Era balla bilar

hade jag inte haft mina bilar så hade jag kanske haft råd med en nyare hoj..

kör mest italienskt o har en integrale som typ aldrig blir klar..
en maserati biturbo -88 som e jävligt skojjig sen en fiat coupe 16vt.
har en 325 im -89 med som antagligen ska rulla i sommar med:tummenupp

Rallystolar byts på ålder i vissa klasser, när dom är för gamla för att användas i tävling brukar dom bli billiga på blocket.

Fast om jag ville ha riktiga tävlingstolar hade jag köpt första bästa. Nu vill jag ha bekväma och fällbara som väger runt 10 kilo.

Byts dom ut på grund av nya bestämmelser eller på grund av att materialet slits?

Materialutmattning, men det är ju rätt höga krav och ingen jag känner har drabbats av fel på gamla rallystolar, dom är ju fortfarande godkända i t.e.x folkrace trots att datumet "gått ut"

Fast om jag ville ha riktiga tävlingstolar hade jag köpt första bästa. Nu vill jag ha bekväma och fällbara som väger runt 10 kilo.

Det blir nog svårt, men kolla båtstolar.

Last edited:
Jag vill ha ett par 17" bmw fälgar (5-120) dom ska också helst va gratis :) Om nån har ett gäng liggandes?

Finns ju lite sidor som säljer stolar som ser okej ut och väger 14 kg för några tusen. Känns lite väl billigt bara.

Jag vill ha ett par 17" bmw fälgar (5-120) dom ska också helst va gratis :) Om nån har ett gäng liggandes?

Till vilket modell ska du ha? Skiljer mellan 1-3 och 5-8 typ.

Jag har en uppsättning med typ nya däck. Typ AC Schnitzers gamla stuk. Ska ev säljas med 740in men troligtvis blir de stående. Passar E31, E34, E38, E39, E60 osv.

Till vilket modell ska du ha? Skiljer mellan 1-3 och 5-8 typ.

Jag har en uppsättning med typ nya däck. Typ AC Schnitzers gamla stuk. Ska ev säljas med 740in men troligtvis blir de stående. Passar E31, E34, E38, E39, E60 osv.

BMW 518 e28, ska ha samma bultcirkel som e34 och e39, men mindre centrumhål än e39.

Materialutmattning, men det är ju rätt höga krav och ingen jag känner har drabbats av fel på gamla rallystolar, dom är ju fortfarande godkända i t.e.x folkrace trots att datumet "gått ut"

Jag vet inte om jag skulle vilja köpa begagnade stolar som används professionellt i tävlingssammanhang. Finns det något regelverk där man reglerar när stolar som varit inblandade i olyckor ska kasseras?

Har du kollat Recaros hemsida? Många bilfabrikanter köper in stolar från dem och installerar i sina prestanda modeller. Porsche 964 RS och 993 RS hade en något modifierad version av Pole Position eller om det var SPG. En annan tillverkare som använder sig av Recaro stolar är Audi i sina RS modeller.

Frågan är vilken bil du ska ha dem i och vilken budjet du har. Ibland dyker det upp skalstolar från Porsches nyare GT3/GT2 modeller. De som satt i 996 GT3 är inte fällbara, men jag tror att de som sitter i 997 GT3 är det.

Fan, nu kliar det i gamla biltarmen! innan mc-intresset hade jag två Nissan 300XZ TT & 2 BMW M3 E36, började sakna dom som fan plötsligt...
En diamantsvart M3 coupé -93
M3 Limo, Avusblå -95
300ZXTT Röd 2+2 -90
300ZXTT Grå 2+2 -91

Fan att man inte kan ha allt....

Bifogat

• 1996 Nissan 300ZX Twin-Turbo.jpg
    1996 Nissan 300ZX Twin-Turbo.jpg
    101 KB · Visningar: 94
  • BMW_M3_E36_purple.jpg
    BMW_M3_E36_purple.jpg
    235.8 KB · Visningar: 103
Last edited:
Jag vet inte om jag skulle vilja köpa begagnade stolar som används professionellt i tävlingssammanhang. Finns det något regelverk där man reglerar när stolar som varit inblandade i olyckor ska kasseras?

