ER6-tråden

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Håller på att köra in min ER6:a och har väl rätt så väl följt rekommendationerna i handboken. Har varit snäll mot motorn även om jag led svårt när jag försökte hålla 4000 varv. :huvet

Idag efter 50 mil körda så började jag varva uppemot 6000-7000 varv med påföljande motorbroms. Vid två fillfällen direkt efter motorbroms så har det låtit som om motorn varit på väg att dö när jag skall gasa på och så kommer en kraftig "nysning" som jag gissar är explosion i ljuddämparen. Låter inte riktigt som jag är van vid att det "blöddrar" och smäller lite som på vissa motorer utan det är liksom bara en enda dov "puff" och inte ens en knall.

Vid ytterligare ett tillfälle hade jag även då motorbromsat men hojen hade kommit ner på tomgång och jag har för mig att jag rullade lite frikopplad och det var först när jag släppte ut kopplingen, gasade lätt och skulle svänga in på en avtagsväg som den hostade till.

Motorn dog aldrig vid något tillfälle.

Har väl kört en 20 mil idag och det hände tre gånger. Känns detta igen? Skall jag be att något speciellt kontrolleras vid 100-milaservicen? :va
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Håller på att köra in min ER6:a och har väl rätt så väl följt rekommendationerna i handboken. Har varit snäll mot motorn även om jag led svårt när jag försökte hålla 4000 varv. :huvet

Idag efter 50 mil körda så började jag varva uppemot 6000-7000 varv med påföljande motorbroms. Vid två fillfällen direkt efter motorbroms så har det låtit som om motorn varit på väg att dö när jag skall gasa på och så kommer en kraftig "nysning" som jag gissar är explosion i ljuddämparen. Låter inte riktigt som jag är van vid att det "blöddrar" och smäller lite som på vissa motorer utan det är liksom bara en enda dov "puff" och inte ens en knall.

Vid ytterligare ett tillfälle hade jag även då motorbromsat men hojen hade kommit ner på tomgång och jag har för mig att jag rullade lite frikopplad och det var först när jag släppte ut kopplingen, gasade lätt och skulle svänga in på en avtagsväg som den hostade till.

Motorn dog aldrig vid något tillfälle.

Har väl kört en 20 mil idag och det hände tre gånger. Känns detta igen? Skall jag be att något speciellt kontrolleras vid 100-milaservicen? :va
Min hoj har också betett sig ungefär som du beskriver vid ett fåtal tillfällen, det har då varit hög luftfuktighet samt under 10 grader ute.
 

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Hej alla! Efter några år utan hoj efter min olycka funderar jag på att köpa ny hoj. Förvånas av att ingen här köpt Er6-F 2012 då det är den eller samma 2013 som jag är intresserad av. Är det pga det högre priset eller att kåpan ändå inte ger så mycket vindskydd som N modellen säljer bättre än F? Baserar påståendet på att inge har nämnt F modellen och jag började läsa på sidan 320...

Tycker F modellen är sjukt snygg i år och hoppas verkligen på andra färger till nästa år. Är det någon son köpt årets F modell så jag kan få se lite fina bilder och drömma lite? Tycker instrumentering, kåpan, speglar och hur de är fastsatta är sjukt coola på årets F och får hojen att likna en sporthoj men att kostnaderna stannar på en rimlig nivå. Fler som tycker som jag?

Hej

Första inlägget från mig här på sporthoj trots att jag läst flitigt sedan jag på mc-mässan i vintras blev intresserad av ER-6an. Jag fastnade för f-varianten som du nämner och kunde efter en provkörning i augusti inte hålla mig längre:) Jag köpte en grön 2012:a och klarade av inkörningen på mindre än en vecka och efter två veckor stod det 370 mil på mätaren:yoparty

Min förra (och första) cykel var en Yamaha Dragstar 1100 och körglädjen har skjutit i höjden sedan bytet:) Jag lägger in några bilder på den precis som du ville:tummenupp



IMG_0266.jpgIMG_0269.jpgIMG_0296.jpgP1010012.jpgP1010015.jpg
 

überkill

Guest
Hej där!

