ER6-tråden

jag har beställt från blueridgeperformance och det funkade bra bortsett från en sak... jag beställde ett piperx luftfilter tror jag det var men han sa att det var krångligt o svårt att montera och rekomenderade ett dna istället.. jag gillar egentligen inte bomullsfilter så jag sa att om det inte var nära nog omöjligt att montera så tog jag gärna ett piperx ist...
Lådan kom o i den låg ett dna :confused:

men men. dollarn var låg o jag gav samma för filter, slipon o pc3 som bara ett slipon kostar i sverige :)

Vad får man ut av ett annat luftfiltret?

Tror ni detta är en vettig investering? 3500kr, + 8-900 i frakt/moms/tull ?
  • Pc3an för att hojjen går inte helt bra efter sliponet, väldigt många avgasknallar, skall mappa hojen.
  • Bromsklossar då mina är glansiga (gnäller) Kanske finns bättre/billigare att köpa i Sverige?
  • koppling+broms i svart vore snyggt IMO.
 

Bifogat

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    62.3 KB · Visningar: 138
Last edited:
Vad får man ut av ett annat luftfiltret?

Tror ni detta är en vettig investering? 3500kr, + 8-900 i frakt/moms/tull ?
  • Pc3an för att hojjen går inte helt bra efter sliponet, väldigt många avgasknallar, skall mappa hojen.
  • Bromsklossar då mina är glansiga (gnäller) Kanske finns bättre/billigare att köpa i Sverige?
  • koppling+broms i svart vore snyggt IMO.

Ingen som vet någon bra sida från UK med Slipon och andra delar till ER6? Så slipper man tulla.
 
Är på väg till Biltema för att köpa nytt batteri till hojen; dessvärre sitter jag i bilen och sökfunktionen verkar inte funka i iPhone. Om någon kan skriva snabbt som attan vilket batteri jag ska köpa så vore det gryyymt!
 
Tänkte dela med mig lite matnyttig info till er som råkar ut för en del avagasknallar/baktändning efter byte till slipon.

Läser man följande post på detta forum så kan man täppa till extra luftintag som är till för att via orginaldämparen/katalysatorn förbränna bränsle som inte förbränts i motorn(om jag fattade texten rätt). Ser ut att vara lätt gjort med några gummipluggar. Eftersom de slipon man monterar i efterhand inte förbränner något överflödigt bränsle(saknar den funktionen) så gör det inget alls att man täpper till de här hålen.

Rätta mig om jag fattat något fel eller om det snubben skrev inte skulle stämma. Kan ju vara värt att testa för er som irriterar er på för mycket avgasknallar från era Slipon :tummenupp
 
Tänkte dela med mig lite matnyttig info till er som råkar ut för en del avagasknallar/baktändning efter byte till slipon.

Läser man följande post på detta forum så kan man täppa till extra luftintag som är till för att via orginaldämparen/katalysatorn förbränna bränsle som inte förbränts i motorn(om jag fattade texten rätt). Ser ut att vara lätt gjort med några gummipluggar. Eftersom de slipon man monterar i efterhand inte förbränner något överflödigt bränsle(saknar den funktionen) så gör det inget alls att man täpper till de här hålen.

Rätta mig om jag fattat något fel eller om det snubben skrev inte skulle stämma. Kan ju vara värt att testa för er som irriterar er på för mycket avgasknallar från era Slipon :tummenupp

jag antar att det där är en typ av egr (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation) man har det främst för att få bort kväveoxider vid stadskörning, då i samverkan med katalysator. Den sänker tempen i förbränningen eftersom man får in "använd" luft. det vore därför osannolikt att det skulle minska avgasknallarna... om man vill bli av med dem ska man sätta på pc III och få rätt mängd soppa! varför man nu skulle vilja det?
 
jag antar att det där är en typ av egr (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation) man har det främst för att få bort kväveoxider vid stadskörning, då i samverkan med katalysator. Den sänker tempen i förbränningen eftersom man får in "använd" luft. det vore därför osannolikt att det skulle minska avgasknallarna... om man vill bli av med dem ska man sätta på pc III och få rätt mängd soppa! varför man nu skulle vilja det?

Intressant info, tackar :) Antar att man kanske vill plugga igen dessa om man har väldigt mycket avgasknallar.. om någon här får för sig att testa så återkom gärna med resultat, skoj att veta om det fungerar.
 
Intressant info, tackar :) Antar att man kanske vill plugga igen dessa om man har väldigt mycket avgasknallar.. om någon här får för sig att testa så återkom gärna med resultat, skoj att veta om det fungerar.

hmm, nu när jag fick tänka på det ett litet tag är det såklart ett pulsair system, det fungerar alltså åt andra hållet, det tillför frisk luft till avgaserna så de lättare oxiderar i katalysatorn, att omöjliggöra funktionen av denna kan hjälpa avgasknallarna lite, men som i tidigare svar så är det inte bästa lösningen. när man byter till ett avgassystem som bromsar avgaserna mindre är det bästa för motorn att ställa om insprutningen
 
Vad får man ut av ett annat luftfiltret?

Tror ni detta är en vettig investering? 3500kr, + 8-900 i frakt/moms/tull ?
  • Pc3an för att hojjen går inte helt bra efter sliponet, väldigt många avgasknallar, skall mappa hojen.
  • Bromsklossar då mina är glansiga (gnäller) Kanske finns bättre/billigare att köpa i Sverige?
  • koppling+broms i svart vore snyggt IMO.

Motorn andas lite lättare,, kanske inte ger så enormt mycket men lite på en sugmotor, en turbomotorn är lite halvt meningslöst att göra det på.

