ER6-tråden

Jag tycker tvärtom :) Det enda vi kan enas om är att de är helt olika. En del gillar smala, en del gillar tjocka ;)

Biltemas styrändar passar inte någonstans vill jag tillägga. MORR!

Ja jag fattar inte hur Biltemas styrändar funkar? Köpte deras Mini MX Fatbar styre vilket passade perfekt!:tummenupp Dock så passar inte deras styrändar på något av deras styren?

Eller är det jag som gör något fel? Någon som vet hur de ska monteras? Eller något tipps på var man kan köpa andra styrändar som passar???:va
 
Ja jag fattar inte hur Biltemas styrändar funkar? Köpte deras Mini MX Fatbar styre vilket passade perfekt!:tummenupp Dock så passar inte deras styrändar på något av deras styren?

Eller är det jag som gör något fel? Någon som vet hur de ska monteras? Eller något tipps på var man kan köpa andra styrändar som passar???:va

De passar inte, trots att de SKA göra det. Styrena är 14 mm invändigt och plastexpandern på styränden är 18. Metallspåret på styränden som ska in i styrets ända är 16.5 mm.
Har mailat Biltema och väntar svar från produktchef MC. Rätt pinsamt.
 
Då var 132mil på ER6an avklarat i helgen! Tur retur (fre-mån) till Sachsenring i Tyskland för att kolla på MotoGP! Blött (ovanifrån) och lerig helg i öronproppens tecken men vi kom iallafall hem helskinnade och med motorcyklarna i behåll!:tummenupp Inga problem alls att sitta på hojen så många mil, bara autobahn i över 130km/h som var lite besvärligt pga fartvinden.

Lite bilder från turen finns i mitt garage för de som är intresserade av att se! :)
 
Jag och flickvännen var och provade ER-6 ABS -09 förra veckan.

Hon tyckte bara bra saker om den, en jag hitta en grej som inte tyckte om då, och ju mer jag har tänkt på det desto svårare får jag att släppa det.

Det gäller bromsarna.

Drog upp hojen i 120 och slog på en hejdundrans broms. Det är ju ABS, vad kan gå fel, så jag nöp tag för kung och fosterland.
Initialt bet den godkänt och retardationen kändes ok. Sen var det som om systemet släppte trycket på bromsarna, och den gled vidare, visst den bromsade fortfarande men inte i närheten av lika hårt som förut, för att sen efter en 10-15m lägga på tryck och bromsa hårt igen.
Detta upprepades direkt 2 ggr till med samma resultat.

Vill minnas att jag har läst om just detta fenomen i en engelsk mc-tidning, men av alla artiklar som vi har plöjt igenom det här året angående just denna hoj, så har det bara kommit upp en gång. Och då har vi läst de mesta, eftersom vi var intressearda av just denna hoj.

Så, är det en egenskap som är känd hos just de här hojarna, eller är det vissa som drabbas?
Har ni inte prövat hejdarna ordentligt än så är det dags att göra det, innan det blir ett skarpt läge och eran hoj bestämmer sig för att lägg på 10 m på bromssträckan...

Upplevde samma sak med förra hojen vid riktigt kraftiga inbromsningar. Bromskraften försvann helt och hållet. Bara till att släppa och bromsa på nytt. Dock hade farten kommit ned tillräckligt. Tycker iofs att detta inte skall få hända. På den nya har jag inte hunnit/behövt testa detta än.

Då var 132mil på ER6an avklarat i helgen! Tur retur (fre-mån) till Sachsenring i Tyskland för att kolla på MotoGP! Blött (ovanifrån) och lerig helg i öronproppens tecken men vi kom iallafall hem helskinnade och med motorcyklarna i behåll!:tummenupp Inga problem alls att sitta på hojen så många mil, bara autobahn i över 130km/h som var lite besvärligt pga fartvinden.

Lite bilder från turen finns i mitt garage för de som är intresserade av att se! :)

Låter som en trevlig liten tur. Själv blir jag lite öm och stel efter 27mil till Göteborg.
 
...Det gäller bromsarna.

Drog upp hojen i 120 och slog på en hejdundrans broms. Det är ju ABS, vad kan gå fel, så jag nöp tag för kung och fosterland.
Initialt bet den godkänt och retardationen kändes ok. Sen var det som om systemet släppte trycket på bromsarna, och den gled vidare, visst den bromsade fortfarande men inte i närheten av lika hårt som förut, för att sen efter en 10-15m lägga på tryck och bromsa hårt igen.
Detta upprepades direkt 2 ggr till med samma resultat.

