ER6-tråden

Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)

Ja det funkar bra. Är ju ett universalställ så man ställer ju in hur brett det skall vara. Min stod hela vintern på det.
Man får dra åt stoppskruvarna för justeringen ordentligt bara.
 
Universe777, Scalp mfl. Jag var nog bara på lite kasst humör... Ursäkta! Får ta och prova med ett nytt försök:D

Är som sagt en ganska ny hoj-ägare med endast 160 mil på mätaren men tänkte ändå ta och passa på att beställa lite trim då polaren är över i USA och det är så pass mycket billigare där så tänkte jag att han skulle få släpa med sig lite grejer hit.

Vill köpa ett Laser slip on system, har ännu inte bestämt om jag skall ha med el utan katalysator.. Verkar ju ej som om det påverkar effekten, skumt? :http://www.laserexhausts.com/en/module/CATALOGUE_BIKES/bike-exhausts.html

Inser ju att jag borde calibrera luft/bränsle intaget efter att jag installerat slip-onen. Luftfilteret verkar inte vara mycket mening att byta då det är så tunt i orginal utförande.

Läste någonstans att Dynojet power commander ännu inte har fuel maps för 2009 ER6n. Så är det någon som har någon ide på vad som borde köpas istället? Finns det någon annan bra power commander eller liknande på marknaden?

Tackar på förhand!

Uberkill Grattis!!

När jag ändå är igång och tjatar:D

Är det någon som känner till en lämplig topbox och eller topbox hållare till ER6n -09 ?

/DD


1. Laser systemet är säkert bra. Vet inte om man byter den del där O2 sensorn sitter ifall man gör det så har avgassystem som är gjorda för amerikanska marknaden inget uttag för O2 sensor.
Det finns sätt att fixa det. Antingen lever man med att FI lampan lyser
eller så svetsar man dit ett uttag eller så sätter man ett motstånd istället för sensorn som lurar systemet.

2. Är som sagt var inget måste att justera bränsle och så. Orginal ECU:n är ganska adaptiv så den sköter det bra själv.
Däremot är ett PCIII bra att ha ändå.

3. PCIII är bra. Det spelar ingen roll att det inte finns några färdiga mappar.
Man kan antingen lämna in den på en firma så att de fixar en bänkning och justerar bränsle och tändning.
Man kan även skaffa eller hyra en Bredbandslambda och justera air/fuel ratio utefter den.
Tänk på att det kan vara skillnad på amerikansk och europeisk kabelmatta om du nu skulle beställa från din polare. Kolla upp det.


4. Givi har kanske någon bra toppbox.
(Hade det varit som det brukar på sporthoj så hade du inte fått något bra svar utan folk hade skrivit toppbox är inte bra för aerodynamiken. Eller så hade alla sagt att det var skitfult.)
 
Last edited:
Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)

Har det hängande i garaget och funkar fint, men skulle nog inte ha hojen på det en längre tid då flera har haft problem med att plattorna har böjt sig.
 
Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)

Går utmärkt att justera kedjan utan att ta upp hojen i luften. Brukar ta fram måttbandet och mäta avståndet från svingens infästning till hjulaxeln och är det lika på båda sidor sitter hjulet rakt :P
 
Någon som kan besvara hur man får ut parkeringslampan?

Den sitter ju i gummi och jag drog lite lätt i det men inget hände och sladdarna vill man ju ogärna dra i.

Dum fråga kanske men vill ju inte förstöra något genom att bara dra!
 
lite slö på att svara så här i värmen. Hurric Slip-on har ett sjukt fint ljud, mullrar som satan med fina knallar på det!!
Min fråga e hur man får bort db-röret? sett att det sitter med skruv nära utblåset, men e det allt? bara att dra ut sen?
 
Någon som kan besvara hur man får ut parkeringslampan?

Den sitter ju i gummi och jag drog lite lätt i det men inget hände och sladdarna vill man ju ogärna dra i.

Dum fråga kanske men vill ju inte förstöra något genom att bara dra!

På min var det bara att dra. Får snart ta isär bråten igen. Diodlampan höll ~5 timmar.
 
På min var det bara att dra. Får snart ta isär bråten igen. Diodlampan höll ~5 timmar.



okej men drog du i gummit eller i sladdarna som går fram till lampan?

måste varit ett måndags ex av lampan,dem jag köpte på hova.com har hållt på min bil i cirka 3 år nu.Ska sätta en likadan isvit på hojen tänkte jag
 
okej men drog du i gummit eller i sladdarna som går fram till lampan?

måste varit ett måndags ex av lampan,dem jag köpte på hova.com har hållt på min bil i cirka 3 år nu.Ska sätta en likadan isvit på hojen tänkte jag

I sladdarna :näsblod

Kan se annorlunda ut på -09 så ta inte mitt råd som en absolut sanning :P

Kan cykla till Hova och kolla butiken då, de här var från Realcar.
 
lite slö på att svara så här i värmen. Hurric Slip-on har ett sjukt fint ljud, mullrar som satan med fina knallar på det!!
Min fråga e hur man får bort db-röret? sett att det sitter med skruv nära utblåset, men e det allt? bara att dra ut sen?

Jag satte på hurric häromdagen och jag blev sjukt överraskad, det var fan som en ny hoj, äntligen låter den precis som jag vill :D Kör dock med db-killer i då den låter för jävla mycket utan. Vill inte locka till sig poliser och ombesiktningar i onödan,
 
Köpråd

Ska och kolla på några er6:or men vad ska man titta/lyssna på när man tittar på en er6:a? Speciella svagheter på denna modell?
 
Ska och kolla på några er6:or men vad ska man titta/lyssna på när man tittar på en er6:a? Speciella svagheter på denna modell?
Inga större kända fel, modellerna -06 till -08 kunde ha sprucket övre höger motorfäste.
Annars är det bara kolla skicket, servicar. Är ju en kanonhoj till superpris. Mkt hoj för pengarna kan man säga!

Lycka till!
 
lite slö på att svara så här i värmen. Hurric Slip-on har ett sjukt fint ljud, mullrar som satan med fina knallar på det!!
Min fråga e hur man får bort db-röret? sett att det sitter med skruv nära utblåset, men e det allt? bara att dra ut sen?

Aa jag håller med om att Hurric låter mycket fint! :) dB killern drar du bara ut när du skruvat bort den lilla skruven. De är allt, prova tryck in fingret och tryck upp och ner så den blir rörlig. Sen ska du snurra db killen ett halft varv typ så ska den gå och dra ut utan problem efter de. :tummenupp
 
Hej ärade vägpirater!

Har en fråga som okunnig på fronten. Idag när jag körde till arbetet så drog jag på från lite gas till väldigt mycket gas väldigt fort. Det som hände var att responsen blev att den inte svara på sekunden utan "choka" till och sedan kom puttet. Är det för att den inte hinner reagera på gasningen detta sker? Var verkligen ett "choke" ögonblick.

Någon som erfarat detta eller kan förklara varför? Ha det bäst!
 
Vad ska man lägga för peng på en -08 me gpr pc3 osv me 400 mil på mätaren? varierar ju så ofantligt mycket på annonser.
 
Tjena!

Kan man på något sätt ta bort något i ljuddämparen så att den låter lite goare? Eller ska man köpa ett slip on? Ger ett slip on någon effekt och vilket tycker ni jag ska köpa isåfall?

Mvh
Jimmy
 
Byt till slipon, raka rör är nog ingen hit.
Ingen hk ökning på bara slipon byte, men tillsammans med pc3 och filter.
Men ljudet orginal till slipon går ju inte att jämföra :) Leo Vince, Arrow och GPR är väll dom vanliga, men det finns en uppsjö, jag kör GPR pga att den är snyggast och låter bra.



Priser på sevice varierar lite märkte jag:
600mil 892kr
1200mil 3020kr :näsblod

Men nu har jag nya stift+ luftfilter åxå..
 
Nu har jag monterat radialbromscylinder från en triumph tt 600 på er6n blev klart mindre svampig nu rekomenderas.:tummenupp
 
Hej ärade vägpirater!

Har en fråga som okunnig på fronten. Idag när jag körde till arbetet så drog jag på från lite gas till väldigt mycket gas väldigt fort. Det som hände var att responsen blev att den inte svara på sekunden utan "choka" till och sedan kom puttet. Är det för att den inte hinner reagera på gasningen detta sker? Var verkligen ett "choke" ögonblick.

Någon som erfarat detta eller kan förklara varför? Ha det bäst!

Har råkat ut för detta på min med någon gång. Ska in med den till verkstaden på torsdag för kontroll.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top