ER6-tråden

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.

Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.

Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.

Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.

Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?

Det måste vara bränslepumpen du hör. Den startar och pumpar upp tryck så fort du vrider på tändningen, om du inte har dödarknappen i off-läge, då drar den igång när du slår på on. Sen går den inte förrän hojen behöver mer bränsle, dvs när motorn går. Har en -09 själv och har samma "fenomen", men man vänjer sig. Och jag tycker att ljudet avtagit i styrka ju mer jag kört(typ 400 mil)

:banana
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Svårt val framför mig.
Det kommer att bli en er6n om jag tycker den är bra att köra.
Men frågan är om de är värt att lägga de 10.000 extra för att få en 09?
Är 2009 så pass mycket bättre?
 

Christian.

Guest
Det brukar inte bli så bra när man gör så. :gnissla
Gjorde det på en av mina tidigare hojar och till slut vred sig hela reglaget när jag vred på gasen. :huvet


Nej jag antar att det e väl inte riktigt vad Kawasaki hade tänkt sig att man ska göra :), men det var det lättaste alternativet.
Om jag skulle råka ut för ditt missöde så hade jag tänkt (ev redan innan man råkar ut för det) att lägga ett lager vulktejp för att öka friktionen, är rätt överraskad över att det inte satt några gummi bussningar mellan reglage och styre, som det bla gör på min cross.

Svårt val framför mig.
Det kommer att bli en er6n om jag tycker den är bra att köra.
Men frågan är om de är värt att lägga de 10.000 extra för att få en 09?
Är 2009 så pass mycket bättre?

Jag tyckte inte att det var det, så därför köpte jag 08:an. :tummenupp Men o andra sidan ser ju 09:an lite råare ut, främst med den nya kåpan fram.

Det återförsäljaren sa var den stora skillnaden var att dom hade lyckats minska vibrationerna i styret på 09:an. Vibrationerna är dock inget jag störs av även om man ligger på motorväg nån längre sträcka.
Ytterligare en anledning till att jag valde 08:an var att tanken var mycket skönare, eftersom att jag e 192cm lång så var det inte särskilt bekvämt med dom lite kantigare formerna på 09:an
 
Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Va ute å åkte lite idag! Men nu så har jag problem me Neutralen. När jag lägger i Neutralen och har stödet nere så slocknar N lampan titt som tätt och cykeln dör, det är som om det vore glapp eller något. Någon som haft samma problem? Det måste räknas som ett elfel va å gå på min garanti?
 

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Svårt val framför mig.
Det kommer att bli en er6n om jag tycker den är bra att köra.
Men frågan är om de är värt att lägga de 10.000 extra för att få en 09?
Är 2009 så pass mycket bättre?

Jag stod inför samma dilemma förra våren. -08 för 10k mindre eller en -09?

Det blev en -09a

Va ute å åkte lite idag! Men nu så har jag problem me Neutralen. När jag lägger i Neutralen och har stödet nere så slocknar N lampan titt som tätt och cykeln dör, det är som om det vore glapp eller något. Någon som haft samma problem? Det måste räknas som ett elfel va å gå på min garanti?

Kolla om det är kontakten till stödet som spökar
 
Last edited:

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
:tummenuppJag skulle ta kortet och var tvungen att ha en hoj att övningsköra på, så jag satt på -09an på hojmässan och klättrade sen på både 08 o 09 på AVA
Jag kan dock inte idag säga att jag vet vad det är för skillnad...

Provade du då både 08 och 09?




Jag stod inför samma dilemma förra våren. -08 för 10k mindre eller en -09?

Det blev en -09a
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
vart sitter Neutralkontakten då? kan det vara så att det är inne i växellådan felet är:p? Kanske inte lätt för er att säga här^^ Tror inte att det är stödet det är fel på... för som sagt neutrallampan spökar ju också, kan ju vara båda :p
 

Christian.

