Era tankar: bil vs mc

Ska du ha den som firmabil är ju förmånsvärdet skyhögt. Skaffa något miljömärkt som kostar nästan inget att ha som tjänstebil och skaffa dig en hoj.

Nya Passat Blue Motion TDi är ett utmärkt exempel..

/ Jens
 
Ska u ha SUV för att du vill ha en SUV eller är 4x4 tvång för att du ska ut o köra i terräng?

SUV för SUVandets skulle skulle jag nästan satsa på en XC90 så har du råd med en hoj också ska du ha SUV för att ta dig över stock o sten i jönköping(?!) skulle jag välja en Land Cruiser eller annan rejäl jeep och ändå har råd med en fin hoj.
 
Enligt wikipedia:

"SUV, Sports Utility Vehicle är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil.


"..framkomligheten hos ett terrängfordon..."

Precis, kung i klassen verkar enhälligt (enl. test) vara Range Rovern.

Om man då jämför RR mot Q7, Hummer, Escalade (som av nån anledning klassas dit också..

Så är Q7 och Escaladen helt ute ur matchen. Såg ett test mellan just dessa (ej Q7) och RR och hummer tog sig en bra bit på "banan", men RR vann ändå överlägset.. Escaladen fastnade på första bästa trottoarkant i jämförelse.


Svårt att se att Q7 skulle va bättre på nån punkt i terräng än ex. A4 Quattro eller en Fiat Panda!
 
Nu vet jag inte hur stor din familj är men som många redan sagt så är en Q7 inte särskilt rymlig invändigt i förhållande till hur stor bilen är. Nu kanske det är andra faktorer som spelar in när det gäller Q7 kanske, status, drömbil etc? Om man skiter i dom känslomässiga faktorerna och bara ser till dom praktiska behoven så skulle jag rekommendera Skoda Octavia Scout TDI. Den har både 4x4, hög markfrigång och en bra 170 kusars diesel. Ja, Skoda är ett skittrist märke och väcker inga känslor bortsett från behovet att vilja gäspa men dom är säkra, ekonomiska och framförallt så får du pengar över till en sjysst hoj och det är väl nog så viktigt ;)
 
Last edited:
Är det framkomlighet man är ute efter finns det bättre lämpade bilar en stads SUV för betydligt rimligare pengar. Förslagsvis Toyota Landcruiser som tidigare nämnts och Landrover Defender.

Måste ändå säga att jag var rätt imponerad över vad en Cayenne Turbo kan göra på en terräng bana vintertid med vanliga dubbdäck. Få köpare av biltypen utsätter nog sin bil för sådana strapatser som vi tilläts göra under en provdag. Det är som att köra en buss när man sitter bakom ratten, men man kan ställa upp den på isen som värsta rallyföraren och utnyttja lastväxel reaktionerna och drivlinan på ett ypperligt och kontrollerbart sätt. Roligt för stunden, men knappast så man skulle använda bilen i fråga under normala förhållanden.

Med hjälp av en professionell förare ville Porsche demonstrera vad Cayenne GTS var kapabel till. Med tre passagerare åt gången pressade han bilen så hårt det gick längst en rallyslinga på isen. Det var en sjuk upplevelse.

Skulle jag köpa en Cayenne om inköpspriset och ägandekostnaderna inte var astronomiska?

Aldrig i livet. Det är en enda stor kompromiss hur man än ser på det. Det är varken en sportbil, terrängbil eller för den delen praktisk.
 
En punkt iallafall: Markfrigången

Sällan det är sådana omständigheter som gör att markfrigången är ett hinder så länge man håller sig på allmänna vägar om man inte sänkt sin personbil ovanligt mycket.

Bor man på landet och har en ej plogad uppfart att köra på kan jag förstå att det finns ett visst incitament att köpa en bil med något förhöjd markfrigång. Man kommer långt med en Volvo XC70, Subaru Legacy Outback, Audi A6 Allroad.

