ER6-tråden

Har funkat bra med lånebil dom gånger jag råkat ut för viltolyckor, kanske inte den senaste på marknaden men dock fyra hjul o besiktad, har dessutom inte betalat en spänn för det heller.. allt är en fråga om vilja.

Skulle det inte finnas några på ett centrallager är det nästintill pinsamt, det är ju därför det finns, borde finnas nån skrot med en kvaddad er-6a att skaffa en fläkt ifrån så länge för o rädda sommaren.
Men nu är de väl bara två veckor kvar :tummenupp

Tur det inte hänt mig, då hade det varit 3 veckors leverans, efter 4 veckor kryper det fram att fabriken brunnit ner, efter 8 veckor har dom gjort en ny upphandling med annan fabrik, efter 3 månader skickas fläkten, visar sig att fläkten är felgjord o passar inte,.... min vanliga tur när jag beställer saker.
 
Tur det inte hänt mig, då hade det varit 3 veckors leverans, efter 4 veckor kryper det fram att fabriken brunnit ner, efter 8 veckor har dom gjort en ny upphandling med annan fabrik, efter 3 månader skickas fläkten, visar sig att fläkten är felgjord o passar inte,.... min vanliga tur när jag beställer saker.

Haha välkommen till min värld, kul och höra det finns fler som alltid kör på den ensamma gruset med skateboarden.. roligt.. sent ute som fasen så tågbiljetterna gick på 2 loppor för mig och damen.. hade för mig tåg var billigt att resa med ;) Men blev billigare än att sumpa 2 nätter på hotell och flyg ;) Ändå glad i oturen, för tar mig hem, brukar få boka vid jul för att det skall finnas platser kvar.
 
Haha välkommen till min värld, kul och höra det finns fler som alltid kör på den ensamma gruset med skateboarden.. roligt.. sent ute som fasen så tågbiljetterna gick på 2 loppor för mig och damen.. hade för mig tåg var billigt att resa med ;) Men blev billigare än att sumpa 2 nätter på hotell och flyg ;) Ändå glad i oturen, för tar mig hem, brukar få boka vid jul för att det skall finnas platser kvar.

när man bokar tåg har jag hört man ska ringa typ tio ggr, varje person man pratar med hittar olika rabatter.
 
Grattis till hojen! :tummenupp

Kolla med Holtis, han har strypt dotterns ER6:a, kolla inlägg #4087 så kommer du kanske en bit på vägen. :)

okej, tack så mycket. Det ska jag göra!

// Mike



Hej Holtis. Jag har också en ER 6N, den ska strypas. Så jag undrade om du kunde ladda upp lite bilder på strypningnen? Det är nämligen en verkstad som ska strypa hojen till mig, och därför skulle jag vara tacksam om du laddade upp lite fler bilder.

MvH
Kawa Mike

HALLÅ!!!
Låta en firma göra det!!! Varför då? Vad får du betala????
Tar ca 15 minuter att göra själv, och beställa tid på besiktningen!!!
Har bilder i datorn hemma, sitter på¨landet nu... har ju iof dottern hoj utanför, men har bara mobilkameran... skall se om jag kan fixa några nya bilder. Annars så finns de någonstans i denna tråd...

Kan rekomendera alla som skall strypa sina hojar att göra det själv...
Bistår gärna med info och hjälp om så behövs.

Återkommer... skall se om jag kan lösa bilderna :-)
===================================
Här kommer bilderna...
En liten kort förklaring bara...
Stoppskruven monteras i befintligt "gängat" hål, med en hm... torx med centrumhål i. Kontaktstycken med byglad kabel sätts på kontakten som sitter bakom höger "bak-sidokåpa", man kommer åt den med två fingrar och bara drar loss den från hållaren, sedan byter man ut den kontakten som sitter på, med den som är byglad.
 

Bifogat

  • er_2.jpg
    er_2.jpg
    18.3 KB · Visningar: 99
  • er_1.jpg
    er_1.jpg
    32.9 KB · Visningar: 105
  • er.jpg
    er.jpg
    24 KB · Visningar: 120
Last edited:
Är det någon här som har fått problem med frambroms eller kopplningen när ni bytat styre till biltemas "fågelpinnestyre"? tycker att växlingen "låter" mer nu, hur ska man isf justera detta? har oxå märkt att man hör skivan fram mer, särskilt vid svängning. Kul o se hur andra har upplevt bytet, kanske bara är jag som är nojjig o hör massa skumma ljud hit o dit.
//Danne

DU! jag kan bara hålla med, har fått problem med kopplingen + lite skumma ljud!
Mest är det när jag ska lägga i 2an från 1an vid höga varv, neutralen har en tendens till att gå i istället AJA BAJA!, inte alls skoj.

Så jag får trycka i den mer nu, förr var det bara att lirka i växeln lite lungt men nu måste jag ha mer "våld" med foten.
Det funkar men dock inte lika fint som innan bytet.

Något mer som var störande var den där hårda metallen som satt runt kopplingen där uppe som gjorde att kabeln går lite "cp", dvs, den fick böjas ganska mycket nu då styret är bredare och har annan form.

Sen så låter skivan mer fram ja, jag har kollat spel på både koppling o frambroms och det känns bra, speciellt kopplingen, spelet är lagom nere vid motorn.

Sen angående frambromsen, du hade möjligtvis inte bromsvätskebehållaren upponer när du bytte, i så fall kanske det finns lite luft i ledningarna nu?

Men i början så lyssnar man mer efter ljud, nu "hör" jag inget.

Hoppas Ni förstår något av det här, babblar på lite känner jag, men hoppas det löser sig för dig med!
 
Har skickat på ´Biltemas stryre på både frugans och dotterns ER6;or idag, samt kört Bogesundesvägen ett ex antal ggr, inga problem alls... De enda jag reflekterade över var när jag borrade fästpunkterna i styret samt justerade greppen i rätt vinkel för dem så vart det lite "tajt" mellan wirerar och andra skruvar osv precis under, kolla så inget ligger i klämm eller spänner, samt att kopplingswiren går fritt lea vägen, för annars kommer den att "frikoppla" lite då man vrider styret om de spänner i wiren... ingen av våra hojar fick de problemen, men vet att vår förra er5;a fick de problem då de spände i wiren...
Prova gör en "rundpall" med fullt styrutslag med 1:a i, utan att röra kopplingen.. så ser ni om den frikopplar lite... de hör ni på ljudet... :)

Kan bara säga... Hojen vart "sju" resor skönare, och nu ser t om jag som är lite bredare i backspeglarna... :)
 
första felet på er6 idag bromsljuskontakten på fotbromsen är sajko. får felsöka imorn om den kärvar eller om det är elfel på den.
 
Varvtal vid kallstart?

Hej på er alla! (Detta är mitt första inlägg, ny på forumet)
Nu är man en lycklig ägare av 2 st! ER-6:or, 1 N-modell och 1 F-modell.

Nu kan jag och frugan turas om att köra vad som behagas.

Nu har jag en fundering, jag har märkt en markant skillnad på varvtalet vid kallstart av dessa bägge cyklarna.

ER-6n:s varvtal vid kallstart ligger runt 1800 rpm för att efter ca:30-40 sek. gå ner till det normala 1200 rpm, medans F-modellen varvar upp gradvis från 1800 rpm till nästan 3000 rpm där den ligger i ca: 15 sek. varefter den går till normal tomgång.
Jag tycker det låter som om min F-modell är på väg till månen vid kallstart! :huvet

Är det normalt, eller går det att justera?

Vad ligger varvräknaren på, på era ER-6:or vid kallstarten?

//Buseman
 
Last edited:
Firman du jobbar på måste vara väldigt glada över hur du representerar dem här på SH... :rolleyes:

Alla verkar vara likadana på den verkstan... För mig tog det över en vecka för dom att få ihop en offert till f-bolaget, och när jag sedan skulle behöva vänta ett antal veckor på delarna och jag klagade på att det tog lång tid fick jag förslaget att jag kunde köra ner till Hollan och hämta delarna själv om det skulle gå snabbare... :rolleyes:
Nu lyckades dom få klart den innan helgen och inte på måndag som de sagt tidigare... så hatar dom inte fullt lika mycket längre....:gnissla
 

Oj, det var illa, ramen är förstås inte tillräckligt precis vilket inte är konstigt i sig men motorn måste förstås shimsas in vilket man inte gjort. De som haft oturen att få en ram med för stort mått mellan fästena så har man bara dragit ihop, klart att det pajar då med tiden.

Ni kan kolla själv om ni är i farozonen genom att lossa skruvarna till det fästet och se om det glipar, gör det det kan ni lägga brickor där. Det är vad Kawa borde ha gjort.
 
Hej på er alla! (
Nu är man en lycklig ägare av 2 st! ER-6:or, 1 N-modell och 1 F-modell.

Nu kan jag och frugan turas om att köra vad som behagas.

Glidare där! :tummenupp Har du upplevt någon skillnad i köregenskaper på hojarna annat än ifråga om vindskillnad p.g.a. kåporna? Det är ju marginella skillnader på hjulbas och kanske nåt annat...

OT: Förmodligen ryggalagt 50+ mil i stockholmsområdet i helgen. Köra hoj MÅSTE vara det roligaste man kan göra med kläderna på. :) Börjat leka så smått med att dra upp den på bakhjulet nu också, experimenterar med power-wheelies på ettan. Newbie, men kul är det. :hojraket
 
Glidare där! :tummenupp Har du upplevt någon skillnad i köregenskaper på hojarna annat än ifråga om vindskillnad p.g.a. kåporna? Det är ju marginella skillnader på hjulbas och kanske nåt annat...

OT: Förmodligen ryggalagt 50+ mil i stockholmsområdet i helgen. Köra hoj MÅSTE vara det roligaste man kan göra med kläderna på. :) Börjat leka så smått med att dra upp den på bakhjulet nu också, experimenterar med power-wheelies på ettan. Newbie, men kul är det. :hojraket

Halloj, Jag hämtade F:en i fredags 11/7 så jag har bara provat den i 2 mil.
Men visst är det skillnad mot N-modellen, det går att hålla högre fart på F-modellen längre utan besvär med fartvind.
Jag upplever N-modellen lite fladdrig över 130 km/t, men det märks inget på F.
Sen är N möjligen lite snabbare i svängarna för att gaffelförsprånget är brantare.

//Buseman
 
Halloj, Jag hämtade F:en i fredags 11/7 så jag har bara provat den i 2 mil.
Men visst är det skillnad mot N-modellen, det går att hålla högre fart på F-modellen längre utan besvär med fartvind.
Jag upplever N-modellen lite fladdrig över 130 km/t, men det märks inget på F.
Sen är N möjligen lite snabbare i svängarna för att gaffelförsprånget är brantare.

//Buseman

Upplevde aldrig nåt fladder på min N... Dessutom så når aldrig ER6 "högre farter" :)
 
Hej på er alla! (Detta är mitt första inlägg, ny på forumet)
Nu är man en lycklig ägare av 2 st! ER-6:or, 1 N-modell och 1 F-modell.

Nu kan jag och frugan turas om att köra vad som behagas.

Nu har jag en fundering, jag har märkt en markant skillnad på varvtalet vid kallstart av dessa bägge cyklarna.

ER-6n:s varvtal vid kallstart ligger runt 1800 rpm för att efter ca:30-40 sek. gå ner till det normala 1200 rpm, medans F-modellen varvar upp gradvis från 1800 rpm till nästan 3000 rpm där den ligger i ca: 15 sek. varefter den går till normal tomgång.
Jag tycker det låter som om min F-modell är på väg till månen vid kallstart! :huvet

Är det normalt, eller går det att justera?

Vad ligger varvräknaren på, på era ER-6:or vid kallstarten?

//Buseman


nånstans mellan 2 och 3000 varv landar min "N" på vid kallstart
 
ok det blev en er6n till sist, här kommer lite reflektioner efter ca. 100mil på 3 dagar

+ Mycket lätthanterad
+ bekväm även under hyffsat långa körningar (körde 40mil på studs utan större problem, lite ont i röven bara)
+ Under 100km/h finns det en del potential i motorn
+ helt ok att skjutsa på
+ relativt busvänlig även om jag inte får upp den bakan med enbart gasen (funkar med gasa-slå av-gasa)
+ Klockren för slingringa småvägar

- Lite väl slö i högre hastigheter, förmodligen beroende på att den avsaknar kåpor och har rätt låg motoreffekt.
- Saknar 2 cylindrar :tummenupp
- sladdrig i höga hastigheter, när man kommer uppåt 140km/h och kommer in i en sväng så märker man av de billiga komponentera på denna hojen, framförallt fjädringen bak
- Definitivt ingen motorvägsmaskin om man inte gillar att bygga nackmuskler, blir riktigt blåsigt över 130km/h

Summan blir att jag är rätt nöjd med den men den saknar lite klös, sjukt prisvärd! Nästa grej får väl kanske bli en pcIII och luftfilter för att se om det går att kräma ur lite mer (slipon redan på). Till våren blir det nog en R1a dock :)


Är det någon som har ett Raask slipon? Fan det är nästna lite overkill ljud på det dära, inte mycket till dämpning :) Jag får sjuka avgasknallar med det, folk skiter nästan ner sig när man kommer och smäller brevid dem, kan det avhjälpas med lite mappning kanske?
 
Hej har ett väldigt problem som gör mig sömnlös!

Ska köpa mig en sproilans er6 imorgon men vet inte vilken färg jag vill ha, svart eller grön.
Den gröna är 2000kr billigare och den svarta har 4000kr värdecheck men jag har ingen nytta av 4000:- kawa grejjer. personligen vill jag ha den svarta men svarta hojjar blir repiga så snabbt och den gröna har faktist en snygg färg också :/

Vad hade ni gjort?
 
Stod inför samma dilemma för några veckor sedan, kom då på att grönt måste ju vara den snabbaste färgen:tummenupp . Endast du själv kan avgöra vilken färg du skall ha, skönheten ligger ju som bekant i betraktarens ögon.
 
Hej har ett väldigt problem som gör mig sömnlös!

Ska köpa mig en sproilans er6 imorgon men vet inte vilken färg jag vill ha, svart eller grön.
Den gröna är 2000kr billigare och den svarta har 4000kr värdecheck men jag har ingen nytta av 4000:- kawa grejjer. personligen vill jag ha den svarta men svarta hojjar blir repiga så snabbt och den gröna har faktist en snygg färg också :/

Vad hade ni gjort?

Hade samma problem för två timmar sen.

Det blev en grön:D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top