ER6-tråden

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Ganska trevliga siffror med relativt små "ingrepp"
Undra vad effekten var innan detta dock.

Då kan man ju undra vad dom gjort för "fel" med Sporthojsfarmors hoj om den inte ger mer än 60?

Fortsatt trevlig kväll alla!

ja det kan man undra, men han kan ha svamlat för de bänkar ju massor av hojar varje dag och han TRODDE att det var så?
Men som sagt, borde finnas sparat i deras dator
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det går inte att jämföra siffror mellan olika bänkar. Även om man vet om de kompenserar för väder och annat och om de räknar med någon faktor för att motsvara veveffekten i stället för den på bakhjulet uppmätta så skiljer det i alla fall på olika bänkar.

Det enda intressanta är hur mycket har ni före och efter en förändring i samma bänk.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Skriver av mig lite av mina erfarenheter av er6n för er som funderar på att köpa .

Jag hade först gsxr 750 - 00 och bytade till er6.
Har inte ångrat bytet en sekund.
Er6an har inga problem att hänga med r1 och andra sporthojar (Förutom dragracing).
Har aldrig kört en hoj som är bra på så pass mycket.
+ Bekväm
+ Bränslesnål
+ Bushoj (wheelies , stoppies )
+ Hanterbarheten lättkörd
+ Billig försäkring
+ Stadskörning

Jag kommer nog aldrig byta till sporthoj igen.
Ni som funderar på att byta , prova och jag lovar dig att du kommer ha er6 högst upp på din önskelista.
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Har en liten fråga..
Var ute och körde ett par timmar igår och det var en hel del aktiv körning så att säg :)
Hojen kändes som att den gick bättre än aldrig förr, men jag tyckte den lät lite annorlunda, en och annan avgasknall bland annat. Ska den göra det?

Hojen är ny och har nu passerat 120mil. De anmärkte inget på 100mils servicen så känner inte att något borde vara defekt. Men lite orolig blir man ju.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Skriver av mig lite av mina erfarenheter av er6n för er som funderar på att köpa .

Jag hade först gsxr 750 - 00 och bytade till er6.
Har inte ångrat bytet en sekund.
Er6an har inga problem att hänga med r1 och andra sporthojar (Förutom dragracing).
Har aldrig kört en hoj som är bra på så pass mycket.
+ Bekväm
+ Bränslesnål
+ Bushoj (wheelies , stoppies )
+ Hanterbarheten lättkörd
+ Billig försäkring
+ Stadskörning

Jag kommer nog aldrig byta till sporthoj igen.
Ni som funderar på att byta , prova och jag lovar dig att du kommer ha er6 högst upp på din önskelista.

Intressant intressant!
Är som dig inte heller så mycket för rena sporthojar, dock får jag väl säga att en S1000RR inte vore helt fel. Men det är mer drömmar på min sida...

En hoj dock som jag kan tänka mig att skaffa inom något år som efterträdare till ER6an är en sådan här:
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_z750_28539668.htm?ca=11&w=3

Känns som nästa steg upp så att säga.
Har en liten fråga..
Var ute och körde ett par timmar igår och det var en hel del aktiv körning så att säg :)
Hojen kändes som att den gick bättre än aldrig förr, men jag tyckte den lät lite annorlunda, en och annan avgasknall bland annat. Ska den göra det?

Hojen är ny och har nu passerat 120mil. De anmärkte inget på 100mils servicen så känner inte att något borde vara defekt. Men lite orolig blir man ju.

Knallar blir det ibland även med org delar när du kommer på motorbroms från högavarv, det går inte att komma ifrån. Dock om den smäller flera gånger på en motorbroms helt org är det nog något knas. Så är det inte med min iaf, kan få till en dov, tyst, tillstymmelse till knall när jag kommer från högavarv in i en kurva.

Det med ljudet är väl att du inte är så van med att den går på högavarv hela tiden, men kolla om du hittar något missljud när du ska ut och åka. Kan ju vara något som sitter löst. :)
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Knallar blir det ibland även med org delar när du kommer på motorbroms från högavarv, det går inte att komma ifrån. Dock om den smäller flera gånger på en motorbroms helt org är det nog något knas. Så är det inte med min iaf, kan få till en dov, tyst, tillstymmelse till knall när jag kommer från högavarv in i en kurva.

Det med ljudet är väl att du inte är så van med att den går på högavarv hela tiden, men kolla om du hittar något missljud när du ska ut och åka. Kan ju vara något som sitter löst. :)

Haha.. Du menar alltså at det handar om att jag äntligen börjat köra hoj som det låter lite ovant för mig :tungan

Jag tackar. Ska lyssna efter nogrannare nästa gång, men som sagt så kändes det som att den gick riktigt bra så det gör ju att oron dämpas lite.. :)
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Ganska trevliga siffror med relativt små "ingrepp"
Undra vad effekten var innan detta dock.

Då kan man ju undra vad dom gjort för "fel" med Sporthojsfarmors hoj om den inte ger mer än 60?

Fortsatt trevlig kväll alla!