Subaru har kommit med en diesel boxer sexa så det finns egentligen ingen anledning att inte titta på en sådan. Fyrhjulsdriften är en av marknadens bästa. Subaru är populära dragbilar för hästägare och dyl och anses driftsäkra. Lägger man prestigen åt sidan kanske det kan vara ett alternativ för somliga.
 
Du kan ju alltid skilja dig, skaffa en 2 sitsig KUL bil och en jävligt snabb hoj... ;) och leva det liv du egentligen vill.
 
Jag gillar bilar, är inte politiskt korrekt och hatar bilar som drar mycket bensin eller är onödiga etc, men just Q7 har jag grymt svårt för. Min första tanke när jag ser en är att här kommer en person som kanske är rik, men har dålig smak och kan inget om bilar.

Finns ju grymt många bra japanska SUVar i olika storlekar och prisklasser, med Landcruisern som kronan på verket. Eller varför inte en XC90, om du lyckas hitta en som funkar som den skall. Grymt prisvärda. X5 är ju inte dum den heller.. ja det finns många :D Men ingen Q7, snälla :tummenupp
 
En punkt iallafall: Markfrigången

Panda: 160 mm
A4: 143 mm
Q7: 240 mm i högsta läget

I tester visar det att den ändå inte kommer fram om marlfrigången ens är nära. Och SÅ hög är den inte. Dessutom är hjulbasen så mkt längre att den reella markfrigången över ett hinder knappt är bättre än i Fiaten för 35 lax ;p
 
varför inte en JAGGA.....

Exakt, om man ändå ska ha en självhävdelsebil, varför köpa en Audi SUV som varenda H&M-familj far till golfbanan i.
Ballare med en jagga XJS V12, en av världen vackraste karosser tycker jag :D

1990_Jaguar_XJS_V12_1.jpg
 
Exakt, om man ändå ska ha en självhävdelsebil, varför köpa en Audi SUV som varenda H&M-familj far till golfbanan i.
Ballare med en jagga XJS V12, en av världen vackraste karosser tycker jag :D

1990_Jaguar_XJS_V12_1.jpg

Finns det nån bil som är fetare än Dodge challenger, alternativt Dodge charger? (helst de gamla varianterna då såklart) :)

Men håller med om att Audi är märket man ska ha, (äger en själv :tummenupp) Men.. Q7.. varför?

Även om man har råd att köpa den.. varför ha en bil som är sjukt dyr i underhåll osv och dessutom dyr i drift utan att få nåt för det?

Skulle vilja påstå att du klarar dig fint med vilken annan större Audi kombi som helst om det är utrymmet du är ute efter. De har ju även "allroad" med lite mer offroad-tema.

Jag skulle köpt nåt mindre men roligare för mina pengar.
Ska du nödvändigtvis ha en "flashig" bil, varför inte t ex en RS6:a?

Ljusår fetare än Q7 :tummenupp
 
Kanske inte i Helsingborg, men här i de nordliga provinserna har man då och då nytta av högre markfrigång.

Sen så måste jag erkänna att jag tycker det är lite roligt att elda på debatten lite...:rolleyes: Alla de bilar du nämner har jag testat ordenligt och de är finfina bilar. Gillar Subaru mycket. Att det sen blev en Ådi var en kombination av mycket bra service hos säljaren och nyfikenhet att testa Audi för första gången. Körde ett annat tyskt märke med tre bokstäver tidigare. Testade XC70 och XC90 ordentligt också men de föll bort på vad jag upplever som total avsaknad av vägkänsla samt tveksam kvalitetskänsla, i övrigt en bra bil.


Du vet väl vad man säger om Audi? Fyra nollor i grillen och en bakom ratten! :D



Sällan det är sådana omständigheter som gör att markfrigången är ett hinder så länge man håller sig på allmänna vägar om man inte sänkt sin personbil ovanligt mycket.

Bor man på landet och har en ej plogad uppfart att köra på kan jag förstå att det finns ett visst incitament att köpa en bil med något förhöjd markfrigång. Man kommer långt med en Volvo XC70, Subaru Legacy Outback, Audi A6 Allroad.

