Iceman1975
Stället krymper
Hur kollar man enklast att en hoj inte är sne?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Iceman1975 skrev:Hur kollar man enklast att en hoj inte är sne?
Nån?............DisqoBizkit skrev:Jag nojar lite över detta med, jag hade slak kedja/dålig drivpaket och tänkte slippa bya det innan vinterförvaringen bara..
Spände den lite men nu är jag osäker på om jag fått hjulet rakt för den låter när jag kör.. Ungefär som om den är sne.. i vilket fall som helst så låter det annorlunda och mer än det gjorde innan...
Lite hjälp nån?
Robban_C skrev:Lägg dig på marken 20 meter framför och spana mot framdäcket/bakdäcket.
Eller lägg ett par plankor på var sida av bakdäcket och kolla om du har lika mycket luft på båda sidor mellan framtoffla och planka.
Edit: Det visar iofs bara om däckne linjerar, inte om ex vis gaffeln lutar åt vänster och bakdäcket pekar åt samma håll.
Går hojen rakt om du släpper ratten? (eller heter det "styre"?)
man behöver inte piska i kurvorna för att känna om det sitter rakt eller ej, i regel så svänger hojen bättre åt ena hållet än det andra om det sitter snett. För att det ska bli den effekten så ska det sitta ganska snett.DisqoBizkit skrev:Ok!
Men det är nog så att jag är lite orolig för att bakdäcket inte är riktigt rakt..
Sen om den går rakt, jag vet inte riktigt, har kört typ 20mil med hjulet så här pga vissa omständigheter, dessutom i spöregn i princip, så jag har inte piskat kurvor direkt, men jag har fått för mig att den inte känns rätt?!
Tack så mycket, då vet jag! Jag har kollat dessa markeringar och dom var inte perfekt i synk, men skall fixa detta!Gildemeister skrev:man behöver inte piska i kurvorna för att känna om det sitter rakt eller ej, i regel så svänger hojen bättre åt ena hållet än det andra om det sitter snett. För att det ska bli den effekten så ska det sitta ganska snett.
Kolla på svingen om du har lika många urgröpningar på båda sidorna, det är små urgröpningar bakom axeln som ger en mycket bra vägledning hur snett eller rakt det sitter. bifogar en bild på var dessa märkningar finns.
Du får mäta i "kors", dvs vänster bak till höger fram avståndet skall vara lika lång som höger bak till vänster fram. Det är inte lätt för i styrhuvud kan du väldigt lätt komma lite åt sidan och då är mätningen värdelös, men du förstår principen hoppas jag?Bergare skrev:Om man ska köpa bara en ram då? Hur kollar man så att den är rak då?
Okej.. Får försöka kolla de..Sam skrev:Du får mäta i "kors", dvs vänster bak till höger fram avståndet skall vara lika lång som höger bak till vänster fram. Det är inte lätt för i styrhuvud kan du väldigt lätt komma lite åt sidan och då är mätningen värdelös, men du förstår principen hoppas jag?
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |