Enskild Firma och andra företag.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu är det så att jag tänkt starta en egen liten rörelse vid sidan om mitt "riktiga" jobb. Hade tänkt sälja både produkter och tjänster(även sexuella till rätt pris :tungan)... Jag ska bl.a. sälja en egenhändigt framtagen, grymt snygg miniblinkers som kommer passa "alla" hojar där blinkersen sitter på kåpan....

NU handlar det inte om vad jag tänkt syssla med utan frågan är:
- Hur bör jag gå tillväga för att snabbast, enklast och billigast registrera min lilla firma?
- Har ni några egna erfarenheter av att driva enskild firma?

Alla tips och trix mottages med glädje!

Ordna en FA-skattsedel. Då blir du momsregistrerad samtidigt som du kan vara löneslav, kolla skatteverkets hemsida. Enskild firma registreras hos PRV, sedan är det bara att köra.

Ordna sedan ett BG, kostar 200/år.

Tänk på att de bekväma tiderna med förenklad deklaration är över, nu blir det hardcoredeklarationer igen. Skitkul!

Se till att jämka så att du har 0 kr i inkomst, annars räknar skatteverket ut en schablonskatt/månad som du skall betala in. Sköt istället all skatteinbetalning i samband med deklarationen. Lägg undan pengar till nämnda deklaration!!!!!

Edit; Verksamhetsområde är bra. Brett verksamhetsområde är bättre. Det är mer hälsosamt att handla saker med oskattade pengar. Så fort du tänker tanken på att lyfta någon sorts lön blir det dyyrt.

t-rex skrev:
1. Ordna en FA-skattsedel.
2. Ordna sedan ett BG, kostar 200/år.
3. Tänk på att de bekväma tiderna med förenklad deklaration är över, nu blir det hardcoredeklarationer igen. Skitkul!
4. Se till att jämka så att du har 0 kr i inkomst, annars räknar skatteverket ut en schablonskatt/månad som du skall betala in.
5. ..Brett verksamhetsområde är bättre.

1. ..FA-skattsedeln har jag tänkt ordna.. Någon som vet hur mycket alla adminitsrativa kostnader hamnar på? Alltså själva startavgiften fr.o.m nu tills det att jag står där med en registrerad firma?
2. Kan vara ett bra tips, tackar!
3. Låter jobbigt, något där man ska tänka på? Som det är nu lär verksamheten vara ytterst begränsad första året.
4. 0kr inkomst? Menar du inkomsten ur firman? Min vanliga lön lär vara min inkomst. Ev. intäkter till firman lär ju iaf första tiden stanna i firman eller täcka utgifter för den.
5. Har tänkt vara väldigt bred. Gäller något särskillt när man tänkt bedriva försäljning till privatpersoner?

Iceman1975 skrev:
När får vi se den modelen på blinkers????? :7peta

Formverktygen är så gott som klara men av rädsla för den store allsmäktige Swedie vet jag inte om jag vågar propagera för dem här... Förhoppningen är att de första provbitarna ska bli klar inom kort..

Blinkersen kommer vara av den typ som inte sticker ut som ett pingisrack från hojen utan ligger slickade mot kåpan som ett par Oakley E-jackets(solglasögon) gjorde när dessa var inne... Kommer se ut lite som ett "öga"... men ligga tätt mot kåpan oavsett modell på hojen.

Långa farbron skrev:
Kanske en dum fråga ,men har du kollt med RSV?

Tackar och bockar. Varit där en del men som med som med det mesta brukar det löna sig att ta lärdom av andras erfaranheter.

Jag hade nog tänkt mig för om enskild firma är den bästa bolagsformen för ett tillverkande företag. En eventuell förlust slår ju direkt mot den egna ekonomin. Om det finns minsta risk för att torska pengar så hade jag försökt satsa på ett AB. Måste iofs slänga upp en hundring då men de pengarna kan du till stor del använda i bolaget sedan...

I ett AB kan du aldrig bli personligt ansvarig för skulder/krav/stämningar, när pengarna i bolaget är slut så är dem. En konkurs i en enskild firma kan hänga över dig i många år framåt... :huvet

/Pappa

korvgubbe skrev:
Nu är det så att jag tänkt starta en egen liten rörelse vid sidan om mitt "riktiga" jobb. Hade tänkt sälja både produkter och tjänster(även sexuella till rätt pris :tungan)... Jag ska bl.a. sälja en egenhändigt framtagen, grymt snygg miniblinkers som kommer passa "alla" hojar där blinkersen sitter på kåpan....

NU handlar det inte om vad jag tänkt syssla med utan frågan är:
- Hur bör jag gå tillväga för att snabbast, enklast och billigast registrera min lilla firma?
- Har ni några egna erfarenheter av att driva enskild firma?

Alla tips och trix mottages med glädje!

Kika lite på Nuteks företagarguide:
http://www.nutek.se/foretagarguiden

Skaffa dig en bra revisor som kan hjälpa till med tricks och deklarationer, det brukar löna sig.
Håll koll på bokföringen, antingen gör du den själv eller lejer bort den, men då ska du ha följa upp den med rapporter från dem. Med enskild firma är det lätt att tro att man är rik (pengar på kontot) men glömma att man ska betala moms om en månad... Likviditetsbudget är ett måste tills du "lärt dig" vilka inkomster/utgifter du brukar ha!
Ska du teckna kontrakt med underleverantörer är det bra att låta en jurist kika på avtal osv. Svider, men om det händer något är det småflis...

Hazel skrev:
Jag hade nog tänkt mig för om enskild firma är den bästa bolagsformen för ett tillverkande företag.

