Er 6 har börjat vibrera mer och låter argare i motorkaraktären.

Eller som min, allt fungera kanon förutom att kopplings korgens lager börja bli slitet, då fick jag främst vibrationer i styrändarna.

Bytte kopplings korg + glid lager sen gick den bra igen :)
 
Du kanske har fällt upp passagerarfotpinnarna! Fäll ner dem så ska du se att hojen lugnar sig :D

Kolla även luftburken, mycket ljud kommer från luftburken som många inte tänker på. Om den sitter löst eller luftfiltret satt sig på sniskan eller liknande kan göra att du hör ett annorlunda motorljud än du är vann med.
 
Eller som min, allt fungera kanon förutom att kopplings korgens lager börja bli slitet, då fick jag främst vibrationer i styrändarna.
Fick du dessa vibrationer även vid stillastående? För i mitt fall kan jag ju ha motorcykeln i neutral eller med kopplingen intryckt och känna vibrationerna.

Kolla även luftburken, mycket ljud kommer från luftburken som många inte tänker på. Om den sitter löst eller luftfiltret satt sig på sniskan eller liknande kan göra att du hör ett annorlunda motorljud än du är vann med.
Känner mig ganska övertygad om att ljudskillnaden jag hör beror främst på att min ljuddämpare har gjort 900 mil och min väns ljuddämpare var nästan helt oanvänd när vi jämförde. Men jag ska ändå titta till vid luftburken att allt ser riktigt ut.
 
Last edited:
Vibrationer kan ju mycket väl vara ett lager som inte mår så bra. Ta den till en verkstad och be dom titta över vartifrån det kommer med ett stetoskop. Byt olja och filter igen och kolla i oljefiltret efter metallpartiklar (glittrig olja) är det inget däri kan du iaf utesluta större lagerproblem i motorn.
 
Vibrationer kan ju mycket väl vara ett lager som inte mår så bra. Ta den till en verkstad och be dom titta över vartifrån det kommer med ett stetoskop. Byt olja och filter igen och kolla i oljefiltret efter metallpartiklar (glittrig olja) är det inget däri kan du iaf utesluta större lagerproblem i motorn.
Jag bytte olja det första jag gjorde när vibrationerna hade börjat. Kunde inte se tillstymmelse till metallpartiklar i oljan, allt såg väldigt fint ut. Då jag inte kan höra några missljud är jag lite tveksam till att något lager skulle börja ge sig?

Den ska in på 1200-mila service ganska snart, så tänkte be dem att se till vibrationerna i samband med det. Om inte annat kanske nya stift och vakuum-synkronisering förbättrar situationen.

Eller som min, allt fungera kanon förutom att kopplings korgens lager börja bli slitet, då fick jag främst vibrationer i styrändarna.

Bytte kopplings korg + glid lager sen gick den bra igen :)
Som jag förstod det (efter att ha läst på mig) ska det räcka att koppla ur för att minska vibrationer från kopplingskorgen. När jag kopplade ur blev det ingen skillnad, så jag antar att det inte är kopplingskorgen för mig.

Startgas runt gmmina. Ökar varven drar den tjuvluft.
Testat nu, blev ingen skillnad, så den verkar inte dra tjuvluft.
 
Last edited:
Hej, jag har läst igenom tråden med stort intresse eftersom jag har liknande vibrationer vid 7k
innan jag startar en egen tråd skall jag kolla över det som alla tipsat om här. men jag undrar:
7k rpm = vibrationer oavsett belastning? själv har jag bara vid obelastat/låg belastning. (7k rpm=motorvägs tempo i mitt fall)
 
Hur sitter ljuddämparen? Alla bussningar vid infästningar för den och avgasrör hela? Allting draget? Kontrollerat fästen grenrör-motor?
 
Citat Ursprungligen postat av Ferspeedboy Visa inlägg
Eller som min, allt fungera kanon förutom att kopplings korgens lager börja bli slitet, då fick jag främst vibrationer i styrändarna.

Bytte kopplings korg + glid lager sen gick den bra igen

Som jag förstod det (efter att ha läst på mig) ska det räcka att koppla ur för att minska vibrationer från kopplingskorgen. När jag kopplade ur blev det ingen skillnad, så jag antar att det inte är kopplingskorgen för mig

Vibrasionerna finns där hela tiden även vilken växel eller neutral eller koppling inne eller ute.
 
Tänkte uppdatera med att det verkar som att fler mil på cykeln har lugnat vibrerandet, jag har numera inte alls några problem med stickningar i händerna som jag fick tidigare.

Vågar inte säga exakt vad som ändrat sig, men jag gissar på att det antingen är att motorn satt sig efter jag momentdragit fästena eller att något helt enkelt slitits in, cykeln har trots allt inte gått 1200 mil än.

Hur sitter ljuddämparen? Alla bussningar vid infästningar för den och avgasrör hela? Allting draget? Kontrollerat fästen grenrör-motor?
Kontrolldragit ljuddämparen och grenrören. Kunde dra lite på båda, men inget gjorde någon skillnad. Har kollat avgassystemet men hittade ingen läcka, allt verkar helt och fint.

Hej, jag har läst igenom tråden med stort intresse eftersom jag har liknande vibrationer vid 7k
innan jag startar en egen tråd skall jag kolla över det som alla tipsat om här. men jag undrar:
7k rpm = vibrationer oavsett belastning? själv har jag bara vid obelastat/låg belastning. (7k rpm=motorvägs tempo i mitt fall)
Nu har det lugnat sig i mitt fall, men jag upplevde vibrationerna från 4-7k, ovanför det lugnade det sig.

Jag uppfattade vibrationerna som kraftigare utan belastning eller på låg växel, men det kan vara placebo eftersom vindbrus och ojämnheter i vägen dränker vibrationer i högre hastigheter.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top