ER6-tråden

Det där har jag väldigt svårt att tro. Bli inte grinig nu, men kan det vara så att du tolkar försäkringsbolagets ord till din fördel? Vilket bolag är beredd att betala för en risk som är uppenbart högre och dessutom klart manipulerad i syfte att uppnå premieflykt?

I ditt fall är det inte morfar som äger hoj eller utrustning och han kommer inte heller att få någon ersättning. Bara för att det finns en försäkring innebär det inte att NÅN ska få ersättning. Du löper stor risk att varken du ELLER din morfar får någon ersättning.

Trippelkolla de svar du fått eller be att få tala med en produktspecialist på FB.
 
Det där har jag väldigt svårt att tro. Bli inte grinig nu, men kan det vara så att du tolkar försäkringsbolagets ord till din fördel? Vilket bolag är beredd att betala för en risk som är uppenbart högre och dessutom klart manipulerad i syfte att uppnå premieflykt?


Svedea :fakta
Jag fick min hoj reparerad av FB efter marksyning trots att min mamma står som ägare.
Uppenbarligen så funkar allt som det bör med försäkringen så jag klagar inte...
 
Men hur fan ska den här fjädern sitta enligt sprängskissen? Är väl antagligen till för att handtaget ska åka tillbaka lugnt.
fjäder.png
 
Last edited:
Hittade.. Undrar dock en sak. Har ett 2-3 mm spel när jag drar in kopplingshandtaget som det står att det ska vara. Men även när jag gör det så rör sig vajern där nere :död. Men det känns inte som att den slirar (testat att dra gasen i botten). Det kanske vara såhär? Någon som har koll :3freak?
 
Det ska inte vara spel i handtaget utan i kopplingen så det är klart vajen rör sig.
Du känner ju var den tar när du släpper
 
Det ska inte vara spel i handtaget utan i kopplingen så det är klart vajen rör sig.
Du känner ju var den tar när du släpper

Okej. Hur fasen ska man göra då? Jag har följt alla dessa steg:

kopplingsjox.jpg

Se film, vajern rör sig liiite när jag drar i det såkallade "frispelet" uppe vid kopplingshandtaget:
[video]http://dl.dropbox.com/u/7924785/20120817_082105.mp4[/video]
 
Last edited:
Har nu kört två bandagar samt två knixkörningar med godiset som jag monterat på hojen (Sportbars styre, justerbara fotpinnar - 3 cm upp/bakåt samt carbon lorraine sbk5 bromsbelägg fram). Det är en helt ny hoj, kort och gott.

Det tidigare "Styrfladdret" som åtminstone jag har haft i exempelvis S:et på Gelleråsen (där man kör med nedlägg åt höger och under acceleration kastar hojen åt vänster) är minimerat, tack vare mer vikt på framdäcket. Visst går det att luta sig framåt även utan Sportbars-styret, men med det styret så får man en naturligt aggressiv körställning, tillsammans med fotpinnarna som nu sitter 3 cm bakåt/högre upp.

Kör man mycket bana kan jag verkligen rekommendera dessa modar.

De nya bromsbeläggen är också som natt och dag jämfört med original. Det största problemet nu är jag tycker att ABS:en griper in för tidigt vid bankörning, och när den griper in så blir stoppsträcken väsentligt längre, med resultatet att man missar ingången till kurvan totalt..

Fick tipset att ta loss "ABS-sladden/givaren" som (förmodligen) sitter vid bakhjulet för att inaktivera ABS:en, någon som provat det? Är det i så fall mycket meck att få tillbaka den?

Finns det ingen (bra) lösning på det så får jag leva med ABS:en, på gata vill jag ha ABS..
 
Det ska vara lite glapp , känns det bra är det bra .
Frikopplar det inte ordentligt är det för mycket glapp
Slirar kopplingen för lite glapp.

Känns den bra och du har dragläget där du vill då är det bra
 
Hej!

Köpte nyligen en ER6-n (min första mc och mitt uppe i att ta kort) Har läst igenom en hel del i denna tråd och fått mkt nyttig information. Dock en sak jag funderar på, min har ett Leo system med en DB-killer. Är sugen på att ta ut denna då den endast sitter med en skruv typ, men då måste jag sätta tillbaka den till nästa besiktning? Antar att det räknas som att mixtra med ljuddämparen och den ej blir godkänd? :)
 
Hej!

Köpte nyligen en ER6-n (min första mc och mitt uppe i att ta kort) Har läst igenom en hel del i denna tråd och fått mkt nyttig information. Dock en sak jag funderar på, min har ett Leo system med en DB-killer. Är sugen på att ta ut denna då den endast sitter med en skruv typ, men då måste jag sätta tillbaka den till nästa besiktning? Antar att det räknas som att mixtra med ljuddämparen och den ej blir godkänd? :)

Ah, ljudet blir nog lite för högt annars.
 
Inkörning av hojj - det måste vara en konst (att hålla sig inom RPM-ramarna)?

Fick äntligen ur tummen där bak denna sommaren och tog mig an ett hojjkort; har tidigare enbart kört motocross. Som van MX-åkare har inkörning inte varit lika utdraget som det nu verkar vara på gatcyklar, så jag har nu ett par frågor.

1) Några tips kring inkörning av gatcykel (rent generellt)? :-)

2) Enligt manualen skall man hålla sig <= 4000 RPM de första 80 milen, vilket medför en hel del tittande på varvräknaren samt att man får en något hämmad körning. Hur pass strikta är dessa ramar? Jag förstår att det är högst olämpligt att dra ur cykeln det första man gör, men att t.ex. att forceras till mindre vägar p.g.a. RPM-begränsningen fungerar oftast men inte alltid..

2) Cykeln har än så länge rullat ~70 mil och allt lirar mycket väl men jag har dock märkt ibland att växlarna kan vara svåra att få i ibland (nedväxling) Det infaller högst spontant och ytterst sällan, så har inte lyckats lokalisera den faktor som orsakar detta. Något ni erfarit?

Tack på förhand, och tack för en grymt innehållsrik tråd!
 
Last edited:
Inkörning av hojj - det måste vara en konst (att hålla sig inom RPM-ramarna)?

Fick äntligen ur tummen där bak denna sommaren och tog mig an ett hojjkort; har tidigare enbart kört motocross. Som van MX-åkare har inkörning inte varit lika utdraget som det nu verkar vara på gatcyklar, så jag har nu ett par frågor.

1) Några tips kring inkörning av gatcykel (rent generellt)? :-)

2) Enligt manualen skall man hålla sig <= 4000 RPM de första 80 milen, vilket medför en hel del tittande på varvräknaren samt att man får en något hämmad körning. Hur pass strikta är dessa ramar? Jag förstår att det är högst olämpligt att dra ur cykeln det första man gör, men att t.ex. att forceras till mindre vägar p.g.a. RPM-begränsningen fungerar oftast men inte alltid..

2) Cykeln har än så länge rullat ~70 mil och allt lirar mycket väl men jag har dock märkt ibland att växlarna kan vara svåra att få i ibland (nedväxling) Det infaller högst spontant, så har inte lyckats lokalisera den faktor som orsakar detta. Något ni erfarit?

Tack på förhand, och tack för en grymt innehållsrik tråd!

1) Kör den varm och dra inte ut på växlarna för mycket.

2) Jag höll mig under 5000 rpm de första 50 milen och sedan under 7000 rpm resten. Har inte märkt av att den skulle gå sämre eller dra mer bränsle än specificerat av Kawasaki. Det var inga snabba acc för min del utan mjukt och fint om man behövde dra på.

2) Har upplevt samma. Märks främst om man inte växlar ner och släpper kopplingen i mellan växlarna.
 
Hej!

Köpte nyligen en ER6-n (min första mc och mitt uppe i att ta kort) Har läst igenom en hel del i denna tråd och fått mkt nyttig information. Dock en sak jag funderar på, min har ett Leo system med en DB-killer. Är sugen på att ta ut denna då den endast sitter med en skruv typ, men då måste jag sätta tillbaka den till nästa besiktning? Antar att det räknas som att mixtra med ljuddämparen och den ej blir godkänd? :)

Plocka bort den! Det låter så mycket bättre utan :gnissla. Nackdelen är att du får köra öronproppar :lol.
 
Blir du stoppad av polisen så blir det böter och ombesiktning. Vad r vitsen med att köra omkring och föra oväsen? Tror du det går fortare ?:dummer
 
Min kompis som jag var handledare åt i fjol ska studer i Holland i ett halv år och åkte ner med sin ER6 , det tog inte lång tid där föränns hans MC var stulen , ny servad ch med nya däck mm.
Nu får han först vänta 30 dagar sedan måste han köpa en MC i Svergie , så var hans MC-säsong slut :mad:
 
Har nu kört två bandagar samt två knixkörningar med godiset som jag monterat på hojen (Sportbars styre, justerbara fotpinnar - 3 cm upp/bakåt samt carbon lorraine sbk5 bromsbelägg fram). Det är en helt ny hoj, kort och gott.

Det tidigare "Styrfladdret" som åtminstone jag har haft i exempelvis S:et på Gelleråsen (där man kör med nedlägg åt höger och under acceleration kastar hojen åt vänster) är minimerat, tack vare mer vikt på framdäcket. Visst går det att luta sig framåt även utan Sportbars-styret, men med det styret så får man en naturligt aggressiv körställning, tillsammans med fotpinnarna som nu sitter 3 cm bakåt/högre upp.

Kör man mycket bana kan jag verkligen rekommendera dessa modar.

De nya bromsbeläggen är också som natt och dag jämfört med original. Det största problemet nu är jag tycker att ABS:en griper in för tidigt vid bankörning, och när den griper in så blir stoppsträcken väsentligt längre, med resultatet att man missar ingången till kurvan totalt..

Fick tipset att ta loss "ABS-sladden/givaren" som (förmodligen) sitter vid bakhjulet för att inaktivera ABS:en, någon som provat det? Är det i så fall mycket meck att få tillbaka den?

Finns det ingen (bra) lösning på det så får jag leva med ABS:en, på gata vill jag ha ABS..

Vart köpte du fotpinnarna och har du nån bild på dom ?? :)
 
Idag när jag var ute och körde med Er6an så började oljelampan lysa, kollade oljan och allt verkar vara som det ska. Någon som vet vad som kan vara fel?
 
Vart köpte du fotpinnarna och har du nån bild på dom ?? :)
Jag köpte de här: http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/4694/

Fotpinne-settet kommer i tre delar (se länken), "armarna" är i tre olika längder, jag valde 30 mm och det fungerar klockrent för mig.

Avståndet mellan fotpinne och växelpedal blir längre än original, jag har strl 45 och med 30 mm armarna är det inga som helst problem att "nå fram" till pedalen med foten, jag växlar precis som vanligt. Japsarna har nog ganska små fötter. :)

Installationen är väldigt enkel (finns video på länken ovan).

Dom flesta kanske använder fotpinnesatsen för att sänka fotpinnarna, jag gjorde tvärtom (se bild), WP_001724.jpg för att få bättre markfrigång. Kontentan är att jag nu skrapar mer knä och mindre stövel/tåspets..

Fördelen med detta "rear-set" (fotpinnesats på svenska?) är att passagerarfotpinnarna är kvar samt att monteringen är väldigt enkel.

Dessutom kan man på två minuter sänka fotpinnarna om man skulle vilja det (med upp till 3 cm lägre än original, beroende på vilken vinkel man väljer att montera "armen", som bilden som finns på sidan som jag länkade till), vid långkörning på motorväg t ex. :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top