ER6-tråden

Gjorde min 600Mils hos BRH för ett tag sen och fick betala 1.590kr med olja å filter. (valfritt)

Exakt vad som gjordes var detta (enligt kvittot):
Oljebyte + Oljefilter byte. (430kr ex. moms)
Förgasare Kontroll
Kylarvätska Kontroll
Drivpaket Smörjning
Bromsbelägg Kontroll
Bromsvätska Byte fram+bak (70kr ex. moms)
Däckmönster Kontroll
Däcktryck Kontroll
Belysnings Kontroll

Allt som allt alltså 1090kr (1590kr ink. moms)


Ända sättet att pressa priserna är att veta vad andra tar betalt för det. Så visa upp era kvitton! :yoparty

EDIT:
Hittade en checklista till som det stod lite mindre tydligt vad de hade gjort(kawasakis checklista om vad som ingår på 600mil):

Hjul och däck (Skick, slitage, skador och tryck) Kontroll
Skador på hjullager Kontroll
Bromssystem (funktion, vätskenivå, bromsklosslitage, slangar och lampa) Kontroll
 
Last edited:
Gjorde min 600Mils hos BRH för ett tag sen och fick betala 1.590kr med olja å filter. (valfritt)

Exakt vad som gjordes var detta:
Oljebyte + Oljefilter byte. (430kr ex. moms)
Förgasare Kontroll
Kylarvätska Kontroll
Drivpaket Smörjning
Bromsbelägg Kontroll
Bromsvätska Byte fram+bak (70kr ex. moms)
Däckmönster Kontroll
Däcktryck Kontroll
Belysningskontroll

Allt som allt alltså 1090kr (1590kr ink. moms)

Ända sättet att pressa priserna är att veta vad andra tar betalt för det. Så visa upp era kvitton! :yoparty


Okej, tack. Får nog ta och ringa runt lite när det blir dax, än så länge har den bara gått lite över 200mil...
 
Kinnekulle 7/5

Återigen har lilla 6:an fått bekänna färg på bana. Åkte på SMC-kurs på Kinnekulle-ring i fredags. Riktigt skoj bana med mycket svepande böjar och härliga backkrön. Fick ännu en gång bekräftat att man inte måste ha 100hk+ för att åka med hög kurvhastighet. Inga problem att hålla tempot i snabb-gruppen. Visst man tappar en del på långa rakan men det plockar man snart igen när det börjar svänga.

Vill återigen slå ett slag för bra däck, åker på Metzler M3:or och de funkar hur fint som helst. Skippa motortrimmet och satsa på bra sulor och ett par bandagar så ska ni se att livet känns lite roligare.

Kolla utbudet på www.svmc.se
 
Vill minnas att någon efterlyste bilder på en er6:a med fatbar eller liknande.
Monterade ett nytt styre i helgen, inte fatbar men ungefär samma mått.
Styret heter "LSL Superbike A 01, Alu 22mm" och beställdes på http://www.nccr.se/
Något lägre, något bredare och lite rakare jämfört med original.
 

Bifogat

  • IMG_1847.JPG
    IMG_1847.JPG
    232.6 KB · Visningar: 288
  • IMG_1848.jpg
    IMG_1848.jpg
    254.1 KB · Visningar: 168
  • IMG_1849.JPG
    IMG_1849.JPG
    236 KB · Visningar: 194
  • IMG_1850.JPG
    IMG_1850.JPG
    233.4 KB · Visningar: 154
Styret var mycket lägre, smalare samt inte alls lika tillbakadraget som original. Klart sportigare känsla och mycket bättre kontroll vid bankörning.
Med original vrider jag handlederna av mig när jag hänger ut, så jag ska se till att byta inom kort. Det är den där jäkla tillbakaböjningen som gör det.
Antar att ett rakt funkar lika bra.