Skulle oxå tycka det varit kul att ha effekt/vrid kurvorna innan bänkningen för att kunna jämföra, men,men....
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
En hoj dock som jag kan tänka mig att skaffa inom något år som efterträdare till ER6an är en sådan här:
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_z750_28539668.htm?ca=11&w=3

Har också tittat på z750 från -07 och senare. Har börjat känna mig så pass säker på hojen nu att jag börjat sukta efter några fler pollar. Z750 känns som en storebror till ER6 men försäkringen är mer än det dubbla (nuvarande 5500kr hel/hel för ER6n) med dyrare däck och lite andra sådana pinaler så jag tänkte att fan, jag kan nog vänta 4 år till tills jag är 24. Så tråkig är inte ER6:an :)
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Har också tittat på z750 från -07 och senare. Har börjat känna mig så pass säker på hojen nu att jag börjat sukta efter några fler pollar. Z750 känns som en storebror till ER6 men försäkringen är mer än det dubbla (nuvarande 5500kr hel/hel för ER6n) med dyrare däck och lite andra sådana pinaler så jag tänkte att fan, jag kan nog vänta 4 år till tills jag är 24. Så tråkig är inte ER6:an :)

Även jag tittade på z750 INNAN er6 köpet. Den är ju skitsnygg, men:
-tyngre
-trist motorkaraktär
-och som det inte vore nog så kostar den säkert dubbelt så mycket per mil (värdeminskning, försäkring, service, delar, bensin)

Lycka till! :tummenupp
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Även jag tittade på z750 INNAN er6 köpet. Den är ju skitsnygg, men:
-tyngre
-trist motorkaraktär
-och som det inte vore nog så kostar den säkert dubbelt så mycket per mil (värdeminskning, försäkring, service, delar, bensin)

Lycka till! :tummenupp

Att en hoj är lite tyngre än en er6 ser jag inte som en nackdel (dock inga överdrifter som en järnklump på 250kg torrvikt) då ett par kilo mer i hojen kan göra den lite stadigare i kurvor och inbromsningar. Märkte av att er6:an blev just lite mer ostadig vid hårda inbromsningar samt kurvar (inte ofta men märkes av ibland) när jag bytte till ett bredare styre. Betydligt mer kontakt med hojen dock.

Fast du sade att z750 hade trist motorkaraktär. Är intresserad nu, tycker er6:an är skitkul att köra men inte provkört z750. Några fler synpunkter?

Håller med på kostnaderna, vilket är varför jag inte brytt mig om att provköra utifall jag skulle bli kär :krama
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Att en hoj är lite tyngre än en er6 ser jag inte som en nackdel (dock inga överdrifter som en järnklump på 250kg torrvikt) då ett par kilo mer i hojen kan göra den lite stadigare i kurvor och inbromsningar. Märkte av att er6:an blev just lite mer ostadig vid hårda inbromsningar samt kurvar (inte ofta men märkes av ibland) när jag bytte till ett bredare styre. Betydligt mer kontakt med hojen dock.

Fast du sade att z750 hade trist motorkaraktär. Är intresserad nu, tycker er6:an är skitkul att köra men inte provkört z750. Några fler synpunkter?

Håller med på kostnaderna, vilket är varför jag inte brytt mig om att provköra utifall jag skulle bli kär :krama

Om du bestämmer dig för att provköra så var noga med att känna på lite rappa tvära kurvor, där tycker jag z:ans största brister ligger.

Har märkt att när jag provar hojar så tenderar jag att mest åka typ landsväg och långa svepande högfartare och där är z:an rätt trevlig, men som sagt, glöm inte att testa stadskörningen också.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Har också tittat på z750 från -07 och senare. Har börjat känna mig så pass säker på hojen nu att jag börjat sukta efter några fler pollar. Z750 känns som en storebror till ER6 men försäkringen är mer än det dubbla (nuvarande 5500kr hel/hel för ER6n) med dyrare däck och lite andra sådana pinaler så jag tänkte att fan, jag kan nog vänta 4 år till tills jag är 24. Så tråkig är inte ER6:an :)
Var inne lite på samma linje då jag byte in min er6:a mot en Z1000-08. Kontentan var en grym besvikelse. Chassit, fjädring, kvalitet och utseendet på z1000 var jag extremt nöjd med, men SUCK vilken ultracolortråkig motor!! Blä! Hade den bara ett halvår innan jag bytte tillbaka till twinmotor ( Aprilia denna gång ). Det var iallafall min erfarenhet
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
En dum fråga.. men alla säger olika? Är er 6 en parallell-twin eller en radtvåa? Sitter inte alltid en twin i ngn form av V-formation?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej tänkte lämna omdöme om dom nya däcken pirelli diablo rosso corsa. Var på gelleråsen körde på rek tryck 2,5 b 2.25 f det var väldigt varmt men dom byggde upp värme snabbt. Fanns hur mycket grepp som helst och vid kraftigt nedlägg så blir det ett slicks. På gata så känns dom väldigt stabila och förtroendegivande. Har inte kört i regn och kan inte uttala mig om våtgrepp eller slitage. Känns som ett mycket bra däck för tuffare gat körning blandat med några bandagar. Kan varmt rek detta däck.:tummenupp
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Orkade inte vänta på att du skulle svara på mitt andra inlägg och hade ändå inget att göra så jag sprang ut och meckade lite och gjorde en film.

Hurric med db-killer(insats)
Hurric med fria vägar
Original
http://www.youtube.com/watch?v=KgF7Y23KEUM

Hoppas det låter bra, låter ju absolut bättre irl. Utan db-killer blir det så det känns i magen tom när man står brevid. :tummenupp

Kan utan tvekan rekommendera hurric någon som vet förväntad ungefärlig effektökning i hk?, har monterat ihop det nu och IRL är de fy helvete tryck i den, ta filmklippen på youtube med en nypa salt.. Nu vänder till och med tjejerna om och tittar vad det är för någon som kommer bakom, för det är ju ganska trevligt att få se ansiktet på dem nu när alla går runt i kort kort.. :) :)

Skriver av mig lite av mina erfarenheter av er6n för er som funderar på att köpa .

Jag hade först gsxr 750 - 00 och bytade till er6.
Har inte ångrat bytet en sekund.
Er6an har inga problem att hänga med r1 och andra sporthojar (Förutom dragracing).
Har aldrig kört en hoj som är bra på så pass mycket.
+ Bekväm
+ Bränslesnål
+ Bushoj (wheelies , stoppies )
+ Hanterbarheten lättkörd
+ Billig försäkring
+ Stadskörning

Jag kommer nog aldrig byta till sporthoj igen.
Ni som funderar på att byta , prova och jag lovar dig att du kommer ha er6 högst upp på din önskelista.

Kan inget annat än bara hålla med, har haft en r6a och en zx6r innan jag bytte till er6an, +körglädje!!!!!!!!!!!!!!!



Jag har precis varit nere och monterat på LSL craschpad monteringskit, högersidans motorbult, har en förlängare(spacer) på insidan en svart, ca 5cm lång som motorbulten går igenom, den glappar lite grann, är det någon annan med LSL craschpad som har samma problem? Hur sitter det på era orginal? Hade den inte alls i åtanke.. tacksam för svar...
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Var inne lite på samma linje då jag byte in min er6:a mot en Z1000-08. Kontentan var en grym besvikelse. Chassit, fjädring, kvalitet och utseendet på z1000 var jag extremt nöjd med, men SUCK vilken ultracolortråkig motor!! Blä! Hade den bara ett halvår innan jag bytte tillbaka till twinmotor ( Aprilia denna gång ). Det var iallafall min erfarenhet

Tråkig? 1000cc? Vad i hela? :confused:
Haha, men vad menar du med tråkig? För jämn kurva som inte ger någon kick? Intressant....

En dum fråga.. men alla säger olika? Är er 6 en parallell-twin eller en radtvåa? Sitter inte alltid en twin i ngn form av V-formation?

Ja, då radtvåa och parallell-twin(tvåa) är nästan synonymer så Ja, det är det. Men man säger att motorn är en parallelltwin.
Nej, en twinmotor behöver nödvändigtvis inte vara en V-designad motor. Kolla på tex Bmw med deras boxer-twin..... :)

Kan utan tvekan rekommendera hurric någon som vet förväntad ungefärlig effektökning i hk?, har monterat ihop det nu och IRL är de fy helvete tryck i den, ta filmklippen på youtube med en nypa salt.. Nu vänder till och med tjejerna om och tittar vad det är för någon som kommer bakom, för det är ju ganska trevligt att få se ansiktet på dem nu när alla går runt i kort kort.. :) :)


Jo, skönt ljud blir det. Om någon är sugen på att köpa en Hurric pipa så har jag en över.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Tråkig? 1000cc? Vad i hela? :confused:
Haha, men vad menar du med tråkig? För jämn kurva som inte ger någon kick? Intressant....
Japp...booooring. Vissa kör hoj med med premisser om att : "det ska inte vibrera"...etc.etc.

Hojen är helt slätstruken utan karaktär och personlighet ( förutom utseendet . Jag menar; är folk rädda för att nagellacken ska krackelera? Det ska kännas att man kör HOJ!
Nada lågvarvsegenskaper och klent mellanregister, så man måste upp i 180 km/h för att den ska vara rolig att köra. Passar kanske några, men inte mig. Känslan är att man åker hojn , istället för att köra den.

Blir ibland lite putt på att folk stirrar sig blinda på motorstorlek och hk, istället för att kika på hur de använder ( och vill använda ) sin hoj.

Visst har z1000 hästar på toppvarv, men hur kul är vägen dit? Nä, inte på en nakenhoj enl. mitt tycke.
En annan grej som jag var missnöjd med ( jag skrev ju att chassi var ok ) men det var det inte! Nu ska man ju inte bromsa i kurvor, men det händer, och då vill hojen resa sig...

Kan ju också säga att jag hade en -08 och ska inte jämföras med nya -10.

Jag var mycker mer nöjd med ER6:an, dock så tyckte jag att det saknades några hk och nm över hela registret.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Stompgrips till er6an, någon som har koll på om det finns utpassade stompgrips? Dessa hamnar på plasten i mitt fall då jag är 173cm lång.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top