ER6-tråden

Peterlan skrev:
2626211 Sådär ja. Hämtade min ER-6 på lunchen idag. Känns bra... Väldigt trevlig moppe, känns säker trots väglaget idag. Skojig motor, ska bli intressant efter några mil när jag törs varva ur den. Lite besviken på bromsarna dock. Tungjobbade, men dom kanske kommer till sig efter ett tag? Backspeglarna är precis som jag läst, värdelösa, ser absolut inget bakom hojen i dom.
Nu ska jag ut och ta en tur till macken tror jag, dom tömde bara i 5 liter snåljåparna.

Grattis till ett bra köp, du kommer inte ångra dig det vågar jag lova.:tummenupp

Jag tycker att mina bromsar funkar helt ok, jag har tidigare haft ett par motarder och de är väl inte i den klassen, men inte alls dåliga, lyfte mitt bakhjul iaf :tungan

Kan tänka mig att man har svårt att se i backspeglarna om man är lite 'bredare' jag har inga större problem, behöver dock dra in armbågarna om jag vill ha fri sikt bakåt.


Ps. det är vid 7000 rpm som det roliga börjar, den som väntar på ngt gott...
 
Grattis Peterlan! Själv har jag hunnit med ca 50 mil nu, fast nu börjar ju vädret ställa till det. Hade eg. hoppats på att kunna köra in det hela vägen och få första servicen avklarad innan vintern, men det bli nog svårt nu. Har försökt hålla hårt på 4000 rpm-kravet, men man skulle bra gärna vilja ösa på lite mer.

Ha det bra :yoparty
 
P.s Hörde ett rykte att Kawa kommer visa upp ett värstingbygge av ER6 på Mc mässan nästa år. Kromat och turbo
 
Jo det har talats lite om det innan, tydligen AVA MC som pillar med den... vill ha bilder av nån från mässan sen!
 
styre?

Ni som bytt styre på era ER-6'or, vad är anledningen? :confused:
Jag har avverkat några hundra mil nu och tycker att styret är toppen, passar mig utmärkt iaf. Eller är det bara estetiskt?
 
jesse_j skrev:
2628532 Ni som bytt styre på era ER-6'or, vad är anledningen? :confused:
Jag har avverkat några hundra mil nu och tycker att styret är toppen, passar mig utmärkt iaf. Eller är det bara estetiskt?
Jag har inte bytt ännu men jag tycker det är något för högt och inte så snyggt men framför allt så är det böjt för mycket bakåt. Ett rätt högt crosstyre skulle bli bättre på alla sätt.

Men gillar du styret ska du naturligtvis behålla det. :tummenupp
 
Varför sätter man eg. på en slipon, är det bara för ljudets skull? :confused:
 
Borat skrev:
2629226 Varför sätter man eg. på en slipon, är det bara för ljudets skull? :confused:
Ljudet, vikten, storleken, utseendet. Mitt LeoVince väger 3-4 kg mindre än original, är mindre och snyggare med ett riktigt fint ljud. Lita dock inte på att du får någon extra effekt, i alla fall inte som känns.
 
En märklig fråga kanske, men hur "hårt" kan man gå åt hojen när man tvättar den. Första hojen, så jag är rädd att jag är lite försiktig. Hur pass känsligt är det med vatten mer i "innandömmet"? Man vill ju kunna komma åt ordentligt och få bort skiten. Efter första tvätten var hojen fortfarande halvskitig på sina håll...
 
Tjena!
håller på att bygga om lite på hojen och tänkte sätta på ett fatbar, undra om kablaget orginal e tillräkligt långt eller åker man på att byta?
kan ju inte ha orginal styret med den vinkeln.
 
Neutral skrev:
2629233 Ljudet, vikten, storleken, utseendet. Mitt LeoVince väger 3-4 kg mindre än original, är mindre och snyggare med ett riktigt fint ljud. Lita dock inte på att du får någon extra effekt, i alla fall inte som känns.

Ska köpa s/o till våren när jag rullar ut gamla bettan igen, funderar på Arrow eller G&G båda väger ca. 5 kg mindre än original och ger 2-3 hk... sen är de mycket snyggare också :tummenupp
 
Nyss hemkommen efter en lite söndagstur. Blir bara mer och mer förtjust i hojen, och nu börjar bromsarna ta riktigt bra också. Underbart avgasljud i den, precis lagom högt för min smak. Har längtat efter en parallelltwin sen jag hade min Laverda på 80-talet upptäcker jag nu. Körde lite grusväg och sladdade också, kändes bra. En sväng motorväg blev det också, stadigt och fint, trots att det blåser halv storm här i Gävle idag. Än så länge verkar det vara den perfekta hojen, det är bara backspeglarna som irriterar, men dom går ju lätt att byta.
 
Cross styre...

KR250 skrev:
2625354 Se bilder på hur det ser ut....
Jag måste bara kommentera detta, men frågan är vilket styre som ser bögigast ut, ett fjolligt cross styre eller ett orginal?...men visst alla har olika smak...:)
 
Last edited:
Lantis skrev:
2629779 Hur gör man för att beställa den lackad? Går inte att klicka på det alternativet.

Jag kontaktade bike-design via mail och pratade med en mycket trevlig kille vid namn Jerry som hjälpte mig..
 
Ni som köpt nya ER-6:or, hur har nu gjort med inkörningen? Ska man bry sig om det som står i boken, eller är det bara att gasa på? Handlaren jag köpte hojen av sa att det inte är så noga, "kör som du brukar" sa han. "Ingen segdragning på låga varv bara, men lite varv gör inget."
Några kommentarer på det?
 
Jag körde min första 50 mil under eller nära 4000 rpm, sedan började jag gasa lite till de följande 50 milen och efter 100 mil e det full rulle... Rätt eller fel, inte vet jag, men det var så jag gjorde.

Men vad man inte ska göra dock är att segdra den på låga varv, fick jag förklarat för mig.
 
Peterlan skrev:
2630062 Ni som köpt nya ER-6:or, hur har nu gjort med inkörningen? Ska man bry sig om det som står i boken, eller är det bara att gasa på? Handlaren jag köpte hojen av sa att det inte är så noga, "kör som du brukar" sa han. "Ingen segdragning på låga varv bara, men lite varv gör inget."
Några kommentarer på det?
Köpte min på Blke, fick till svar om inkörning att ej sega eller tokvarva. Så körde jag in min utan problem.
 
Back
Top