ER6-tråden

Jo, det är ju som sagt allmänt känt och det är jag van med från mina två ER-6:or, men det här är något annat.

Det blir en slags tystnad i motorgången, som ett klick eller snabbt pysande och kraftig motorbroms, sen puttrar det på igen. Händer med ca 5 sekunders mellanrum. Uppträder mest på 1an när man kör riktigt sakta, på tomgång nästan och lite, lite gas bara.

Är tillbaka på 15 kugg, det är helt enkelt skönare på långturerna :)

Ok skumt... skit i förgasaren höll jag på att säga men finns ju ingen haha.
Tycker nån bör ha haft liknande problem nån gång i tiden... en verkstad bör ju ha sina aningar om vad det kan vara tycker jag.
 
Ok skumt... skit i förgasaren höll jag på att säga men finns ju ingen haha.
Tycker nån bör ha haft liknande problem nån gång i tiden... en verkstad bör ju ha sina aningar om vad det kan vara tycker jag.

Haha! Tänkte oxå det först, men sen kom vettet i kapp mig... Funderar på om det kan vara lite tunn gnista på ett av tändstiften...
 
Men om tanken är att skenförsäkra, vem lurar man egentligen när olyckan är framme?
Sig själv eller försäkringsbolaget, jag tror jag vet svaret.

Om man inte är ute efter att skenförsäkra utan faktiskt tänker köra 25kw, undra då vad som är roligast er6 fulleffekt eller renodlad sporthoj strypt till 25kw, där vet inte jag svaret men jag tror jag har en aning.

God kväll!

Jag har billigare försäkring för jag har strypt min till 25kW, så jag lurar ingen. Såvida jag inte tar bort strypsatsen då. Har försäkring på bilsport & MC och betalar 3500 halv/hel stående på mig, 20 åring mitt i Helsingborg C. :tummenupp
Sen om du nu ska köra med 25kW så får du ju fortfarande strypa er-6 också då den ligger på 54kW lr nått.. Så en renodlad sporthoj (650cc), strypt till 25 kW och inte överstiger 0,17kW /kg kan ju bli hur gött som helst. Sålänge motorcykeln inte väger så mycket. :tummenupp
 
Haha! Tänkte oxå det först, men sen kom vettet i kapp mig... Funderar på om det kan vara lite tunn gnista på ett av tändstiften...

Om det nu är stiften, borde den inte misstända oavsett hastighet, inte bara krypkörning? Jag tycker det lutar mer åt databox/motorstyrning vs tomgång. Det kanske är ett nytt fel för 09:orna?
Kolla med utländska forum, tycker de är snabbare att konstatera fabriksfel än verkstäder i Sverige, så var det iallafall med sprickorna i ramfästet på 06/07:orna...

//Fredrik
 
Om det nu är stiften, borde den inte misstända oavsett hastighet, inte bara krypkörning? Jag tycker det lutar mer åt databox/motorstyrning vs tomgång. Det kanske är ett nytt fel för 09:orna?
Kolla med utländska forum, tycker de är snabbare att konstatera fabriksfel än verkstäder i Sverige, så var det iallafall med sprickorna i ramfästet på 06/07:orna...

//Fredrik

Tänkte att den tänder lättare när varven är högre och rörelseenergin i motorn är större, men vad vet jag. Hittar inget vettigt på amerikanska forumen och man får inte skriva hur som helst där om man är ny verkar det som :P
 
det va ju mycket råd man fick, men en person va iaf hjälpsam

Ingen skriver om det inte finns några kända fel och så är väl fallet med ER-6n :)
Ramsprickorna är det enda uppmärksammade felet vad jag vet.

Annars är det det vanliga, det man alltid kollar på en begagnad motorcykel. Det finns ju 230 roliga sidor att plöja igenom!

Min tanke var att det blir felblandat av bränsle och luft vid tomgång men iofs då blir det väl mer hostigt och inte avbrott som du beskriver, jag vet nog inte så mycket heller... :confused:

Har du kollat dessa forum:

www.er-6n-forum.de

www.kawette.net

www.kawaner6s.es

Google translate är inkluderat, man kan hitta väldigt mycket på framförallt de två första.

Tack tack tack! :)
 
Last edited:
det va ju mycket råd man fick, men en person va iaf hjälpsam

Känner med dig... Trodde att jag hittat ett forum med en massa trevliga människor och mycket kunskap och full av lycka och glädje att ha hittat ett stort svenskspråkigt forum postade jag mina första frågor för några dagar sedan.

Fick tyvärr inte ett enda svar!

Tråkigt!!!

//DD
 
Känner med dig... Trodde att jag hittat ett forum med en massa trevliga människor och mycket kunskap och full av lycka och glädje att ha hittat ett stort svenskspråkigt forum postade jag mina första frågor för några dagar sedan.

Fick tyvärr inte ett enda svar!

Tråkigt!!!

//DD

Jag kan bara tala för mig själv men, jag har hängt i denna tråden sedan tidigt 2007 och när man svarat på samma fråga ~20 gånger blir man less på det.

Inget konstigt med det. Problemet ligger väl i att tråden blivit helt enorm och att i stort sett alla frågor som nu inte får svar avhandlats minst en gång tidigare i tråden...