Vill minnas att jag har läst om just detta fenomen i en engelsk mc-tidning, men av alla artiklar som vi har plöjt igenom det här året angående just denna hoj, så har det bara kommit upp en gång. Och då har vi läst de mesta, eftersom vi var intressearda av just denna hoj.

...

Det där lät jäkligt obehagligt. Var det ABS:en som lättade på trycket under så läng sträcka, eller nåt annat som orskade det?
Har själv ABS, men har ändå inte vågat att med flit klämma åt så att framhjulet låser från så hög fart. Kan ju sluta illa ju :död :D
Men jag tycker nog att pulserna är lite väl långa vid låsning i de farter jag testat.

Pratade du med handlaren om ABS:ens konstiga betende?
 
Det där lät jäkligt obehagligt. Var det ABS:en som lättade på trycket under så läng sträcka, eller nåt annat som orskade det?
Har själv ABS, men har ändå inte vågat att med flit klämma åt så att framhjulet låser från så hög fart. Kan ju sluta illa ju :död :D
Men jag tycker nog att pulserna är lite väl långa vid låsning i de farter jag testat.

Pratade du med handlaren om ABS:ens konstiga betende?

Helt klart ABS'n som spöka, då det hände 3 ggr i rad och beteendet var samma varje gång. Den förlängde bromssträckan ganska väsentligt.

tänkte inte så mycekt på det eftersom det var kontrollerat när jag gjorde det, men skulle inte vilja köra med hojen lite mer inspirerat då man inte kan lita på hejdarna.
Lite klantigt att inte ta upp det med handlaren, men det var varmt så inåthelvete den dagen, och vi skulle vidare och kolla på mer hojar. Och det är i efterhand som jag har tänkt på det, och egentligen insett vad som hände.

Så, gassa upp era hojar i fart och panikkläm på bromsen, så ni vet hur det kommer kännas när det blir skarpt. Och är det "feature" på hojen så skulle jag ha tagit kontakt med Kawasaki om en lösning på problemet.
Att släppa på bromsarna för att få fart i dom igen är ju exakt motsatt vad ABS'n är till för. Vad är det för vits att stå kvar på hjulen om hojen plöjer vidare 5-10 meter extra?!
 
Angående Biltemas styren och deras styrändar:

Biltemas produktchef MC skrev:
"Hej, jag beklagar missförståndet som skett.

Jag är fullt medveten om att dessa styrändspluggar inte passar våra styren.

Våra MX/Endurostyren har kraftigare gods/väggar i rören för maximal styrka och hållbarhet. Normalt används dessa styren med stängda hantag (Utan pluggar)

Våra styrändspluggar är framtagna med en diameter (17mm ej expanderad) som skall passa de vanligaste innermåtten på styren och styrhalvor som sitter original på de flesta gathojar på marknaden.

Förövrigt får du vända sig till dem för eventuell återlämning. I katalogen anger vi inte att de passar tillsammans. Vi anger endast mått"
 
Dags för första tvätten av min MC, ska iväg till biltema efter jobbet och inhandla lite prylar! Ska även slita bort fälgsttejpen då jag satte på den så jäkla skevt.

Har dock inte hittat något kedjevax på biltema. Får köpa något annat till kedjan :P

Tror det blir tvättdag på söndag om vädret tillåter! Efter det blir det att fota lite.


Jag har för övrigt blivit väldigt sugen på nytt styre sen sätta på såna styrändesspeglar istället för orginalspeglarna. Helst skulle jag skippa ena spegeln men lagarna är ju för griniga för sånt.
 
Nån som har koll på hur många tyngder det ska sitta på framfälgen (på en 06a)? Har börjat få problem med att framhjulet/styret skakar kraftigt mellan 50 och 60km/h (över/under den hastigheten är den helt stabil) och vi funderar på om jag kanske tappat nån tyngd eller liknande. Som det är nu sitter det två tyngder intill varandra.

:va
 
Nån som har koll på hur många tyngder det ska sitta på framfälgen (på en 06a)? Har börjat få problem med att framhjulet/styret skakar kraftigt mellan 50 och 60km/h (över/under den hastigheten är den helt stabil) och vi funderar på om jag kanske tappat nån tyngd eller liknande. Som det är nu sitter det två tyngder intill varandra.