Riktigt trevligt att du köpt hoj och tack för att du delar med dig av bilder. Vill du titta lite på min vita -09 så kolla in i mitt garage.

Kan annars berätta för dig att motorn är en klippa och fungerade felfritt trots mycket hård körning de ca 700 mil jag hann innan det small och så drar hojen inte så sjukt mycket soppa som en 1000. Kan du berätta lite om hur lång du är, hur du sitter på hojen samt hur stor nytta du har av kåpan? Förresten är kåpan ställbar och gör de olika lägena skillnad?
 

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Mycket fin hoj den där vita du hade:tummenupp

Jag är 181 cm och har inga större problem med sittställningen. Givetvis satt jag bättre på min gamla glidare vid långkörningar men när jag åkte till Norge med kawan så räckte det faktiskt med att ståköra lite då och då för att sträcka ut knäna. Dessutom hade jag MYCKET roligare på de norska vägarna med min nya än jag hade haft med den gamla:)

Jag har tyvärr inte speciellt mycket erfarenhet av sporthojar så det enda jag kan jämföra kåporna med är den kåplösa glidaren jag hade. När det redan vid 110 km/h kändes som storm på gamla cykeln märks vinden knappt alls på den här. Kommer jag upp i 160+ behöver jag krypa ihop för att inte fånga för mycket vind med kroppen. Jag tycker att kawan är oerhört vindokänslig så där är jag riktigt nöjd. Jag har inte hittat något sätt att ställa kåpan, bara vindrutan. I övre och nedre läget fungerar det bra för mig, medan det i mittenläget blir fullständigt kaos av vinddraget. Självklart individuellt för olika personer:)
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Hej där!

Riktigt trevligt att du köpt hoj och tack för att du delar med dig av bilder. Vill du titta lite på min vita -09 så kolla in i mitt garage......

Såg att du hade GPS monterad. Var har du köpt den? har du monterat dit den själv? Fördelar/nackdelar med den du har? Andra kommentarer? :crash
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Många bra tips här i tråden. :tummenupp Skruvade just på iphonehållaren från Kjelle som det tipsades om här för rätt länge sedan. Mycket praktiskt och endast 99 spänn!

Har funderat på att rensa upp baktill, eller låta verkstaden fixa till det. Blev dock lite tveksam då jag körde i regn idag, den befintliga konstruktionen fångar ju en hel del smuts ser det ut som. Är det risk för att man blir nedstänkt vid vått väglag?

Vilken hållare är annars bäst till 2012:eek:rna? Har dålig koll på vilka nätbutiker som säljer saker till våra hojar så jag tar gärna emot lite olika tips.
 

überkill

Guest
Gps:en är en enkel Navigon 4" bil gps för ca 1200 kr. Monterade den på styrkronan genom att först såga ut en lika stor bit plåt, sedan tog jag en blå F&S matta och såga de ut en lika stor bit av den. Slutligen limmade jag mattan på plåten, borrade 4 hål genom dem och satte fast dem med mattan ner mot styret med hjälp av buntband eller vad de heter de där i plast som man drar igenom och drar åt. Där har du hållaren. Sen köper du kardborreband på rulle på Biltema och sätter undertill på hela gps:en och motsatta sidan på plåten som du buntat fast på styrkronan. Obs detta funkar bara på -09 eftersom styren på -12 går rakt igenom instrumenteringen.... Hoppas nu du hängde med på hur jag gick tillväga :tungan
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej alla! Efter några år utan hoj efter min olycka funderar jag på att köpa ny hoj. Förvånas av att ingen här köpt Er6-F 2012 då det är den eller samma 2013 som jag är intresserad av. Är det pga det högre priset eller att kåpan ändå inte ger så mycket vindskydd som N modellen säljer bättre än F? Baserar påståendet på att inge har nämnt F modellen och jag började läsa på sidan 320...

