ER6-tråden

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Funderar på att byta framdrevet till ett 14 kugg på min 06a, men jag har ju såklart tummmen mitt i handen när det kommer till mek. Vad behöver man för verktyg för att lossa och sätta dit drevet? Kan man byta upp ett kugg i bak istället för ner ett i fram? Sen undrar jag också om man måste ta bort tanken för att komma åt att byta tändstift och luftfilter? Har sökt runt lite på internet utan framgång och ska kika i service manualen när jag kommer hem också.
 

pur

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Delsbo
Hoj
japp
Har beställt lite prylar till hojen, bla. en ensits-kuts.
Funderar även att dra en stripe tvärs över, eller är det bara jag som tycker att det ser bra ut:rolleyes:?

Obs. Rullskridskorna är inte till salu Obs.

DSC_0029.jpg
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Stripe kunde vara väldigt fräckt, men inte över kuts och framskärm. Blir lite för mycket i mina ögon.

Funderar själv på att beställa ett scorpion helsystem imorgon... Ingen som fått på sitt ännu och kan säga något om hur det låter? Är lite rådvill...
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Du behöver en stor nyckel till framdrevet typ 34. Sen 27an för att lossa bakhjulet. Tror att det är dem storlekarna kolla i manualen så står det. 1kugg fram motsvarar 3 bak.

Funderar på att byta framdrevet till ett 14 kugg på min 06a, men jag har ju såklart tummmen mitt i handen när det kommer till mek. Vad behöver man för verktyg för att lossa och sätta dit drevet? Kan man byta upp ett kugg i bak istället för ner ett i fram? Sen undrar jag också om man måste ta bort tanken för att komma åt att byta tändstift och luftfilter? Har sökt runt lite på internet utan framgång och ska kika i service manualen när jag kommer hem också.
 

pur

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Delsbo
Hoj
japp
Det har du rätt i, Less is more!


Stripe kunde vara väldigt fräckt, men inte över kuts och framskärm. Blir lite för mycket i mina ögon.

Funderar själv på att beställa ett scorpion helsystem imorgon... Ingen som fått på sitt ännu och kan säga något om hur det låter? Är lite rådvill...
 

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Ort
Växjö
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Stripe kunde vara väldigt fräckt, men inte över kuts och framskärm. Blir lite för mycket i mina ögon.

Funderar själv på att beställa ett scorpion helsystem imorgon... Ingen som fått på sitt ännu och kan säga något om hur det låter? Är lite rådvill...

Kan slänga upp en video imon(ligger på en polares mobil) på hur mitt Two brothers låter, lär ju vara snarlikt :)
 

ThaBazZ

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
-05 Yamaha MT-01
Funderar på att byta framdrevet till ett 14 kugg på min 06a, men jag har ju såklart tummmen mitt i handen när det kommer till mek. Vad behöver man för verktyg för att lossa och sätta dit drevet? Kan man byta upp ett kugg i bak istället för ner ett i fram? Sen undrar jag också om man måste ta bort tanken för att komma åt att byta tändstift och luftfilter? Har sökt runt lite på internet utan framgång och ska kika i service manualen när jag kommer hem också.

Försökte byta framdrev idag men gick bet på det då det satt fast och hur vi än försökte så gick det inte att rubba... Lite synd men fick på nya avgassystemet och tail-tidyn men backspeglarna jag beställt på ebay passade inte :(

Scorpion systemet låter bra med insatsen men helt underbart utan insats!!

Blev en tur med polarn efteråt men kom aldrig för mig att filma eller fota så det kommer på torsdag.

Ska kontakta säljaren på ebay och fråga om jag kan skicka tillbaka speglarna trots att det gått mer än 14dagar.
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Funderar på att byta framdrevet till ett 14 kugg på min 06a, men jag har ju såklart tummmen mitt i handen när det kommer till mek. Vad behöver man för verktyg för att lossa och sätta dit drevet? Kan man byta upp ett kugg i bak istället för ner ett i fram? Sen undrar jag också om man måste ta bort tanken för att komma åt att byta tändstift och luftfilter? Har sökt runt lite på internet utan framgång och ska kika i service manualen när jag kommer hem också.

För att byta luftfilter behöver du ta bort tanken men det är ganska enkelt. Lossa dom bultarna i underkant, vinkla upp tanken och lossa kontakterna. För att lossa bensinslagen/kranen så för det röda klipset halvvägs åt sidan så lossar det och tanken är fri (och håller tätt).
 

ThaBazZ

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
-05 Yamaha MT-01
Lite bilder på scorpion carbon systemet.

ImageUploadedByTapatalk 21365110088.997140.jpgImageUploadedByTapatalk 21365110117.534303.jpgImageUploadedByTapatalk 21365110143.517854.jpg

Här kommer en video men man får verkligen inte med ljudet som är mycket maffigare i verkligheten!

 
Last edited:

pur

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Delsbo
Hoj
japp
Vad blev det för cuts?
Stripen var frän by the way, vad använde du för att göra den?

Jag köpte den kuts som ERMAX har. (ERMAX rear Seat Cowl) kostade 790:-

Stripen finns än så länge bara i Photoshop, tanken är att kolla med någon fIrma som gör reklam på bilar i vinylplast, om det nu skulle fungera.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Tack för video ThaBazZ. Hade lyssnat på flera Scorpion-klipp på youtube men det är ju stört omöjligt att förstå hur det låter på riktigt.

Då var ett Scorpionsystem beställt från England! (som väl tyvärr inte hinner anlända till mitt inbokade verkstadsbesök, har tummen mitt i handen nämligen).

Läste i Bike att Mivv helsystem nu finns att köpa till ER6 12- för 5995:- Tror det är detta: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=21898&art=7771168 med Suono som själva dämparen.
 

Robbin88

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha MT-09 2014
även jag kunde inte hålla mig från att beställa ett Scorpionsystem från England, ska bli spännande å höra hur det låter i verkligheten :) låter ju grymt på filmen som ThaBazZ la upp :tummenupp
Blev ett rostfritt, ca 5300 ink frakt från www.intobikes.co.uk
 

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
Haha snart är scorpionsystemen vanligare än original verkar det som :hihi

är som alla andra eftermarknads grejjer :p. snart är det som sitter på från fabrik :p om bara tillverkarna kunde förstå det istället för att sätta ditt saker som gör att mc,s låter som "över trimmade" mopeder istället för motorcyklar.

snygg avatar snart kommer nog min upp med ska bara orka ta en bild :3freak
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Har ett litet dilemma. Jag köpte en 2012 N av Mc-Huset i Malmö förra året och skulle boka årsservice + 600-servicen idag. Hojen har gått ca 300 mil så det känns lite surt att göra 600-servicen redan nu. De berättade att de inte längre är auktoriserad verkstad men att min garanti de gav mig när jag köpte den fortfarande gäller (2 år av kawa + 3 år till av handlaren). Dock gällde det att jag servade den hos dem för att behålla de extra tre åren. Frågan är om jag ska göra servicen hos dem och då sumpa kawas garanti eller om jag ska lämna in den hos en auktoriserad verkstad och sumpa de tre extra åren jag fått av handlaren.

Sen undrar jag om någon kommit över servicemanualen till 2012 N. Jag hittade den till F-en så det mesta bode ju vara lika. Hade varit gött att ha den till N-en ändå.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top