ER6-tråden

Vägegenskaper som i vad man kan känna, sidoförflyttningar t ex, märks inte så mycket då vikten är väldigt bra placerad där den är under motorn, hade varit mycket värre att ha den högre upp, t ex som de hojar som har ljuddämparna under kutsen, det är ju helt fel viktmässigt.

Däremot är det ju gött att veta att man inte har onödiga kilon att accelerera, bromsa och fjädra. Light is right!


Citat:
Inskickat av JohnVanB
Stämmer bra det! Du får mycket sämre balans i hojen med ett lättare slipon...

:rofl
__________________
/peter

Jupp, så e det. Även om du har motorn placerad där den är idag, så genom att ta bort ca 4 kg från den lägsta tyngdpunkten på er6 ( ljuddämpen ) så flyttar du tyngdpunkten ca 30 cm uppåt mot sadeln. Ja....resten kan du ju räkna ut själv...
Att som jag påstå att det blir MYCKET sämre balans i hojen var väl kanske att överdriva, men sämre blir det.:mattias
 
Efter en sådan smäll skulle jag hellre ta pengar (= ny hoj) än att de lagar den gamla. Man vet aldrig vad som bockats till eller blivit snett och som dom kan missa om nån ska laga.

Trist, framförallt som vi är mitt i säsongen. Hoppas det gick bra med dig!!

Dom kommer med all säkerhet att betala ut cash snackade med verkstan idag, dom har räknat på skadorna kommer kosta 48 tyysen att laga! Jag klarade mig undan med en stukad fot bra med ordentliga skydd :tummenupp
 
Jupp, så e det. Även om du har motorn placerad där den är idag, så genom att ta bort ca 4 kg från den lägsta tyngdpunkten på er6 ( ljuddämpen ) så flyttar du tyngdpunkten ca 30 cm uppåt mot sadeln. Ja....resten kan du ju räkna ut själv...
Att som jag påstå att det blir MYCKET sämre balans i hojen var väl kanske att överdriva, men sämre blir det.:mattias

Ja, jag kan faktiskt räkna på sånt eftersom jag är maskiningenjör. :D Du har bara en tyngdpunkt för hojen och den är ungefärligen i motorn då den ligger väl centrerad och har den största enskilda massan. Att ta bort 4 kilo som är en bråkdel av vad motorn väger och dessutom så nära motorn flyttar tyngdpunkten några mm, inte 30 cm.

Sedan ska man inte tro att Kawasaki har designat hojen så noggrant att tyngdpunkten måste vara exakt där för att hojen ska fungera som bäst. Honda har lagt mycket energi på det vad gäller Firebladen men ER6:an är ett budgetbygge där sånt inte har haft prioritet, dessutom finns det många teorier om exakt hur man ska lägga tyngdpunkten så att komma överens om det kan bli svårt. Det enda som är fel är att lägga till mycket vikt långt från tyngdpunkten. Att ta bort vikt nära tyngdpunkten är bara rätt.

Dom kommer med all säkerhet att betala ut cash snackade med verkstan idag, dom har räknat på skadorna kommer kosta 48 tyysen att laga! Jag klarade mig undan med en stukad fot bra med ordentliga skydd :tummenupp

Sedan köper samma verkstad hojen av försäkringsbolaget för inga pengar alls, lagar den för en bråkdel av 48' och säljer den med bra vinst samtidigt som premierna går upp för alla. :D True story, hände mig med en R1 som blev stulen.
 
Last edited:
vad har ni för kraschpuckar på era hojar? Att punga upp 1600 för ett par original är ju som att slå sig själv medvetslös med ett baseballträ, har ni några andra att rekommendera?

Vad finns det mer för "bra" skydd för hojen? Kolfiberskydd till ramen o.s.v., måste köra med så mycket skydd som möjligt :tummenupp
 
Sedan köper samma verkstad hojen av försäkringsbolaget för inga pengar alls, lagar den för en bråkdel av 48' och säljer den med bra vinst samtidigt som premierna går upp för alla. :D True story, hände mig med en R1 som blev stulen.

Bara bra för mig tar ju hellre pengarna än en lagad hoj :yoparty
Läste nånting förut att er6orna ska få lite uppstilning till 09???,
man kanske ska vänta och tjacka sig en sån...:confused:
 
48 000 låter som taget ur luften om inte ramen är sned, kåporna är snorbilliga vad jag läst här på forumet nånstans.
Tror med dom köper den o lagar upp, du kanske själv kan få köpa den av bolaget o få mellanskillnaden att laga den för? isf kan du ebaya dom flesta delarna.
finns ju fina kolfiberskydd att knöla på motorkåporna så reporna inte syns.
Satt o spånade lite snabbt, kom fram till 20000 för o laga upp den om inte ramen är skadad o då räknade jag på 10000 på en fräsig usd gaffel!!


Nu har jag fått klart från kawa... får ny ram i september/oktober :yoparty .
Beställde bredbandslamdautrustning idag så nu ska det hemmamappas, blev en innovate lm-2.
 
Last edited:
48 000 låter som taget ur luften om inte ramen är sned, kåporna är snorbilliga vad jag läst här på forumet nånstans.
Tror med dom köper den o lagar upp, du kanske själv kan få köpa den av bolaget o få mellanskillnaden att laga den för? isf kan du ebaya dom flesta delarna.
finns ju fina kolfiberskydd att knöla på motorkåporna så reporna inte syns.
Satt o spånade lite snabbt, kom fram till 20000 för o laga upp den om inte ramen är skadad o då räknade jag på 10000 på en fräsig usd gaffel!!


Nu har jag fått klart från kawa... får ny ram i september/oktober :yoparty .
Beställde bredbandslamdautrustning idag så nu ska det hemmamappas, blev en innovate lm-2.