Tycker F modellen är sjukt snygg i år och hoppas verkligen på andra färger till nästa år. Är det någon son köpt årets F modell så jag kan få se lite fina bilder och drömma lite? Tycker instrumentering, kåpan, speglar och hur de är fastsatta är sjukt coola på årets F och får hojen att likna en sporthoj men att kostnaderna stannar på en rimlig nivå. Fler som tycker som jag?

Du kan inte tänka dig en N-modell? Har min ute till salu och du får jättegärna prova denna för att skapa dig en uppfattning om den nya modellen.
Kan ordna ett bra pris till dig med om du skulle vara sugen ;)
Ingen kåpa men vi vet ju alla att riktiga män gnäller inte för fartvinden :D
 

überkill

Guest
Tack Bjork3n men efter ett lägenhetsköp har jag ändå inga pengar att göra affär just nu....
 

EddieX

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Skövde
Hoj
ER6-n, 2012
Hojj hojj kära ER6:are :)

Efter en första sommar på landsvägshojj vankas det nu vinterförvaring och tänkte bara höra om ni möjligtvis har några tips och råd kring detta?

- Depåstöd fram och bak, eller klarar man sig med bak?
- CTEK-laddare ett självklart val bland batteriladdare?
- Packboxar i framgaffel, något att tänka på (infettning)?
- Lufttryck i däck?
- Kallgarage, något särskilt att tänka på?
- Tips på olja att spruta på rostkapabla bultar?
- Tank (full tank?, ksprit?)


Hoppas fler kan följa upp med frågor som jag säkert glömt, så att vi får en spikad checklista kring vinterförvaring av dessa härliga hojjar.

Tack på förhand.
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Spär på EddieX:s tankar med mina funderingar om stöd..

Sitter och funderar på att införskaffa stöd eller lyft till hojen och är lite villrådig. Några tips?

Dels behöver man ju något för att få upp bakhjulet så man kan smörja kedjan men det vore ju inte dumt om det kombineras till något som även passar för stadig och säker vinterförvaring där man får upp även framhjulet.

Depåstöd funkar ju alltid, men för vinterförvaring där jag tänkte ha hojen på bredden framför bilen i mitt *mycket* smala garage, blir det nog lite trångt med depåstöd både fram och bak i och med att de bygger väl åtminstone ca 50 cm åt varje håll. Har dessutom rätt ojämn asfalt som golv i garaget (ombyggd carport).

Kollade på Abba Superbike Stand (http://www.abbastands.co.uk/product_details.asp?id=1) och det var väldigt nära att jag slog till, men så insåg jag att jag då måste montera bort kåporna på båda sidor varje gång för att komma åt svingarmsbulten (dold av kåpor på 2012, äldre modeller verkar ha bulten åtkomlig?) . Känns som om gummibussningarna till kåporna inte är gjorda för att sakerna skall åka av och på var 60:e mil..

Fick sedan tips om biltemas lyft ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-82414/ ) men funkar det på ER-6? Sitter väl en massa mög ivägen och passar väl mest kromslädar?

Funderade vidare på om man kunde använda ett quicklock framtill ( http://www.louis.eu/_10b63f486d1402...423&list_total=30&anzeige=0&artnr_gr=10002865 ) för stabilitet och *efteråt* dra upp bakändan med depåstöd när jag baxat hojen tillrätta. Framhjulet blir ju inte fritt men ett quicklock/steadystand verkar ju vara en praktisk bra-att-ha-sak som jag av outgrundlig anledning blev köpsugen på...

Finns det något annat smidigt stöd eller en lyft som är lämplig för ER6? Har googlat runt som en tokig utan att det lutar åt varken det ena eller det andra.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
- Depåstöd fram och bak, eller klarar man sig med bak?
- CTEK-laddare ett självklart val bland batteriladdare?
- Packboxar i framgaffel, något att tänka på (infettning)?
- Lufttryck i däck?
- Kallgarage, något särskilt att tänka på?
- Tips på olja att spruta på rostkapabla bultar?
- Tank (full tank?, ksprit?)

1. Har du båda hjulen i luften behöver du inte oroa dig för att få platta däck. Fast har du tillgång till din motorcykel kan du lika gärna rulla den då och då.
2. Absolut, riktigt bra! Koppla loss en batteripol om du inte har en snabbkoppling.
3. Nej, inget fett där då det binder smuts snarare.
4. Inget speciellt, ha standard lufttryck.
5.Kontrollera fryspunkten på kylarvätskan.
Ett tips är även att byta motorolja så att du slipper elaka rester, det gillar inte lager/lagerbanor.
6. Finns inte så mycket som kan rosta, men se till att kedja och drev inte är torra.
7. Full tank med så högt oktantal som möjligt med så lite etanol som möjligt.
 
Last edited:

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Jag gjorde något så simpelt som att kolla i instruktionsboken angående vinterförvaringen och följde rekommendationerna hyfsat.

-Tvätta cykeln noggrant (dessutom vaxade jag den)
-Byt olja
-Töm tanken på bensin. Pumpa ur så mycket som möjligt med hävertpump och töm bränslesystemet genom att köra motorn på tomgång tills den dör. (Jag föredrar snarare att fylla upp tanken och gjorde givetvis så)
-Sänk däcktrycket med 20%
-Lyft upp cykeln i luften med depåstöd eller liknande
-Spraya olja (5-56, WD-40 etc.) på alla omålade metalldelar för att undvika rost. Undvik att få olja på gummi och bromsar
-Rengör kedja och drev
-Smörj kedja och vajrar
-Ta bort batteriet och ladda det en gång i månaden med 1A eller mindre. Underhållsladdare är att föredra
-Fäst en plastpåse över avgassystemets mynning för att undvika att fukt tränger in
-Täck över cykeln för att undvika att damm och smuts smlas på den

Depåstöd funkar ju alltid, men för vinterförvaring där jag tänkte ha hojen på bredden framför bilen i mitt *mycket* smala garage, blir det nog lite trångt med depåstöd både fram och bak i och med att de bygger väl åtminstone ca 50 cm åt varje håll. Har dessutom rätt ojämn asfalt som golv i garaget (ombyggd carport).

I mitt inlägg på förra sidan (klicka på länken nedan) ser du en suddig bild på hur min cykel står i garaget strax innan den blev övertäckt. Mitt främre depåstöd bygger en del framåt medan det bakre knappt bygger på alls. Som den står nu har jag lite drygt 10 cm till godo till grannens plats. Hur det fungerar på ojämn asfalt kan jag dock inte svara på.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114292-ER6-tråden&p=5653627&viewfull=1#post5653627
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Det känns helt rätt att ha bytt till E6-n just nu :tummenupp

I torsdags kom räkningen för helförsäkring XL hos Svedea. Först var det nog kampanj där man bjöd på XL-paket (gissar bara), sedan blev det visst ytterligare lägre jfr webpriset genom "märkesförsäkring" när handlaren tecknade försäkringen.

Idag var hojen på 100-milaservice hos aukt. verkstad (gick fö. suveränt smidigt då jag hade en bit att åka och väntade på plats). Förutom initial lägre kostnad än vad jag förväntat mig så var det dessutom 10% höstrabbatt på både arbete och delar.

Helförsäkring XL 40+ = 1432 kr
100-milaservice = 1001 kr

Väldigt juste priser IMO :D
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Är det någon som vet vad det är för märke på detta slip-on samt var det går att få tag på?
 

Bifogat

  • IMG_1870 (Medium).JPG
    IMG_1870 (Medium).JPG
    128.4 KB · Visningar: 275

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tack, det ser ut att stämma. Om någon vill köpa detta så hör av er via PM.
Låter riktigt gott och har "uttag" för lamdasonden.
 

Rabben

Rabben
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Avesta
Hoj
ER-6
2012-06-06 19.17.24.jpg
Hallojj, längesen man var in här. Tänkte slänga in en bild på min er-6 som jag köpte i våras, är mycket nöjd med denna maskin :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top