ER6-tråden

Hur hårt har ni spänt kopplingen?? Enligt min återförsäljare skall det vara lite "glapp" i kopplingshandtaget första cm eller så men släpper jag på den så mycket som dom säger så blir känns det inte helt snällt mot växellådan att växla över ca 7000 varv.

Spänner jag som jag vill så tar den väl nästan direkt när man trycker på kopplingshandtaget, men gissar att det finns risk för att man spänner för hårt i så fall och man bränner lamellerna hela tiden i stort sett...?

Hur hårt har ni spänt kopplingen?? Enligt min återförsäljare skall det vara lite "glapp" i kopplingshandtaget första cm eller så men släpper jag på den så mycket som dom säger så blir känns det inte helt snällt mot växellådan att växla över ca 7000 varv.

Spänner jag som jag vill så tar den väl nästan direkt när man trycker på kopplingshandtaget, men gissar att det finns risk för att man spänner för hårt i så fall och man bränner lamellerna hela tiden i stort sett...?

Beror på var du mäter centimetern, längst ut på handtaget eller i skarven mellan handtaget och hållare. :D

Det viktiga är att du har ett precis kännbart glapp nere på kopplingsarmen som går in i motorn, sedan får glappet uppe i handtaget bli vad det blir.

Beror på var du mäter centimetern, längst ut på handtaget eller i skarven mellan handtaget och hållare. :D

Det viktiga är att du har ett precis kännbart glapp nere på kopplingsarmen som går in i motorn, sedan får glappet uppe i handtaget bli vad det blir.

Tackar för svaret.

Ska försöka känna efter glappet nere på kopplingsarmen när jag kommer ut till hojen. Hoppas det är lättare än att bara känna på kopplingshandtaget för där tycker jag det är enormt svårt att få till "glappet" ok samtidigt som kopplingen tar ordentligt.

Då var 100 mila servicen avklarad! den stod på 125mil när dom fick den på Br Hörbergs men det är ingen fara sa dom.

Fälgstripe

Nu ska jag få tummarna loss och fixa fäljstripesen. :tummenupp
Var har ni köpt som har gula hojar och framför allt finns det någon här nere i Skåne som säljer? (Om de nu finns specifikt i "Er6-gult")

(ja jag vet att de varit uppe i tråden innan men jag hittar inte vad som skrevs då)

Last edited:
Nu ska jag få tummarna loss och fixa fäljstripesen. :tummenupp
Var har ni köpt som har gula hojar och framför allt finns det någon här nere i Skåne som säljer? (Om de nu finns specifikt i "Er6-gult")

(ja jag vet att de varit uppe i tråden innan men jag hittar inte vad som skrevs då)

jag har gul o tänkte köpa på ebay, drygt en hundring med frakt

btw, när man ska mappa hojen, ska det göras med en lambda eliminator inkopplad och bredbandslambda i kopplad i hålet eller ska orginallambdasonden oxå vara inkopplad?

Last edited:
100 mila servicen avklarad, telefonpris var 1400-1500:-. när jag kommer dit säger som samma sak. Sen när jag betalar slutar det på 1200:- :tummenupp . Såna här saker som gör att iallafall jag kommer tillbaka :) .

Iof så vet jag inte om arbetet är bra gjort eller om dom ens gjort allt, men priset gör att jag är nöjd för stunden iallafall :D

Så en :pannkyss till Bikecity i Luleå

Last edited:
Nån som har nåt extra billigt ställe för 600-mila? Har hört att det kan bli ruskigt billigt, näst intill gratis på sina ställen, då kan man ju åka några mil extra runt om i västernorrland eller angränsande län.

Det var väl bara kontroll av bromsarna har jag för mig.

Kan man koppla ur ABS på modellen med ABS? På BMWs hojar så finns ju en knapp på styret.

Nepp... Men säkringarna sitter lättåtkomligt, så det är bara att plocka ur säkringen till abs'en:tummenupp

Förresten... Om några dagar är jag inte med i ER6gänget längre.
Då blir det en lycklig tös i Kalmar som kommer brumma runt med pärlan istället.

Last edited:
Tarmac??? Menar du att vi kör brudhoj???? :va
Förresten... Om några dagar är jag inte med i ER6gänget längre.
Då blir det en lycklig tös i Kalmar som kommer brumma runt med pärlan istället

Nån som har nåt extra billigt ställe för 600-mila? Har hört att det kan bli ruskigt billigt, näst intill gratis på sina ställen, då kan man ju åka några mil extra runt om i västernorrland eller angränsande län.
Min ska oxå in snart, samma fråga men i västragötalandlän???

Äntligen fått tummen ut och lagt upp lite bilder i mitt garage, om någon funderar på miniblinkers eller bara allmänt hur en 2008 kan se ut så finns den där =) Jääklar vad fiint väder det är

bumpar min tidigare funderg i tråden:
Någon fler som har problem med vobblande hoj då man tar kurvor i 180 km/h?

Tarmac??? Menar du att vi kör brudhoj???? :va

Det var DU som sa det :D ...fast bara fräcka brudar :tummenupp

bumpar min tidigare funderg i tråden:
Någon fler som har problem med vobblande hoj då man tar kurvor i 180 km/h?

Inget jag lagt märke till iaf :va
Har det hänt ofta eller är det kanske bara en speciell kurva med lite ojämn beläggning.
Tyvärr har ju inte VV samma kvalitetskrav som FIA :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!