:va

Vikterna placeras ut för att balancera det däcket som sitter på, och blir således olika varje gång, även om däcket som ersätts är av samma märke, modell, serie och tillverkningsdatum.
Så endast en ny balancering kan hjälpa dig där.
 
Nån som har koll på hur många tyngder det ska sitta på framfälgen (på en 06a)? Har börjat få problem med att framhjulet/styret skakar kraftigt mellan 50 och 60km/h (över/under den hastigheten är den helt stabil) och vi funderar på om jag kanske tappat nån tyngd eller liknande. Som det är nu sitter det två tyngder intill varandra.

:va

Tyngderna sitter där de sitter för att få balans i hjulet. Antal tyngder eller storleken skiljer från hoj till hoj, beroende på tillverkningstoleranser i både fälg och däck. Det bästa är att få balanserat hjulet hos någon mc- eller däckshandlare. Kostar nog en hundring eller så.
 
Vikterna placeras ut för att balancera det däcket som sitter på, och blir således olika varje gång, även om däcket som ersätts är av samma märke, modell, serie och tillverkningsdatum.
Så endast en ny balancering kan hjälpa dig där.

Okej, får kontakta nån verkstad då som kan hjälpa mig att balansera om däcket.
 
jag tror inte att balansering som gäller

:glömdet
Nån som har koll på hur många tyngder det ska sitta på framfälgen (på en 06a)? Har börjat få problem med att framhjulet/styret skakar kraftigt mellan 50 och 60km/h (över/under den hastigheten är den helt stabil) och vi funderar på om jag kanske tappat nån tyngd eller liknande. Som det är nu sitter det två tyngder intill varandra.

:va

jag tror inte att balansering som gäller . hur gammal är däcket som sitter på hojen för att ded kan var fel på däcket .
 
:glömdet

jag tror inte att balansering som gäller . hur gammal är däcket som sitter på hojen för att ded kan var fel på däcket .

Däcket är i bra skick med bra mönster samt lufttryck så det är nog inte det som gör det. Har iaf fått tid för balansering nu på tisdag, om inte annat så kanske de kan klura ut vad obalansen beror på...
 
Så, nu är man snart er6 ägare.. :yoparty

Och strypningen skall i imorgon, och funderar på att sätta i den själv. Hittade bilder tidigare i tråden.
4624
Är det lika dant på ER6F -06?

Mvh
 
Kopplade in miniblinkers bak , och som jag misstänkte så blinkar det lite väll fort.
Någon som vet vad man ska ha för motstånd? :va och vart man kan beställa?
 
Efter att ha läst igenom 50 sidor i denna tråden så kan jag konstatera att jag är kär. En helsvart ER-6N är min dröm.

Nu är frågan vad jag ska göra för att få tag i en.
Kortet kommer förmodligen att tas till våren och då är det A-begränsad som gäller eftersom jag inte är mer än 19 år.

Nu vill jag att ni ger mig allt som är värt att veta för att jag ska nå detta mål.

När är det bäst att köpa hoj? tänker prismässigt nu.
Vad bör man ge för en begagnad ER-6a -08 ?
 
Last edited:
Efter att ha läst igenom 50 sidor i denna tråden så kan jag konstatera att jag är kär. En helsvart ER-6N är min dröm.

Nu är frågan vad jag ska göra för att få tag i en.
Kortet kommer förmodligen att tas till våren och då är det A-begränsad som gäller eftersom jag inte är mer än 19 år.

Nu vill jag att ni ger mig allt som är värt att veta för att jag ska nå detta mål.

När är det bäst att köpa hoj? tänker prismässigt nu.
Vad bör man ge för en begagnad ER-6a -08 ?

jag var också jävligt kär i er6 för inte alls länge sedan.
Av någon anledning har jag redan kikat på storebröder trots att jag inte ens har kortet ännu :)

Men jag vet hur jag är, van att köra rappa grejer, och tröttnade FORT på min förra leksak, så jag tror jag måste gå upp ett steg av personliga skäl.
Er6 verkar vara en grym maskin, och vore jag inte så effektblind skulle jag köpa direkt...!

Vintertid är det billigt, men utbudet minskar drastiskt, och jag anser att oavsett tid på året är det köparens marknad!

Så, hitta en hoj du vill ja, ge ett vettigt bud, och sen sätter du fart med kortet!

Vi ses (förhoppningsvis) på vägarna i vår du och jag! :-)
 
Back
Top