ER6-tråden

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Har någon här haft problem med att FI Lampan tänt sig vid låg bränslenivå? Jag råkade ut för ett strul förra tisdagen på väg till jobbet. Jag kom över en vägmarkering och hojen gungade upp o ner över strecken innan jag kom tillbaks ut i rätt körbana. Då tände sig FI efter detta och kanske nån minut efter så tände sig bränslevarningen. Då tänkte jag att aja det var nog bara pga det, den kanske sög i sig för mkt luft vid "hoppen" så jag tankade och startade igen och åkte och det var bra där.

I Fredags dök FI lampan upp igen, då tände den sig på hemvägen från jobbet efter en knapp mils körning, jag stängde av och startade och det var bra i nån mil till. Jag upprepade och nu tog det en halvmil bara innan den tändes igen. Samtliga ggr så har den gått som den ska, inga vibrationer eller ryckningar och inte heller nån ojämn gång. Denna gången så stannade jag till och kom att tänka på första gången då bränslevarningen tände sig kort därefter så jag öppnade tanklocket och tänkte att det kanske är för högt vakuum eller nåt.

Nu har den iaf gått nästan 10 mil sedan dess och den har inte tänt sig igen men är detta något som någon känner igen eller ska jag lämna in hojen till verkstaden så de får läsa ut felkoder och testa lite? Jag har beg.garanti så det kostar inget mer än att jag får va utan den och strula.

Jag har haft samma problem 4-5ggr när jag kört varierande sträcka på motorväg sen jag bytte ljuddämpare. Har kopplat in en lambdaeliminator så lampan lyser inte hela tiden. Hade inne den på verkstad och de kopplade upp den men sa att det "är inget" om det inte är så att lampan tänds igen direkt när du startar om hojen. Lampan ska alltså lysa från start för att det ska komma upp några felkoder.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Tack, det lugnar mig lite iaf. Den har fortfarande inte tänt sig igen och de gångerna den tänt sig har lampan aldrig lyst direkt när man startat motorn så det bör ju inte va något då :)

Idiotfråga igen då:

Del 1: Jag smorde kedjan idag med hjälp av Castrol Kedjespray och då tog jag helt enkelt och sprutade så mkt av kedjan som jag kom åt, rullade sedan fram hojen lite med växel i och sprutade på resten. Spelar det någon roll om man sprayar kedjan där den ligger på bakdrevet eller inte? Ska man liksom enbart spraya mittemellan dreven och sen snurra fram hojen och hålla på eller kan man bara spraya på oavsett om kedjan ligger runt ett drev eller inte?

Del 2: Jag sprutade mest i "mitten på kedjan" men hur noga är det med att även spruta på ytterkanterna på kedjan så att hela täcks? Jag tänker att de yttre delarna, t.ex varannan länk som går på utsidan av nästföljande länk, måste även den utsidan sprayas eller räcker det med att spraya just i mitten av kedjan?
 

K.N

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Värmland
Hoj
Letar hoj.
Tack, det lugnar mig lite iaf. Den har fortfarande inte tänt sig igen och de gångerna den tänt sig har lampan aldrig lyst direkt när man startat motorn så det bör ju inte va något då :)

Idiotfråga igen då:

Del 1: Jag smorde kedjan idag med hjälp av Castrol Kedjespray och då tog jag helt enkelt och sprutade så mkt av kedjan som jag kom åt, rullade sedan fram hojen lite med växel i och sprutade på resten. Spelar det någon roll om man sprayar kedjan där den ligger på bakdrevet eller inte? Ska man liksom enbart spraya mittemellan dreven och sen snurra fram hojen och hålla på eller kan man bara spraya på oavsett om kedjan ligger runt ett drev eller inte?

Del 2: Jag sprutade mest i "mitten på kedjan" men hur noga är det med att även spruta på ytterkanterna på kedjan så att hela täcks? Jag tänker att de yttre delarna, t.ex varannan länk som går på utsidan av nästföljande länk, måste även den utsidan sprayas eller räcker det med att spraya just i mitten av kedjan?

Det är ju i ytterkanterna av kedjan det ska smörjas. I mitten finns inga rörliga delar så där behöver man inte smörja.
Oftast så hamnar väl oljan över hela kedjan ändå men som sagt det är på sidorna oljan gör nytta.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
MESIGT!!! Han borde ju låtit motorn gått på tomgång när han gjorde rent kedjan :p!!! PS. GÖR INTE DETTA :p!!!! DS.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Det är ju i ytterkanterna av kedjan det ska smörjas. I mitten finns inga rörliga delar så där behöver man inte smörja.
Oftast så hamnar väl oljan över hela kedjan ändå men som sagt det är på sidorna oljan gör nytta.

