ER6-tråden

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Man kan fråga sig vad det var för Z1000 du kört, när du tycker att det finns bättre bottendrag i en Er6:a.

Visst är en Z1000 en annan typ av Hoj, drygt 30kg tyngre och med styvt 50 hk. mer.

Men om du enbart tyckte den var rolig i +200 så säger det nog mer om dig som förare än om Hojen.

En helt vanlig Z1000? Iofs var den helt ny, jag var första som körde och den var kittad med Akras korta system. Tyckte den var helt död innan man kom bra långt upp på varvräknaren och då tycker jag man kör alldeles för snabbt ;) Blir bara ett jäkla varvande för att hitta den där ketchupkicken som säger att man sitter på en maskin med 1 liter och inte en med 0.25.

Det är nog bara jag som tycker att en hoj ska låta lite muller och tycker att radfyrorna är så vansinnigt tråkiga till karaktären. Kan glädja dig med att Yamahas FZ1-n var ännu tråkigare :trött :)

En Er-6 med 900 kubik, 30 extra hästar och bättre bromsar - ja tack!
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
En helt vanlig Z1000? Iofs var den helt ny, jag var första som körde och den var kittad med Akras korta system. Tyckte den var helt död innan man kom bra långt upp på varvräknaren och då tycker jag man kör alldeles för snabbt ;) Blir bara ett jäkla varvande för att hitta den där ketchupkicken som säger att man sitter på en maskin med 1 liter och inte en med 0.25.

Det är nog bara jag som tycker att en hoj ska låta lite muller och tycker att radfyrorna är så vansinnigt tråkiga till karaktären. Kan glädja dig med att Yamahas FZ1-n var ännu tråkigare :trött :)

En Er-6 med 900 kubik, 30 extra hästar och bättre bromsar - ja tack!

Det låter ungefär som att du borde titta på en KTM 990 SM eller nått. Radfyrorna är som du säger rätt jämna i karaktären och nej, det finns ingen "kethup-effekt". Det är Saab 900 Turbo från tiden innan APC(-82) du pratar om. Mindre motorer kan dock ha den...

Iofs kan du provköra ZX6R, fy fan vilket drag över 8000 varv, under 8000 varv är den totalt trött. Men över 8.... jag var inte beredd och höll på att flyga av bakåt...
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
:tummenupp
En helt vanlig Z1000? Iofs var den helt ny, jag var första som körde och den var kittad med Akras korta system. Tyckte den var helt död innan man kom bra långt upp på varvräknaren och då tycker jag man kör alldeles för snabbt ;) Blir bara ett jäkla varvande för att hitta den där ketchupkicken som säger att man sitter på en maskin med 1 liter och inte en med 0.25.

Det är nog bara jag som tycker att en hoj ska låta lite muller och tycker att radfyrorna är så vansinnigt tråkiga till karaktären. Kan glädja dig med att Yamahas FZ1-n var ännu tråkigare :trött :)

En Er-6 med 900 kubik, 30 extra hästar och bättre bromsar - ja tack!

Kanske en Ducati Monster är vad du letar efter, ungefär vad du beskriver, provkört en på Biscaya , men jag håller mig till Z1000.:tummenupp
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
:tummenupp

Kanske en Ducati Monster är vad du letar efter, ungefär vad du beskriver, provkört en på Biscaya , men jag håller mig till Z1000.:tummenupp

Lugn och fin nu :p En Streetfighter S vore ju trevligt, men då får jag nog sälja bil och ge bort flickvännen först, är du spekulant?

Inget ont om Z1000, helt klart Kawas snyggaste hoj, synd att den inte kommer med twin bara ;)
 

Kolbert

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660X-04
Jag provade också att ta loss db-killern på mitt hurric, men jag BRÖT av skruven:mad: så den sitter där den sitter, kommer varkens in eller ut:huvet kul va:va


Hände exakt samma för mig. Skitkvalité på den skruven :mad:

Jag skaffade mig en riktigt ny och vass borr och borrade jag helt sonika ur det som fanns kvar av skruven. Sedan borrade jag även upp hålet en smula och satte i en genomgående bult med mutter.
Sitter som berget och går skitlätt att montera i och ur killern:tummenupp
Tog max 10 minuter i garaget!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Lugn och fin nu :p En Streetfighter S vore ju trevligt, men då får jag nog sälja bil och ge bort flickvännen först, är du spekulant?

