Era dreglande goda efterrätter

Teo skrev:
2638067 Vilken jäkla läckergom du var då! Detta inlägg i kombination med din avatar går fan till historien.

Jag antar att du kan dra dina egna slutsatser baserat på min nöjda min och det faktum att det inte var glasyr på bullarna från början!
dan_with_cinnamon_roll.jpg

korvgubbe skrev:
2638120 Jag antar att du kan dra dina egna slutsatser baserat på min nöjda min och det faktum att det inte var glasyr på bullarna från början!
dan_with_cinnamon_roll.jpg

Hahaha! korvgubbe for President!

Korvis..upp med ditt recept på vit kladdkaka (nuuuuuuu :))..jag har länge lekt med tanken på att experimentera fram en sådan men fegar alltid ur i sista minuten och gör good old trusty: death by chocolate..

Markus..skall prova :)

UrbanTiger skrev:
2638303 Mariekex + glasyr = vit kladd kaka :gnissla

Damn, du kände till det hemliga receptet... :tungan

Ingredienser:
100 g vit choklad
100 g margarin
2 dl strösocker
150 g Kesella lätt
2½ dl vetemjöl
saft och skal av ½ citron (brukar ta en matsked saft och en halv tesked skal)
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Tillagning:
Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält chokladen i vattenbad och smöret på låg värme i en kastrull. Rör socker och Kesella till en jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga.

Riv skalet av citron eller lime och pressa därefter ur saften. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner det i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.

Jag föredrar denna kaka framför vanlig kladdkaka eftersom den är en aning syrlig och därför är betydligt fräschare som efterrätt. Servera med vaniljglass (alt. vaniljsås) och jordgubbar så kommer ni sitta med ett nöjt leende på läpparna.(se bilden ovan)

Edit:
Det gör inget om den blir aningen mindre kladdig än vanlig kladdkaka.. Den bör inte bli helt torr men den brukar bli mindre geggig än den vanliga.

Nursey skrev:
2638338 Phett ;) Tack Korvis..återkommer med feedback imorgon :tummenupp

Det där med tiden är som alltid svårt eftersom det varierar från ugn till ugn.. Kakan får iaf en fin gyllene färg..
Det är troligare att du får dra av tid än att du får lägga på tid iaf..

Lycka till!:tummenupp

korvgubbe skrev:
2638362 Det där med tiden är som alltid svårt eftersom det varierar från ugn till ugn.. Kakan får iaf en fin gyllene färg..
Det är troligare att du får dra av tid än att du får lägga på tid iaf..

Lycka till!:tummenupp

Följer sällan recept till punGt och prikCa..bara så man får en generell idé om ingredienserna ;)
Skall bli intressant att prova. :tummenupp

Nursey skrev:
2638398 Följer sällan recept till punGt och prikCa..bara så man får en generell idé om ingredienserna ;)
Skall bli intressant att prova. :tummenupp

En väldigt framgångsrik konditor sa att man kan fuska och höfta med mått och sånt när man lagar mat, men gör man desserter/bakverk så ska man vara nogrann. :mattias

Nu är efterrätten uppäten, och den var icke illa! Jag skulle nog hajvat på ännu mer choklad märkte jag, men nu har jag lärt mig det iallafall. Gott var det! :Bugar

floodi skrev:
2638783 Skitsnack det var säkert jätteäckligt....

Får väll trycka i mig lite torra popcorn istället......

Nja.. jätteäckligt och jätteäckligt -det är väl en definitionsfråga...

Det var faktiskt riktigt gott. Väl värt att prova!

Finns ett recept på brownies med valnötter i ICA´s kokbok som är grymt goda.
Busenkla att göra.
Lyxa till det med en klick grädde.

Trumfkortet

Ok, here goes. Lätt att fixa och kan fixas till i förtid vilket är en trevligt om man ska bjuda hem folk på middag eller dyl. så att man slipper fibbla med det när man har gäster hemma.

Skaffa en kakform, en sån där som ser ut som en urgröpt lakritsdäckkaramell (ja hur fasiken ska man annars beskriva dem? :D ). Ni vet de som har ett hål i mitten, som ser ut som ett mcdäck som är delat på mitten s.a.s. De heter säkert något vettigt.. :)

Anyhoo..
1. Vispa upp vaniljvisp. Inte _för_ fluffigt.
2. När det är färdigvispat smular ni i en 4-5 vanliga Daim-chokladkakor.
3. Häll vaniljvispsmeten med Daimen i kakformen men fyll inte formen enda upp. Det ska mer götter i.
4. Peta i Marschmellows i kakformen tills den är full.
5. Nästan klart. Ställ hela härligheten i frysen tills är genomfruset (tar nog minst en 5-6 tim). Ta fram "glassen" en 30 min innan det ska serveras så att den hinner smälta lite så att det går att skära i den.
6. Ät tills det inte går ner mer i magen, luftstrupen och halsen. :tummenupp

Trust me on this, det är ultragott. Vi snackar highscorevarning alltså.:tummenupp

Okej då, eftersom jag är kung på efterätter så får ni ett förslag till här:

(det förra förslaget var Piggelin, med papperet borttaget, serverade på fat för den där lyxiga känslan)

Tjöp eller gör en marängbotten (beroende på ambitionsnivå)
Tjöp en burk kondenserad mjölk, koka den oöppnade burken i vattenbad 4-4½ timmar, när burken sedan öppnas innehåller den en tjock brun smet som kallas toffé, bred ut den på marängbottnen medans den är varm.
Tjöp ett gäng bananer, skiva bananer (utan skal för den där lyxiga känslan)
tryck ner bananskivorna i den kladdiga toffén.
Stoppa kakan i kylen tills toffén har kallnat ordentligt.
Tjöp en trea grädde, vispa grädden, bre ut på din kaka, garnera med antingen riven choklad, eller ännu mera skivade bananer.

Kallas Banoffekaka, kan man äta tills man spricker.

Annars funkar ju Digestivekex med kalles kaviar på....

~Settan~ skrev:
2638749 Nu är efterrätten uppäten, och den var icke illa! Jag skulle nog hajvat på ännu mer choklad märkte jag, men nu har jag lärt mig det iallafall. Gott var det! :Bugar

Jag borde kanske sagt att jag använder minst en 100g vit choklad på en laddning som räcker till fyra personer.. OM vi pratar om Gino alltså.

Om du valde hallon kan jag tänka mig att det blir ännu viktigare med ganska mycket choklad eftersom de är betydligt syrligare än jordgubbar.

~Settan~ skrev:
2637787 Jag tänkte göra mig till idag och fixa god mat och vin ikväll, och ska det vara ska det vara ordentligt och då måste det till efterrätt. ...

Det låter perfekt. Hur dags ska jag komma?

korvgubbe skrev:
2639632 Jag borde kanske sagt att jag använder minst en 100g vit choklad på en laddning som räcker till fyra personer.. OM vi pratar om Gino alltså.

Om du valde hallon kan jag tänka mig att det blir ännu viktigare med ganska mycket choklad eftersom de är betydligt syrligare än jordgubbar.

Jag kan inte ta dig på allvar med den där avataren. Så jäkla jäckande.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman