ER6-tråden

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
En stilla fundering från mig.

Skulle ni köpa en ER6a som är servad av privatperson (dokumenterat), eller skulle ni välja bort den direkt? Tilläggas ska att hojen är i ett exemplariskt skick, och är i princip i skick som ny.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Nej, ingen bensinkran. Det är insprutning, den suger vid behov :) Samma med choken, automatiskt.

Sitter på bakstötdämparen högst upp, där man kan skruva för att justera, men jag tror inte det är för 68kg? 75-80kg är väl standardvikt oftast?:rolleyes:

ok tackar då finns det ingen soppa kran tänkte det när det är insprutning jo menade runt 80 kg skrev fel har hittat verktyget att ändra dämparen men ser inga markeringar, samt ska man ´lossna nån skruv typ eller är det bara att skruva med medföljande verktyg? ser som sagt inga markeringar från 1-7 att ställa den efter
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
En stilla fundering från mig.

Skulle ni köpa en ER6a som är servad av privatperson (dokumenterat), eller skulle ni välja bort den direkt? Tilläggas ska att hojen är i ett exemplariskt skick, och är i princip i skick som ny.

Beror nog på många faktorer..
Är det dokumenterat vad som har gjorts och när?
Är det bra kvalitet på olja/filter osv som sitter på hojen?
Upplever jag personen som säljer som kunnig? (eller är det en klåpare som har servat..typ.)
Hur långt har hojen gått/hur gammal är den? (är det under garantitiden så vill jag ha alla servicestämplar.. är den äldre så kanske det inte är lika relevant)

Finns det en likvärdig hoj till salu samtidigt med ett liknande pris som är servad på verkstad så kommer jag sannolikt välja den. Annars kan jag säkert tänka mig att köpa men ja det handlar nog mycket om förtroende. Jag kan bara utgå från mig personligen och jag vet inte hur man kontrollerar och byter t.ex. tändstift (än). Det vill jag gärna att de kollar när jag har hojen inne på service. Så om man servar själv vill jag vara säker på att såna saker kontrolleras.
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
En stilla fundering från mig.

Skulle ni köpa en ER6a som är servad av privatperson (dokumenterat), eller skulle ni välja bort den direkt? Tilläggas ska att hojen är i ett exemplariskt skick, och är i princip i skick som ny.

Jag servar min hoj själv det enda verkstaden har gjort är 100mila servicen. Jag har en fullständig servicemanual som jag följer samt att jag vet vad jag gör. När det byts servicedelar är det samma saker som en auktoriserad verkstad skulle använda. Allt jag gör dokumenteras väl och jag följer alltid servicemanualen.

Jag är av den åsikten att vet man vad man gör så kommer man alltid göra ett bättre jobb än en stressad meck som har tidspress på sig.
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
En stilla fundering från mig.

Skulle ni köpa en ER6a som är servad av privatperson (dokumenterat), eller skulle ni välja bort den direkt? Tilläggas ska att hojen är i ett exemplariskt skick, och är i princip i skick som ny.

Har den inte gått flera tusen mil med tvivelaktig service så hade jag slagit till. Självklart så måste man känna att personen som skött servicen är kunnig!
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hehe, sorry - kanske vilseledde er lite, men det är alltså min hoj det handlar om :)
Den är servad första gång på firma, sen är den servad av första ägaren (äldre herre) och av mig.

Bra oljor, och servicemanual är följd och jag tror mig verka seriös :)
Kommer eventuellt lämna ER6-gänget inom en snar framtid - dock långt ifrån bestämt.

Därför ville jag kolla lite åsikter här bland er :)
 
Last edited:

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Tjenare alla,

eftersom många undrar över detta med slip-on utan PC till hojjen så kan jag meddela att jag hämtade ut min hoj från johans MC igår med ett nytt Leo vince på. DB-killern åkte ur direkt och den går som en pärla, ingen som helst antydan till ojämn gång. Man känner också av en betydande kraftökning vilket inte gör ont :)

Ljudet e magiskt :tummenupp
Jag har köpt en -10 med Leo Vinci idag.

Ljud är grym :-D
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
ok tackar då finns det ingen soppa kran tänkte det när det är insprutning jo menade runt 80 kg skrev fel har hittat verktyget att ändra dämparen men ser inga markeringar, samt ska man ´lossna nån skruv typ eller är det bara att skruva med medföljande verktyg? ser som sagt inga markeringar från 1-7 att ställa den efter

Högst upp på dämparen, närmast motorn finns det en silverfärgad "ring" där man ändrar förspänningen, den har även markeringarna i form av "hack", ser med lite god fantasi ut som formen av drevkuggar, 7 st.
Du ser dem på bilden och även den ovala förhöjning med 2 st hål som är indikatorn på vilken förspänning du har.

Lite rörigt men jag hoppas du förstår mitt svammel.
// Jimmy
 

Bifogat

  • 1004_sbkp_03_z+sportbike_mods+shock_spring.jpg
    1004_sbkp_03_z+sportbike_mods+shock_spring.jpg
    162.5 KB · Visningar: 114

Lauritzen

Gråben
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Ålstorp
Hoj
ER6-F 2010
Ingen som lider av det högfrekventa ljudet på -09 eller nyare (som tydligen kommer från soppapumpen)? Nån som lyckats få tyst på det? Öronproppar i all ära, men känns drygt att tvingas använda det för att slippa känslan av tinitus så fort man står still med hojen!

Hade samma ljud. Pillade bort tanklocket och tog av en gummi-grej som satt på själva tanklocksringen. Tycker att ljudet minskat betydligt. Lite hörs ju fortfarande från pumpen men det är inget som stör... Har gjort ett inlägg tidigare #8855
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Högst upp på dämparen, närmast motorn finns det en silverfärgad "ring" där man ändrar förspänningen, den har även markeringarna i form av "hack", ser med lite god fantasi ut som formen av drevkuggar, 7 st.
Du ser dem på bilden och även den ovala förhöjning med 2 st hål som är indikatorn på vilken förspänning du har.

Lite rörigt men jag hoppas du förstår mitt svammel.
// Jimmy

Tackar ja nu förstår jag såg även en video på YouTube där dom ställde dämparen på en yamaha, det blev fel tänkt när man funderar på om man ska skruva loss något för att ändra dämparen, men varför skulle dom göra det krångligt när det bara är att ta verktyget ändra dämparen
he he man tänker för mycket ibland :huvet samt att man inte vill förstöra något ,är första hojen tackar för bilden
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Hade samma ljud. Pillade bort tanklocket och tog av en gummi-grej som satt på själva tanklocksringen. Tycker att ljudet minskat betydligt. Lite hörs ju fortfarande från pumpen men det är inget som stör... Har gjort ett inlägg tidigare #8855

Ah titta, snyggt :) Ska testas! Tack
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Hade samma ljud. Pillade bort tanklocket och tog av en gummi-grej som satt på själva tanklocksringen. Tycker att ljudet minskat betydligt. Lite hörs ju fortfarande från pumpen men det är inget som stör... Har gjort ett inlägg tidigare #8855

är det inte risk att vatten läcker in då?
 

Lauritzen

Gråben
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Ålstorp
Hoj
ER6-F 2010
är det inte risk att vatten läcker in då?

Nix - det tror jag inte. Gummi-grejen sitter mot en upphöjning på tanken. Kanske 5 mm hög. Skulle tro att det skulle till en mindre syndaflod om vatten ska kunna ta sig in den vägen. MEN får jag problem med det (eller annat) = inlägg om detta direkt.

Detta är en extremt enkel operation. Tre insex skruvas av, bort med gummi grejen, tre insex skruvas på igen...
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Tänkte bara se om det finns något intresse att köpa mitt Sportsbar till ER-6F 09-?
Fick precis hem rätt delar från USA (skickade mig fel bottenplatta först) så det är sprillans nytt och oanvänt. Ska nog sälja hojjen i slutet på sommaren/nästa vår så ångrade mig och behåller den nog original..

Nypris med frakt & tull var 1850kr.
Vågar inte säga om det passar till ER-6N eller ej..

Mer info och bilder finns här:
http://www.motospecialties.com/stor...ndlebars&type2=Handlebars&category=Sport Bars

Skicka ett pm isf.
 
Last edited:

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tänkte bara se om det finns något intresse att köpa mitt Sportsbar till ER-6F 09-?
Fick precis hem rätt delar från USA (skickade mig fel bottenplatta först) så det är sprillans nytt och oanvänt. Ska nog sälja hojjen i slutet på sommaren/nästa vår så ångrade mig och behåller den nog original..

Nypris med frakt & tull var 1850kr.
Vågar inte säga om det passar till ER-6N eller ej..

Mer info och bilder finns här:
http://www.motospecialties.com/stor...ndlebars&type2=Handlebars&category=Sport Bars


Skicka ett pm isf.

Det trodes passa, men vill man ha sån på en sådan hoj? Är väl sittandets skull man kör er6 trodde jag :)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
skulle lätt köpa en hoj som var hemmaservad om den såg bra ut, klarar man inte byta oljan själv kanske man inte klarar av att kolla nivån heller.
Det äv väl mer det övriga skicket som avgör, har ytterst sällan varit med om motorer som gått rasat för mig pga ev vanvård på något fordon.
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
skulle lätt köpa en hoj som var hemmaservad om den såg bra ut, klarar man inte byta oljan själv kanske man inte klarar av att kolla nivån heller.
Det äv väl mer det övriga skicket som avgör, har ytterst sällan varit med om motorer som gått rasat för mig pga ev vanvård på något fordon.
Håller med.
 

Nicke0176

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki Er6n 2010
Är ni nöjda med ER6n

Tjena!

Är ni som har Er6n nöjda med hojen?
Vad är ni eventuellt missnöjda med!

Har inte hunnit provköra någon ännu, men har läst att den upplevs slö på låga varv. Är det bra klipp i den eller upplever ni den slö?

Mvh / Niklas
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Tjena!

Är ni som har Er6n nöjda med hojen?
Vad är ni eventuellt missnöjda med!

Har inte hunnit provköra någon ännu, men har läst att den upplevs slö på låga varv. Är det bra klipp i den eller upplever ni den slö?

Mvh / Niklas

Kanon nöjd.
Nja, den är väl snarare piggare på lågare varv och inte fullt så spetsig topp som tex en rad 4a kan ha eftersom ER-6n har en rad 2a (parallell twin).
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top