ER6-tråden

Äntligen,,,,,går omkring med ett stort leende i dag :)
Köpte min pärla igår. Den var ännu finare än på bilden,,otroligt välskött.
Svart med röd ram, ABS bromsar som jag ville ha, Leo Vince ;) nytt Pirellidäck och lås. Miniblinkers och nya backspeglar :D

Jaha, nu är det bara våren som fattas,,hehe :yoparty

Grattis! Va kul! Så det blev köp trots allt... nu kommer du säkert att bo i garaget hela vintern. Mitt tips är att köpa en tjock vinterjacka. :tummenupp
 
Grattis till en rolig hoj! :)

Tack :)
Ja, oj vad kul jag ska ha med den :tummenupp

Grattis! Va kul! Så det blev köp trots allt... nu kommer du säkert att bo i garaget hela vintern. Mitt tips är att köpa en tjock vinterjacka. :tummenupp

Haha, ja det kan nog behövas. Ska till garaget och tvätta den på lördag. Den blev ju alldeles skitig av att stå där på kärran :rolleyes:
Ska fylla på bensin och lite moppeolja. Måste ju känna på den lite :tungan
Fattar inte att det är min än,,,,,
 
Last edited:
Tack :)
Ja, oj vad kul jag ska ha med den :tummenupp



Haha, ja det kan nog behövas. Ska till garaget och tvätta den på lördag. Den blev ju alldeles skitig av att stå där på kärran :rolleyes:
Ska fylla på bensin och lite moppeolja. Måste ju känna på den lite :tungan
Fattar inte att det är min än,,,,,

Moppeolja:va
 
Motverkar rost i tanken :)
Mitt råd är att du tömmer tanken eller fyll den full med bensin istället. Det enda som skulle kunna göra att din tank rostar, är kondens. Det slipper du om du gör ovan nämnda.
Lämna klegget ( 2-taktsoljan ) utanför tanken du.
 
Äntligen,,,,,går omkring med ett stort leende i dag :)
Köpte min pärla igår. Den var ännu finare än på bilden,,otroligt välskött.
Svart med röd ram, ABS bromsar som jag ville ha, Leo Vince ;) nytt Pirellidäck och lås. Miniblinkers och nya backspeglar :D

Jaha, nu är det bara våren som fattas,,hehe :yoparty

Grattis!
 
Mitt råd är att du tömmer tanken eller fyll den full med bensin istället. Det enda som skulle kunna göra att din tank rostar, är kondens. Det slipper du om du gör ovan nämnda.
Lämna klegget ( 2-taktsoljan ) utanför tanken du.

Jag ska fylla tanken, men en dl olja tänker jag också hälla i.:)

Oki, jag brukar alltid fylla den full istället:tummenupp

Det ska jag också, det ska bara vara en liten skvätt olja. :)


Tack :)
 
Last edited:
Jag ska fylla tanken, men en dl olja tänker jag också hälla i.:)



Det ska jag också, det ska bara vara en liten skvätt olja. :)

Tack :)

Det är inte helt oävet att använda sig av 2-taktsolja ( eller en svindyr injectioncleaner a´la STP ). Dock kanske inte av de orsaker du tänker använda den till. Att motverka rostbildning i tanken på en ny motorcykel ( hyfsat ny iallafall ) genom att hälla i olja, är kanske något man kan göra på en MC från 80-talet, som genom åren fått lite angrepp exempelvis p.g.a kondensen.
Om du tittar på 1000 st MC eller säg 10 000 st MC:s, äh vafan, ta 100 000 st, från årsmodell 2000 och uppåt, hur många tror du har rost i tanken? Hur många har hällt 2-taktsolja i tanken tror du?
För att återkomma till varför man kan använda sig av 2-taktsolja i bensinen vid vinterförvaring; tankar man 95-okt så innehåller denna soppa vanligtvis ca 5% etanol. Etanolen sliter ganska bra på gummidetaljer och packningar. Låter man hojjen stå med tanken full av 95-okt kan det vara fint med en skvätt 2-taktsolja i som till viss mån neutraliserar etanolen.
 
Det är inte helt oävet att använda sig av 2-taktsolja ( eller en svindyr injectioncleaner a´la STP ). Dock kanske inte av de orsaker du tänker använda den till. Att motverka rostbildning i tanken på en ny motorcykel ( hyfsat ny iallafall ) genom att hälla i olja, är kanske något man kan göra på en MC från 80-talet, som genom åren fått lite angrepp exempelvis p.g.a kondensen.
Om du tittar på 1000 st MC eller säg 10 000 st MC:s, äh vafan, ta 100 000 st, från årsmodell 2000 och uppåt, hur många tror du har rost i tanken? Hur många har hällt 2-taktsolja i tanken tror du?
För att återkomma till varför man kan använda sig av 2-taktsolja i bensinen vid vinterförvaring; tankar man 95-okt så innehåller denna soppa vanligtvis ca 5% etanol. Etanolen sliter ganska bra på gummidetaljer och packningar. Låter man hojjen stå med tanken full av 95-okt kan det vara fint med en skvätt 2-taktsolja i som till viss mån neutraliserar etanolen.

Tack för informationen :)
Jag är ju helt nybörjare inom området, så det är alltid bra att lyssna på andra som har erferenhet. De jag har pratat med sa just att det motverkar rost och smörjer upp systemet lite.
Ha de

Sanna
 
Nya 09:an provkörs i nästa nummer av Bike. Skall bli intressant att ta del av reportaget även om det inte är några omvälvande förändringar som gjorts egentligen på motorcykeln. Men nu lurar jag seriöst på att införskaffa mig en er6:a till nästa säsong. Var ganska nära förra året, så nu måste det vara dax... :D
 
Någon som busar med er6an undrar hur den är att busa med? Berätta så är ni snäll lite halv sugen på en sån där
 
Någon som busar med er6an undrar hur den är att busa med? Berätta så är ni snäll lite halv sugen på en sån där

Beror på vad du menar med busa?

Dra upp den på slangen är inga som helst problem så länge du håller dig till de tre första växlarna. Sen blir det lite knivigare. Stoppies funkar också men framfjädringen är lite väll svampig för min smak.
 
Beror på vad du menar med busa?

Dra upp den på slangen är inga som helst problem så länge du håller dig till de tre första växlarna. Sen blir det lite knivigare. Stoppies funkar också men framfjädringen är lite väll svampig för min smak.

Just dom grejorna som jag vill kunna göra man behöver inte dreva om den?
Körde ktm 660 innan grymt kul att slanga med den ungefär nåt liknade jag vill ha nu,, Men vill även kunna köra lite längre sträckor med hojen
 
Just dom grejorna som jag vill kunna göra man behöver inte dreva om den?
Körde ktm 660 innan grymt kul att slanga med den ungefär nåt liknade jag vill ha nu,, Men vill även kunna köra lite längre sträckor med hojen

Nu har jag inte försökt men den drar ju upp den på bakhjulet under ofrivilliga omständigheter emellanåt. Klart kul hoj du funderar över.
 
Sådär, nu har jag också slagit till på en ER-6. Känns som en riktig liten pralin, riktigt kul att köra! Och försäkringspremien är ju så låg att den knappt märks. Orange och fin är den också vilket känns hemtamt för en gammal KTM ägare :).
 
Sådär, nu har jag också slagit till på en ER-6. Känns som en riktig liten pralin, riktigt kul att köra! Och försäkringspremien är ju så låg att den knappt märks. Orange och fin är den också vilket känns hemtamt för en gammal KTM ägare :).

Grattis och välkommen ;)
 
Var ute och körde idag och ser helt plötsligt att tempmätaren lyser. stannar direkt. och märker att fläkten inte gör ett ljud ifrån sig. tänker förbannat!! jaja måste vara säkringen men nej.. står en stund och väntar på motorn ska kallna. upp dyker en KTM 660 men en schysst kille vid namn Poppler. tack för att du stannade. trevligt att tjöta med någon medans man står och väntar. gött det finns folk som hjälper till och stannar. trodde folk inte gjorde sådant längre.
Någon som har haft ett liknande problem med fläkten?

Japp... min fläkt dog efter typ 100 mil.. så hojjen började koka även vid lugn körning.. fick det fixat och nu har den rullat ytterligare 220 mil typ utan problem...
 
Just dom grejorna som jag vill kunna göra man behöver inte dreva om den?
Körde ktm 660 innan grymt kul att slanga med den ungefär nåt liknade jag vill ha nu,, Men vill även kunna köra lite längre sträckor med hojen

Jag kommer oxå från KTM före min ER6a. Ja bytte just för att kunna köra längre sträckor.
Den är mkt potent på kurviga vägar, hur kul som helst.
Det är inte som att slanga en motard, som man kan gunga/rycka upp på 5an vid lagoma krön.....men du behöver ej dreva om en ER6a, koppla upp den på
2an i med 3an, sen när man lägger i 4an så har inte maskinen orken längre, utan faller (om du ej ligger perfekt på balanspunkten så klart)
Men som sagt: Rolig att köra, billig i inköp, billig att försäkra, vad mer behövs sägas!
 
Back
Top