Efter att ha sett det där klippet så insåg jag oxå att jag knappt gjorde något rätt när jag smorde kedjan :näsblod Nytt försök i helgen, om alla regnmoln vill förflytta sig ifrån Bästkusten dvs.

MESIGT!!! Han borde ju låtit motorn gått på tomgång när han gjorde rent kedjan :p!!! PS. GÖR INTE DETTA :p!!!! DS.

Det är väl bättre att varva motorn till varvstoppet isf, sätter man en handduk på kedjan då så lär den bli ren...eller? :yoparty
 
Last edited:

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Hämtade hem min första hoj igår, de vart en Er-6n 09 vit :D

Men varför ska det behöva ta 2 månader innan man får sitt körkortstillstånd & handledaren godkändes.?.?. Blir inget åkande för mig i höst verkar de som men jag ska klara av Risk 1:an så att jag har börjat med något iallafall.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Det är väl bättre att varva motorn till varvstoppet isf, sätter man en handduk på kedjan då så lär den bli ren...eller?

HAHA exakt!!:tummenupp sätt en silvertejp runt gashandtaget på varvstoppet... Eller så ber du frugan hålla handduken medans du varvar :tuttar
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Briljant idé om det inte hade varit för att man hade fått sköta sina "happy endings" själv framöver :död
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Hämtade hem min första hoj igår, de vart en Er-6n 09 vit :D

Men varför ska det behöva ta 2 månader innan man får sitt körkortstillstånd & handledaren godkändes.?.?. Blir inget åkande för mig i höst verkar de som men jag ska klara av Risk 1:an så att jag har börjat med något iallafall.

Gratulerar till köpet :tummenupp
Jag blev handledare för 3 veckor sedan. Tog 3 dagar.


Ang tänd FI-lampa: Det händer mig med. Inträffar några gånger om året och har nog alltid skett vid kallare väder så som på hemvägen vid körningar på vår och höst. Jag stannar alltid och startar om för OM det skulle dyka upp ett riktigt problem vill jag gärna veta det :)
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Hämtade hem min första hoj igår, de vart en Er-6n 09 vit :D

Men varför ska det behöva ta 2 månader innan man får sitt körkortstillstånd & handledaren godkändes.?.?. Blir inget åkande för mig i höst verkar de som men jag ska klara av Risk 1:an så att jag har börjat med något iallafall.

Ring varje dag o fråga hur det går med din ansökan. Är man "jobbig" så går det fortare, funkade för mig förra året! ;) Det tog 2 veckor.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Min körskolelärare påpekade ofta att det var viktigt att låta hojen stå på tomgång en stund vid kallstart för att olja ska komma runt överallt och att den ska gå lite varm iaf osv. Hur noga är ni med sånt? Jag brukar bara starta den medans jag tar på hjälm och handskar och sen åka iväg.

Behöver man göra ens det? Det känns ju lite onödigt då jag aldrig gör likadant med bilen ens på vintern och minus 20 men MC kanske är lite späsjal? Vad vet jag, åsikter går alltid isär och jag litar väl på att så kommer va fallet nu med men jag frågar ändå.

Startar ni och river iväg direkt även vid kall motor eller "varmkör" ni först?
 

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Södra Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Min körskolelärare påpekade ofta att det var viktigt att låta hojen stå på tomgång en stund vid kallstart för att olja ska komma runt överallt och att den ska gå lite varm iaf osv. Hur noga är ni med sånt? Jag brukar bara starta den medans jag tar på hjälm och handskar och sen åka iväg.

Behöver man göra ens det? Det känns ju lite onödigt då jag aldrig gör likadant med bilen ens på vintern och minus 20 men MC kanske är lite späsjal? Vad vet jag, åsikter går alltid isär och jag litar väl på att så kommer va fallet nu med men jag frågar ändå.

Startar ni och river iväg direkt även vid kall motor eller "varmkör" ni först?

Gör nog som du...
Tar ut hojjen från garaget och startar den.
Knäpper skinnställ , tar på hjälm och handskar.. sen kör jag iväg lite lungt till en början.

Tar nog ngn minut innan man är iväg.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Den ligger ju på 2k varv när man startar och sen ner till 1.3 eller något. När den sjunker brukar jag köra iväg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top