ER6-tråden

Spela roll jag bytte mig från ER6-n till en z1000 för att z1000 var 100ggr skönare.... helt annan maskin och motor, gasar man på en ER6-n så händer ingenting men på en z1000 så exploderar den totalt.

ER6-n är en skön maskin misstro mig inte nu men den kan inte jämföras med motorn på en z1000 då de är TOTALT olika.

Jag tycker tvärtom :) Det enda vi kan enas om är att de är helt olika. En del gillar smala, en del gillar tjocka ;)

Biltemas styrändar passar inte någonstans vill jag tillägga. MORR!
 
En eloge till Gerts i Ängelholm som beställde ny bromsskiva till min hoj efter incidenten natten till igår, monterade det, gjorde 100 mila service och ringde vid 2 idag och sa att allt var klart och jag kunde hämta den. Saken är den att igår morse hade de inte ens bromsskivan inne så den skulle beställas.

Bra jobbat Kawasaki och bra jobbat Gerts!! Annat än det märket man körde innan och deras service..

Lade ett par timmar igår på att göra en egen hållare till min nya Garmin gps med 4,3 tums skärm. Blev jättebra men den tål inte regn. Ville inte slanta upp över 5000 kr för att få deras mc variant..
 

Bifogat

  • DSC00021.jpg
    DSC00021.jpg
    227.3 KB · Visningar: 135
  • DSC00022.jpg
    DSC00022.jpg
    228 KB · Visningar: 120
  • DSC00024.jpg
    DSC00024.jpg
    243.2 KB · Visningar: 147
Last edited:
någon med samma problem? lösning?

f1 lampan tändes då jag byte till slipon... vad kan man göra för att åtgärda problemet? E nog inget fel på insprutningen, har testat med att koppla från batteriet över natten....
 
Lade ett par timmar igår på att göra en egen hållare till min nya Garmin gps med 4,3 tums skärm. Blev jättebra men den tål inte regn. Ville inte slanta upp över 5000 kr för att få deras mc variant..

Hur fäste du GPSen på hållaren? Med kardborrband?

Funderar på en liknande lösning till min nämligen, men det ore ju schysst om den var vattentålig.
 
Skulle egentligen se Metallica idag, men det sket sig. Satte mig istället på bussen till Sundsvall, köpte en vit ER-6n och bad den trevliga damen på klädavdelningen om hjälp med att plocka ihop kläder så att jag kunde köra de 23 milen hem.

Klart och betalt. :)
 
Lade ett par timmar igår på att göra en egen hållare till min nya Garmin gps med 4,3 tums skärm. Blev jättebra men den tål inte regn. Ville inte slanta upp över 5000 kr för att få deras mc variant..

De där blev ju kanon!

tänkte själv fixa någon sådan lösning till min mobil med inbyggd gps (HTC 3600) så man har lite koll till norgeturen som snart blir av!

frågan är bara hur man ska göra på bästa sätt

Skulle egentligen se Metallica idag, men det sket sig. Satte mig istället på bussen till Sundsvall, köpte en vit ER-6n och bad den trevliga damen på klädavdelningen om hjälp med att plocka ihop kläder så att jag kunde köra de 23 milen hem.

Klart och betalt. :)

Grattis :)

nu vill vi se lite bilder!
 
Last edited:
Tack! Blev glatt överraskad då alla hojåkare hejade :)
Man kände sig direkt som en i "familjen".

Hur bär man sig åt för att citera delar av ett inlägg?
 
Tack! Blev glatt överraskad då alla hojåkare hejade :)
Man kände sig direkt som en i "familjen".

Hur bär man sig åt för att citera delar av ett inlägg?

Tryck på svara knappen under inlägget och sen raderar du bara det som du inte vill ha med.

PS: Grattis till en kul hoj :tummenupp
 
Hur fäste du GPSen på hållaren? Med kardborrband?

Funderar på en liknande lösning till min nämligen, men det ore ju schysst om den var vattentålig.

Kardborrband från Biltema, min lösning är inte vattentät..

Skulle egentligen se Metallica idag, men det sket sig. Satte mig istället på bussen till Sundsvall, köpte en vit ER-6n och bad den trevliga damen på klädavdelningen om hjälp med att plocka ihop kläder så att jag kunde köra de 23 milen hem.

Klart och betalt. :)

Skönt spontanköp, rät färg också!

De där blev ju kanon!

tänkte själv fixa någon sådan lösning till min mobil med inbyggd gps (HTC 3600) så man har lite koll till norgeturen som snart blir av!

frågan är bara hur man ska göra på bästa sätt



Grattis :)

nu vill vi se lite bilder!


Jag har den just nu till att undvika motorvägar och räkna på alternativavägar från A till B
 
Last edited:
Härlig tråd med mycket info. Lär bli en del läsande framöver.
Hämtade en vit ER6-n-09 ABS i fredags.
 

