ER6-tråden

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Urbo skrev:
2270283 Efter att ha suttit och läst hela tråden, och även kikat lite överallt på nätet, så är jag jäkligt sugen på att köpa en sån här hoj. Har tänkt åka till Linköping och kika på en.

En fråga bara, varför är F'en inte så vanlig som N'en? Är det priset, eller är helt enkelt F'en dålig? Jag är mer sugen på kåpvarianten, men det känns som om 10 papp för lite plast är dyrt. Då är det kanske bättre att ta en N fast med abs. Går det koppla ur abs'en sen? För det borde bli ganska svårt att gå upp på framhjulet om det är abs.

Kan jag få några bra argument för att inte slänga ut 10 papp i onödan på en F?

Mvh Urbo

Beror väl på vad du skall ha den till, skall du köra långa sträckor så är det ju inte helt fel med lite vindskydd..
Själv tycker jag dock att F ser tråkig ut.
Skulle jag handla ny skulle jag nog köpt en N igen, fast med ABS.
Jag har också hört att man inte kan göra stoppies med ABS, men jag förstår inte riktigt varför, hjulet släpper ju inte.. Hursomhelst så känns det som något man kan leva utan, betydligt mkt trevligare att inte klota för att man bromsar på sig..
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Har nu fixat till baken, blev bra tycker jag:
DSC00043.jpg


Väntar jag bara på min plastbit så den bli enkelsittsig
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Urbo skrev:
2270283 Efter att ha suttit och läst hela tråden, och även kikat lite överallt på nätet, så är jag jäkligt sugen på att köpa en sån här hoj. Har tänkt åka till Linköping och kika på en.

En fråga bara, varför är F'en inte så vanlig som N'en? Är det priset, eller är helt enkelt F'en dålig? Jag är mer sugen på kåpvarianten, men det känns som om 10 papp för lite plast är dyrt. Då är det kanske bättre att ta en N fast med abs. Går det koppla ur abs'en sen? För det borde bli ganska svårt att gå upp på framhjulet om det är abs.

Kan jag få några bra argument för att inte slänga ut 10 papp i onödan på en F?

Mvh Urbo


Det är nog priset som gör att F:en inte är lika vanlig. Sen tycker jag personligen att N:en ser mycket coolare ut. Sen har vi den extremt gammalmodiga instrumenteringen på F:en, mycket bättre med digitalt.
Kåper är ju bättre mot vinden i högre hastigheter men detta är ingen hoj som man ligger och kör i 200 km/h hella tiden med.
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Urbo skrev:
2270283 Efter att ha suttit och läst hela tråden, och även kikat lite överallt på nätet, så är jag jäkligt sugen på att köpa en sån här hoj. Har tänkt åka till Linköping och kika på en.

En fråga bara, varför är F'en inte så vanlig som N'en? Är det priset, eller är helt enkelt F'en dålig? Jag är mer sugen på kåpvarianten, men det känns som om 10 papp för lite plast är dyrt. Då är det kanske bättre att ta en N fast med abs. Går det koppla ur abs'en sen? För det borde bli ganska svårt att gå upp på framhjulet om det är abs.

Kan jag få några bra argument för att inte slänga ut 10 papp i onödan på en F?

Mvh Urbo
Mitt argument: N är bara så otroligt snygg, och ovanlig, med lyset och den lilla minikåpan, lite Italiensk i designen, så tyckte jag. Ett annat skäl att inte ha kåpa tycker jag är, att en nakenhoj kör man i mer lagliga och säkrare farter. Min förra hoj med kåpa, kan man driva upp masrchfarten till 180, och under 150 känns tråkigt. Bättre då med en naken, där 130 redan gör mig trött i nacken, och över 150 blir rent jobbigt, om du tar en tur på en eller ett par timmar. Fast man kan köra en kortare stund, i toppfart ändå. Ska man på långtouring, så borde den lilla vindrutan som finns, göra den mer Europafartsanpassad. Ytterligare en sak är väl att en liten vurpa kan kosta ruggigt mycket pengar, med kåpa.
Det finns cyklar kvar utan ABS ifall du vill ha, men jag tror kanske inte den lämpar sig för stoppies.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det skiljer 15' mellan N och F, inte 10'. Det är helt orimligt naturligtvis för lite extra plast som i mitt tycke gör att hojen tappar karaktär dessutom. Anledningen som jag fått det förklarat för mig är att Kawa Sverige prisat ner N-modellen för att den ska bli en storsäljare vilket också verkar stämma då sidoimportörerna inte klarar att komma under 59' men kan sälja F-modellen billigare än svenska.

Av någon anledning så är också hjulbasen lite kortare på N-modellen vilket är en fördel för oss som gillar lättsvängda hojar och ER6:an är synnerligen svängbar. Blir kanske en sväng på Sviestad i kväll igen, inkörningen är ju så tråkig annars. :D
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
Jag har ju redan min FJ1100 :yoparty för långtouring, så det kanske är bäst att sikta på en N med abs. 15000 tänker jag inte betala för lite plast, och instrumenteringen känns lite mer modernt än den gamla på F'en.

Tack för dessa argument.
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Urbo skrev:
2270520 Jag har ju redan min FJ1100 :yoparty för långtouring, så det kanske är bäst att sikta på en N med abs. 15000 tänker jag inte betala för lite plast, och instrumenteringen känns lite mer modernt än den gamla på F'en.

Tack för dessa argument.

Det bästa du kan göra är att test köra båda och se om vilken du tycker bäst om.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Neutral skrev:
2270512 Detaljbilder och beskrivning av moddningen tack. :)

Bockade bara till ett fäste i alu och målade svart, har beställt ett fäste som finns i en länk tidigare i tråden, så detta är bara provisoriskt...

39 £ för ett fäste ink. led skyltbelysning och frakt för bra för att kunna stå emot.
Beställde igår och de skickade det idag, ringde och dubbelkolla...

3-5 dagars leveranstid

er6ttBIG.jpg


http://jesterstrickbits.co.uk/acatalog/
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
Scorpion.SE skrev:
2270586 Bockade bara till ett fäste i alu och målade svart, har beställt ett fäste som finns i en länk tidigare i tråden, så detta är bara provisoriskt...

39 £ för ett fäste ink. led skyltbelysning och frakt för bra för att kunna stå emot.
Beställde igår och de skickade det idag, ringde och dubbelkolla...

3-5 dagars leveranstid

er6ttBIG.jpg


http://jesterstrickbits.co.uk/acatalog/

Beställde samma fäste för nån dag sen jag med. Tog iridiumledminiblinkers för £11 också...
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Det som man inte såg var ifall deras blinkers var E märkata, vilket de antagligen inte är.... Är de inte E märkta så ar de inte godkännda = böter om polisen ser dig...

Jag var och inhandlade miniblink ( de på min hoj ovan) de är dock E märkta :tummenupp Surt med böter i onödan...
 

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n / RD350
Scorpion.SE skrev:
2272511 Det som man inte såg var ifall deras blinkers var E märkata, vilket de antagligen inte är.... Är de inte E märkta så ar de inte godkännda = böter om polisen ser dig...

Jag var och inhandlade miniblink ( de på min hoj ovan) de är dock E märkta :tummenupp Surt med böter i onödan...

Då är den stora frågan, funkar Tail Tidy-kittet från jesterstrickbits.co.uk med orginal miniblinkers? Och vad kostar orginalkittet? Säkert skitdyrt.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
dannew skrev:
2272536 Då är den stora frågan, funkar Tail Tidy-kittet från jesterstrickbits.co.uk med orginal miniblinkers? Och vad kostar orginalkittet? Säkert skitdyrt.

Jag köpte "godkännda" miniblink för 550 :skrämd pengar på en hojbutik här i Västerås... De är ju dock inte "orginal"
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Nån som meckat med fjädringen? tycker den är stötig. o denna basichoj erbjuder ju inte mycket till justeringar.....nån som tömt gafflarna på lite olja eller något? tycker även den glappar lite i övre dämparfestet, nån mer som har det problemet?
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Böjjarn skrev:
2272717 Nån som meckat med fjädringen? tycker den är stötig. o denna basichoj erbjuder ju inte mycket till justeringar.....nån som tömt gafflarna på lite olja eller något? tycker även den glappar lite i övre dämparfestet, nån mer som har det problemet?

stötig? snarare tvärt om att man vill strama upp den lite..

hur visar sig glappet? vid inbromsning så det vibrerar eller?

/anton
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Väskhållare och skärmlängare

Idag fick jag grejorna hemskickade, dom är nu monterade. Passformen var helt okej, utseendet med sidoväskhållarna är väl sådär men det får man väl ta om man vill ha lite packmöjligheter. Men framskärmlängaren blev jättebra. Skall se om jag hinner ta nån bild imorron på "eländet", skall ut på en långtur med mc-klubben imorron.
Ha de :) :)
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Hej

Funderar på att byta till en Er-6n för att man inte vill bomba i 200:a hela tiden med buellen. Men man vill ju busa lite ändå. Ni som slangar med denna hur är den?. Går den att gasa upp? Vilka växlar ?.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top