Inget ont om Z1000, helt klart Kawas snyggaste hoj, synd att den inte kommer med twin bara ;)

Sorry, gift sedan 17 år med en mängd barn, Ducati går dock under synonymen mutterspridare så det kanske inte är ett så bra val :)
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Hände exakt samma för mig. Skitkvalité på den skruven :mad:

Jag skaffade mig en riktigt ny och vass borr och borrade jag helt sonika ur det som fanns kvar av skruven. Sedan borrade jag även upp hålet en smula och satte i en genomgående bult med mutter.
Sitter som berget och går skitlätt att montera i och ur killern:tummenupp
Tog max 10 minuter i garaget!

Tack för tipset:tummenupp Ska göra ett försök i morgon
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Satte idag dit rumpupprensningen som jag väntat på sedan april. Många små delar, förvirrande instruktioner men till slut satt den där :)
Passade på att smäcka dit ett nytt styre oxå.

Bild 1: Original vs Biltema typ "MX Hög"
Bild 2: Originalbak
Bild 3: Targas bakdel
Bild 4: Fat girl angle shot

Lägger upp lite bättre bilder i morgon, nu måste jag ägna mig åt Battlefield: Heroes :)
 

Bifogat

  • Foto010.jpg
    Foto010.jpg
    140.2 KB · Visningar: 192
  • Foto012.jpg
    Foto012.jpg
    140 KB · Visningar: 74
  • Foto013.jpg
    Foto013.jpg
    129.3 KB · Visningar: 91
  • Foto014.jpg
    Foto014.jpg
    147.2 KB · Visningar: 99
Last edited:

überkill

Guest
Man kan fråga sig vad det var för Z1000 du kört, när du tycker att det finns bättre bottendrag i en Er6:a.

Visst är en Z1000 en annan typ av Hoj, drygt 30kg tyngre och med styvt 50 hk. mer.

Men om du enbart tyckte den var rolig i +200 så säger det nog mer om dig som förare än om Hojen.

Körde min Er6:a 700 mil innan jag ville ha mer bottendrag och började leta efter en trevlig rad 4:a bytte till en Z750 som jag hade i drygt 600 mil, innan jag i år gick upp till en Z1000 som i år rullat snart 800 mil (Z750 är mer lik Er6 än Z1k).
Efter ägt ett stort antal motor cyklar genom åren så är detta en utav de trevligaste hojar jag ägt.



Där är bättre bottendrag än både z1000 och min fd R1 -07 i en er-6:a tro det eller ej..
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Satte idag dit rumpupprensningen som jag väntat på sedan april. Många små delar, förvirrande instruktioner men till slut satt den där :)
Passade på att smäcka dit ett nytt styre oxå.

Bild 1: Original vs Biltema typ "MX Hög"
Bild 2: Originalbak
Bild 3: Targas bakdel
Bild 4: Fat girl angle shot

Lägger upp lite bättre bilder i morgon, nu måste jag ägna mig åt Battlefield: Heroes :)

Snyggt blev det! :tummenupp
Dock har du råkat missa och sudda skylten på sista bilden, trots att du suddat dem andra ;) Må kanske ändras om du vill vara "anonym" på forumet.

Är ditt nya styre monterat på någon av bilderna? ser ingen skillnad. :va
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Snyggt blev det! :tummenupp
Dock har du råkat missa och sudda skylten på sista bilden, trots att du suddat dem andra ;) Må kanske ändras om du vill vara "anonym" på forumet.

Är ditt nya styre monterat på någon av bilderna? ser ingen skillnad. :va

Tack tack!

Gör en slagning på det numret får du se :D

Styret är monterat, det blev inte så stor skillnad som jag trodde, det är ca 3 cm bredare på varje sida, mest på grund av att den låga delen på styret, den man fäster i styrkronan är bredare än original. Styret är lite rakare och lite högre. Har vinklat upp det betydligt mot original för att få till en mer crosslik styrning. Kan nog bli ett byte till ett Biltema Street-styre senare. De kostar ju inte så mycket :)

Där är bättre bottendrag än både z1000 och min fd R1 -07 i en er-6:a tro det eller ej..

En som vet med säkerhet, tack för backupen! ;)
 
Last edited:

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Tack tack!

