ER6-tråden

Ja, T-Röd funkade för mig.

aah, när du säger att du inte rengjorde tillräckligt, är det gnugga gnugga tekniken som gäller? Alltså verkligen gno rent det från smuts?




Jag går lite i tankarna kring att jag gärna skulle vilja ha lite bättre acceleration, lättare att få upp den på bakhjulet och jag är inte så jätteintresserad av att köra maxfart då det är vedervärdigt på den här hojen :D

Vad kostar det att dreva om, sliter det mer på motordelar? Vad finns det för nackdelar och fördelar?
 
Last edited:
aah, när du säger att du inte rengjorde tillräckligt, är det gnugga gnugga tekniken som gäller? Alltså verkligen gno rent det från smuts?




Jag går lite i tankarna kring att jag gärna skulle vilja ha lite bättre acceleration, lättare att få upp den på bakhjulet och jag är inte så jätteintresserad av att köra maxfart då det är vedervärdigt på den här hojen :D

Vad kostar det att dreva om, sliter det mer på motordelar? Vad finns det för nackdelar och fördelar?

Varför dreva om?
Er6an går hur bra som helst att dra upp på slangen orginal.
Min hoj är orginal och jag klarar av att köra nästan hela 3an ut (140 ca slår man ner i).

2an kan du också wheela på och då kommer du upp i max 110kmh innan du slår ner.

Får du inte upp den på bakhjulet nu så är de bara träning som gäller!
Koppla upp den på 2an vid 5000-6000varv så ska du se den går upp.


Ang fjädrarna.: Dessa är förstärkta eftersom orginal fjädrarna blir lätt dåliga om du kopplar upp hojen mycket på bakhjulet.
När er6an börjar slira på kopplingen så är de oftast fjädrarna som är boven.
Byta till hårdare och du blir av me kopplingslir i de flesta fallen
 
Last edited:
Fjädrar

Blev nyfiken efter att ha läst guiden:
http://www.brp650forum.com/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=873

Det jag undrar är om vi säger att fjädrarna inte är slitna, vad får man ut av att byta dem till ett par hårdare? Vad fyller fjädrarna för funktion och hur upplevs körningen med ett par hårdare respektive mjukare?

Är det värt att lägga pengarna om de inte är slitna? (arbetet är ju en baggis med den guiden :) )
Kan ju göras vid nästa oljebyte som endå sker om ett par veckor.
 
Blev nyfiken efter att ha läst guiden:
http://www.brp650forum.com/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=873

Det jag undrar är om vi säger att fjädrarna inte är slitna, vad får man ut av att byta dem till ett par hårdare? Vad fyller fjädrarna för funktion och hur upplevs körningen med ett par hårdare respektive mjukare?

Är det värt att lägga pengarna om de inte är slitna? (arbetet är ju en baggis med den guiden :) )
Kan ju göras vid nästa oljebyte som endå sker om ett par veckor.

Jag bytade dem för att jag blev rekommenderad av jonholm här på forumet.
Byter du dem så slipper du med stor sannolikhet kopplingslir i framtiden om du kör hårt.
Kopplingshandtaget blir lite hårdare men på ett positivt sätt.
Mycket mer känsla i kopplingen nu än innan.
Jag märkte mer kontroll med dessa fjädrarna speciellt när man koppla upp den på slangen.

Det är ju inte nån sinnesjuk summa som de kostar så ja tycker definitivt du ska byta om du kör hårt
 
Jag bytade dem för att jag blev rekommenderad av jonholm här på forumet.
Byter du dem så slipper du med stor sannolikhet kopplingslir i framtiden om du kör hårt.
Kopplingshandtaget blir lite hårdare men på ett positivt sätt.
Mycket mer känsla i kopplingen nu än innan.
Jag märkte mer kontroll med dessa fjädrarna speciellt när man koppla upp den på slangen.

Det är ju inte nån sinnesjuk summa som de kostar så ja tycker definitivt du ska byta om du kör hårt


Hej bra skrivet av dig. Tänkte göra ett förtydligande. Fjädrarna som ni kan köpa av Gary på blueridgeperformance är special beställda från barnett.
Vanliga barnett är ca 10 % hårdare än original går att köpa från roffesmotor heter mt-55 medans Garys fjädrar är ca 30-40 % hårdare än original.
Fick problem med slirande koppling på min och vid demontering så visade sig att stålskivorna och lamellerna låg väl inom toleransen. Fjädrarna däremot var helt slut. Men eftersom den hade slirat så behövdes allt bytas ut.
Slutsats kör ni tufft så bör ni byta fjädrar förslagvis till Garys special. Fick även höra att då lamellerna är slut så bör endast original användas. Då brevet från staterna har ett lågt värde så bör ni slippa tull o moms.
Se så ring nu och beställ.....:)
 
Mycket vishet på ER-6 modell delen, beror säkerligen mest på att vi ger våra hojar sann kärlek, och hojen ger oss sann kärlek tillbaks :D Ge och ta, slåss tillsammans, står alltid frammåt och aldrig bredvid.. Ja ni förstår :)
Jag beställer fjädrarna imorgon men varför inte byta packning medans man håller på, min är endå ifrån 2006 så jag funderar på att köra på hela kitet, och är det annorlunda för 06 års modellen jämtemot 08-10 ? Skiten borde väl passa eller hur? Ska ringa nccr.se och fråga vart fan mina kraschpuckar är någonstans, har dem inte levererat så avbeställer jag....
 
... Vanliga barnett är ca 10 % hårdare än original går att köpa från roffesmotor heter mt-55 medans Garys fjädrar är ca 30-40 % hårdare än original....

Så de fjädrarna man köper på BRPs hemsida är specialarna som var 30-40% hårdare?

Är intresserad av de hårdare fjädrarna som du beskrev och är det då de vanliga på BRPs hemsida som gällde då? Lite förvirrad och tänkte beställa för dessa verkar gynna min körstil.

Har ett lägre och rakare styre så min tyngd hamnar längre fram. Skulle då uppskatta om kopplingen inte gav up på mig i mina amatörsmessiga försök att slanga :Bugar
 
Packningen kan du köpa hos din kawa återförsäljare.
Kostar 130kr.
Jag behövde dock inte byta min utan den gamla vart hel och fin.
Ja har för mig att motorn i princip är exakt samma på 06-10.
Det är BRP fjädrar du ska beställa , de kommer in snygg grön färg med :D

Er6an är en grym hoj! Har provat många nu senaste månaden men har alltid tyckt att min er6 är bättre :)
När ni lärt er slanga med den kommer ni älska den ännu mer :krama
 
Min hoj är orginal och jag klarar av att köra nästan hela 3an ut (140 ca slår man ner i).


Va fan du har ju blivit bättre än mig nu :tummenupp Typiskt att man varit så jäkla upptagen så man inte kunnat följa med ut på träningarna :mad:

Ska upp till småland i helgen men nästa vecka hoppas vi på bra väder så drar vi ut och tränar lite så kan jag dessutom få se på ett proffs nu ju :tuttar
 
Va fan du har ju blivit bättre än mig nu :tummenupp Typiskt att man varit så jäkla upptagen så man inte kunnat följa med ut på träningarna :mad:

Ska upp till småland i helgen men nästa vecka hoppas vi på bra väder så drar vi ut och tränar lite så kan jag dessutom få se på ett proffs nu ju :tuttar

Absolut! Träning är allt.
Du kommer nog växla med kopplingen sen när du ska ha i 3an.
Utan blir de för jävla rykigt och ibland får man vara beredd på bromsen :P
 
Bakhjulsåkat är en liten del, jag ser gärna snabbare acc jämfört med toppfart då jag som sagt inte tycker om att åka fort.

Ok , Har läst om folk som sattit på 14 drev fram men inte upplevt någon större skillnad i acceleration men ja kan inte uttala mig riktigt där eftersom ja inte själv provat det.

Tänk på att om du drevar om kommer hastighetsmätaren visa fel.
Speedohealer funkar inte på 09 då det är analog mätare.

Men prova 14/48 (orginal är 15/46 tror jag)
 
aah, när du säger att du inte rengjorde tillräckligt, är det gnugga gnugga tekniken som gäller? Alltså verkligen gno rent det från smuts

Rent från smuts och plast drar gärna till sig fett så det är lite svårare att få bort. Vad jag missade var att ta en ren bit trasa och gno en sista gång på plastdelen. Själva tanken är lätt att rengöra. Det var lite kallare ute också när jag gjorde detta så det kan ha varit en bidragande effekt. Följ bruksanvisningen i övrigt och ta inte bort hela skyddstejpen direkt. Blir lättare att justera in då för klistret är rejält kladdigt. Kolla in min ena garagebild så ser du resultatet. Jag fick klippa av en liten flik som stack ut på den delen som sitter på plasten för att få den rätt/snygg men det är inget man tänker på.
 
Rent från smuts och plast drar gärna till sig fett så det är lite svårare att få bort. Vad jag missade var att ta en ren bit trasa och gno en sista gång på plastdelen. Själva tanken är lätt att rengöra. Det var lite kallare ute också när jag gjorde detta så det kan ha varit en bidragande effekt. Följ bruksanvisningen i övrigt och ta inte bort hela skyddstejpen direkt. Blir lättare att justera in då för klistret är rejält kladdigt. Kolla in min ena garagebild så ser du resultatet. Jag fick klippa av en liten flik som stack ut på den delen som sitter på plasten för att få den rätt/snygg men det är inget man tänker på.

Stort tack för hjälpen! Får se om jag får dom idag eller på måndag :) Blir stortvätt av hojen och sen montering så fort regnet torkat upp från vägarna.
 
Känner mig dum nu, men hittar bara Barnetts på hemsidan :brinnerup


Hej han säljer både vanliga barnett och dom extra hårda special beställda från barnett. Ring och prata med Gary så får du rätt. Utan packningen kostar frakten 15 usd plus 15 för fjädrarna. Du uppger ditt kort nr på telefon(börja inte noja nu) och mailar honom din address. Paketet får du efter ca 7 dagar med uspostal och då värdet är endast 20 usd på paketet så slipper du förmodligen tull o moms. Sådär ja busenkelt eller hur ? :)
 
någon som har någon häste bra tysk sida där man kan köpa slipons :P?

http://www.louis.de , köpte mitt dära, bra skit.. De har ett brett urval, men jag valde ett Hurric mest för priset skull..

Nu har jag beställt BRP grejer, och ska monteras på om ca 2veckor när jag har kommit tillbaks från en kortare resa, hoppas paketet har anlänt tillsdess...
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top