Subaru har kommit med en diesel boxer sexa så det finns egentligen ingen anledning att inte titta på en sådan. Fyrhjulsdriften är en av marknadens bästa. Subaru är populära dragbilar för hästägare och dyl och anses driftsäkra. Lägger man prestigen åt sidan kanske det kan vara ett alternativ för somliga.
 
Varför inte e subaru forester, skäms inte i på oplogade skogsvägar. Diesel boxern e fin, eller 2.5xt.

Med 2.5:an steker du de flesta bilar i 0-100. Dock en riktig bruksbil med mindre kvalitet i kupé material.

Köper du en sån står du aldrig efter vägkanten, varken mekaniskt eller framkomlighets mässigt.
 
Kan du överleva med att köra en 90 talshoj, typ CBR900/ZXR750/ZX7R/YZF750/ZX9R/GSXR750 så kan du nog ha hoj också + en fet bil :tummenupp

Förstår mig inte på folk som säger att mc är så jävla dyrt, måste man köra det senaste då? Ligger jag i valet mellan att inte köra hoj alls eller att köra gammal sketen rd350 så väljer jag ändå att köra. Det är ju det viktiga, att köra hoj... materialet är mindre väsentligt.
 
Last edited:
Finns det nån bil som är fetare än Dodge challenger, alternativt Dodge charger? (helst de gamla varianterna då såklart) :)

Klart att de bilarna är feta och maffiga, du slår in öppna dörrar. Men nu var det vacker jag pratade om. :D

Audi utgör varannan bil här i Vasastan numer, i kvarter där alla fina gamla specialaffärer ersatts med gym, caffelatte, bagels, solarier, fitnessbutiker, tvillingbarnvagnar, vet man att Audifolket har flyttat in. Och de ska prompt åka bil till jobbet, trots att det också ligger i innerstan. :3freak

Nej nu ska jag sluta sabotera denna tråd innan jag spräcker en pannven.:D
 
Last edited:
...och dessutom är jag lagomt tjock oxå.


Jag gillar bilar, är inte politiskt korrekt och hatar bilar som drar mycket bensin eller är onödiga etc, men just Q7 har jag grymt svårt för. Min första tanke när jag ser en är att här kommer en person som kanske är rik, men har dålig smak och kan inget om bilar.
 
Dagens ilandsbekymmer...man får alltid kompromissa, bilmässigt har jag en gammal härkehäck, som för andra kan vara finbil Fiat 1999, som jag använder dagligen, och frugan kör nybilen vi kör väl ca 50/50 med bilarna, hoj vill man väl alltid ha så fin man kan få för pengarna, men om jag var dig satsa på en bra bil, och satsa så bra du bara kan för så fin hoj som möjligt:):tummenupp
 
Jo, fast för feta.

Jag går till gym och kämpar för att hålla mej på ca 80 kg, det är min max vikt. Så tyvärr.

Ska du ha den som firmabil är ju förmånsvärdet skyhögt. Skaffa något miljömärkt som kostar nästan inget att ha som tjänstebil och skaffa dig en hoj.

Nya Passat Blue Motion TDi är ett utmärkt exempel..

/ Jens

Ska inte ha den som firmabil, men tack för ett seriöst svar!

Men håller med om att Audi är märket man ska ha, (äger en själv :tummenupp) Men.. Q7.. varför?

Även om man har råd att köpa den.. varför ha en bil som är sjukt dyr i underhåll osv och dessutom dyr i drift utan att få nåt för det?

Skulle vilja påstå att du klarar dig fint med vilken annan större Audi kombi som helst om det är utrymmet du är ute efter. De har ju även "allroad" med lite mer offroad-tema.

Jag skulle köpt nåt mindre men roligare för mina pengar.
Ska du nödvändigtvis ha en "flashig" bil, varför inte t ex en RS6:a?

Ljusår fetare än Q7 :tummenupp

Vill inte ha RS6, måste ha en diesel. Allroad som du nämner funkar däremot.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top