Gör en slagning på det numret får du se :D

Styret är monterat, det blev inte så stor skillnad som jag trodde, det är ca 3 cm bredare på varje sida, mest på grund av att den låga delen på styret, den man fäster i styrkronan är bredare än original. Styret är lite rakare och lite högre. Har vinklat upp det betydligt mot original för att få till en mer crosslik styrning. Kan nog bli ett byte till ett Biltema Street-styre senare. De kostar ju inte så mycket :)

Hahah, okej.. De va en fin Skoda Felicia -97a! :D

Hmm okej.. Så inget styre du direkt rekommenderar? Jag är lite sugen på att testa ett annat styre efter att jag bockat till mitt eget.. Har bockat mitt styre efter eget önskemål, men hade vart fint och testa annat för o känna skillnaden. :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Passade på att smäcka dit ett nytt styre oxå.

Bild 1: Original vs Biltema typ "MX Hög"
Bild 2: Originalbak
Bild 3: Targas bakdel
Bild 4: Fat girl angle shot

Vilket mått (millimeter) är det på ER6 -09:ans orginalstyre?
Vore intressant att höra om det skiljer sig mot tidigare årsmodeller (670 mm).
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Hahah, okej.. De va en fin Skoda Felicia -97a! :D

Hmm okej.. Så inget styre du direkt rekommenderar? Jag är lite sugen på att testa ett annat styre efter att jag bockat till mitt eget.. Har bockat mitt styre efter eget önskemål, men hade vart fint och testa annat för o känna skillnaden. :)

Det kan jag inte säga med säkerhet - än! Provade bara 200 meter på grusväg igår och det är inte på långa håll tillräckligt för att få en uppfattning. Det kändes som en helt annan hoj de metrarna i alla fall. Ska ta en längre tur idag

Vilket mått (millimeter) är det på ER6 -09:ans orginalstyre?
Vore intressant att höra om det skiljer sig mot tidigare årsmodeller (670 mm).

Ska mäta det om en liten stund åt dig.
Edit: ~67 cm brett bara! Trodde det var bredare faktiskt. Grejen är väl iaf för mig att det är för mycket damcykelstyre över det. Får en onormal vinkel på handleden som tröttar i längden.

En fråga till dig: Hur fick du gashandtag och blinkersreglagen att sitta fast ordentligt? Du kanske var ordentlig och sparade plaspiggarna i reglagen? :)

Lite märkligt då vridmomenten är.

ER6 66 N·m {6.7 kgf·m} / 7,000 rpm
Z1000 98,7 N m {10,1 kg m} / 8 200 rpm

:va

Det där bekräftar ju bara vad vi säger, att ER-6an har sin kraft redan nere i registret :)
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Ska mäta det om en liten stund åt dig.
En fråga till dig: Hur fick du gashandtag och blinkersreglagen att sitta fast ordentligt? Du kanske var ordentlig och sparade plaspiggarna i reglagen? :)

Jag kapade piggarna. Körde med sträv "linda-runt-hockeyklubban-tejp" 2-3 varv under vare reglage och det sitter utan att glida det minsta.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Jag kapade piggarna. Körde med sträv "linda-runt-hockeyklubban-tejp" 2-3 varv under vare reglage och det sitter utan att glida det minsta.

Smart! Tur man lirar hockey. Tack för tipset :D

tror dock att Z1000 har mer än 66 N·m vid 7000 varv
Men det får bänkningen påvisa :tummenupp

Ja, det måste den ju ha, men frågan är om det räcker till med den extra vikten.
Tycker helt ärligt att jag har hängt med rätt många kåpraketer upp till runt 160-170.

Roligaste var när jag rastade en polare som åker GSX1100F från 93 på landsväg, han hade en aning mer topphastighet, men upp till 200 hade han ingen chans. Tur att den har gått nästan 6000 mil, annars hade jag nog fått smisk ordentligt. På kurviga vägar kunde jag åka i från hur lätt som helst.
 

Bifogat

  • 1100f.jpg
    1100f.jpg
    55.3 KB · Visningar: 75
Last edited:

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
tror dock att Z1000 har mer än 66 N·m vid 7000 varv
Men det får bänkningen påvisa :tummenupp

Spela roll jag bytte mig från ER6-n till en z1000 för att z1000 var 100ggr skönare.... helt annan maskin och motor, gasar man på en ER6-n så händer ingenting men på en z1000 så exploderar den totalt.

ER6-n är en skön maskin misstro mig inte nu men den kan inte jämföras med motorn på en z1000 då de är TOTALT olika.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top