Draftade du bakom blackbirden? Lutningen på vägen du kört är ganska låg, 35 meter på 3.3km, så man kan säga att den är ~1% / 0.6 grader.
Räknar jag rätt, så krävs det ganska friskt med nedlut för att kompensera upp det luftmotståndet, cirka 8% / 4.7 graders lutning för att komma upp i ~240.
Den som är mer matematiskt/fysiskt lagd får gärna rätta mig om något ser fel ut.
En er6n från 08 väger ~195kg våtvikt, jag räknar på en förare på 75kg och 10kg utrustning = 280kg
Sedan tidigare vet vi att man får ut ungefär 38nm ur motorn men skulle behöva 65nm. Vet man utväxling, drivlineförlust och hjulstorlek kan man räkna ut hur många newton som driver fordonet framåt.
er6 har 160/60 på bakdäcket med en fälg på 17", det blir ungefär 61cm hjuldiameter.
Utväxlingen är 38nm * 2.095 (primary) * 3.067 (final) * 0.852 (sexan) = 208nm
208nm / 0.61m * 0.91 (förlust) = 315n kraft framåt.
Enligt wikipedia är det knappt 10% förlust i drivlinan.
Men kraften vi behöver är 65nm/38nm * 315n = 539nm.
Det saknas alltså 539n-315n = 224n
Nu ska vi räkna ut hur mycket gravitationskraft som behöver driva cykeln framåt
224n = sin(X) * 9.82 (gravitation) * 280kg
arcsin(224n / 9.82 / 280kg) = sin(X) = 4.67 graders lutning.
4.7 graders motsvarar 8% lutning, vilket är tillräckligt för att varningsskyltar.
När jag räknar på lutningen där du kör, ser det ut att räcka till ungefär 29n, vilket borde vara märkbart på hastighetsmätaren, ska ge 7% mer tryck framåt, vilket är tillräckligt för att öka hastigheten med ungefär 3.5%, t ex, från 210 till 217km/h.
Här kan man se lutning om någon är nyfiken.
http://www.sk6lk.se/elev_path.html