Enskild Firma och andra företag.

För att redan svara på en död fråga :)

Så skall man nog inte glömma att det kostar 100 000 att starta ett AB om man inte vill ha ett publikt då kostar det 500 000.

korvgubbe skrev:
Känns lite som jag fått återberättat om när de under första världskriget hade tillfälliga vapenvilor på t.ex. julafton och kombatanterna klev ur skyttegravarna och spelade fotboll mot varandra.. må vara en skröna men det är så det känns! hehe

Härlig historia :)

När det gäller företagsform skulle jag nog säga att det mest beror på dina ambitioner. Om din tanke är att driva detta som ett litet "knäck" vid sidan av ditt vanliga jobb även i framtiden så är enskild firma helt rätt.

Gixxer-Anders skrev:
Härlig historia :)

När det gäller företagsform skulle jag nog säga att det mest beror på dina ambitioner. Om din tanke är att driva detta som ett litet "knäck" vid sidan av ditt vanliga jobb även i framtiden så är enskild firma helt rätt.

Jo, så långt hade jag nog kommit i mina funderingar att den formen känns rätt.. Är mest intresserad av andras erfaraenheter.... måste finnas andra som fått erfaranhet via trial and error..

På den nivån du verkar ligga kommer är en enskild firma the way to go.

Vad jag menar med inkomst är till skatteverket. Där skall du fylla i beräknad inkomst på företaget. Utifrån denna siffra räknar skatteverket ut en schablon som du skall betala varje månad. Fyller du i noll där sköter du alla skatteärenden ihop med deklarationen. Som sagt, se till att lägga undan pengar bara.

Deklarationen och bokföringen fixar du själv. AB i det här läget är ointressant.

Edit: och i vanlig ordning kommer det svar på allt man skriver om man talar i telefon ett par minuter.......

Edit: Bokföring och deklaration behöver inte bli mer avancerat än vad man gör det. Ett vanligt fel när man driver firma är att lägga mycket tid på att få det 100%rätt. Lägg tid på att sälja/marknadsföra, det är det viktiga. Får man inte in några stålar kan man ha ett aldrig så perfekt bokföringssystem, det blir ändå inget i slutänden.

Löpande bokföring, sedan fixar jag min deklaration på en dag, max. Omsatte 100' ungefär.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jag kommer inte vara ett tillverkande företag. Jag har egentligen tänkt starta ett tjänste/konsultföretag för att kuna utföra mindre arbeten inom system/webutveckling.. Men jag vill ha möjligheten att även sälja till både privatpersoner och företag.

Ok, under de omständigheterna tror jag också att en enskild firma är det bästa alternativet, verkar inte vara något större ekonomiskt risktagande för din del i det här projektet. Kör hårt! :hej

Hazel skrev:
Ok, under de omständigheterna tror jag också att en enskild firma är det bästa alternativet, verkar inte vara något större ekonomiskt risktagande för din del i det här projektet. Kör hårt! :hej

Ska göra så!

Alla som är nyfikna på miniblinkersen kan ju PM mig så ska jag maila bilder när de är klara. Min kompanjon räknade med att kunna få fram provbitar till nästa vecka.

Hazel skrev:

Själv extraknäcker jag som bokförare för mindre/medlestora företag och utifrån min erfarenhet kan jag säga att AB är ingen anledning (det finns massor av HB även med flera anstälda och miljoner i omsättning) enda fördelen med AB är om företaget skulle gå omkull snabbt (ex en kund dit man levererar mycket går omkull och man ej får ut sina pengar) annars är AB inte bättre än Hb ty om ett AB börjar ta på sitt aktiekapital (de instoppade 100000) så måste en kontrollbalanskräkning uprättas göres ej detta kan man ändå bli betalningsskyldig. (motverkar i viss mån skalbolagsaffärer etc)

Behöver du hjälp har frågor etc skicka ett PM

PS skall du anlita någon att göra din deklaration är det lika bra att de gör din bokföring också då annars akn de inte fylla i dekl bättre än du själv. "För att använda kryphålen behövs kvittona" :tummenupp

Borsiin skrev:
PS skall du anlita någon att göra din deklaration är det lika bra att de gör din bokföring också då annars akn de inte fylla i dekl bättre än du själv. "För att använda kryphålen behövs kvittona" :tummenupp

Jag har läst företagsekonomi även om det bara var 20p men jag anser nog att jag borde klara av den redovisning, bokföring som krävs för min lilla verksamhet... Om det skulle växa och bli en heltidssysla kanske det blir annat ljud i skällan men just nu lkär jag sköta allt själv.

Borsiin skrev:
om ett AB börjar ta på sitt aktiekapital (de instoppade 100000) så måste en kontrollbalanskräkning uprättas göres ej detta kan man ändå bli betalningsskyldig. (motverkar i viss mån skalbolagsaffärer etc)

Ja fast kontroll-BR behöver iallafall bara upprättas om kapitalet sjunker under hälften av det insatta och så länge man köper maskiner och lager för bolagets pengar så ingår väl de i balansräkningen också som anläggnings- och omsättningstillgångar..? :7peta

Nåja, spelar ingen större roll, alltid kul att diskutera lite bara... Jag kan såklart ha fel också! :notme

Hazel skrev:
Ja fast kontroll-BR behöver iallafall bara upprättas om kapitalet sjunker under hälften av det insatta och så länge man köper maskiner och lager för bolagets pengar så ingår väl de i balansräkningen också som anläggnings- och omsättningstillgångar..? :7peta

Nåja, spelar ingen större roll, alltid kul att diskutera lite bara... Jag kan såklart ha fel också! :notme

Du har helt rätt detta gäller givetvis endast om man konsumerar upp pengarna i företaget dvs man köper saker som ej tas upp i balansräkningen....

Anledningen till inlägget var bara att folk tidigare i tråden diskuterat om att bara man skapade ett AB var det frid och fröjd om det gick åt skogen vilket är långt ifrån sanningen....

Bokföring sköter du själv som sagt, lönar sig knappast med revisor vid så liten rörelse. Enskild firma låter också bäst då det inte är så stort och du ska väl inte låna för att få det gå runt första tiden? Jag har för mig att de höjt "AB-avgiften" till 500 eller har jag fel nu? Så länge dina vinster är i tusenlappar så bör du undgå skatt helt och det kan du få mera detaljerad info hos skatteverket.

Likviditetsbudget är väl bra för att veta vilka pengar är dina och vilka är firmans och att allting kommer att ordna sig men det är inte så tokigt med resultatbudget heller för att inte glömma balansrapport. Köp dig en bok inom bokföring om du inte har tidigare erfarenhet så har du med lite tid och en 50-lapp löst många av dina bokföringsproblem.

Glöm inte kvitton på saker du köper i samband med företaget (även sånt som kan förknippas med företaget fast du ska använda privat) och därigenom undvika betala moms för dessa.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back