ER6-tråden

Urbo skrev:
2270283 Efter att ha suttit och läst hela tråden, och även kikat lite överallt på nätet, så är jag jäkligt sugen på att köpa en sån här hoj. Har tänkt åka till Linköping och kika på en.

En fråga bara, varför är F'en inte så vanlig som N'en? Är det priset, eller är helt enkelt F'en dålig? Jag är mer sugen på kåpvarianten, men det känns som om 10 papp för lite plast är dyrt. Då är det kanske bättre att ta en N fast med abs. Går det koppla ur abs'en sen? För det borde bli ganska svårt att gå upp på framhjulet om det är abs.

Kan jag få några bra argument för att inte slänga ut 10 papp i onödan på en F?

Mvh Urbo

Beror väl på vad du skall ha den till, skall du köra långa sträckor så är det ju inte helt fel med lite vindskydd..
Själv tycker jag dock att F ser tråkig ut.
Skulle jag handla ny skulle jag nog köpt en N igen, fast med ABS.
Jag har också hört att man inte kan göra stoppies med ABS, men jag förstår inte riktigt varför, hjulet släpper ju inte.. Hursomhelst så känns det som något man kan leva utan, betydligt mkt trevligare att inte klota för att man bromsar på sig..
 
Har nu fixat till baken, blev bra tycker jag:
DSC00043.jpg


Väntar jag bara på min plastbit så den bli enkelsittsig
 
Urbo skrev:
2270283 Efter att ha suttit och läst hela tråden, och även kikat lite överallt på nätet, så är jag jäkligt sugen på att köpa en sån här hoj. Har tänkt åka till Linköping och kika på en.

En fråga bara, varför är F'en inte så vanlig som N'en? Är det priset, eller är helt enkelt F'en dålig? Jag är mer sugen på kåpvarianten, men det känns som om 10 papp för lite plast är dyrt. Då är det kanske bättre att ta en N fast med abs. Går det koppla ur abs'en sen? För det borde bli ganska svårt att gå upp på framhjulet om det är abs.

Kan jag få några bra argument för att inte slänga ut 10 papp i onödan på en F?

Mvh Urbo


Det är nog priset som gör att F:en inte är lika vanlig. Sen tycker jag personligen att N:en ser mycket coolare ut. Sen har vi den extremt gammalmodiga instrumenteringen på F:en, mycket bättre med digitalt.
Kåper är ju bättre mot vinden i högre hastigheter men detta är ingen hoj som man ligger och kör i 200 km/h hella tiden med.
 
Urbo skrev:
2270283 Efter att ha suttit och läst hela tråden, och även kikat lite överallt på nätet, så är jag jäkligt sugen på att köpa en sån här hoj. Har tänkt åka till Linköping och kika på en.

En fråga bara, varför är F'en inte så vanlig som N'en? Är det priset, eller är helt enkelt F'en dålig? Jag är mer sugen på kåpvarianten, men det känns som om 10 papp för lite plast är dyrt. Då är det kanske bättre att ta en N fast med abs. Går det koppla ur abs'en sen? För det borde bli ganska svårt att gå upp på framhjulet om det är abs.

Kan jag få några bra argument för att inte slänga ut 10 papp i onödan på en F?

Mvh Urbo
Mitt argument: N är bara så otroligt snygg, och ovanlig, med lyset och den lilla minikåpan, lite Italiensk i designen, så tyckte jag. Ett annat skäl att inte ha kåpa tycker jag är, att en nakenhoj kör man i mer lagliga och säkrare farter. Min förra hoj med kåpa, kan man driva upp masrchfarten till 180, och under 150 känns tråkigt. Bättre då med en naken, där 130 redan gör mig trött i nacken, och över 150 blir rent jobbigt, om du tar en tur på en eller ett par timmar. Fast man kan köra en kortare stund, i toppfart ändå. Ska man på långtouring, så borde den lilla vindrutan som finns, göra den mer Europafartsanpassad. Ytterligare en sak är väl att en liten vurpa kan kosta ruggigt mycket pengar, med kåpa.
Det finns cyklar kvar utan ABS ifall du vill ha, men jag tror kanske inte den lämpar sig för stoppies.
 
Det skiljer 15' mellan N och F, inte 10'. Det är helt orimligt naturligtvis för lite extra plast som i mitt tycke gör att hojen tappar karaktär dessutom. Anledningen som jag fått det förklarat för mig är att Kawa Sverige prisat ner N-modellen för att den ska bli en storsäljare vilket också verkar stämma då sidoimportörerna inte klarar att komma under 59' men kan sälja F-modellen billigare än svenska.

Av någon anledning så är också hjulbasen lite kortare på N-modellen vilket är en fördel för oss som gillar lättsvängda hojar och ER6:an är synnerligen svängbar. Blir kanske en sväng på Sviestad i kväll igen, inkörningen är ju så tråkig annars. :D
 
Jag har ju redan min FJ1100 :yoparty för långtouring, så det kanske är bäst att sikta på en N med abs. 15000 tänker jag inte betala för lite plast, och instrumenteringen känns lite mer modernt än den gamla på F'en.

Tack för dessa argument.
 
Urbo skrev:
2270520 Jag har ju redan min FJ1100 :yoparty för långtouring, så det kanske är bäst att sikta på en N med abs. 15000 tänker jag inte betala för lite plast, och instrumenteringen känns lite mer modernt än den gamla på F'en.

Tack för dessa argument.

Det bästa du kan göra är att test köra båda och se om vilken du tycker bäst om.
 
Neutral skrev:
2270512 Detaljbilder och beskrivning av moddningen tack. :)

Bockade bara till ett fäste i alu och målade svart, har beställt ett fäste som finns i en länk tidigare i tråden, så detta är bara provisoriskt...

39 £ för ett fäste ink. led skyltbelysning och frakt för bra för att kunna stå emot.
Beställde igår och de skickade det idag, ringde och dubbelkolla...

3-5 dagars leveranstid

er6ttBIG.jpg


http://jesterstrickbits.co.uk/acatalog/
 
Scorpion.SE skrev:
2270586 Bockade bara till ett fäste i alu och målade svart, har beställt ett fäste som finns i en länk tidigare i tråden, så detta är bara provisoriskt...

39 £ för ett fäste ink. led skyltbelysning och frakt för bra för att kunna stå emot.
Beställde igår och de skickade det idag, ringde och dubbelkolla...

3-5 dagars leveranstid

er6ttBIG.jpg


http://jesterstrickbits.co.uk/acatalog/

Beställde samma fäste för nån dag sen jag med. Tog iridiumledminiblinkers för £11 också...
 
Det som man inte såg var ifall deras blinkers var E märkata, vilket de antagligen inte är.... Är de inte E märkta så ar de inte godkännda = böter om polisen ser dig...

Jag var och inhandlade miniblink ( de på min hoj ovan) de är dock E märkta :tummenupp Surt med böter i onödan...
 
Scorpion.SE skrev:
2272511 Det som man inte såg var ifall deras blinkers var E märkata, vilket de antagligen inte är.... Är de inte E märkta så ar de inte godkännda = böter om polisen ser dig...

Jag var och inhandlade miniblink ( de på min hoj ovan) de är dock E märkta :tummenupp Surt med böter i onödan...

Då är den stora frågan, funkar Tail Tidy-kittet från jesterstrickbits.co.uk med orginal miniblinkers? Och vad kostar orginalkittet? Säkert skitdyrt.
 
dannew skrev:
2272536 Då är den stora frågan, funkar Tail Tidy-kittet från jesterstrickbits.co.uk med orginal miniblinkers? Och vad kostar orginalkittet? Säkert skitdyrt.

Jag köpte "godkännda" miniblink för 550 :skrämd pengar på en hojbutik här i Västerås... De är ju dock inte "orginal"
 
Nån som meckat med fjädringen? tycker den är stötig. o denna basichoj erbjuder ju inte mycket till justeringar.....nån som tömt gafflarna på lite olja eller något? tycker även den glappar lite i övre dämparfestet, nån mer som har det problemet?
 
Böjjarn skrev:
2272717 Nån som meckat med fjädringen? tycker den är stötig. o denna basichoj erbjuder ju inte mycket till justeringar.....nån som tömt gafflarna på lite olja eller något? tycker även den glappar lite i övre dämparfestet, nån mer som har det problemet?

stötig? snarare tvärt om att man vill strama upp den lite..

hur visar sig glappet? vid inbromsning så det vibrerar eller?

/anton
 
Väskhållare och skärmlängare

Idag fick jag grejorna hemskickade, dom är nu monterade. Passformen var helt okej, utseendet med sidoväskhållarna är väl sådär men det får man väl ta om man vill ha lite packmöjligheter. Men framskärmlängaren blev jättebra. Skall se om jag hinner ta nån bild imorron på "eländet", skall ut på en långtur med mc-klubben imorron.
Ha de :) :)
 
Hej

Funderar på att byta till en Er-6n för att man inte vill bomba i 200:a hela tiden med buellen. Men man vill ju busa lite ändå. Ni som slangar med denna hur är den?. Går den att gasa upp? Vilka växlar ?.
 
Back
Top