Blev till slut detta styre på min hoj;
http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium/
Till styret köpte jag Biltemas Styrändsvikter:
http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st/
Det märkliga är dock att dessa inte kan skruvas i mitt Biltemastyre. Hur tänker de? Någon som vet hur jag får i dem? De ska skruvas lite för att expandera och klämmas fast fast jag får inte ens i den med skruven nästan helt utskruvad...
Styrbytet:
Allt funkade perfekt förutom att doningen till höger med bl a startknappen samt doningen till vänster med bl a blinkersreglage måste filas ner lite på insidan för att passa att montera igen. Styret är ju 22,2 mm i diameter och alltså lite tjockare än original.
När man sen kommer till doningen med bromsoljebehållare och bromshandtag gick det att montera på igen utan problem. Likaså med det feta fästet i mitten där man skruvar på styret på styrkronan.
Sedan kom vi till problemet..

Doningen till kopplingshandtaget har likaså som det till bromsen två skruvar att fästa det med mot styret. Där passade det inte alls rakt av och när jag skruvade ur skruvarna där satt gängningen kvar i ena skruven och skruven kunde inte skruvas in igen utan bara snurrar runt. I och med att gängningen for med ut när jag skruvade av det, tror ni att man kan gå och ta det på garantin?
Det är ju skruven alternativt gängningen i kopplingshandtaget detär fel på och inget man kan beskylla mig för att ha förstört? Som det är nu sitter kopplingshandtaget i med bara en skruv och förutom att det känns osäker är det bara en tidsfråga innan det vibrerar så kopplingshandtaget börjar snurra runt eller går av helt.
Hur är det då att köra med ett så brett styre jämfört med original? Jo man har, som jag känner på de 10 minuter jag körde, mycket mer kontroll och häveffekt när man vill bryta ner hojen och den redan lättkörda hojen känns ännu lättare att hantera. Denna typ av styren passar dock inte kortväxta då man kommer få en något mer framåtlutad körställning pga att styret är rakare och inte alls så krökt mot en som förare som original. Vad gäller förmåga att bromsa eller koppla känner jag ingen större skillnad. Känns dessutom att man med det större greppet fångar mer fartvind i lite högre farter men det kanske bara är inbillning.
Slutkläm:
Tror ni jag kan få ett nytt kopplingsgrepp på garantin då gängningen förstördes bara av att jag skruva av skruvarna eller kommer de hävda att det är mitt eget fel?