Bifogat

  • SDC10136.jpg
    SDC10136.jpg
    244.8 KB · Visningar: 137
Bara att dunka på en kraftigare genomskinlig plastpåse så löser man det. Sitter det tillräckligt spännt på framsidan bör det inte hindra displayen för mycket.

Svårt med karborrebandet om man har plastpåse över eller menar du att jag ska ha kardborrbandet på plastpåsen istället?
 
Skulle egentligen se Metallica idag, men det sket sig. Satte mig istället på bussen till Sundsvall, köpte en vit ER-6n och bad den trevliga damen på klädavdelningen om hjälp med att plocka ihop kläder så att jag kunde köra de 23 milen hem.

Klart och betalt. :)

Härlig tråd med mycket info. Lär bli en del läsande framöver.
Hämtade en vit ER6-n-09 ABS i fredags.

Gratulerar till de nya hojarna. Hoppas verkligen att ni blir nöjda med dem.
Kör försiktigt och njut av dem.
 
Jag blir inte riktigt klok på bränslemätaren. Tankade fullt, körde 20 mil och fyllde på igen. Fick då i 9.?? liter, vilket är en ok förbrukning (antar jag) då jag agerade vindsegel hela tiden. Det som förbryllar mig är att jag några mil från macken kört på den sista "pluppen" på mätaren. Man kan ju tycka att den borde visa (exempelvis) halvtank då det verkligen är halvtank, blir som lättare att planera sina tankstop då. Som den visar nu så sjunker det rätt snabbt i början, bara för att hålla ut duktigt på slutet.
 
Håller med, på 09 som vi har i alla fall så blinkar sista pluppen och den säger "fuel" när det är hela 3,7 liter kvar tyckte jag mig läsa.. Det är ca 4-5 mil att köra då så jag tankar aldrig innan det händer..
 
Ja då är man en nybliven ER-6F 2006 ägare efter blivit "frälst" vid provkörning.

Jag kom över en 2006 som gått 110 mil till dags datum. Har några frågor som Ni veteraner kanske kan svara på.

1. 100 mila service inkl oljebyte gjord sommaren 2007 sen har hojen varit stående sen dess. Något tips på vilken olja och filter man ska köpa?
2. Säljaren hade inte valt till någon trygghetsgaranti efter 2 år, är det något man kan/eller ska försöka fixa i efterhand?
3. Vilken hugger tycker Ni passar bäst på den svarta modellen med röd ram?
4. Vilken framskärmsförlängare rekommenderas?
5. Är det någon skillnad på Biltemas kontra Julas depåstöd?

Tacksam för svar
 
Ja då är man en nybliven ER-6F 2006 ägare efter blivit "frälst" vid provkörning.

Jag kom över en 2006 som gått 110 mil till dags datum. Har några frågor som Ni veteraner kanske kan svara på.

1. 100 mila service inkl oljebyte gjord sommaren 2007 sen har hojen varit stående sen dess. Något tips på vilken olja och filter man ska köpa?
2. Säljaren hade inte valt till någon trygghetsgaranti efter 2 år, är det något man kan/eller ska försöka fixa i efterhand?
3. Vilken hugger tycker Ni passar bäst på den svarta modellen med röd ram?
4. Vilken framskärmsförlängare rekommenderas?
5. Är det någon skillnad på Biltemas kontra Julas depåstöd?

Tacksam för svar


1. Jag kör på helsyntetisk 10/40w olja, filter vet ej
2. vad jag har hört kan man inte förlänga garantin efter de 2 åren, tyvärr
 
Jag och flickvännen var och provade ER-6 ABS -09 förra veckan.

Hon tyckte bara bra saker om den, en jag hitta en grej som inte tyckte om då, och ju mer jag har tänkt på det desto svårare får jag att släppa det.

Det gäller bromsarna.

Drog upp hojen i 120 och slog på en hejdundrans broms. Det är ju ABS, vad kan gå fel, så jag nöp tag för kung och fosterland.
Initialt bet den godkänt och retardationen kändes ok. Sen var det som om systemet släppte trycket på bromsarna, och den gled vidare, visst den bromsade fortfarande men inte i närheten av lika hårt som förut, för att sen efter en 10-15m lägga på tryck och bromsa hårt igen.
Detta upprepades direkt 2 ggr till med samma resultat.

Vill minnas att jag har läst om just detta fenomen i en engelsk mc-tidning, men av alla artiklar som vi har plöjt igenom det här året angående just denna hoj, så har det bara kommit upp en gång. Och då har vi läst de mesta, eftersom vi var intressearda av just denna hoj.

Så, är det en egenskap som är känd hos just de här hojarna, eller är det vissa som drabbas?
Har ni inte prövat hejdarna ordentligt än så är det dags att göra det, innan det blir ett skarpt läge och eran hoj bestämmer sig för att lägg på 10 m på bromssträckan...
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top