Enklaste sättet att kolla att en hoj är rak...?

En hoj som inte spårar kan lika gärna vara felinställd i däcken som ramsne. Du måste mäta för att kolla ramen. Dock är din hoj rak, eftersom jag vet vem förre ägaren är :)

What is the problem? Berätta nu för farbror Freppa
 
Jag nojar lite över detta med, jag hade slak kedja/dålig drivpaket och tänkte slippa bya det innan vinterförvaringen bara..
Spände den lite men nu är jag osäker på om jag fått hjulet rakt för den låter när jag kör.. Ungefär som om den är sne.. i vilket fall som helst så låter det annorlunda och mer än det gjorde innan...
Lite hjälp nån?
 
DisqoBizkit skrev:
Jag nojar lite över detta med, jag hade slak kedja/dålig drivpaket och tänkte slippa bya det innan vinterförvaringen bara..
Spände den lite men nu är jag osäker på om jag fått hjulet rakt för den låter när jag kör.. Ungefär som om den är sne.. i vilket fall som helst så låter det annorlunda och mer än det gjorde innan...
Lite hjälp nån?
Nån?............
 
Lägg dig på marken 20 meter framför och spana mot framdäcket/bakdäcket.
Eller lägg ett par plankor på var sida av bakdäcket och kolla om du har lika mycket luft på båda sidor mellan framtoffla och planka.

Edit: Det visar iofs bara om däckne linjerar, inte om ex vis gaffeln lutar åt vänster och bakdäcket pekar åt samma håll.
Går hojen rakt om du släpper ratten? (eller heter det "styre"? :hihi )
 
Robban_C skrev:
Lägg dig på marken 20 meter framför och spana mot framdäcket/bakdäcket.
Eller lägg ett par plankor på var sida av bakdäcket och kolla om du har lika mycket luft på båda sidor mellan framtoffla och planka.

Edit: Det visar iofs bara om däckne linjerar, inte om ex vis gaffeln lutar åt vänster och bakdäcket pekar åt samma håll.
Går hojen rakt om du släpper ratten? (eller heter det "styre"? :hihi )

Ok!
Men det är nog så att jag är lite orolig för att bakdäcket inte är riktigt rakt..
Sen om den går rakt, jag vet inte riktigt, har kört typ 20mil med hjulet så här pga vissa omständigheter, dessutom i spöregn i princip, så jag har inte piskat kurvor direkt, men jag har fått för mig att den inte känns rätt?!
 
DisqoBizkit skrev:
Ok!
Men det är nog så att jag är lite orolig för att bakdäcket inte är riktigt rakt..
Sen om den går rakt, jag vet inte riktigt, har kört typ 20mil med hjulet så här pga vissa omständigheter, dessutom i spöregn i princip, så jag har inte piskat kurvor direkt, men jag har fått för mig att den inte känns rätt?!
man behöver inte piska i kurvorna för att känna om det sitter rakt eller ej, i regel så svänger hojen bättre åt ena hållet än det andra om det sitter snett. För att det ska bli den effekten så ska det sitta ganska snett.
Kolla på svingen om du har lika många urgröpningar på båda sidorna, det är små urgröpningar bakom axeln som ger en mycket bra vägledning hur snett eller rakt det sitter. bifogar en bild på var dessa märkningar finns.
 

Bifogat

  • sving.jpg
    sving.jpg
    122.4 KB · Visningar: 95
Gildemeister skrev:
man behöver inte piska i kurvorna för att känna om det sitter rakt eller ej, i regel så svänger hojen bättre åt ena hållet än det andra om det sitter snett. För att det ska bli den effekten så ska det sitta ganska snett.
Kolla på svingen om du har lika många urgröpningar på båda sidorna, det är små urgröpningar bakom axeln som ger en mycket bra vägledning hur snett eller rakt det sitter. bifogar en bild på var dessa märkningar finns.
Tack så mycket, då vet jag! Jag har kollat dessa markeringar och dom var inte perfekt i synk, men skall fixa detta!
 
Bergare skrev:
Om man ska köpa bara en ram då? Hur kollar man så att den är rak då?
Du får mäta i "kors", dvs vänster bak till höger fram avståndet skall vara lika lång som höger bak till vänster fram. Det är inte lätt för i styrhuvud kan du väldigt lätt komma lite åt sidan och då är mätningen värdelös, men du förstår principen hoppas jag?
 
Sam skrev:
Du får mäta i "kors", dvs vänster bak till höger fram avståndet skall vara lika lång som höger bak till vänster fram. Det är inte lätt för i styrhuvud kan du väldigt lätt komma lite åt sidan och då är mätningen värdelös, men du förstår principen hoppas jag?
Okej.. Får försöka kolla de..
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top