Guest
Sedan kom vi till problemet..:va Doningen till kopplingshandtaget har likaså som det till bromsen två skruvar att fästa det med mot styret. Där passade det inte alls rakt av och när jag skruvade ur skruvarna där satt gängningen kvar i ena skruven och skruven kunde inte skruvas in igen utan bara snurrar runt. I och med att gängningen for med ut när jag skruvade av det, tror ni att man kan gå och ta det på garantin? :rolleyes:

Det är ju skruven alternativt gängningen i kopplingshandtaget detär fel på och inget man kan beskylla mig för att ha förstört? Som det är nu sitter kopplingshandtaget i med bara en skruv och förutom att det känns osäker är det bara en tidsfråga innan det vibrerar så kopplingshandtaget börjar snurra runt eller går av helt.

Prövat att rensa gängorna på skruven o sätta en heli-coil (http://www.ergocraft.se/Heli-Coil.asp) där gängorna försvunnit? Brukar funka fin fint i de fall jag haft sönder gängor på jobbet. :tummenupp
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
En garantifråga som någon kanske kan svara på.
Om man ändrar utseendet på hojen, styre, blinkers, skylthållare, kåpor m.m.
Detta är inget som berör garantin va?

Misstänker det inte är det men vill vara helt 100 innan jag gör något dumt.. :tungan
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Svårt val framför mig.
Det kommer att bli en er6n om jag tycker den är bra att köra.
Men frågan är om de är värt att lägga de 10.000 extra för att få en 09?
Är 2009 så pass mycket bättre?

Köp en 06-08 istället och lägg pengar på ett slipon och mappa(pc3) in den ordentligt. Styre bör du byta på bägge men på 09 är den riktigt smal. 09 har bättre däck(roadsmart) annars så bör du byta dom värdelösa d221 tror jag dom heter om den har gått få mil. Mitt råd försök att hitta en 06-08 som har lite utrustning se ovan så får du en roligare motor gör stor skillnad på mellan registret ca 30 % mer en original. Jag tror du gör rätt som satsar på en er-6n men du måste prova först och känns det rätt så köp då den är mycket billig att äga. Lycka till
 

Fredrik84

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki er6n ABS -09
Vibrationsljud

Hej! Är det nån mer som har problem med ett vibrerande ljud från hastighetsmätarhuset vid 4000-5000 rpm? Mvh Fredrik
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Provade en idag kawasaki er6n 2009.
Blev helt kär!
Ska iväg och köpa imorn förhoppningsvis!
Nog första gången jag skrattade under hjälmen.
 

überkill

Guest
Prövat att rensa gängorna på skruven o sätta en heli-coil (http://www.ergocraft.se/Heli-Coil.asp) där gängorna försvunnit? Brukar funka fin fint i de fall jag haft sönder gängor på jobbet. :tummenupp

Ringde om 600 mila service idag till Gerts där jag köpt hojen och passade på att berätta om incidenten med kopplingshandtaget vid styrbytet. De sa att de skulle laga det åt mig vid service. fick offert på 600 mila service inklusive oljebyte och filterbyte för som de uttryckte det, max 1500 kr eller mindre.

Provade en idag kawasaki er6n 2009.
Blev helt kär!
Ska iväg och köpa imorn förhoppningsvis!
Nog första gången jag skrattade under hjälmen.

Jag ska säg dig att jag valde mellan att slanta upp 70' för Er6-n och 185-200' beroende på tillbehör mm för en Ducati Streetfighter S. Eftersom jag är i denna tråd och skriver så säger det mycket. Denna hoj fick det till att pirra i kroppen. Liksom min förra R1 när man drog fullt på rullen..
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ringde om 600 mila service idag till Gerts där jag köpt hojen och passade på att berätta om incidenten med kopplingshandtaget vid styrbytet. De sa att de skulle laga det åt mig vid service. fick offert på 600 mila service inklusive oljebyte och filterbyte för som de uttryckte det, max 1500 kr eller mindre.


Vilka skojare:arsele:arsele:arsele max 200 kr för bromskontrollen i 600 mila. Olja o filter byter du själv väldigt enkelt. läs i din manual så ser du vilka punkter som ingår.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag ska byta olja å filter på min pärla, och hittar inte i manualen hur många liter ER6:an rymmer. Någon här som vet?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top