Går o mappa bort det mesta avgasknallarna..
Ska ni köpa powercommander så skaffa den nyaste, det skiljer ändå inte i pris och på den nya kan man köpa en bredbandstillsats så den mappar sig själv.
Förberett för överladdning etc..
Summa summarum... pc3an är gårdagen ;)

angående tidigare inlägg.. när jag mappade min så pluggade jag pair ventilerna på ventilkåpan, märkte varken + el - pga det, bara läste att det skulle vara bra.
 
Last edited:
Satte på mitt orginal system idag.
Kommer inte ta av det.
Upplever att de är mkt mer kräm med orginal avgaset.
+ Man gör inte alla pissed off.
Tycker inte ljudet är så tråkigt efter 8000varv.
 
Går o mappa bort det mesta avgasknallarna..
Ska ni köpa powercommander så skaffa den nyaste, det skiljer ändå inte i pris och på den nya kan man köpa en bredbandstillsats så den mappar sig själv.
Förberett för överladdning etc..
Summa summarum... pc3an är gårdagen ;)

Du menar alltså att om man köper en PCV (PC 5) med ett autotune kit (tror jag det heter) och kopplar in dem så mappar den av sig själv vid körning?

Hade varit gött om den mappar i samband med körning. På ett större perspektiv så skulle den mappa om i samband med att motor och annat slits och förändras från fabrik till den individuella mc som den är, medan en PCIII mappning kan bli gammal (efter väldigt många mil) när motorn har slitit till sig en del. Det är teorin iallafall. Frågan är nu om det jag just nu sade stämmer? Någon som vet bättre?
 
Last edited:
ja det är så det är tänkt :)

Förhoppningsvis behöver man inte ha autotunern inkopplad hela tiden eftersom det sliter på bredbandaren o den kostar ju med pengar.
 
Urk ska betala ca 4000:- eller lite till för min 2400mila service... trista pengar :(

Det var väldigt dyrt,ska göra samma service på min nu(också er-6f abs 2008) och pratade med gerts i ängelholm och fick pris på cirka 2000:-.

Servicen är mest kontroller men byte av luftfilter,tändstift, olja+filter och bromsvätska.

Ventiljustering låg tidigare på denna service men kawasaki har justerat den till 4200 mils servicen.

Kolla detta så inte din serviceverkstad lurar dig! Dom kanske har kollat i den gamla manualen.

Dom har tydligen ett program dem fått av kawasaki där dem slår in regnummer och får upp vad som ska göras på servicen och vad den kostar cirka.

Ringde först nämligen BRH i lödde och dem sa 4500-5000:- men då har dem kollat i gamla servicemanualen, dålig koll på uppdateringar verkar dem ha.

//Christofer
 
Det var väldigt dyrt,ska göra samma service på min nu(också er-6f abs 2008) och pratade med gerts i ängelholm och fick pris på cirka 2000:-.

Servicen är mest kontroller men byte av luftfilter,tändstift, olja+filter och bromsvätska.

Ventiljustering låg tidigare på denna service men kawasaki har justerat den till 4200 mils servicen.

Kolla detta så inte din serviceverkstad lurar dig! Dom kanske har kollat i den gamla manualen.

Dom har tydligen ett program dem fått av kawasaki där dem slår in regnummer och får upp vad som ska göras på servicen och vad den kostar cirka.

Ringde först nämligen BRH i lödde och dem sa 4500-5000:- men då har dem kollat i gamla servicemanualen, dålig koll på uppdateringar verkar dem ha.

//Christofer

aha typiskt! har gjort servicen. finns juh tyvärr bara en aukt. Kawa. verkstad på ön :(
 
aha typiskt! har gjort servicen. finns juh tyvärr bara en aukt. Kawa. verkstad på ön :(

Aha,det var ju synd. Fast det finns väl fler mc-mekkar än kawa stället på ön? Våra hojar har eller passerar 2 år i år så garantin gäller ju inte längre då. Eller du har förlängt din garanti kanske?

Lyckades få ner min service till 1800:- hos den mc-verkstaden jag brukar serva hos så jag är nöjd :)
 
Satte på mitt orginal system idag.
Kommer inte ta av det.
Upplever att de är mkt mer kräm med orginal avgaset.
+ Man gör inte alla pissed off.
Tycker inte ljudet är så tråkigt efter 8000varv.

Jag har med tröttnat på det överdrivna brölandet. Någon som är sugen på mitt slipon som gått en säsong så hojta till så får du det för en billig slant.

:confused::confused::confused::confused::confused:
Alltså; Hurric slipon till er6 till salu. Se bilder i mitt garage och skicka PM.
:5sure:5sure:5sure:5sure:5sure
 
Jag har med tröttnat på det överdrivna brölandet. Någon som är sugen på mitt slipon som gått en säsong så hojta till så får du det för en billig slant.

:confused::confused::confused::confused::confused:
Alltså; Hurric slipon till er6 till salu. Se bilder i mitt garage och skicka PM.
:5sure:5sure:5sure:5sure:5sure

passar den Er-6n 2006?

Har letat och letat, och ber om ursäkt om det är en återkommande fråga, någon som sitter på verkstads handbok för er6-n 2006 års modell? Eller vet vart jag kan få tag på de, vore snällt med ett PM..
 
passar den Er-6n 2006?

Har letat och letat, och ber om ursäkt om det är en återkommande fråga, någon som sitter på verkstads handbok för er6-n 2006 års modell? Eller vet vart jag kan få tag på de, vore snällt med ett PM..

Vet inte vart man kan hitta den online men skicka mig ett PM med din mailadress så kan jag iaf maila den i PDF till dig. :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top