Era bästa MacGuyver moments

Jag vet inte om det är sant, men det påstås att min gamla träslöjdslärare körde hål på ena kolven på sin Simca och tog bort kolv och vevstake till den cylidern, frikopplade ventilerna på något sätt och körde på tre cylindrar i flera år.

Han hade ÅAS bara någon kilometer till jobbet/affären och åkte aldrig någon annanstans.

Jag minns bara att han hade en ful bil som lät konstigt

Jag tappade ljuddämparen på min van. Fästet hade rostat av. Hittade några meter elstängsel som jag kunde linda runt ljuddämparen och gamla fästet under bilen. Det var i vintras och den sitter som berget ännu. Nån gång borde jag väl ta o svetsa ett nytt fäste men det har inte riktigt blivit av.

Jag vet inte om det är sant, men det påstås att min gamla träslöjdslärare körde hål på ena kolven på sin Simca och tog bort kolv och vevstake till den cylidern, frikopplade ventilerna på något sätt och körde på tre cylindrar i flera år.

Han hade ÅAS bara någon kilometer till jobbet/affären och åkte aldrig någon annanstans.

Jag minns bara att han hade en ful bil som lät konstigt

Det är inga problem, det är så man bygger encylindriga labmotorer billigast.
Men man måste sätta en vikt på vevtappen för annars blir det obalans och vibrationer.

Din lärare fick en lite slö bil men downsizad och därmed bränslesnålare motor.

Det är inga problem, det är så man bygger encylindriga labmotorer billigast.
Men man måste sätta en vikt på vevtappen för annars blir det obalans och vibrationer.

Din lärare fick en lite slö bil men downsizad och därmed bränslesnålare motor.
Blir den miljövänligare på köpet?

Jag såg en kompressor byggd på en Volkswagenmotor. Två av cylindrarna ordnade med luften. Lät lite tokigt men funkade.

Jag såg en kompressor byggd på en Volkswagenmotor. Två av cylindrarna ordnade med luften. Lät lite tokigt men funkade.

Ja, kompressionstakten blir ju lite överflödig men den gör ju jobbet.

Finns ju lite varianter där man använder motorbromsen för att ackumulera energi i en trycktank men det görs ju bäst med fria ventiler. Tex de fria ventiler som alla numera tror är är uppfinning från Koenigsegg men som dom egentligen köpte upp från sin granne i Ängelholm.

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE