta i det lilla extra o får en själv till att köra snabbare.
Erf eller inte,först eller sist,när lampan slår om till grönt e det race on.

Jag tycker ERF överlag har funkat bra! Ända sen första racet har ju VM-team/förare delatagit i form av Lilja, Lindén, Fagersjö EL med flera ihop med b-förare som bara tagit licensen för att köra ERF. Är ju en sak som gör tävlingen kul att delta i/följa. Alla möter alla och kan jämföra sig mot varann på ett sätt som är "på skoj".

Att ERF tävlingen i somras på Gelleråsen råkade ligga inför en tävlingshelg för SO var olyckligt då vissa förare bara anmälde sig till ERF bara för att få extra träning. Vissa verkade inte bry sig om att kanske fullfölja ERF-racet ens. Bara dom fick lite extra tid på banan.

Att GSX1100R försöker skrämma bort förare från "sin" klass gör nog bakvänd verkan. Jag ska nog fixa ihop ett team med bara a-förare! Och kanske försöka få till team med snabba b-förare också! :arsele :fyllisar :hihi

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande