ER6-tråden

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
1. Laser systemet är säkert bra. Vet inte om man byter den del där O2 sensorn sitter ifall man gör det så har avgassystem som är gjorda för amerikanska marknaden inget uttag för O2 sensor.
Det finns sätt att fixa det. Antingen lever man med att FI lampan lyser
eller så svetsar man dit ett uttag eller så sätter man ett motstånd istället för sensorn som lurar systemet.

2. Är som sagt var inget måste att justera bränsle och så. Orginal ECU:n är ganska adaptiv så den sköter det bra själv.
Däremot är ett PCIII bra att ha ändå.

3. PCIII är bra. Det spelar ingen roll att det inte finns några färdiga mappar.
Man kan antingen lämna in den på en firma så att de fixar en bänkning och justerar bränsle och tändning.
Man kan även skaffa eller hyra en Bredbandslambda och justera air/fuel ratio utefter den.
Tänk på att det kan vara skillnad på amerikansk och europeisk kabelmatta om du nu skulle beställa från din polare. Kolla upp det.

Kanon svar Tackar!

Tyvärr är det så att jag inte uvecklats i detta området sedan moppeåldern.. så det är ändå en del som är oklart för mig.. Hur kan man veta att man får rätt storlek/motstånd på resistorn?

När jag har tittat på nätet efter PC för årsmodell -09 så föreslås inte PCIII utan power commander V, vet inte varfär det ändrar sig efter -08.. Såg på ett engelskt forum en som skulle köpa en Two Brothers Racing Juice Box Fuel Controller to go with my Two Bros pipe instead of a Dynojet Powercommander-
http://www.motospecialties.com/store.asp?s...type1=09 650R Han äger alltså redan en Power Commander V men köper ändå en juice box fuel controller för att det inte finns några fuel maps ute till PCV. Skulle han och jag alltså bara kunna ta och istället köpa en PCV och göra en bänkning? eller är det av någon anledning annorlunda med -09 orna?

Fattar inte heller riktigt detta med kabelmattan... Vad skulle skillnaden kunna vara/påverka?

//DD
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Tjena!

Kan man på något sätt ta bort något i ljuddämparen så att den låter lite goare? Eller ska man köpa ett slip on? Ger ett slip on någon effekt och vilket tycker ni jag ska köpa isåfall?

Mvh
Jimmy

Såg en på ett annat forum som var mer än nöjd med att ha tagit ur hela katalysatorn. Vilket då betyder att man måste skära upp hela "kannan".

Då katalysatorn väger såpass mycket drygt hälften av vikten på 6.8 KG så är det ju en förbättring redan där.
Han rapporterade även betydligt bättre respons på gaspådrag och ett mycket trevligare ljud om än inte jämnförbart med racing systemen som kanske kan bli lite tröttsamma om man pendlar långa sträckor el kör touring.

Skall du köpa så är mina favoriter holländska Laser, Spanska Ixil och Italienska G & G

Många verkar väldigt nöjda med sina Hurric mycket billigare än dom som jag föreslog.

Om du kan Italienska : http://www.motoclub-tingavert.it/t40136s.html Annars dra den i google translater, en helt grym tråd på 20 sidor om avgassystem.

Lycka till!

//DD
 

Bifogat

  • post-79923-1246599430_thumb.jpg
    post-79923-1246599430_thumb.jpg
    4.7 KB · Visningar: 750
  • post-79923-1246599911_thumb.jpg
    post-79923-1246599911_thumb.jpg
    5.7 KB · Visningar: 749

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Säljer två sprillans nya original gaffelben till ER6:an, aldrig använda, aldrig monterade osv. Färgen är svart.
Perfekt för dig som repat dina eller kanske råkat ut för en olycka ;) Kom med ett förslag på pris så löser det sig, har sålt hojjen och de ligger bara och skräpar.
 

Allstaar

Guest
Har råkat ut för detta på min med någon gång. Ska in med den till verkstaden på torsdag för kontroll.

Återkom gärna om dom finner något som kan vara konstigt eller om du upplever det igen!


Att: lechill, det har hänt mig en enda gång, sker det ofta för dig alltså? Kollat upp det?


Mvh
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Bromsgrepp....

Undrar om det är någon som har ett bromsgrepp över? Frugan välte sin hoj (ER6:a -06) emot garageväggen i dag så greppet gick av...

Vem vet, kanske någon som har ett som ligger och skräpar, eller har något bra inköpställe i Sthlm... Annars blir det väl AVA MC innan helgen, hoppas de har de på hyllan...
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Undrar om det är någon som har ett bromsgrepp över? Frugan välte sin hoj (ER6:a -06) emot garageväggen i dag så greppet gick av...

Vem vet, kanske någon som har ett som ligger och skräpar, eller har något bra inköpställe i Sthlm... Annars blir det väl AVA MC innan helgen, hoppas de har de på hyllan...

Ring Bike-demonteringen här i Trollhättan. De brukar ha listor på sin hemsida också där du kan läsa vad de har demonterat och vad som finns kvar från sina hojar. Kanske surt att få hem innan helgen dock! Lycka till!
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Någon som har köpt en kutzkåpa till sin er-6 ? Hur ser det ut och vart köpte du den isf? Sen är det någon som vet vart man kan beställa kåpor för -09 passagerar handtagen? Priser och hur ser det ut osv?

-Matte
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Projekt "Styrbyte" är nu påbörjat!

Inhandlade ett nytt svart rakt styre, nya handtag och tillfälliga styrändar igår. Beställde utöver det ett par maffigare och snyggare styrändar som kommer dröja ett antal veckor tills de kommer.

Förhoppningsvis hinner jag byta i helgen. Återkommer med mer information om märken på prylarna och med bilder när det sitter på plats. :)

PS. Nu får det f-n sluta regna! DS.
 

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Stocktoooooown!
Hoj
Er6n 2009 ABS
Att: lechill, det har hänt mig en enda gång, sker det ofta för dig alltså? Kollat upp det?
Mvh

Det sker lite då och då vet inte hur ofta, trodde inte det var nått konstigt.
Polarn tjackade en 06a precis ska testa om hans har samma beteende.

Någon som har köpt en kutzkåpa till sin er-6 ? Hur ser det ut och vart köpte du den isf? Sen är det någon som vet vart man kan beställa kåpor för -09 passagerar handtagen? Priser och hur ser det ut osv?

-Matte

http://www.ermax.fr/modele-ER_6_N_F_2009-1879.html


http://www.s2-concept.com/boutique/...=3862&osCsid=12400b62e2c0826db08aa887d6417858
 
Last edited:

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Återkom gärna om dom finner något som kan vara konstigt eller om du upplever det igen!
Att: lechill, det har hänt mig en enda gång, sker det ofta för dig alltså? Kollat upp det?
Mvh

Meken tror det beror på att jag har slip-on samt att hojen ändrar luftblandningen när det är riktigt varmt ute, för det är i riktigt varmt väder jag märkt problemet.

Antar att fullgas-hickan skulle kunna vara samma sak.

Det sker lite då och då vet inte hur ofta, trodde inte det var nått konstigt.
Polarn tjackade en 06a precis ska testa om hans har samma beteende.

Borde inte finnas, hade inget liknande på min -07:a
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Någon som har köpt en kutzkåpa till sin er-6 ? Hur ser det ut och vart köpte du den isf? Sen är det någon som vet vart man kan beställa kåpor för -09 passagerar handtagen? Priser och hur ser det ut osv?

-Matte


letar faktist oxå efter sådana grejjor..:)
 

überkill

Guest
Tack Pom Pom för all hjälp med att fixa röven på min hoj. Efter att ha lyssnat på din hoj beställde jag Hurric slipon precis. Kommer bli skitläckert!

Kan regnet och blåsten försvinna så man kan ut och köra igen..?
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Pom pom,

Tycker också att din "räva" på din cyckle är råfräsch!

Har du lust att berätta hur du gjorde, vart du kapade den osv? Vet du om det finns några dioder som liknar dina på Biltema el har du TOM käpt dom där?

Let the good times roll!!

/DD
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
:tummenupp Tack för tipset... kollade med dem och de var inga bekymmer, fast jag senare på em. fick tag på ett orginal på AVA MC, så nu har hon en körduglig hoj igen med "längre" bromsgrepp som räcker till hennes fingrar :D

Ring Bike-demonteringen här i Trollhättan. De brukar ha listor på sin hemsida också där du kan läsa vad de har demonterat och vad som finns kvar från sina hojar. Kanske surt att få hem innan helgen dock! Lycka till!
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Tack Pom Pom för all hjälp med att fixa röven på min hoj. Efter att ha lyssnat på din hoj beställde jag Hurric slipon precis. Kommer bli skitläckert!

Kan regnet och blåsten försvinna så man kan ut och köra igen..?

Nemas problemas! Alltid kul att hjälpa till och lära känna fler MC killar/tjejer. :) När du kört in din hoj så får vi dra ut på finfina vägar! :yoparty

Pom pom,

Tycker också att din "räva" på din cyckle är råfräsch!

Har du lust att berätta hur du gjorde, vart du kapade den osv? Vet du om det finns några dioder som liknar dina på Biltema el har du TOM käpt dom där?

Let the good times roll!!

/DD

Tjena! Tackar tackar! Det enda extra jag köpte var miniblinkers (yamaha center i helsingborg) för 545:-, relä för 149:- och biltemas reg hållare för 99:-

Om du tar av hela röven från hojen så kommer du se att plast stänkan går att skruva bort. Väck med den och använd dig av metallskenan som plasten sitter fast i.

Borra 2 hål i metallskenan och fäst biltemas skylthållare i den. Sen efter det så borrar du bara 2 hål i regplåten och skruvar fast den i biltemas reghållare. Lättare sagt än gjort då du vill få allting rakt osv. Men med lite tålamod och pillande så går det! :tummenupp

Diodblinkersen kopplar du fast i biltemas reghållare och kopplar (lödda) in dem i orginal sladdarna, sen byter du relät som sitter bakom vänstra framkåpan. Relät är bara att koppla in med kabel utan löddning eller nått. Bara av och på. :tummenupp

Angående biltemas blinkers så tycker jag dem vart lite större än dem jag köpte. Och plastglaset var inte heller snyggt i mitt tycke.

Så aa, enda du behöver för reghållaren är biltemas reg hållare som kostar 99:-. Sen vilka blinkers du köper är ju upp till dig. Lycka till!

-Matte
 

Zpophy

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
2013, Kawasaki Z800
tjoo. precis köpt mig en ER-6n -08. riktigt najs att köra.
någon som har tips på en bra sida med mycket tillbehör och så för denna modell?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top