Jorå, säkerhhetsdetaljer besiktas efter större krascher och inför nästa tävling, är det då något som uppvisar brister så märks delen med märkfärg och man får anmärkning i vagnsboken som måste åtgärdas innan nästa start.

Sonen bytte dock hela bilen sist.

Bifogat

• rally.jpg
    rally.jpg
    88.7 KB · Visningar: 152
Jorå, säkerhhetsdetaljer besiktas efter större krascher och inför nästa tävling, är det då något som uppvisar brister så märks delen med märkfärg och man får anmärkning i vagnsboken som måste åtgärdas innan nästa start.

Det är ju bra att man gör kontroller, men det stoppar troligtvis inte utrustningen från att säljas vidare till en amatör som kör en och annan bandag. Man får hoppas att folk är ärliga när de slänger iväg säkerhetsutrustning.

Sonen klarade sig utan personskador förutsätter jag. Använder folk HANS skydd inom Folkrace eller anses det vara för dyrt?

Det är ju bra att man gör kontroller, men det stoppar troligtvis inte utrustningen från att säljas vidare till en amatör som kör en och annan bandag. Man får hoppas att folk är ärliga när de slänger iväg säkerhetsutrustning.

Sonen klarade sig utan personskador förutsätter jag. Använder folk HANS skydd inom Folkrace eller anses det vara för dyrt?

Näe, man använder en mjuk stödkrage i folkrace, där hastigheten är lägre, rallybilen på bilden gick dock av i hög hastighet och rullade 5-6 varv. inte heller där användes HANS, men det finns system för det i rally.

Både sonen och hans flickvän som åkte kartläsare klarade sig utmärkt.

Har en Vw1200 -62 (bubbla) i garaget, byggd för att köra rakt fram.
Avsmalnad framvagn, droppade spindlar, Drivlinan uppflyttad 5cm för att bibehålla hjulvinklar men samtidigt få lägre chassi.
Förstärkt IRSväxellåda med SuperDiff, svetsade drev mellan 3-4, CroMo mutter.
Motorn är under uppbyggnad, från orginal 1200cc till 2275cc, strokad, borrad mm mm. Topparna är borrade o portade orginal, men nu med hemisfäriska förbränningsrum, lite större ventiler, weber 48IDA förgasare.
Motorbygget är dock tillfälligt stoppat då mitt fina motorblock verkar vara nån tusendel felborrad i vevlagerlägena men kanske klart till nästa år.
Målet är väl ganska lågt men siktar på ca 180hk.
Bilen i sig kördes av min garagepolare, som bäst 12.17s på kvartsmilen.

Jag har ett set med 18" om suttit som vinterhjul på min 750 (06). Passar dom får du ett bra pris.

är just nu "mellan" bilar ... har bara hojen

tidigare har jag haft:
*Mazda RX-7 Gen3 trimmad i till ca 320hk (ban mapp) eller ca 450hk (stripp map)
Trimmade o mappade själv. Såldes till förmån för
*Opel Speedster Turbo, 920kg 200hk (orginal)

Saknar båda bilarna nått grymmt....

är just nu "mellan" bilar ... har bara hojen

tidigare har jag haft:
*Mazda RX-7 Gen3 trimmad i till ca 320hk (ban mapp) eller ca 450hk (stripp map)
Trimmade o mappade själv. Såldes till förmån för
*Opel Speedster Turbo, 920kg 200hk (orginal)

Saknar båda bilarna nått grymmt....

Det roliga med Opel är att det inte spelar någon roll hur många snabba modeller de släpper.
Det är lik förbannat en gubb-bil.
En kompis körde ett tag en Omega 3,0 24v.
Många undrade varför han inte köpt en Volvo T5a istället för tre gånger pengarna...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT