ER6-tråden

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Yuppie.....

Var på Broms o Kurvkurs igår och la omkull hojen....:huvet :huvet

Framdäcket släppte i en LÅNGSAM högerkurva och där låg jag och hojen...
Skador:
Bromshandtag
Fotbromspedal
Skrapa höger kåpa vid blinkers
Skrapmärken på kopplingskåpan
Skrapade backspegeln
Snett styre (mitt nya fatbar.....)
Skrapade Arrowsburken

Slog hjälmen i asfalten och småskador på övrig utr..

Så j-vla surt då jag väntade på krashpuckar som firman "glömt" skicka till mig och puckarna hade defenitivt minskat skador på hojen..

//cage

Jag läste om det i gävleforumet...... Synd
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Ni får ursäkta om frågorna jag kommer att ställa är svarade på tidigare tidigare men jag pallade inte läsa igenom 96 sidor:)

Med det sagt, jag var och provkörde en ER-6N i helgen då jag gått och sugit på att köpa hoj igen ett bra tag. Blev väldigt positivt överraskad, Tvåan kändes nästan som en fyra på högre varv, bromsarna ingav förtroende precis som chassit. Ett superbt paket för en hoj i denna prisklassen.

Nu varade bara min provkörning i femton minuter så jag skulle gärna vilja höra hur hojen är att leva med till vardags. Positivt, negativt osv.

En annan fråga till er som kör med eftermarknadsblås. Har ni upplevt att hojen går ryckigt efter bytet när man håller motorn under ett visst varvtal? Läste en recension som menade på att hojen inte gick att köra ryckfritt under 3000 varv och att det möjligtvis berodde på blåset. Kommentar?

p.s varför i helvete finns den inte i kawagrönt?:mad: Får bli orange istället isåfall d.s

Hojen går ryckigt under 3k med orginaldämpare. men sen jag slängde på min katalysatorfria rakt igenom rör så stakar den sig fram betydligt mindre mellan 2-3k. sen drar den ju jämnt och fint!
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Yuppie.....

Var på Broms o Kurvkurs igår och la omkull hojen....:huvet :huvet
....
//cage


Riktigt tungt, speciellt nu när säsongen är på väg att dra igång på allvar.

Huvudsaken är ändå att du själv klarade dig ok, hade varit värre om det gått fortare och varit nåt ivägen...

Var det på SMC-kurs på bana eller liknande? Hur funkar det med försäkring/självrisk i så fall?
 

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Älvsborg
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
Ni får ursäkta om frågorna jag kommer att ställa är svarade på tidigare tidigare men jag pallade inte läsa igenom 96 sidor:)

Med det sagt, jag var och provkörde en ER-6N i helgen då jag gått och sugit på att köpa hoj igen ett bra tag. Blev väldigt positivt överraskad, Tvåan kändes nästan som en fyra på högre varv, bromsarna ingav förtroende precis som chassit. Ett superbt paket för en hoj i denna prisklassen.

Nu varade bara min provkörning i femton minuter så jag skulle gärna vilja höra hur hojen är att leva med till vardags. Positivt, negativt osv.

En annan fråga till er som kör med eftermarknadsblås. Har ni upplevt att hojen går ryckigt efter bytet när man håller motorn under ett visst varvtal? Läste en recension som menade på att hojen inte gick att köra ryckfritt under 3000 varv och att det möjligtvis berodde på blåset. Kommentar?

p.s varför i helvete finns den inte i kawagrönt?:mad: Får bli orange istället isåfall d.s
Hej
kan bara hålla med de andra att det är bland det roligaste jag kört i hojväg .
Jag har haft ett antal hojar förut är en så kallad återfallsknutte
Jag åker på min till och från jobbet 7 mil i ur och skur mycket roligare än att köra bil ...
det som känns bäst är just det med twinkänslan jag har ett leovince på och ljudet är underbart när man drar på och även när man släpper av och den snarkar grymt skönt..
Den går ryckigt under ca 3000 varv men det ger bara lite racekänsla tycker jag .
Det enda som är negativt är väl styret samt backspeglarna som man inte ser
någonting i men det går ju att fixa till.
Köp !!
 

cc_rider

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Svedala
Hoj
Kawasaki Er6n
Fick min Er6n i onsdags. köt 60 mil sen dess =)
Mycket impad!
Det enda jag reagerar över är att växellådan. Ibland fastnar växelföraren från 5:an till 4:an och ibland lägger den sig friläge när man växlar till 2:an.
Tycker den känns som växellådan på min första hoj Kawa gpz600r -85
Enda kvalité missen jag snappat upp. Någon annan som tänkt på detta?
 

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
Fick min Er6n i onsdags. köt 60 mil sen dess =)
Mycket impad!
Det enda jag reagerar över är att växellådan. Ibland fastnar växelföraren från 5:an till 4:an och ibland lägger den sig friläge när man växlar till 2:an.
Tycker den känns som växellådan på min första hoj Kawa gpz600r -85
Enda kvalité missen jag snappat upp. Någon annan som tänkt på detta?

jag tycker lådan e helt okej...

Nej, vattenpumpen.(tror jag väl det är, sitter bakom ett antal skruvar.) Inringat på bilden


okej för ja har lite olja som tränger genom topplocks packningen.. det är bara pytte lite runt packningen men ändå störande. hade det även på min nya R1:a förra året.. nån mer som haft detta på er6:an?

Yuppie.....

Var på Broms o Kurvkurs igår och la omkull hojen....:huvet :huvet

Framdäcket släppte i en LÅNGSAM högerkurva och där låg jag och hojen...
Skador:
Bromshandtag
Fotbromspedal
Skrapa höger kåpa vid blinkers
Skrapmärken på kopplingskåpan
Skrapade backspegeln
Snett styre (mitt nya fatbar.....)
Skrapade Arrowsburken

Slog hjälmen i asfalten och småskador på övrig utr..

Så j-vla surt då jag väntade på krashpuckar som firman "glömt" skicka till mig och puckarna hade defenitivt minskat skador på hojen..

//cage



ja löpte metzler soper soft till fram däcket o metzler soft bak så hoppas slippa det du beskrev nyss.. men det kan ju inte bli sämre iaf med dom däckena som sitter på nu...
 
Last edited:

Misterpersson

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Sandviken
Hoj
Kawasaki Er6n
Första turen!

Nu är premiären avklarad. Blev en kortsväng mellan regnskurarna. Känns riktigt bra, men trist att inte få varva något vid inkörningen. Några funderingar:

Hur gjorde ni när ni körde in era hojar?

Vad är speglarna till för förutom att se sina egna armbågar? Vad ska man byta till?

Slipon, vad ger coolt ljud till liten peng?

Bjud på erfarenheterna:)
 

swegoof

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Ort
Knivsta
Hoj
Suzuki GS750 Chopper
Att montera clipon eller någon annan form av styre påverkar enbart sittställningen, inte chassigeometrin. Menar du att sänka hojen genom att höja gaffelbenen i kronan så gör du hojen mer snabbstyrd och därmed mer högfartsinstabil, sänker du alldeles för mycket så kan du vid inbromsning (då är gaffelvinkeln alltid som brantast) få en mycket instabil hoj när du som minst behöver det. Du får också lägre markfrigång och fotpinnarna skrapar redan tidigt som det är.

Jag skulle inte sänkt den fram, den är redan kvickstyrd jämfört med det mesta jag kört. Går ju att variera sånt med olika däckprofiler också samt att höja baken vilket inte är lika känsligt.

Tackar för svaret! Jag misstänkte att det skulle bli så, jag är inte heller så sugen på att sänka den fram heller. Får nog ta och kolla på en annan lösning... men clip-on, eller liknande ska på! :tungan

/Swedish Goof
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Tyckte att jag såg nått som runnit ner på min magkåpa, skulle ju kunna vara vatten från där du ringat in så fint, var det flera som haft det problemet???

Har haft liknande på min magkåpa...Har inte kunnat fastställa om det är olja, vatten, fett eller nåt annat. Kanske nåt man skall påpeka vid första service.
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Yuppie.....

Var på Broms o Kurvkurs igår och la omkull hojen....:huvet :huvet

Framdäcket släppte i en LÅNGSAM högerkurva och där låg jag och hojen...
Skador:
Bromshandtag
Fotbromspedal
Skrapa höger kåpa vid blinkers
Skrapmärken på kopplingskåpan
Skrapade backspegeln
Snett styre (mitt nya fatbar.....)
Skrapade Arrowsburken

Slog hjälmen i asfalten och småskador på övrig utr..

Så j-vla surt då jag väntade på krashpuckar som firman "glömt" skicka till mig och puckarna hade defenitivt minskat skador på hojen..

//cage

Fy fan vad surt! Jag höll på att göra samma sak! Svängde ut från bensin stationen! Höll kanske 20 men svängde rätt så kraftigt och helt plötsligt så försvinner bara framäcket under mig!

Jag har orginal däck fram! Efter det så blev jag baske mig nervös för att lägga ner den för mycket i kurvorna! Hur hårt körde du när det hände?
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Nu är premiären avklarad. Blev en kortsväng mellan regnskurarna. Känns riktigt bra, men trist att inte få varva något vid inkörningen. Några funderingar:

Hur gjorde ni när ni körde in era hojar?

Vad är speglarna till för förutom att se sina egna armbågar? Vad ska man byta till?

Slipon, vad ger coolt ljud till liten peng?

Bjud på erfarenheterna:)

Grattis till första turen. Gör som oss andra läs igenom alla inlägg i denna tråd så kommer det som en blixt från klar himmel vad du skall modifiera för att förbättra en redan bra hoj till ännu bättre. Lycka till :yoparty
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Sportmoppe!!

Nån som lessnat på sin sportmoppe(fast när jag läser inläggen så verkar det inte så!) Och vill byta till en 1000 kubikare?? En fin Aprilia Sl 1000 Falco...PMa mej om intresse finns!!:yoparty //Stefan
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Nån som lessnat på sin sportmoppe(fast när jag läser inläggen så verkar det inte så!) Och vill byta till en 1000 kubikare?? En fin Aprilia Sl 1000 Falco...PMa mej om intresse finns!!:yoparty //Stefan

Jag har vart inne på det men mer sugen på en RSV mille eller en SP1. Så har du en sån i förådet kan jag tänka mig byta :gnissla
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Jag har vart inne på det men mer sugen på en RSV mille eller en SP1. Så har du en sån i förådet kan jag tänka mig byta :gnissla
Nix men motorn i min falco är fr en RSV!!Å med öppna dubbla pipor låter den bättre än en rsv med 2-1...:D :D :D
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Fy fan vad surt! Jag höll på att göra samma sak! Svängde ut från bensin stationen! Höll kanske 20 men svängde rätt så kraftigt och helt plötsligt så försvinner bara framäcket under mig!

Jag har orginal däck fram! Efter det så blev jag baske mig nervös för att lägga ner den för mycket i kurvorna! Hur hårt körde du när det hände?

Orginaldäcken på, gått 380 mil.. Hårt, nejdu för tidernas skyfall kom och när man låg där och simmade på marken så tittade jag på blixtrarna och njöt av åskan.... Kanonväder alltså. Greppet var väl inte det bästa. Farten var inte mer än 30 knyck.
Men sen fick jag ett till litet framhjulsläpp och då kan jag lova att det gick lungt sen:gnissla

Men ny hjälm måste inhandlas då nuvarande fick en bra smäll.

//cage
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Orginaldäcken på, gått 380 mil.. Hårt, nejdu för tidernas skyfall kom och när man låg där och simmade på marken så tittade jag på blixtrarna och njöt av åskan.... Kanonväder alltså. Greppet var väl inte det bästa. Farten var inte mer än 30 knyck.
Men sen fick jag ett till litet framhjulsläpp och då kan jag lova att det gick lungt sen:gnissla

Men ny hjälm måste inhandlas då nuvarande fick en bra smäll.

//cage

Tråkigt med hojen!!!(Jag tänkte kika lite närmare på din snygga hoj den 28e om du är där då!!) Var det i sista högern innan depån?? Där det var några vurpor förra sommarn?? Skarven blir nog snorhal vid regn...//Hjälpinstruktör Stefan fr Söderhamn...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det enda jag reagerar över är att växellådan. Ibland fastnar växelföraren från 5:an till 4:an och ibland lägger den sig friläge när man växlar till 2:an.
Tycker den känns som växellådan på min första hoj Kawa gpz600r -85
Enda kvalité missen jag snappat upp. Någon annan som tänkt på detta?

Min låda är perfekt. Jag tycker du ska åka förbi handlaren, du har ändå kört 60 mil så den borde inte vara så kärv längre.

Nån som lessnat på sin sportmoppe(fast när jag läser inläggen så verkar det inte så!) Och vill byta till en 1000 kubikare?? En fin Aprilia Sl 1000 Falco...PMa mej om intresse finns!!:yoparty //Stefan

Blir det Kawa igen? Kul att höra. :)

Någon som vet vart blinkrälet sitter?

Jag kollade i manualen och fattade inte exakt vad den lilla bilden beskrev men det är i närheten av gaffelkronan i alla fall. Kolla under instrumentet eller möjligtvis om det sitter reläer ovanför motorn. Sorry för dålig beskrivning, måste nog gå ut i garaget och jämföra bilden med verkligheten för att kunna beskriva bättre.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top