Enklaste sättet att kolla att en hoj är rak...?

En hoj som inte spårar kan lika gärna vara felinställd i däcken som ramsne. Du måste mäta för att kolla ramen. Dock är din hoj rak, eftersom jag vet vem förre ägaren är :)

What is the problem? Berätta nu för farbror Freppa
 
Jag nojar lite över detta med, jag hade slak kedja/dålig drivpaket och tänkte slippa bya det innan vinterförvaringen bara..
Spände den lite men nu är jag osäker på om jag fått hjulet rakt för den låter när jag kör.. Ungefär som om den är sne.. i vilket fall som helst så låter det annorlunda och mer än det gjorde innan...
Lite hjälp nån?
 
DisqoBizkit skrev:
Jag nojar lite över detta med, jag hade slak kedja/dålig drivpaket och tänkte slippa bya det innan vinterförvaringen bara..
Spände den lite men nu är jag osäker på om jag fått hjulet rakt för den låter när jag kör.. Ungefär som om den är sne.. i vilket fall som helst så låter det annorlunda och mer än det gjorde innan...
Lite hjälp nån?
Nån?............
 
Lägg dig på marken 20 meter framför och spana mot framdäcket/bakdäcket.
Eller lägg ett par plankor på var sida av bakdäcket och kolla om du har lika mycket luft på båda sidor mellan framtoffla och planka.

Edit: Det visar iofs bara om däckne linjerar, inte om ex vis gaffeln lutar åt vänster och bakdäcket pekar åt samma håll.
Går hojen rakt om du släpper ratten? (eller heter det "styre"? :hihi )
 
Robban_C skrev:
Lägg dig på marken 20 meter framför och spana mot framdäcket/bakdäcket.
Eller lägg ett par plankor på var sida av bakdäcket och kolla om du har lika mycket luft på båda sidor mellan framtoffla och planka.

Edit: Det visar iofs bara om däckne linjerar, inte om ex vis gaffeln lutar åt vänster och bakdäcket pekar åt samma håll.
Går hojen rakt om du släpper ratten? (eller heter det "styre"? :hihi )

Ok!
Men det är nog så att jag är lite orolig för att bakdäcket inte är riktigt rakt..
Sen om den går rakt, jag vet inte riktigt, har kört typ 20mil med hjulet så här pga vissa omständigheter, dessutom i spöregn i princip, så jag har inte piskat kurvor direkt, men jag har fått för mig att den inte känns rätt?!
 
DisqoBizkit skrev:
Ok!
Men det är nog så att jag är lite orolig för att bakdäcket inte är riktigt rakt..
Sen om den går rakt, jag vet inte riktigt, har kört typ 20mil med hjulet så här pga vissa omständigheter, dessutom i spöregn i princip, så jag har inte piskat kurvor direkt, men jag har fått för mig att den inte känns rätt?!
man behöver inte piska i kurvorna för att känna om det sitter rakt eller ej, i regel så svänger hojen bättre åt ena hållet än det andra om det sitter snett. För att det ska bli den effekten så ska det sitta ganska snett.
Kolla på svingen om du har lika många urgröpningar på båda sidorna, det är små urgröpningar bakom axeln som ger en mycket bra vägledning hur snett eller rakt det sitter. bifogar en bild på var dessa märkningar finns.
 

Bifogat

  • sving.jpg
    sving.jpg
    122.4 KB · Visningar: 95
Gildemeister skrev:
man behöver inte piska i kurvorna för att känna om det sitter rakt eller ej, i regel så svänger hojen bättre åt ena hållet än det andra om det sitter snett. För att det ska bli den effekten så ska det sitta ganska snett.
Kolla på svingen om du har lika många urgröpningar på båda sidorna, det är små urgröpningar bakom axeln som ger en mycket bra vägledning hur snett eller rakt det sitter. bifogar en bild på var dessa märkningar finns.
Tack så mycket, då vet jag! Jag har kollat dessa markeringar och dom var inte perfekt i synk, men skall fixa detta!
 
Bergare skrev:
Om man ska köpa bara en ram då? Hur kollar man så att den är rak då?
Du får mäta i "kors", dvs vänster bak till höger fram avståndet skall vara lika lång som höger bak till vänster fram. Det är inte lätt för i styrhuvud kan du väldigt lätt komma lite åt sidan och då är mätningen värdelös, men du förstår principen hoppas jag?
 
Sam skrev:
Du får mäta i "kors", dvs vänster bak till höger fram avståndet skall vara lika lång som höger bak till vänster fram. Det är inte lätt för i styrhuvud kan du väldigt lätt komma lite åt sidan och då är mätningen värdelös, men du förstår principen hoppas jag?
Okej.. Får försöka kolla de..
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top