Ska kolla upp vad det hette och om jag har någon bild.
Hann du se det? (Det gick ju tyvärr åt när jag trillade 3 veckor senare :huvet)

...men det var några jäkligt härliga 3 veckor! :tummenupp


PS: Jag såg att vi ses på SRW på söndag :yoparty

Jag hittar inga bilder bara på styret men här är några åkbilder där man kan se hur lågt styret är samt att det är vinklat neråt om man tittar framifrån.
DCS_2880 visar nog bäst vad jag menar... plus att det är en ganska läcker bild (med vulgohäng) Länk :)

Håller helt klart med om vad Buddah skrev tidigare. På med några ordentliga däck, boka upp er på SMC BKK-kurser och ni kommer se att det går att få rätt bra fart på en "tjejhoj".
Inte snabbast rakt fram men i gengäld kan man träna en apa till att vrida fullt och hålla i sig.
Det är när det börjar svänga som det roliga börjar :tummenupp
 
Last edited:
Jag hittar inga bilder bara på styret men här är några åkbilder där man kan se hur lågt styret är samt att det är vinklat neråt om man tittar framifrån.
DCS_2880 visar nog bäst vad jag menar... plus att det är en ganska läcker bild (med vulgohäng) Länk :)

Håller helt klart med om vad Buddah skrev tidigare. På med några ordentliga däck, boka upp er på SMC BKK-kurser och ni kommer se att det går att få rätt bra fart på en "tjejhoj".
Inte snabbast rakt fram men i gengäld kan man träna en apa till att vrida fullt och hålla i sig.
Det är när det börjar svänga som det roliga börjar :tummenupp

Instämmer helt :yoparty
 
Jag hittar inga bilder bara på styret men här är några åkbilder där man kan se hur lågt styret är samt att det är vinklat neråt om man tittar framifrån.
DCS_2880 visar nog bäst vad jag menar... plus att det är en ganska läcker bild (med vulgohäng) Länk :)

Håller helt klart med om vad Buddah skrev tidigare. På med några ordentliga däck, boka upp er på SMC BKK-kurser och ni kommer se att det går att få rätt bra fart på en "tjejhoj".
Inte snabbast rakt fram men i gengäld kan man träna en apa till att vrida fullt och hålla i sig.
Det är när det börjar svänga som det roliga börjar :tummenupp




Riktig snygg bild:tummenupp. Har ungefär lika apliknande häng själv men är lite mer rädd om knäpuckarna:), eller som en instruktör kommenterade efter ett körpass " fan va du klättrar på den där hojen", tog det som en komplimang:yoparty.
 
Last edited:
Jag hittar inga bilder bara på styret men här är några åkbilder där man kan se hur lågt styret är samt att det är vinklat neråt om man tittar framifrån.
DCS_2880 visar nog bäst vad jag menar... plus att det är en ganska läcker bild (med vulgohäng) Länk :)

Håller helt klart med om vad Buddah skrev tidigare. På med några ordentliga däck, boka upp er på SMC BKK-kurser och ni kommer se att det går att få rätt bra fart på en "tjejhoj".
Inte snabbast rakt fram men i gengäld kan man träna en apa till att vrida fullt och hålla i sig.
Det är när det börjar svänga som det roliga börjar :tummenupp

Schyssta nerlägg! Kul att se vad er6an går för också, man förstår vad mycket mer kapacitet det finns i hojen som man själv inte kan använda, no use att köpa en större hoj innan man kan hantera lilla er6an :)
 
Jag hittar inga bilder bara på styret men här är några åkbilder där man kan se hur lågt styret är samt att det är vinklat neråt om man tittar framifrån.
DCS_2880 visar nog bäst vad jag menar... plus att det är en ganska läcker bild (med vulgohäng) Länk :)

Håller helt klart med om vad Buddah skrev tidigare. På med några ordentliga däck, boka upp er på SMC BKK-kurser och ni kommer se att det går att få rätt bra fart på en "tjejhoj".
Inte snabbast rakt fram men i gengäld kan man träna en apa till att vrida fullt och hålla i sig.
Det är när det börjar svänga som det roliga börjar :tummenupp

Kungen, ska du köra något på BKK i sommar?

