ER6-tråden

Hultbult

Ny medlem
Gick med
17 May 2010
Ort
Skövde
Hoj
2009 kawasaki er6f
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här yay!

Tänkte kolla om det är någon som känner igen cutsen som sitter på hojen på bilden, grymt snygg iaf!:)
 

Bifogat

  • kaw.jpg
    kaw.jpg
    199.4 KB · Visningar: 222
  • imgCAJHS7YV.jpg
    imgCAJHS7YV.jpg
    190.1 KB · Visningar: 202

Christian.

Guest
Fatbar

Fatbar o riser (protaper) inhandlade på Hondacenter idag! :D Montering imorn, om vädergudarna tillåter! Kommer med uppdatering om hur det gick med wire:ar o bromsslang, om detta skulle intressera nån!:)
 

lodiz2

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2010
Ort
örebro
Hoj
2008 kawasaki er6f
Kåpa/fotpinne

Någon som vet var man kan få tag i höger framkåpa och höger fotpinne till en grön kawasaki er6f -08 och vad kan det kosta ?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Missljud

Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.

Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.

Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.

Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.

Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej hej!
Kanske fel tråd att fråga i.
Skall byta hoj nu och det lutar åt er6n , mt-03 eller gsr.
Har nu gsxr 750 med byter för att sittställningen inte passar mig och effekten är på tok för mycket för att jag skall kunna hantera det.

Mt03 är ju trevlig men ja tycker där är lite för lite mos i den , då känns er6n bättre som ett mellanting.

Undrar också om de är värt att lägga de extra 10.000 för att få en 09 istället för 06-08.
Är skillnaderna stora eller är de skitsamma?

Tacksam för svar
Mvh simon
 

überkill

Guest
Hej hej!
Kanske fel tråd att fråga i.
Skall byta hoj nu och det lutar åt er6n , mt-03 eller gsr.
Har nu gsxr 750 med byter för att sittställningen inte passar mig och effekten är på tok för mycket för att jag skall kunna hantera det.

Mt03 är ju trevlig men ja tycker där är lite för lite mos i den , då känns er6n bättre som ett mellanting.

Undrar också om de är värt att lägga de extra 10.000 för att få en 09 istället för 06-08.
Är skillnaderna stora eller är de skitsamma?

Tacksam för svar
Mvh simon

Se till att köpa en med ABS. 09 med ABS har enligt vissa tidningar hårdare fjädrar i framgaffeln vilket kan vara att föredra vid aktiv körning eller om man väger mycket.

Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.

Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.

Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.

Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.

Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?

Eftersom hojen gör denna självkontroll/systemcheck mer än när tändningen slås på är det förmodlingen något som systemet hänger upp sig på och som inträffar då och då vid vissa varvtal.. Inga felkoder som visas?
 
Last edited:

überkill

Guest
Styrbyte avklarat men inte perfekt...

Blev till slut detta styre på min hoj;

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium/ :D

Till styret köpte jag Biltemas Styrändsvikter:

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st/

Det märkliga är dock att dessa inte kan skruvas i mitt Biltemastyre. Hur tänker de? Någon som vet hur jag får i dem? De ska skruvas lite för att expandera och klämmas fast fast jag får inte ens i den med skruven nästan helt utskruvad... :mad:


Styrbytet:

Allt funkade perfekt förutom att doningen till höger med bl a startknappen samt doningen till vänster med bl a blinkersreglage måste filas ner lite på insidan för att passa att montera igen. Styret är ju 22,2 mm i diameter och alltså lite tjockare än original.

När man sen kommer till doningen med bromsoljebehållare och bromshandtag gick det att montera på igen utan problem. Likaså med det feta fästet i mitten där man skruvar på styret på styrkronan.

Sedan kom vi till problemet..:va Doningen till kopplingshandtaget har likaså som det till bromsen två skruvar att fästa det med mot styret. Där passade det inte alls rakt av och när jag skruvade ur skruvarna där satt gängningen kvar i ena skruven och skruven kunde inte skruvas in igen utan bara snurrar runt. I och med att gängningen for med ut när jag skruvade av det, tror ni att man kan gå och ta det på garantin? :rolleyes:

Det är ju skruven alternativt gängningen i kopplingshandtaget detär fel på och inget man kan beskylla mig för att ha förstört? Som det är nu sitter kopplingshandtaget i med bara en skruv och förutom att det känns osäker är det bara en tidsfråga innan det vibrerar så kopplingshandtaget börjar snurra runt eller går av helt.

Hur är det då att köra med ett så brett styre jämfört med original? Jo man har, som jag känner på de 10 minuter jag körde, mycket mer kontroll och häveffekt när man vill bryta ner hojen och den redan lättkörda hojen känns ännu lättare att hantera. Denna typ av styren passar dock inte kortväxta då man kommer få en något mer framåtlutad körställning pga att styret är rakare och inte alls så krökt mot en som förare som original. Vad gäller förmåga att bromsa eller koppla känner jag ingen större skillnad. Känns dessutom att man med det större greppet fångar mer fartvind i lite högre farter men det kanske bara är inbillning.

Slutkläm:

Tror ni jag kan få ett nytt kopplingsgrepp på garantin då gängningen förstördes bara av att jag skruva av skruvarna eller kommer de hävda att det är mitt eget fel?:5sure
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Service

Har läst en del service snack här i forumet. Har inte koll på vad föregående ägare gjort med hojen så nu gjorde jag en service själv då den gått nästan 1000mil. Bytte stift, olja, oljefilter och lutfilter (Piperscross). Kostade mig ca 1600:- med olja från biltema iof, men annars bra delar från www.mcweb.se.