Jag kommer inte vara ett tillverkande företag. Jag har egentligen tänkt starta ett tjänste/konsultföretag för att kuna utföra mindre arbeten inom system/webutveckling.. Men jag vill ha möjligheten att även sälja till både privatpersoner och företag.

När det gäller blinkersen så är det en kompis som tar fram själva formverktyget. Eftersom han är verktygsmakare kostar det inte mycket mer än material. Det kommer dessutom vara så att han(hans firma) lägger ut för tillverkningen och jag blir återförsäljare av hans produkt. Eftersom han redan satt på kunskap och verkstad blir utvecklingskostnaden minimal. Däremot kostar det honom tid och därför lär jag endast få en mindre del av intäkterna vid eventuell föräljning.

Hazel skrev:
Jag hade nog tänkt mig för om enskild firma är den bästa bolagsformen för ett tillverkande företag. En eventuell förlust slår ju direkt mot den egna ekonomin. Om det finns minsta risk för att torska pengar så hade jag försökt satsa på ett AB. Måste iofs slänga upp en hundring då men de pengarna kan du till stor del använda i bolaget sedan...

I ett AB kan du aldrig bli personligt ansvarig för skulder/krav/stämningar, när pengarna i bolaget är slut så är dem. En konkurs i en enskild firma kan hänga över dig i många år framåt... :huvet

/Pappa

Helt riktigt, men har man inte de 100 kan man starta som enskild och ombilda när man fått vinst. Om man inte skuldsätter sig i början kan det vara ett alternativ. Har man ett AB kan det också vara läge att låta ett annat bolag äga AB:t, om man får för sig att sälja så småningom.

korvgubbe skrev:
Tackar! Den sidan hade jag glömt bort trots att jag brukade propagera för den när jag drev en studentportal när jag pluggade...
Hey, man måste inte alltid tjafsa om politik! ibland måste man kramas också :kär

HansJ skrev:
Skaffa dig en bra revisor som kan hjälpa till med tricks och deklarationer, det brukar löna sig.
Håll koll på bokföringen, antingen gör du den själv eller lejer bort den, men då ska du ha följa upp den med rapporter från dem. Med enskild firma är det lätt att tro att man är rik (pengar på kontot) men glömma att man ska betala moms om en månad... Likviditetsbudget är ett måste tills du "lärt dig" vilka inkomster/utgifter du brukar ha!
Ska du teckna kontrakt med underleverantörer är det bra att låta en jurist kika på avtal osv. Svider, men om det händer något är det småflis...

Lär nog försöka undvika att blanda in en revisor till att börja med. KOmmer försöka sköta bokföring/redovisning. Verksamheten kommer vara begränsad inledningsvis med tanke på att jag har ett vanligt jobb som anställd att sköta på dagarna. Likviditetsbudget kan iofs vara bra men kostnaderna för min del lär vara begränsade så jag kommer inte behöva oroa mig för någon större kapitalbindning.

Satsa inte på ett AB om du inte tänkt att bli så stor satt du börjar anställa. Som enskilld näringsidkare är det stora fördelen att det blir så mycket enklare med bokföring och annat. Revisorkostnaden blir bra mycket lägre eftersom ditt bokslut är relativt enkelt.

Sen när du vill ta steget så omvändlar du ditt bolag till ett AB när du vet hur företagandet funkar och om du vill fortsätta.

Enskilld näringsidkare är lite mera prova på än vad ex HB är och AB är oftast redan fungerande bolag med ambitioner inom räckhåll.

Gixxer-Anders skrev:
Hey, man måste inte alltid tjafsa om politik! ibland måste man kramas också :kär

Känns lite som jag fått återberättat om när de under första världskriget hade tillfälliga vapenvilor på t.ex. julafton och kombatanterna klev ur skyttegravarna och spelade fotboll mot varandra.. må vara en skröna men det är så det känns! hehe

korvgubbe skrev:
Lär nog försöka undvika att blanda in en revisor till att börja med. KOmmer försöka sköta bokföring/redovisning. Verksamheten kommer vara begränsad inledningsvis med tanke på att jag har ett vanligt jobb som anställd att sköta på dagarna. Likviditetsbudget kan iofs vara bra men kostnaderna för min del lär vara begränsade så jag kommer inte behöva oroa mig för någon större kapitalbindning.
Jag tycker det är bra för de kan svara på vad som är möjligt/tillåtet/inte tillåtet under året. Men det finns andra ställen som kan vara behjälpliga, finns ett företag som heter företagsrådgivarna som har frågeservice. Björn Lunden har många bra böcker. Vid deklaration finns det ofta mycket pengar att tjäna om man låter någon som har koll göra den.
Lycka till!

Qwerty skrev:
Enskilld näringsidkare är lite mera prova på än vad ex HB är och AB är oftast redan fungerande bolag med ambitioner inom räckhåll.

Jag är rätt övertygad om att enskild firma är rätt väg att gå. Firman är mest tänkt som ett extraknäck och för att underlätta de gånger jag vill utföra små jobb som jag faktiskt vill ta betalt för..

...blev högaktuellt nu när polaren började med sitt blinkersprojekt. Han är ingen säljare/marknadsförare och jag är ingen verkstadsman så därför kan vi utnyttja varandra på ett bra sätt.

HansJ skrev:
Vid deklaration finns det ofta mycket pengar att tjäna om man låter någon som har koll göra den.
Lycka till!

Lite deklarationshjälp kanske kan vara något. Men så länge verksamheten är begränsad till att sälja några blinkers då och då lär jag nog kunna ta hand om bokföringen och deklarationen hoppas jag..

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back