EPC borttagen

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Hej...

Jag läser i trådar att man tar bort EPC...
Vad är det för något?

//Jason

Detta hittade jag när jag sökte efter EPC.
Denna text har TomK skrivit!

Saxat från min egen text på www.supermotard.nu under Mektips (för Duke):

"EPC-systemet är en anordning som på 2:ans och 3:ans växel vid fullgas (gashandtaget vridet i botten), öppnar en ventil som läcker luft in till utrymmet ovanför gummi-membranet i förgasaren. Det gör att sliden inte sugs lika fort uppåt och accelerationen - och därmed även avgas- och ljudnivåerna - blir inte lika kraftiga. För att sätta EPC:n ur spel, räcker det med att man kopplar ur den lilla mikrobrytaren som sitter på vänster sida av förgasaren. För den som inte har tänkt koppla in den igen och som vill ha lite rena runt förgasaren och spara ytterligare några hekto i vikt, kan göra följande. Plocka bort luftslangarna, magnetventilen, mikrobrytaren och alla de hållare och skruvar m.m. som hör till. Kvar är då förgasaren med två stycken hål där slangarna satt. Hålet ovanpå det svarta locket på förgasaren, ska tätas och det görs t.ex. med en gummiplugg eller gummituta. Förbättra tätningen med silikonmassa och ett buntband så att det inte vibrerar loss. Det bakre hålet via mässingsröret, ska lämnas öppet, men för att inte skräp ska komma in, kan man återanvända delar från de slangar man plockade bort. Se bilden för de delar som kommer till nytta igen. Montera filtret bakåtvänt på gummikröken, som i sin tur sätts på mässingsröret, vriden nedåt. Fäst med buntband och silikon. Om man vill kan man dessutom plocka bort själva EPC-enheten och lite kablage. EPC:n sitter på styrlagrets vänstra sida. En svart liten plastburk, fäst med två skruvar. Lossa på tanken och skruva loss EPC:n och klipp av kabeln som kommer från den (vill man inte klippa kabeln behöver man lossa på kylaren för att kunna dra ur kontaktdonet på kabeln). De två kontakter och kabelstumpar som gått till mikrobrytaren och till magnetventilen, kan man också ta bort till viss del. Se dock till att inte klippa bort delar av elsystemet som används till andra saker (gemensamma jordkablar t.ex.). Isolera kabelstumparna och bunta ihop kablarna snyggt och prydligt. "

(bilden som omtalas finns där eller på mina egna webbsidor under "Tuning")

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa