ER6-tråden

Tack, det lugnar mig lite iaf. Den har fortfarande inte tänt sig igen och de gångerna den tänt sig har lampan aldrig lyst direkt när man startat motorn så det bör ju inte va något då :)

Idiotfråga igen då:

Del 1: Jag smorde kedjan idag med hjälp av Castrol Kedjespray och då tog jag helt enkelt och sprutade så mkt av kedjan som jag kom åt, rullade sedan fram hojen lite med växel i och sprutade på resten. Spelar det någon roll om man sprayar kedjan där den ligger på bakdrevet eller inte? Ska man liksom enbart spraya mittemellan dreven och sen snurra fram hojen och hålla på eller kan man bara spraya på oavsett om kedjan ligger runt ett drev eller inte?

Del 2: Jag sprutade mest i "mitten på kedjan" men hur noga är det med att även spruta på ytterkanterna på kedjan så att hela täcks? Jag tänker att de yttre delarna, t.ex varannan länk som går på utsidan av nästföljande länk, måste även den utsidan sprayas eller räcker det med att spraya just i mitten av kedjan?
 
Tack, det lugnar mig lite iaf. Den har fortfarande inte tänt sig igen och de gångerna den tänt sig har lampan aldrig lyst direkt när man startat motorn så det bör ju inte va något då :)

Idiotfråga igen då:

Del 1: Jag smorde kedjan idag med hjälp av Castrol Kedjespray och då tog jag helt enkelt och sprutade så mkt av kedjan som jag kom åt, rullade sedan fram hojen lite med växel i och sprutade på resten. Spelar det någon roll om man sprayar kedjan där den ligger på bakdrevet eller inte? Ska man liksom enbart spraya mittemellan dreven och sen snurra fram hojen och hålla på eller kan man bara spraya på oavsett om kedjan ligger runt ett drev eller inte?

Del 2: Jag sprutade mest i "mitten på kedjan" men hur noga är det med att även spruta på ytterkanterna på kedjan så att hela täcks? Jag tänker att de yttre delarna, t.ex varannan länk som går på utsidan av nästföljande länk, måste även den utsidan sprayas eller räcker det med att spraya just i mitten av kedjan?

Det är ju i ytterkanterna av kedjan det ska smörjas. I mitten finns inga rörliga delar så där behöver man inte smörja.
Oftast så hamnar väl oljan över hela kedjan ändå men som sagt det är på sidorna oljan gör nytta.
 
Det är ju i ytterkanterna av kedjan det ska smörjas. I mitten finns inga rörliga delar så där behöver man inte smörja.
Oftast så hamnar väl oljan över hela kedjan ändå men som sagt det är på sidorna oljan gör nytta.

Efter att ha sett det där klippet så insåg jag oxå att jag knappt gjorde något rätt när jag smorde kedjan :näsblod Nytt försök i helgen, om alla regnmoln vill förflytta sig ifrån Bästkusten dvs.

MESIGT!!! Han borde ju låtit motorn gått på tomgång när han gjorde rent kedjan :P!!! PS. GÖR INTE DETTA :P!!!! DS.

Det är väl bättre att varva motorn till varvstoppet isf, sätter man en handduk på kedjan då så lär den bli ren...eller? :yoparty
 
Last edited:
Hämtade hem min första hoj igår, de vart en Er-6n 09 vit :D

Men varför ska det behöva ta 2 månader innan man får sitt körkortstillstånd & handledaren godkändes.?.?. Blir inget åkande för mig i höst verkar de som men jag ska klara av Risk 1:an så att jag har börjat med något iallafall.
 
Det är väl bättre att varva motorn till varvstoppet isf, sätter man en handduk på kedjan då så lär den bli ren...eller?

HAHA exakt!!:tummenupp sätt en silvertejp runt gashandtaget på varvstoppet... Eller så ber du frugan hålla handduken medans du varvar :tuttar
 
Briljant idé om det inte hade varit för att man hade fått sköta sina "happy endings" själv framöver :död
 
Hämtade hem min första hoj igår, de vart en Er-6n 09 vit :D

Men varför ska det behöva ta 2 månader innan man får sitt körkortstillstånd & handledaren godkändes.?.?. Blir inget åkande för mig i höst verkar de som men jag ska klara av Risk 1:an så att jag har börjat med något iallafall.

Gratulerar till köpet :tummenupp
Jag blev handledare för 3 veckor sedan. Tog 3 dagar.


Ang tänd FI-lampa: Det händer mig med. Inträffar några gånger om året och har nog alltid skett vid kallare väder så som på hemvägen vid körningar på vår och höst. Jag stannar alltid och startar om för OM det skulle dyka upp ett riktigt problem vill jag gärna veta det :)
 
Hämtade hem min första hoj igår, de vart en Er-6n 09 vit :D

Men varför ska det behöva ta 2 månader innan man får sitt körkortstillstånd & handledaren godkändes.?.?. Blir inget åkande för mig i höst verkar de som men jag ska klara av Risk 1:an så att jag har börjat med något iallafall.

Ring varje dag o fråga hur det går med din ansökan. Är man "jobbig" så går det fortare, funkade för mig förra året! ;) Det tog 2 veckor.
 
Min körskolelärare påpekade ofta att det var viktigt att låta hojen stå på tomgång en stund vid kallstart för att olja ska komma runt överallt och att den ska gå lite varm iaf osv. Hur noga är ni med sånt? Jag brukar bara starta den medans jag tar på hjälm och handskar och sen åka iväg.

Behöver man göra ens det? Det känns ju lite onödigt då jag aldrig gör likadant med bilen ens på vintern och minus 20 men MC kanske är lite späsjal? Vad vet jag, åsikter går alltid isär och jag litar väl på att så kommer va fallet nu med men jag frågar ändå.

Startar ni och river iväg direkt även vid kall motor eller "varmkör" ni först?
 
Min körskolelärare påpekade ofta att det var viktigt att låta hojen stå på tomgång en stund vid kallstart för att olja ska komma runt överallt och att den ska gå lite varm iaf osv. Hur noga är ni med sånt? Jag brukar bara starta den medans jag tar på hjälm och handskar och sen åka iväg.

Behöver man göra ens det? Det känns ju lite onödigt då jag aldrig gör likadant med bilen ens på vintern och minus 20 men MC kanske är lite späsjal? Vad vet jag, åsikter går alltid isär och jag litar väl på att så kommer va fallet nu med men jag frågar ändå.

Startar ni och river iväg direkt även vid kall motor eller "varmkör" ni först?

Gör nog som du...
Tar ut hojjen från garaget och startar den.
Knäpper skinnställ , tar på hjälm och handskar.. sen kör jag iväg lite lungt till en början.

Tar nog ngn minut innan man är iväg.
 
Den ligger ju på 2k varv när man startar och sen ner till 1.3 eller något. När den sjunker brukar jag köra iväg
 
Min körskolelärare påpekade ofta att det var viktigt att låta hojen stå på tomgång en stund vid kallstart för att olja ska komma runt överallt och att den ska gå lite varm iaf osv. Hur noga är ni med sånt? Jag brukar bara starta den medans jag tar på hjälm och handskar och sen åka iväg.

Behöver man göra ens det? Det känns ju lite onödigt då jag aldrig gör likadant med bilen ens på vintern och minus 20 men MC kanske är lite späsjal? Vad vet jag, åsikter går alltid isär och jag litar väl på att så kommer va fallet nu med men jag frågar ändå.

Startar ni och river iväg direkt även vid kall motor eller "varmkör" ni först?

Hojjar varmkörs alltid!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top