er6n 2013 tappar all kraft efter 2500-3000 rpm.

  • Thread starter Thread starter zm
  • Start date Start date

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Som rubriken säger tappar den all kraft efter ca 3000 rpm. Precis som om kopplingen går in och den fortsätter varva. Så rpm går som normalt men kraften försvinner. Det händer i alla växlar.
Kan fortfarande köra i alla växlar upp i hastighet men tar ju ett tag när man bara kan varva 3000...
Är ej hemma på en månad från imorgon så ska lämna in den nästa gång jag kommer hem om inte någon klok här inne vet en easy fix.
 
Last edited:
Som rubriken säger tappar den all kraft efter ca 3000 rpm. Precis som om kopplingen går in och den fortsätter varva. Så rpm går som normalt men kraften försvinner. Det händer i alla växlar.
Kan fortfarande köra i alla växlar upp i hastighet men tar ju ett tag när man bara kan varva 3000...
Är ej hemma på en månad från imorgon så ska lämna in den nästa gång jag kommer hem om inte någon klok här inne vet en easy fix.
Kolla så du har spel i kopplingswire. Det är den enda quick fix jag kan komma på. Resten behöver skruvas med
 
Det är normalt att ER6-an tappar lite över 250...

Screenshot_20211120-140257.png

Ah!


Det var mer än så, alltså.

Du beskriver lite luddigt.

Är cykeln servad enligt schema?

Har du kollat luftfilter?

En mus som flyttat in i luftburken för hösten tar med sig mycket material för att bädda med.

Kan du ha gammal härsken soppa i tanken?

Har du kört på saltade vägar?
Vägsaltet främjar överslag på elektriska komponenter - främst de högspända från tändspole till tändstift.

Kan du känna någon ryckighet?

...och du är säker på att det verkligen inte är kopplingsslir?
 
Last edited:
  • Haha
Reaktioner: zm
Det är normalt att ER6-an tappar lite över 250...

View attachment 465834

Ah!


Det var mer än så, alltså.

Du beskriver lite luddigt.

Är cykeln servad enligt schema?

Har du kollat luftfilter?

En mus som flyttat in i luftburken för hösten tar med sig mycket material för att bädda med.

Kan du ha gammal härsken soppa i tanken?

Har du kört på saltade vägar?
Vägsaltet främjar överslag på elektriska komponenter - främst de högspända från tändspole till tändstift.

Kan du känna någon ryckighet?

...och du är säker på att det verkligen inte är kopplingsslir?
Det känns som om kopplingen går in för där är nu knappt någon kraft alls.
Den har stått still i två mån men tanken var 99% tom och har precis tankat ny soppa. Problemet började lite smått en vecka sedan men nu kan jag inte ens köra upp för en backe.
Ingen salt. Bor i Thailand. Ingen mus. Snarare kanske en kobra ?
Den rycker inte alls. Den bara varvar utan att dra. Funkar köra i tomgång typ nu när jag körde hem den. Får nog ringa kawa för är inte så motorkunnig. ? får kolla kopplingen imorgon när det är ljust.
Gått kanske 100 mil sedan sista service på kawa
 
Det känns som om kopplingen går in för där är nu knappt någon kraft alls.
Den har stått still i två mån men tanken var 99% tom och har precis tankat ny soppa. Problemet började lite smått en vecka sedan men nu kan jag inte ens köra upp för en backe.
Ingen salt. Bor i Thailand. Ingen mus. Snarare kanske en kobra ?
Den rycker inte alls. Den bara varvar utan att dra. Funkar köra i tomgång typ nu när jag körde hem den. Får nog ringa kawa för är inte så motorkunnig. ? får kolla kopplingen imorgon när det är ljust.
Gått kanske 100 mil sedan sista service på kawa


Ja, det där låter som om kopplingen är slut: legat för länge med nollspel och småslirat, och nu är det nog tveksamt om du kan återställa bara med justering.
 
Ja, det där låter som om kopplingen är slut: legat för länge med nollspel och småslirat, och nu är det nog tveksamt om du kan återställa bara med justering.
Yes sannolikt byte av lameller. Enkelt att göra själv men jag misstänker att arbetskostnaden i Thai inte är allt för betungande.
 
  • Gilla
Reaktioner: zm
Yes sannolikt byte av lameller. Enkelt att göra själv men jag misstänker att arbetskostnaden i Thai inte är allt för betungande.
Ok skönt att höra att det troligtvis bara är det..
Ja det är inte lönt att göra själv här.. Även om man gör det på kawazaki. ?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top