ER6-tråden


Vad kan ljudnivån ligga på med arrowpipan/leovince om man låter insatsen vara i, dvs går det fint att besiktiga utan orginal på?

Men mitt LeoVince följde det med ett certifikat och en klisterlapp som säger att den är godkänd inom EU med insatsen i. På klisterlappen, som jag satte på svingen, står ett godkännandenummer som det är tänkt att man ska köra i halsen på snuten. Den ska bullra precis 103dB om jag minns rätt.
 
Läste nånstans (kan ha varit manualen) att ljudnivån på orginaldämparen låg på 92db eller nåt sånt, stillastående och 70-80 i rörelse.

Vad kan ljudnivån ligga på med arrowpipan/leovince om man låter insatsen vara i, dvs går det fint att besiktiga utan orginal på?
Jag tror att orginaldecibelnivån står stansat på en skylt som sitter på höger sida på ramen.

edit: Såg nu att det inte alls var det du undrade. Men nu vet du! :tummenupp
 
Klisterlapp, hals - check! Låter bra det.

@saltvatten
Nej det var väl inte helt korrekt, men sånt där är alltid bra att veta.

Får ta och gå igenom tråden igen nån dag för att hitta länkar till diverse ställen som säljer slipons med mera. Men det får dröja med tanke på längden på tråden, borde ha sammanställt listan sist!

Nån som fått plastkåpevibrationerna (uppe vid instrumentbrädan) fixad på sin ER-6F vid service eller får det bli hemmapul där? Om det nu ens går att fixa dvs!

Hur skön hoj som helst i övrigt, helnöjd efter de 50 första milen!
 
Nu när hojen funnits ett par år så borde väl några fått en del mil på mätaren?
Kan ni som kört långt berätta hur det gått och om ni varit tvugna att göra något förutom service.

Jag har kört en bit över 1400 mil nu och har inte haft några problem, dock vurpat två gånger men det är bara kosmetiskt(hade jag haft ABS hade det nog inte blivit någon vurpa alls)..


Enda "problemet" jag har är att tomgången är ganska hög när motorn är kall ju kallare desto högre. Men det är inget fel säger dom på mitt serviceställe?
Annars är det en härlig och problemfri hoj.:tummenupp

Det är inget problem, det är automatisk choke som går in när den är kall.


Jag har inte gjort någon 1200 milaservice ännu, vad innefattar den? Är det drivpaket, oljor, ventilkoll och hela köret eller? Hade ju varit schysst att kunna göra det själv. Halvsnål som man är. Simp!

Gör du den själv gäller ju inte garantin.. Men är den slut så är det väl sak samma. Hursomhelst en ganska "stor" service som innefattar en koll av det mesta(tex ventiler) + byte av olja, filter, bromsvätska, stift etc. Enligt Kawasakis serviceschema beräknas arbetstiden på den till ca 2,5-3 timmar. Dvs hyffsat dyrt på firma, och sen material på det..
I skåne kan jag rekommendera Piffes MC i Staffanstorp, han fixade min för 1740:- inkl materiel(Bröderna Hörberg ville ha ~2500). :tummenupp
 
Nu har jag ställt i hojen. Lite mer än 500 mil har jag hunnit med i sommar, det är väl inget att skryta om direCkt. Jag anser att Er-6:an är toppen för nybörjare, speciellt om man börjar med 25 kw strypning.

Vinterns projekt blir mer eller mindre bara att finna en bättre h4-lampa fram, då jag tycker att den som sitter på nu lyser på tok för dåligt. Sen överväger jag att köpa ett slip-on, men jag vill ju inte direkt att om något händer,mot all förmodan, att inte försäkringen kommer att gälla för att jag har effektökande slip-on på när jag max får ha 25 kw.

Någon som vet mer om det? Eller kan jag bara köpa ett slip-on utan att behöva oroa mig?

Det är inte H4 utan H7, det går utmärkt att konvertera till HID Xenon ljus för en ganska billig penning. Det blir ett jä....la bra ljus med det.:tummenupp



Det är inget problem, det är automatisk choke som går in när den är kall.
Det vet jag att det är.
För mej är det ett problem för tomgången ligger på ca 3200rpm, och det är inte normalt!!!
 
Last edited:
Ju mer man surfar, lyssnar och funderar över detta med slipon och val av tillverkare desto krångligare blir det!

Provhojen på M&M, Sundsvall hade Leo Vince, helskönt ljud. Men dom hade väl kunnat slopa det fula utblåset. Arrow låter mildare/lite ljusade på diverse videos/ljudklipp(?). Skulle fasen vilja ha LV-ljudet i Arrowdämparen.

Det är fasen på gränsen till att köpa en Leo Vince och plocka fram vinkelslipen, men då ryker insatsen på permanent basis, inte bra. Inte heller jättelockande att börja kapa i nyköpta saker. :huvet

Det kändes dock som om det trevligaste ljudet kom från Two Brothers, men ju billigare desto bättre. :rolleyes:
 
Jag är lite småkåt på en ER6-n, men tycker att framlampan är så ofantligt ful så det finns bara inte... :6surkart

Är det kanske någon som har bytat/funderat på att byta framlampan till något i stil med Triumph Street Triple / Yamaha FZ1 ?
Med annan framlampa hade ju ER6-n varit en killer!


Kawasaki%20ER6n.jpg


triumph%20street%20triple.jpg


yamaha-FZ1.jpg
 
Ju mer man surfar, lyssnar och funderar över detta med slipon och val av tillverkare desto krångligare blir det!

Provhojen på M&M, Sundsvall hade Leo Vince, helskönt ljud. Men dom hade väl kunnat slopa det fula utblåset. Arrow låter mildare/lite ljusade på diverse videos/ljudklipp(?). Skulle fasen vilja ha LV-ljudet i Arrowdämparen.

Det är fasen på gränsen till att köpa en Leo Vince och plocka fram vinkelslipen, men då ryker insatsen på permanent basis, inte bra. Inte heller jättelockande att börja kapa i nyköpta saker. :huvet

Det kändes dock som om det trevligaste ljudet kom från Two Brothers, men ju billigare desto bättre. :rolleyes:

Gillade också Two Brothers bäst, ända tills ja hämtade min hoj där det satt en GPRburk, den låter riktigt gött.
Finns ett minus med den, det finns ingen insats att sätta dit, om man av någon anledning skulle vilja, då är det bara att sätta tillbaka orginaldämpare.
 
Ju mer man surfar, lyssnar och funderar över detta med slipon och val av tillverkare desto krångligare blir det!

Provhojen på M&M, Sundsvall hade Leo Vince, helskönt ljud. Men dom hade väl kunnat slopa det fula utblåset. Arrow låter mildare/lite ljusade på diverse videos/ljudklipp(?). Skulle fasen vilja ha LV-ljudet i Arrowdämparen.

Det är fasen på gränsen till att köpa en Leo Vince och plocka fram vinkelslipen, men då ryker insatsen på permanent basis, inte bra. Inte heller jättelockande att börja kapa i nyköpta saker. :huvet

Det kändes dock som om det trevligaste ljudet kom från Two Brothers, men ju billigare desto bättre. :rolleyes:

Då har du kanske råkat höra Arrow med DB-killern i(låter knappt mer än orginal). Utan den kan det bannemig inte låta bättre eller högre, för då är det fritt blås så att säga.
Den ryter och vrålar rejält, man hör kolvslagen och det "smattrar" fint vid motorbroms. har inte hört något annat blås till ER6 som låter bättre IRL(och då har jag hört GPR, Leovince mfl).
En annan trevlig sak med Arrow förutom att det låter göttast och är snyggast är att det också är relativt lätt att montera/avmontera DB-killern, tex när man skall köra bana eller, i framtiden, besikta.
Sen är det ju dessutom ett känt märke med bra kvalitet.
Så, mitt råd: beställ ett Arrow från ninja650shop.com, ~2600 inkl frakt och tull! :tummenupp
 
Såg nåt slipon där det låg på 94db med insats och 97db utan insats, hur är det ställt med Arrow i det avseendet, skulle vara jäkligt drygt att bli stoppad pga bullernivån. Har otur med poliser, dom gillar att stoppa mig när dom väl ser mig, oavsett fordon. :D
 
Såg nåt slipon där det låg på 94db med insats och 97db utan insats, hur är det ställt med Arrow i det avseendet, skulle vara jäkligt drygt att bli stoppad pga bullernivån. Har otur med poliser, dom gillar att stoppa mig när dom väl ser mig, oavsett fordon. :D

Ptjah, jag kom upp i 115 DB när vi mätte vid en bankörning, och då var mätaren 2 meter ifrån och varvtalet runt 4k. :D
Så DB-killern har jag tvingats montera vid banåka.
Ingen polis har klagat på mig på gatan när jag kör utan dock, men jag har DB-killern under sadeln ifall att.. :)
 
Låter smart, ja vem vet, det kanske blir Arrow. Frågan är om man ska stressa för att få höra ljudet innan vintervilan, återstår att se. :)

Hunnit köra upp dryga 65 mil och måste erkänna att det antagligen skulle vara roligare med lite mer ljud. :)
 
Vill bara påpeka att de som tror att dom kan få en rättvis bedömning av ljudet på en filmsnutt på youtube kan tänka om :fakta


Har förresten ett Grand Prix Evolution från G.P.R
Numrerat Casey Stoner edition :)
 

Bifogat

  • gprgpe.jpg
    gprgpe.jpg
    82.2 KB · Visningar: 109
Nej, inte en rättvis bedömning, då ska man stå bredvid hojen ifråga. Däremot kan man få ett hum om stuket på ljudet! :tummenupp

När man inte känner nån som har pipan i fråga (eller åker hoj överhuvudtaget) så griper man efter alla harmstrån oavsett forum. Det enda slipon jag kännt på var Leo't på provhojen, resten är funderingar, drömmar och förhoppningar. :confused:

Den där GPR:en var väl bland dom snyggare iaf. :yoparty
 
Last edited:
Nej, inte en rättvis bedömning, då ska man stå bredvid hojen ifråga. Däremot kan man få ett hum om stuket på ljudet! :tummenupp

När man inte känner nån som har pipan i fråga (eller åker hoj överhuvudtaget) så griper man efter alla harmstrån oavsett forum. Det enda slipon jag kännt på var Leo't på provhojen, resten är funderingar, drömmar och förhoppningar. :confused:

Den där GPR:en var väl bland dom snyggare iaf. :yoparty

Bland de ljudligare också! Hehe :tummenupp
 
Ingen annan jag som tycker de flesta slipons är fruktansvärt fula på denna hoj?!

Har hittat ett enda som ser ok ut och det är Laser ( dubbla pipor ).
 
Ingen annan jag som tycker de flesta slipons är fruktansvärt fula på denna hoj?!

Har hittat ett enda som ser ok ut och det är Laser ( dubbla pipor ).


WORD!

WORD! :tummenupp

... tycker att originalblåset är i tröttaste laget men samtidigt; det verkar vara det snyggaste som går att hitta... edit: i alla fall till F!
 
Snart är man medlem i denna klubben. Hämtar troligen en ER-6:a nu på lördag :)
 
Back
Top