ER6-tråden

Hjälp med mitt scorpion helsystem!

Men vad f-n..

Hade hojen inne på verkstad för bla. montering av mitt nya Scorpion Serket Taper helsystem. Två mekaniker har tittat på det och konstaterat att det inte passar. Åkte dit och tittade själv. Alla rördelar har rätt part number, tyvärr saknar det bakre fästet nummer. Allt verkar passa fram till det att själva ljuddämparen skall fästas i det bakre staget. Det är inte lite som saknas, åtminstone 2-3 cm! Har man inga fjädrar i är det rätt omöjligt att balansera ihop allt så att fästet för ljuddämparen matchar, Ingen av oss kunde se att det kan sitta annorlunda.. Känns som om bakre fästet till dämparen inte är rätt eller att "connecting pipe" skulle varit längre?

Hilfe!

Bild 1, grenrör monterat.
scorp1.jpg
Bild 2, "connecting pipe"
scorp2.jpg
Bild 4 Upphängning av connecting pipe kan ju bara sitta på ett sätt
scorp4.jpg
Bild 5, så här mkt saknas det vid upphängningen av själv ljuddämparen
scorp5d.jpg
Bild 6, om man håller dämparen där den skall fästas så glider i princip dämparen av connecting pipe.
scorp6d.jpg

Tips från er som monterat? Jag har tummen mitt i, därför jag gick till en verkstad och dom sysslar bara med hojar så dom har väl sett en del, nu vet jag inte vad jag skall göra... :va

Köpte från intobikes i UK så det är kanske inte världens enklaste att ringa och förklara vad som är fel när jag inte själv vet riktigt vad som är tokigt.
 
Hej.
Någon som kör med kawas org kåpa/ruta och kan tipsa om hur man får bort rasslet/egensvängningar i den vid vissa vartal 4000-5000 rpm. Låter ganska jobbigt vid aktiv körning.
Så några bra tips mottages gärna. (ja den sitter fast och är åtdragen)
kåpaer6.jpg
 
Hej.
Någon som kör med kawas org kåpa/ruta och kan tipsa om hur man får bort rasslet/egensvängningar i den vid vissa vartal 4000-5000 rpm. Låter ganska jobbigt vid aktiv körning.
Så några bra tips mottages gärna. (ja den sitter fast och är åtdragen)
View attachment 383297


Om den är åtskruvad är det nog inte den som rasslar så sätt någon form av gummi mellan skruven och rutan så att vibrationerna från rutan försvinner ut i dessa istället för ner i hojen.
 
Last edited:
Jag söker lite svar!

Tröttnar man på er6an snabbt är rädd att tröttna då den är rätt effektsvag? Hade en ninja 636 innan, som jag skulle sälja för att den skrämde mig, men skiljer ju nästan 50hk.

Är det effektskillnad på 2006an och 2012? Olika hemsidor säger olika saker.

Allt beror nog på piloten, har själv kört roadracing och 130-170hk cyklar på gata länge.
Köpte en ER6a iår mest för det billiga inköpspriset och billiga försäkringspremierna.
Tycker det är enormt skönt med en cykel där man inte behöver ligga i 180+ för att det skall vara roligt att köra.
För er6an är enormt trött över 140km/h men samtidigt så sjukt lättkörd vilket gör att det den blir roliga och köra i mindre farter, vilket för mig blir mest körglädje för pengarna. Men testa en innan du köper
 
Halloj! Snart sätter min säsong igång!

Nästa vecka ska jag köra ner hojen från Stockholm till Malmö. Detta innebär att jag ska göra ägarbyte från farsan och ställa på den. Istället för att betala typ 900kr/år avställd ska jag nu betala 5500/år påställd för halvf. - låter det rimligt? Inte haft körkort ett år, bor i Malmö..

Skulle också vilja kolla vad ett rimligt pris för 2400-mila servicen är? Läst att vissa fått prisuppgift på 5k - låter dyrt? Tänkte kolla med BRH i Löddeköpinge som jag hört gott om.
 
Beklagar! Verkligen. Se nu till att få det fixat så snart som möjligt o låt det inte hålla dig tillbaka!

Fy fan va trist. Lider med dig :(

Tack för stödet :tummenupp Den är reparerad nu och körde en vända idag. Gäller att ta det lite lugnt innan allt äckligt grus är borta, vilket är lättare sagt än gjort.

Det visade sig att det fanns flera svarta kåpor. Mattsvart på en i övrigt blanksvart hoj, bra eller anus? Funderar på att köra mattsvart på båda sidor.
 
Men vad f-n..

Hade hojen inne på verkstad för bla. montering av mitt nya Scorpion Serket Taper helsystem. Två mekaniker har tittat på det och konstaterat att det inte passar. Åkte dit och tittade själv. Alla rördelar har rätt part number, tyvärr saknar det bakre fästet nummer. Allt verkar passa fram till det att själva ljuddämparen skall fästas i det bakre staget. Det är inte lite som saknas, åtminstone 2-3 cm! Har man inga fjädrar i är det rätt omöjligt att balansera ihop allt så att fästet för ljuddämparen matchar, Ingen av oss kunde se att det kan sitta annorlunda.. Känns som om bakre fästet till dämparen inte är rätt eller att "connecting pipe" skulle varit längre?

Hilfe!

Bild 1, grenrör monterat.
View attachment 383246
Bild 2, "connecting pipe"
View attachment 383247
Bild 4 Upphängning av connecting pipe kan ju bara sitta på ett sätt
View attachment 383248
Bild 5, så här mkt saknas det vid upphängningen av själv ljuddämparen
View attachment 383249
Bild 6, om man håller dämparen där den skall fästas så glider i princip dämparen av connecting pipe.
View attachment 383250

Tips från er som monterat? Jag har tummen mitt i, därför jag gick till en verkstad och dom sysslar bara med hojar så dom har väl sett en del, nu vet jag inte vad jag skall göra... :va

Köpte från intobikes i UK så det är kanske inte världens enklaste att ringa och förklara vad som är fel när jag inte själv vet riktigt vad som är tokigt.

Hmm, låter ju som att ena delen är fel... Blir lite nervös då mitt ännu inte är monterat och jag tänkte passa på att få det monterat på 100-milaservicen. Har dock inte bokat ännu så det dröjer nog lite :/
 
Från vilken sida köpte du den? :)

Beställde den från S-Racing via telefon. Dock så verkar det vara rätt lång leveranstid, beställde min den 27/3 och har ej fått den än. Skickas tydligen direkt från ERMAX i Italien?
Den som väntar på något gott ;)
 
Hmm, låter ju som att ena delen är fel... Blir lite nervös då mitt ännu inte är monterat och jag tänkte passa på att få det monterat på 100-milaservicen. Har dock inte bokat ännu så det dröjer nog lite :/

Vad tar dom för det förresten?
Jag menar det tar ju max 30-45min att göra det själv, även för en nybörjare :)
Borde ju inte vara några större skillnader mot mitt Two Brothers menar jag :)
 
Allt beror nog på piloten, har själv kört roadracing och 130-170hk cyklar på gata länge.
Köpte en ER6a iår mest för det billiga inköpspriset och billiga försäkringspremierna.
Tycker det är enormt skönt med en cykel där man inte behöver ligga i 180+ för att det skall vara roligt att köra.
För er6an är enormt trött över 140km/h men samtidigt så sjukt lättkörd vilket gör att det den blir roliga och köra i mindre farter, vilket för mig blir mest körglädje för pengarna. Men testa en innan du köper

Tack, det var typ precis det här jag ville höra! Att man kan 'gå ner sig'. Tyckte som sagt att zx6rn var lite väl vass och framförallt väldigt klumpig. Ska försöka testköra de två senaste modellerna av er6an i veckan!
 
Fick prisuppgift på 2400mila-servicen - 4200 spänn. Låter lite häftigt. En er6n -07, nytt drivpaket/ny kedja förra året..

Det var på BRH i Löddeköpinge.. Tips på någon annan verkstad i Malmöregionen?
 
Fick prisuppgift på 2400mila-servicen - 4200 spänn. Låter lite häftigt. En er6n -07, nytt drivpaket/ny kedja förra året..

Det var på BRH i Löddeköpinge.. Tips på någon annan verkstad i Malmöregionen?

Kolla motorsport i Landskrona.
 
Fick prisuppgift på 2400mila-servicen - 4200 spänn. Låter lite häftigt. En er6n -07, nytt drivpaket/ny kedja förra året..

Det var på BRH i Löddeköpinge.. Tips på någon annan verkstad i Malmöregionen?

Tycker du ska fråga vad de är som kostar . Ventiljustering är ju inte förrens 4000mil..
 
Tack, det var typ precis det här jag ville höra! Att man kan 'gå ner sig'. Tyckte som sagt att zx6rn var lite väl vass och framförallt väldigt klumpig. Ska försöka testköra de två senaste modellerna av er6an i veckan!

Jag bytte ner mig från gsxr 750 till ninja 250 men älskade ninjan. Den kunde man utnyttja bättre o det enda som var riktigt tråkigt med den var motorväg
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top