Era dreglande goda efterrätter

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Jag tänkte göra mig till idag och fixa god mat och vin ikväll, och ska det vara ska det vara ordentligt och då måste det till efterrätt. Det här ni kommer in i bilden. Ge mig era godaste tips på efterrätter! :tummenupp

Två krav, det ska inte ta halva kvällen att göra och det får inte vara för jäkla avancerat för jag är ganska kass på att laga mat.

~Settan~ skrev:
2637787
Två krav, det ska inte ta halva kvällen att göra och det får inte vara för jäkla avancerat för jag är ganska kass på att laga mat.

Omöjligt att misslyckas med, gjort i en hanvändning men ändå lika gott som även de mest fantastiska kreationer är Gino! :tummenupp

Kiwi, banan och jordgubbar
skär ner
riv över en massa vit choklad
gratinera i ugn tills chockladen fått lite färg
servera med en kula god gräddig vaniljglas! :tummenupp

....Annars brukar jag göra en grym Vit kladdkaka som är suverän med jordgubbar och glas/vaniljsås..

korvgubbe skrev:
2637793

skär ner

.
Det lät som nåt för mig det -både att äta och tillaga. :yoparty

UrbanTiger skrev:
2637795 Bjud på lite tjärlek till efterrätt istället. Ingen tillagning krävs och hur lång tid det ska ta kan du på nått sätt styra över. Ja... sen bestämmer du ju helt själv hur pass avancerat det ska bli. Lycka till :tummenupp

Naw så gulligt då! :D

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2637795 Bjud på lite tjärlek till efterrätt istället. Ingen tillagning krävs och hur lång tid det ska ta kan du på nått sätt styra över.

Svärmor lär bli överförtjust! :näsblod :tungan

~Settan~ skrev:
2637787

Gör då som en polare gjorde.

Lägg upp dicken på ett silverfat med en rosett runt .

Servera

Badger skrev:
2637814 Gör då som en polare gjorde.

Lägg upp dicken på ett silverfat med en rosett runt .

Servera
Då krävs en operation och det var kanske inte riktigt vad jag tänkt. Funkar det att lägga upp :tuttar på ett fat och lägga lite bomull runt?

UrbanTiger skrev:
2637819 Leverera biffen med en rosa rosett istället :D

Ne fy fan va lågt detta blir :gnissla
Ja, det var ett slag under bältet så att säga

:gnissla iii.. jag vet, kasst...

Jag kör nog på kiwi/banan/jordgubb med choklad och glass ikväll. Lät riktigt gott! :tummenupp

betsy skrev:
2637826 Gino är alltid rätt, vill man inte ha kiwi och jordgubbar kan man ta bär...[/URL]

Fördelen med Gino är att man kan göra det på de frukter man har hemma.. Hos oss brukar det ofta landa olika bär, äpple, melon och annat i beroende på vad som ligger i fruktskålen/frysen.

Gött som f*n är det iaf!

Semi freddo tar iofs en stund att göra men är sinnessjukt gott.

Basen är följande, sedan kan man ha i valfri fyllning.
4 stora ägg
1-2 mask strösocker
5 dl vispgrädde

Dela gulorna och vitorna, viktigt attd et inte är gula i vitan.
Vispa vitorna så att det blir toppar efter vispen när man lyfter upp den, dvs hårt.
Vispa äggulorna med sockret tills det är vitt och pösigt.
Vispa grädden.
Blanda din smaksättning i gulorna. Vänd försiktigt ner gulorna med fyllning och den fluffiga vitan i grädden. Försök att blanda så lite som möjligt efterom det tar luften ur efterrätten. Häll i en form och tävk med ordentligt med plastfolie, för att det inte ska bli iskristaller på ytan. In i frysen i ca två timmar. ta ut och servera, den ska vara mjuk vid serveringen, inte hård som glass.

Fyllningar man kan ha är valfritt men jag brukar köra följande.
2 passionsfrukter
2-3 persikor, hackade
Hallon, de ska ha tinat när man har i dem i smeten för frysta är inte så kul
mandelspån på toppen, ringla lite honung över om du gillar sötma.

Krossad maräng, riven choklad och konjak går också fin, fint.
Låt fantasin flöda.

Gör vanliga chokladmuffins men lägg en dumlekola i innan dom åker i i ugnen, servera varma med glass eller vispgrädde.

Mrs. Laphroaigs recept på mint-maräng-kaka är jättelätt och jättegott. Vill ha kaka nu bara för det! PMa henne, hon hjälper säkert till när det gäller recept!

Alx skrev:
2637999 Mrs. Laphroaigs recept på mint-maräng-kaka är jättelätt och jättegott. Vill ha kaka nu bara för det! PMa henne, hon hjälper säkert till när det gäller recept!

:tummenupp bara å slänga iväg PM, kul att du tyckte den var god :)

Gino funkar i de flesta lägen
Fruktsallad och glass/vispad grädde
Marängsviss med glass, vispad grädde, maränger och valfri frukt och naturligtvis hemmagjord chokladsås
Extra kladdig chokladkaka med äkta vaniljglass och exotisk frukt
Chokladdoppad frukt tex vindruvor, jordgubbar, ananas etc
En kula vaniljglass, en kula jordgubbsglass ochen kula chokladglass serveras med hemmagjorda havreflarn som är halvt doppade i choklad samt lite chokladspån över glassen
Pannacotta på hallonspegel med björnbär och chokladspån

:)

Last edited:
Det var en jäkla tur att jag redan handlat nu till kiwi-banan-glassvarianten annars hade jag haft grym beslutsångerst med tanke på alla tips! Tack alla. Jag får ta och anteckna allt och prova efterhand.

Återkommer ikväll efter efterrätten med ett amatörutlåtande :D

korvgubbe skrev:
2637793
skär ner

....Annars brukar jag göra en grym Vit kladdkaka som är suverän med jordgubbar och glas/vaniljsås..

Vilken jäkla läckergom du var då! Detta inlägg i kombination med din avatar går fan till historien.

Vill man veta hur man gör vit kladdkaka? :gnissla
Nu finns det ju bra tips här redan, men om man vill ha ännu enklare som typ inte ens 3-åringar kan misslyckas med så kan man göra följande:
1½ dl socker
1½ dl mjöl
150gr smör
Äpplen

Lägg äpplen i botten av ugnsform, rör ihop resten, lägg på, in i ugn tills klart.
Det är lätt top3 godaste jag ätit, trots så förort det låter och trots allt gott jag blir bjuden på varje vecka. :fakta

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back