Tänker att det känns lite bortkastat att lägga massa pengar på verkstadsbesök nu när garantin ändå löpt ut. Man kommer långt med lite god vilja och en instruktionsbok.:tummenupp
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Eftersom hojen gör denna självkontroll/systemcheck mer än när tändningen slås på är det förmodlingen något som systemet hänger upp sig på och som inträffar då och då vid vissa varvtal.. Inga felkoder som visas?

Inga felkoder visas, men tack för tipset! DOck hörs ljudet konstant när motorn är igång.
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Det är ingen här som vet om det finns någon bild på en ER6n utan kåporna på sidan, dvs de med blinkers i. Samt var de placerat blinkers om detta gjorts..

Har ju en förkärlek till riktigt nakna hojar.. :kär
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Upp med en bild för fan, hade varit coolt att se hur det set ut.:)

Blev till slut detta styre på min hoj;

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium/ :D

Till styret köpte jag Biltemas Styrändsvikter:

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st/

Det märkliga är dock att dessa inte kan skruvas i mitt Biltemastyre. Hur tänker de? Någon som vet hur jag får i dem? De ska skruvas lite för att expandera och klämmas fast fast jag får inte ens i den med skruven nästan helt utskruvad... :mad:


Styrbytet:

Allt funkade perfekt förutom att doningen till höger med bl a startknappen samt doningen till vänster med bl a blinkersreglage måste filas ner lite på insidan för att passa att montera igen. Styret är ju 22,2 mm i diameter och alltså lite tjockare än original.

När man sen kommer till doningen med bromsoljebehållare och bromshandtag gick det att montera på igen utan problem. Likaså med det feta fästet i mitten där man skruvar på styret på styrkronan.

Sedan kom vi till problemet..:va Doningen till kopplingshandtaget har likaså som det till bromsen två skruvar att fästa det med mot styret. Där passade det inte alls rakt av och när jag skruvade ur skruvarna där satt gängningen kvar i ena skruven och skruven kunde inte skruvas in igen utan bara snurrar runt. I och med att gängningen for med ut när jag skruvade av det, tror ni att man kan gå och ta det på garantin? :rolleyes:

Det är ju skruven alternativt gängningen i kopplingshandtaget detär fel på och inget man kan beskylla mig för att ha förstört? Som det är nu sitter kopplingshandtaget i med bara en skruv och förutom att det känns osäker är det bara en tidsfråga innan det vibrerar så kopplingshandtaget börjar snurra runt eller går av helt.

Hur är det då att köra med ett så brett styre jämfört med original? Jo man har, som jag känner på de 10 minuter jag körde, mycket mer kontroll och häveffekt när man vill bryta ner hojen och den redan lättkörda hojen känns ännu lättare att hantera. Denna typ av styren passar dock inte kortväxta då man kommer få en något mer framåtlutad körställning pga att styret är rakare och inte alls så krökt mot en som förare som original. Vad gäller förmåga att bromsa eller koppla känner jag ingen större skillnad. Känns dessutom att man med det större greppet fångar mer fartvind i lite högre farter men det kanske bara är inbillning.

Slutkläm:

Tror ni jag kan få ett nytt kopplingsgrepp på garantin då gängningen förstördes bara av att jag skruva av skruvarna eller kommer de hävda att det är mitt eget fel?:5sure
 

M88

Ny medlem
Gick med
2 May 2010
Ort
Hbg
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 Pearl Stardust White
Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.

Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.

Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.

Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.

Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?

Jag har samma "problem?"... ett högfrekvent ljud, som hörs mest på låga varvtal. Ljudet har varit sedan den startades första gången men det verkar försvinna ibland... någon som vet vad det är?
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Lägg örat vid oljefiltret, det kan ge ifrån ett "vinande" ljud ibland på vissa fordon.
 

M88

Ny medlem
Gick med
2 May 2010
Ort
Hbg
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 Pearl Stardust White
Lägg örat vid oljefiltret, det kan ge ifrån ett "vinande" ljud ibland på vissa fordon.

är det inte soppapumpen ni hör då?

eller fläkten?

Oj vilken feedback!!! :yoparty
Det är inte fläkten, det ljudet har jag koll på.
Ska kolla det där med oljefiltret nä jag kommer hem.
Jag har misstänkt soppapumpen, men ska den verkligen låta så mycket, om den nu är den...?
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Var å hämtade ut min strypning nyss. 1800 för en 1cm lång skruv å en mutter :p dom måste ju göra om detta... dom kan ju inte förvänta sig att den sitter där nu bara för att jag har köpt mig en sån. Någon som har råkat ut för att bli stannad av en polis och de har tittat om den var strypt? (visst 1799.90 kr är ju för papperet som man får med)
 

Christian.

Guest
Fatbar!

Nu var äntligen monteringen gjord! :D Inga som helst problem med wires eller bromsslang! Det enda som behövdes (som Überkill nämnde) var att fila ner de små plast pluggarna på insidan av blinkers & startknapp/dödarens kåpor. :tummenupp

Här är resultatet! Som ni säkert märker så fattas ett handtag på vänster sida, det började regna o det satt som faen på orginalstyret. Blir senare...
 

Bifogat

  • 20100520072.jpg
    20100520072.jpg
    254.2 KB · Visningar: 198
  • 20100520071.jpg
    20100520071.jpg
    251.2 KB · Visningar: 133

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det enda som behövdes (som Überkill nämnde) var att fila ner de små plast pluggarna på insidan av blinkers & startknapp/dödarens kåpor. :tummenupp

Det brukar inte bli så bra när man gör så. :gnissla
Gjorde det på en av mina tidigare hojar och till slut vred sig hela reglaget när jag vred på gasen. :huvet
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top