Tycker oxå att 48k verkar lite högt, med tanke på att det är en "budget" modell så är ju delarna hyffsat billiga.

Haru nån länk vart man kan hitta motorkåpsskydden?

Mvh Palle
 
nja kass o kass,... bara en liten svets som spruckit men i slutändan kanske det är billigare att byta ramen än att slipa, svetsa o lacka.. får se hur det går.
Man ska ju inte behöva tjata om att få puckarna bytta eftersom det gått ut en kampanj att byta dom, iaf på -06:or

Ok, tråkigt läge!
Tjata fick man göra mycket, fast jag fick hem två brev och visade upp de.
 
I början av sesongen så såg min Er6a ungefär ut som på din bild lechill.(rullgrus) Dock på vänster sida men inget bakom sadeln eller sadeln blev skadat på min.
Den lagade verkstan. Men din kylare kan ha gått åt skogen vilket inte min gjorde.

Funderar skarpt på kraschpuckar, men vet inte om jag ska ha de runda eller kawas spetsigare. Någon skillnad tro??
 
Höga R.P.M vid kallstart

Nu har jag studerat kallstartsfunktionen lite mera på min ER-6F.

Det ser ut som att tomgångsmotorn "C" drar subtrottelaxeln för mycket.
Har kollat subtrottelsensorn "B" men den är i fullt ändläge på justeringen, hmm
vilket gör att det inte går att justera den mera åt det håll jag vill ha den.
På andra sidan "A" ser man hur nocken vrider upp huvudtrotteln en aning när man slår på tändningen, vilket är kallstartsfunktionen.

Den skenar fortfarande till 3000 rpm vid kallstart, vrider jag sensorn åt det håll som det finns justeringsmån, så skenar den upp till 4300 rpm.

Tvångshåller jag emot gasen så kan jag hålla den på 2000 rpm, men så ska man ju inte behöva göra.:confused:

Är det någon som har mera erfarenhet av detta fenomen, eller något tips hur man löser detta?

//Buseman
 

Bifogat

  • subthrottlesensorB.jpg
    subthrottlesensorB.jpg
    86.8 KB · Visningar: 77
  • subthrottlecamA.JPG
    subthrottlecamA.JPG
    90.8 KB · Visningar: 78
Nu har jag studerat kallstartsfunktionen lite mera på min ER-6F.

Det ser ut som att tomgångsmotorn "C" drar subtrottelaxeln för mycket.
Har kollat subtrottelsensorn "B" men den är i fullt ändläge på justeringen, hmm
vilket gör att det inte går att justera den mera åt det håll jag vill ha den.
På andra sidan "A" ser man hur nocken vrider upp huvudtrotteln en aning när man slår på tändningen, vilket är kallstartsfunktionen.

Den skenar fortfarande till 3000 rpm vid kallstart, vrider jag sensorn åt det håll som det finns justeringsmån, så skenar den upp till 4300 rpm.

Tvångshåller jag emot gasen så kan jag hålla den på 2000 rpm, men så ska man ju inte behöva göra.:confused:

Är det någon som har mera erfarenhet av detta fenomen, eller något tips hur man löser detta?

//Buseman

Hallå! Jag kollade lite på varvtalet idag och min ligger på 1800rpm i ca 20-30 sec för att sedan droppa ner till 1100rpm,det verkar mer normalt eller?
 
vad har ni för kraschpuckar på era hojar? Att punga upp 1600 för ett par original är ju som att slå sig själv medvetslös med ett baseballträ, har ni några andra att rekommendera?

Vad finns det mer för "bra" skydd för hojen? Kolfiberskydd till ramen o.s.v., måste köra med så mycket skydd som möjligt :tummenupp
Jag funderar också på att skaffa nånting som skyddar motorn. johansmc.se säljer motorburar, funderar på om man skulle skaffa såna... känns som dom skyddar lite bättre. Dock så skruvas deras med en klammer runt ramröret vilket tar emot lite. :näsblod
 

Bifogat

  • motorbågar.jpg
    motorbågar.jpg
    153.5 KB · Visningar: 84
Last edited:
Hallå! Jag kollade lite på varvtalet idag och min ligger på 1800rpm i ca 20-30 sec för att sedan droppa ner till 1100rpm,det verkar mer normalt eller?

Ja, det är helt normalt.
Min ER-6n gör så också, startar på 1800 rpm och går ner till 1100-1200 rpm.
Men min F-modell trilskas, får nog hitta på något eget patent snart:gnissla

//Buseman
 
Ja, det är helt normalt.
Min ER-6n gör så också, startar på 1800 rpm och går ner till 1100-1200 rpm.
Men min F-modell trilskas, får nog hitta på något eget patent snart:gnissla

//Buseman

om du orkar testa kan du ju skifta throttlehus på dom båda för o se om det spökar likadant ändå, eller enklare är kanske o skifta ecu så det inte är nåt i programmet som strular.
 
Last edited:
om du orkar testa kan du ju skifta throttlehus på dom båda för o se om det spökar likadant ändå, eller enklare är kanske o skifta ecu så det inte är nåt i programmet som strular.

Jag har N's ECU i den nu, men icke.
Det är precis lika, men jag har noterat att subtrottelsensorn inte är justerad i bottenläge på N'en som den är på F'en.
Så jag har haft tanken att testa trottelhuset från N-modellen.

Men jag har även funderat om det går att flytta axeln i sensorn ett hack så man kan skapa justermån åt bägge håll, men jag har inte tordas skruva bort den för att kolla det än.
Ett annat alternativ är väl att försöka flytta nocken på andra sidan, men troligen är det ett spår eller något som håller den i possition.

//Buseman
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top