ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.
Om jag förstått det rätt så kan man väl skaffa vilken 2 cylindrig 4 taktare som helst? Alltså finns även Ducati 600 SS och Monster 600, 620 att köra på.
Eller har jag förstått reglementet fel?
 
Maverick_ou812 skrev:
2583432 Om jag förstått det rätt så kan man väl skaffa vilken 2 cylindrig 4 taktare som helst? Alltså finns även Ducati 600 SS och Monster 600, 620 att köra på.
Eller har jag förstått reglementet fel?

Allvarligt, en Monster 600 har inget på en bana att göra. Inte ens om den tävlar mot åkgräsklippare eller maratonlöpare. Testkör en och du förstår varför.
Men ni tävlingsförare som har testat en ER6, hur är den? Är det en svampig hoj med dålig markfrigång eller funkar den runt en bana i orginalskick?
Det känns nästan rimmligt att anta att den har en billig ojusterbar bakdämpare och en klen touringgaffel.
 
Tro nu inte att ER6 eller SV650 är något under av effekt och acc jämfört med en monster 620. Jag har åkt ifrån dem bägge med en 620M på både Åsen och Sviestad. ;o)

Bäst tyckte jag nog vårens licenskurs var när jag åkte ifrån hela gänget med en 750sport (3 hästar mer än 620) och då var det många 1000cc hojar med!! ;o)

//Micke

Victor skrev:
2583473 Allvarligt, en Monster 600 har inget på en bana att göra. Inte ens om den tävlar mot åkgräsklippare eller maratonlöpare. Testkör en och du förstår varför.
Men ni tävlingsförare som har testat en ER6, hur är den? Är det en svampig hoj med dålig markfrigång eller funkar den runt en bana i orginalskick?
Det känns nästan rimmligt att anta att den har en billig ojusterbar bakdämpare och en klen touringgaffel.
 
EazyLiving skrev:
2583512 Tro nu inte att ER6 eller SV650 är något under av effekt och acc jämfört med en monster 620. Jag har åkt ifrån dem bägge med en 620M på både Åsen och Sviestad. ;o)

Bäst tyckte jag nog vårens licenskurs var när jag åkte ifrån hela gänget med en 750sport (3 hästar mer än 620) och då var det många 1000cc hojar med!! ;o)

//Micke

Det säger väl mer om klassen på de andra du körde med än hojen och dina körkunskaper? ;)
 
EazyLiving skrev:
2583512 Tro nu inte att ER6 eller SV650 är något under av effekt och acc jämfört med en monster 620. Jag har åkt ifrån dem bägge med en 620M på både Åsen och Sviestad. ;o)

Bäst tyckte jag nog vårens licenskurs var när jag åkte ifrån hela gänget med en 750sport (3 hästar mer än 620) och då var det många 1000cc hojar med!! ;o)

//Micke

Jo, men så är du oxå A-förare och borde kunna köra ifrån olicensierade förare, eller hur? Men har du kört en ER6a och kan jämföra med Monstern, är de på samma nivå i fjädring och markfrigång?
 
Jag var och torrbröt både ER6 och SV650 igår, och rent spontant så säger jag direkt att SV skulle sparka röv. ER6an har stålram, "cross-sving", inga justeringsmöjligheter i gaffel eller bakstöt, blir även knepigt att byta pinnar på han, men jag har sett bilder och det går, allting går :tummenupp
SV däremot är faktiskt en "riktig" hoj, alu.ram, riktigt styra, goda möjligheter till att byta fotpinnar, går justera gaffeln (lite, men ändå) och en hyffsad sving.

Att krascha med en ER6 kan bli dyrt, den ser ömtålig ut vid en syning..

DÄREMOT, SV650 är nog den fulaste hoj jag sett! :D

Kawan är ju skitsnygg och ännu coolare i raceskick! Dom fransmän som kört cupen med ER6 har ju fått byta bakstötd, fotpinnar, slipon och även trixat med framgaffel, vet inte om det bara är fjädrar eller hela innannmätet...

Jag är grymt övertygad om att den har "Klassen" eller kompletering till startfältet i 250sp kommer att bli hur bra som helst!

Va fan BMW Cup gick ju samma helg som Moto GP förra året, förstår ni, BMW??? :tungan

Sen om man jämnför kostnader så blir det inte billigt, men mindre dyrt, med lätthet blir ER6 cupen 7ggr billigare än Veidec. Men framförallt så för mig egen del tror jag ER6 blir 100ggr roligare att köra :tummenupp

Känn på den här då! http://www.zippyvideos.com/6488085055648926/scorpion_libre/
 
Last edited:
mrlind, det måste ju vara lite utmaning oxå att köra hojen. Allting kan inte vara SUPERBIKE så att säga...

Den lät rätt mysigt :tummenupp
 
Swedie skrev:
2583616 mrlind, det måste ju vara lite utmaning oxå att köra hojen. Allting kan inte vara SUPERBIKE så att säga...

Den lät rätt mysigt :tummenupp

Jomenvisst! Helt klart, det är ju lika för alla så det borde inte vara några probbs :)
 
Blir det en ER6 cup för B-förare är jag med direkt :yoparty
 
någon som vet om man får på ett 180 däck?
 
Swedie skrev:
2583616 mrlind, det måste ju vara lite utmaning oxå att köra hojen. Allting kan inte vara SUPERBIKE så att säga...

Den lät rätt mysigt :tummenupp

Vad kul att se att det finns några som förstått idén. :tummenupp


Man blir ju mörkrädd när man läser flera kommentarer här, för långsamt, blårök, kasst, kärring hoj,vek ram etc etc. Det har varit trådar i mängder hur man ska få fler deltagare till RR men det enda en del verkar klara av är att gnälla. Se det positiva istället och skit i om det går långsammare än värsting klasserna....... :huvet
 
Hedgehog skrev:
2583813 Vad kul att se att det finns några som förstått idén. :tummenupp


Man blir ju mörkrädd när man läser flera kommentarer här, för långsamt, blårök, kasst, kärring hoj,vek ram etc etc. Det har varit trådar i mängder hur man ska få fler deltagare till RR men det enda en del verkar klara av är att gnälla. Se det positiva istället och skit i om det går långsammare än värsting klasserna....... :huvet

Typ... köra alla original så är det säkert lika ball... och MYCKET billigare..
Skit i o byta ut fjädringen ... gungar det så gungar det.. so what? Det gungar
ju för de andra också isåfall ju...
 
Med tanke på gensvaret här på forumet verkar det bli årets klass nästa år. Härligt, jag har precis köpt en Aprilia 250!
I våras var jag över i Oklahoma och besökte bl.a. en roadracingtävling på Hallet raceway. Som diskuterats tidigare på forumet har jänkarna en salig blandning i sina klasser. Ett av de mer minnesvärda rejsen stod dock mellan en Aprilia 250 och en Kawasaki ER6. De båda låg en bit före övriga fältet men mellan dem var det tajt in till målsnöret. Aprilian vann till slut. Om man kan gissa att de båda förarna var någorlunda jämna så är beslutet att få köra ER6:or i SP helrätt.
 
Så långsam som jag är, så måste de mer bero på att Ducce 750 Sport med enkelskiva fram och 65 kusar är den optimala banhojen!! ;o)

oFFkeFF skrev:
2583540 Det säger väl mer om klassen på de andra du körde med än hojen och dina körkunskaper? ;)
 
Du vet väl inte vilka "talanger" som var med på kursen? Var faktiskt några avdankade A-förare som tog om sin licens. Sen körde jag på Jessicas nya hoj och hade stora förmaningar om att jag inte fick "straffa" den för hårt. Så jag pös runt lite på 1.10 tider och de tuffa grabbarna på flång nya 1000cc hojar blev avhängda. De kom inte ens ifatt på rakan!! ;o)

Ska vi gå till det viktiga då? En moster har skitkass markfrigång. Det är ju lite av en fruntimmersmoppe med låg sadelhöjd och framför allt väldigt lågt hängande ljuddämpare. 10 varv på åsen såhade min M620 hål i båda ljuddämparna och sidostödet var lite svårt att få ut då pinnen var nästan helt borta. Och jag hängde inte lite dåligt utan såg mest banan underifrån styret. ;o) Men frjädringsmässigt så är både M620 och Sportmodellerna ganska så bra och de SV650 jag kört och ER6 som jag provgungat lite verkar ha sämre fjädring än någon Ducce. Tar man bort monstern så ligger någ markfrigången lika mellan Sport Duccarna och SV'n medans jag tror ER6'an tar i lite tidigare.

Ett litet tips är ju att dra reglerna lite längre i klassen. T ex Ducatis luftkylda 750 Sport med 2v per cylinder levererar ju bara 65 kusar och skulle passa perfekt in i klassen som en billig men bra fjädrad hoj. (håll tyst nu Ecce, detta stämmer faktiskt! ;o) BoTT och Bears har ju haft lite skilda reglementen beroende på insprut, vattenkylning och antal ventiler. Kanske man skulle kunna göra något liknande här? Det har ju redan nämnts 400cc 4-cylindrigt, 250 tvitakt och 650cc 2cyl fyrtakt med 4v teknik. Kanske man skulle lägga till 750cc 2-cylindrigt och 2v teknik också för att öppna upp för fler hojar?

/Micke


Victor skrev:
2583542 Jo, men så är du oxå A-förare och borde kunna köra ifrån olicensierade förare, eller hur? Men har du kört en ER6a och kan jämföra med Monstern, är de på samma nivå i fjädring och markfrigång?
 
Jag och Flykaj kollade markfrigången på ER6an väldigt oseriöst förra veckan och eftersom den är väldigt smal så såg det helt OK ut.Vi la en hoj på sidan utan förare och kollade när det tog i.
Obelastat kunde man lägga ner nästan hur mycket som helst.
 
EazyLiving skrev:
2583914 (håll tyst nu Ecce, detta stämmer faktiskt! ;o)

/Micke


:D ska vara det men som sagt det ligger på svemo:s bord. Kanske nått för nästa år med Ducce 750, just nu känns det som att man bör lägga tiden på att få till en förändring.

björn
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top