Sporthojare är trevliga skitar, i synnerhet de som återfinns i denna tråden :)
 
Jag tycker att du ska slå till på en -06 om det är vad du har råd med nu och om du har en färg som kom -06 som du tycker om.

Vill du ändå vänta så får du ju köpa en -09 om du ska ha någon skillnad överhuvud taget.

Det där med motorfästet ska du nog inte hänga upp dig på för mkt. Är det inte sprucket när hojen gått några hundra mil ska det nog inte vara någon fara i framtiden heller kan man tycka. Det berodde helt enkelt på att dom drog motorn lite snett från fabrik fästena imellan om du förstår.

Lycka till med köpet och skriv gärna här i tråden om det blev något köp och vad isf.

God Kväll!
 
Känner med dig... Trodde att jag hittat ett forum med en massa trevliga människor och mycket kunskap och full av lycka och glädje att ha hittat ett stort svenskspråkigt forum postade jag mina första frågor för några dagar sedan.

Fick tyvärr inte ett enda svar!

Tråkigt!!!

//DD

Jodå här är alla trevliga och hjälpsamma.
Men om man ställer en fråga i en sån här stor tråd.
Så kan det bli så att det läggs in en massa inlägg efter dig och du försvinner i mängden.
Om man skulle få ordning på det skulle ER6 tråden bestå av flera undertrådar
T.ex tekniska frågor i en, allmänt hojsnack bland er6 ägare i en, bilder i en osv.
Sen är det lite som någon sa att man kan söka i tråden efter tidigare inlägg om samma fråga.
Ett annat sätt att stävja rörigheten är ju om man gjorde en sticky om ER6 med vanliga frågor och saker att tänka på.
Men tyvärr på Sporthoj är det många trådar som skapas där folk ställer frågor så får man inget svar på sina frågor, utan bara moralkakor, konstiga åsikter och massa skräp.

Hoppas att vi kan hjälpa dig och alla andra framöver
 
Hej vänner, då var man lycklig ägare till en ny vit er-6n 09. Hämtade den idag och jag har enbart kört 70 km men jag känner att den är precis som jag förväntat mig. Skön motorgång och härlig körställning.

Pom Pom och andra i min närhet; ni får gärna hjälpa mig att fixa till styret och röven så blir det kanon. Funderar på Hurric slipon med men väntar tills jag lyssnat in din Pom Pom :-)
 
Universe777, Scalp mfl. Jag var nog bara på lite kasst humör... Ursäkta! Får ta och prova med ett nytt försök:D

Är som sagt en ganska ny hoj-ägare med endast 160 mil på mätaren men tänkte ändå ta och passa på att beställa lite trim då polaren är över i USA och det är så pass mycket billigare där så tänkte jag att han skulle få släpa med sig lite grejer hit.

Vill köpa ett Laser slip on system, har ännu inte bestämt om jag skall ha med el utan katalysator.. Verkar ju ej som om det påverkar effekten, skumt? :http://www.laserexhausts.com/en/module/CATALOGUE_BIKES/bike-exhausts.html

Inser ju att jag borde calibrera luft/bränsle intaget efter att jag installerat slip-onen. Luftfilteret verkar inte vara mycket mening att byta då det är så tunt i orginal utförande.

Läste någonstans att Dynojet power commander ännu inte har fuel maps för 2009 ER6n. Så är det någon som har någon ide på vad som borde köpas istället? Finns det någon annan bra power commander eller liknande på marknaden?

Tackar på förhand!

Uberkill Grattis!!

När jag ändå är igång och tjatar:D

Är det någon som känner till en lämplig topbox och eller topbox hållare till ER6n -09 ?

/DD
 
Last edited:
Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)
 
Inser ju att jag borde calibrera luft/bränsle intaget efter att jag installerat slip-onen. Luftfilteret verkar inte vara mycket mening att byta då det är så tunt i orginal utförande.

Läste någonstans att Dynojet power commander ännu inte har fuel maps för 2009 ER6n. Så är det någon som har någon ide på vad som borde köpas istället? Finns det någon annan bra power commander eller liknande på marknaden?

Power Commander är inget "absolut" måste, men en PCIII tillsammans med bänkning gör att hojen går renare på alla varvtal. Sen att det inte finns någon färdig mapp för 2009:an spelar mindre roll, eftersom du ändå måste lämna in och bänka hojen för att det ska bli riktigt bra. Annars kan du säkerligen testa med de färdiga mappar för den äldre modellen som finns.
 
Hej vänner, då var man lycklig ägare till en ny vit er-6n 09. Hämtade den idag och jag har enbart kört 70 km men jag känner att den är precis som jag förväntat mig. Skön motorgång och härlig körställning.

Pom Pom och andra i min närhet; ni får gärna hjälpa mig att fixa till styret och röven så blir det kanon. Funderar på Hurric slipon med men väntar tills jag lyssnat in din Pom Pom :-)

Grattis och välkommen till ER-6 gänget!
Aa jag kan hjälpa dig någon helg eller nästa vecka kanske. :tummenupp Kör på Hurric slip-on! Det är brutalt! Men aa, du kan få höra på mitt innan, så du är helt 100. :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top