Vill minnas att någon efterlyste bilder på en er6:a med fatbar eller liknande.
Monterade ett nytt styre i helgen, inte fatbar men ungefär samma mått.
Styret heter "LSL Superbike A 01, Alu 22mm" och beställdes på http://www.nccr.se/
Något lägre, något bredare och lite rakare jämfört med original.

Ser ut som ett lite längre originalstyre i en annan färg eller har jag fel? Hur förändras styrkänslan med det bredare styret? Är det så att man får större hävarm och lättare att styra i hög fart eller är det därför att man sitter bättre som man gör det?
 
Ser ut som ett lite längre originalstyre i en annan färg eller har jag fel? Hur förändras styrkänslan med det bredare styret? Är det så att man får större hävarm och lättare att styra i hög fart eller är det därför att man sitter bättre som man gör det?

Inte hunnit "hårdtestat" än, den ända skillnaden på "styrkänsla" jag märkt hitintills är när man sladdar runt på nån grusväg.

Framförallt pga körställningen jag bytte. Alla tidigare hojar jag haft med rakare sittställning har haft bredare och lägre styre än er6:an så jag tyckte helt enkelt att det kändes för ovant med original.
 
Tja !
Tänkte höra om någon har någon bra mappning till en power commander III USB för en Kawa er-6n 2006 med:
* sportluftfilter DNA
* LeoVince SBK slipon (utan db killer)

Tycker inte att den går så bra på låga varv med mappningen jag har nu :(
PS: hur sänker man tomgången med PC3?? höjdes ca 400rpm efter montering...
Tacksam för många svar o mappalternativ! :D // Erik
 
Vill minnas att någon efterlyste bilder på en er6:a med fatbar eller liknande.
Monterade ett nytt styre i helgen, inte fatbar men ungefär samma mått.
Styret heter "LSL Superbike A 01, Alu 22mm" och beställdes på http://www.nccr.se/
Något lägre, något bredare och lite rakare jämfört med original.

Förresten hur är original i måtten så jag kan jämföra mått?
 
Tja !
Tänkte höra om någon har någon bra mappning till en power commander III USB för en Kawa er-6n 2006 med:
* sportluftfilter DNA
* LeoVince SBK slipon (utan db killer)

Tycker inte att den går så bra på låga varv med mappningen jag har nu :(
PS: hur sänker man tomgången med PC3?? höjdes ca 400rpm efter montering...
Tacksam för många svar o mappalternativ! :D // Erik

Enklast är väll tomgångskruven som sitter på höger sida, går att skruva med fingrarna. Sitter vid gasspjället.
 
Last edited:
Tja !
Tänkte höra om någon har någon bra mappning till en power commander III USB för en Kawa er-6n 2006 med:
* sportluftfilter DNA
* LeoVince SBK slipon (utan db killer)

Tycker inte att den går så bra på låga varv med mappningen jag har nu :(
PS: hur sänker man tomgången med PC3?? höjdes ca 400rpm efter montering...
Tacksam för många svar o mappalternativ! :D // Erik

Hej
Du måste upp i bänk för att få det riktigt. Åk till Andersson Turbo i väsby finns på forumet,så får du en super nogrann mappning. Jag var hos honom förra året och han ställer in vid alla olika trottel positioner. Jag vart helnöjd.:tummenupp Han pluggade även egr så du slipper avgassmällar. Du bör även köpa till lamda eleminator kittet till din pc3 om du inte har den. Lycka till /Jon
 
Buddah: Oj den hade jag missat! Tack =)

Jonholmb9: Vad kostar en sådan bänkning? jag har beställt en sån där lamba eleminator kitt från funbike, är det något speciellt till pc3 an? :)
 
Urk ska betala ca 4000:- eller lite till för min 2400mila service... trista pengar :(

Var inne på att köpa en ducati monster tidigare. Ringde till närmsta verkstaden och frågade om servicekostnader. Den stora servicen som skulle göras vart 24:e månad (på de gamla monsterna var det tidsbestämd service istället för miltal) kostade ca 12000:-, den lilla servicen som skulle göras vart 12:e månad kostade 6000:-.
Så 4000:- är väl egentligen inte så farligt :gnissla
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top